Sover på motorväg igen, nu på E6:an i Norge
Moderator: Redaktion
Sover på motorväg igen, nu på E6:an i Norge
Det tog över en mil till att Teslan stannade från att den upptäcktes. Gud vet hur långt den kört innan. Tur att ingen skadades. Men Tesla har väl inget ansvar här? Vi skyller på användaren.
https://www.vgtv.no/video/222494/kjoere ... vne-paa-e6
https://www.vgtv.no/video/222494/kjoere ... vne-paa-e6
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Teslas fel 100%. Föraren har alltid 0% ansvar i alla situationer. Felen är alltid hos biltillverkaren, eller möjligen samhällets fel. Kan även vara fel på vägen.spacecoin skrev:Det tog över en mil till att Teslan stannade från att den upptäcktes. Gud vet hur långt den kört innan. Tur att ingen skadades. Men Tesla har väl inget ansvar här? Vi skyller på användaren.
https://www.vgtv.no/video/222494/kjoere ... vne-paa-e6
Hörde denna ursäkten en gång ifrån en förare; "Det var egentligen inga problem. Jag körde rätt och rakt fram, men vägen svängde!"
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Ja, jädra sätt av den där tyska diktator att uppfinna motorvägar!martinot skrev:Teslas fel 100%. Föraren har alltid 0% ansvar i alla situationer. Felen är alltid hos biltillverkaren, eller möjligen samhällets fel. Kan även vara fel på vägen.spacecoin skrev:Det tog över en mil till att Teslan stannade från att den upptäcktes. Gud vet hur långt den kört innan. Tur att ingen skadades. Men Tesla har väl inget ansvar här? Vi skyller på användaren.
https://www.vgtv.no/video/222494/kjoere ... vne-paa-e6
Hörde denna ursäkten en gång ifrån en förare; "Det var egentligen inga problem. Jag körde rätt och rakt fram, men vägen svängde!"
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Hur är det egentligen med utökad autopilot och FSD, måste du inte röra ratten var 30:e sekund precis som jag behöver göra i min Mercedes? Nu var det här Norge så det är kanske annorlunda där. Hur funkar det för er som har någon av dessa i Sverige/EU?
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Det finns inget utrymme för förbättringar. Systemet är så bra och säkert det kan bli. Tesla sätter säkerheten först, för det har Elon sagt.mackan_ax skrev:Hur är det egentligen med utökad autopilot och FSD, måste du inte röra ratten var 30:e sekund precis som jag behöver göra i min Mercedes? Nu var det här Norge så det är kanske annorlunda där. Hur funkar det för er som har någon av dessa i Sverige/EU?
Fråga killarna ovan. Dom vet.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Hur mycket böter fick hem som filmade med telefonen när hen körde bil?
Det är väl helt otroligt bra att någon som somnat inte kör ihjäl sig eller andra utan att bilen bara stannar helt kontrollerat.
Interiör kameran är ju ett bra hjälpmedel för att bilen ska upptäcka den inaktiva föraren och stoppa bilen tidigare.
Det är väl helt otroligt bra att någon som somnat inte kör ihjäl sig eller andra utan att bilen bara stannar helt kontrollerat.
Interiör kameran är ju ett bra hjälpmedel för att bilen ska upptäcka den inaktiva föraren och stoppa bilen tidigare.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Inte ha ansvar när idioter gör dumma saker med produkter =/= inte kunna förbättra sina produkterspacecoin skrev:Det finns inget utrymme för förbättringar. Systemet är så bra och säkert den kan bli. Tesla sätter säkerheten först, för det har Elon sagt.
Fråga killarna ovan. Dom vet.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Ja, det är bra. Men om du jämför med t ex Supercruise hade billen stannat inom 30 s. Det är vad Tesla borde sikta på.LarsL skrev:Det är väl helt otroligt bra att någon som somnat inte kör ihjäl sig eller andra utan att bilen bara stannar helt kontrollerat.
Interiör kameran är ju ett bra hjälpmedel för att bilen ska upptäcka den inaktiva föraren och stoppa bilen tidigare.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Model 3, alltså AP2.5 och AP3 kräver belastning på ratten var 10-15 sekund ungefär. AP1 går att köra betydligt längre utan att belasta ratten, har inte räknat hur länge men 20-30 sekunder är inte orimligt. Efter första varningen börjar bilen pipa och låta betydligt tydligare i AP2.5 än AP1 enligt mig. Efter det slår det på varningsblinkersen och stannar. Det är ingen skillnad om du har FSD eller inte utan samma krav och funktion.mackan_ax skrev:Hur är det egentligen med utökad autopilot och FSD, måste du inte röra ratten var 30:e sekund precis som jag behöver göra i min Mercedes? Nu var det här Norge så det är kanske annorlunda där. Hur funkar det för er som har någon av dessa i Sverige/EU?
Det går att ”lura” systemet genom att ha handen hängande i ratten eller klämma fast en vattenflaska i ratten.
AP2.5 har en kamera som kan hålla koll på om man sover eller tittar på mobilen. Detta har aktiverats på nya bilar med AP3 datorn eller FSD datorn som Tesla kallar den.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Jag kan tycka att bilen skulle vara lite snabbare från ”röda ratten” till stopp. Nu rullar den ju på lite länge efter att bilen insett att ingen har kontroll.spacecoin skrev:Ja, det är bra. Men om du jämför med t ex Supercruise hade billen stannat inom 30 s. Det är vad Tesla borde sikta på.LarsL skrev:Det är väl helt otroligt bra att någon som somnat inte kör ihjäl sig eller andra utan att bilen bara stannar helt kontrollerat.
Interiör kameran är ju ett bra hjälpmedel för att bilen ska upptäcka den inaktiva föraren och stoppa bilen tidigare.
Nu är ju AP väldigt säker på att köra på motorväg så i just det här fallet var vi nog ganska långt från en olycka.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Jodå, det är samma sak med FSD som utan - och alla andra bilar. Du måste hålla i ratten var 15-30s eller så.mackan_ax skrev:Hur är det egentligen med utökad autopilot och FSD, måste du inte röra ratten var 30:e sekund precis som jag behöver göra i min Mercedes? Nu var det här Norge så det är kanske annorlunda där. Hur funkar det för er som har någon av dessa i Sverige/EU?
Föraren har antagligen lyckats somna med rätt tryck på ratten för den ska fortsätta.
Hade detta hänt med ex en Volvo så hade den antagligen gett upp tidigare och i värsta fall åkt av vägen. Sist jag testade Volvos system kopplades det ur automatiskt när den gav upp utan att avge några larm.
Har lite svårt att tolka om spacecoin bara är något troll?
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Jag tycker nog att vi drar in samhället i en återvändsgränd genom att gör allt idiotsäkert, men det är en annan diskussion. I det hänfaller skulle jag inte kalla föraren fört idiot utan plötslig trötthet kan ju alla drabbas av. Naturligtivs ska man när man känner sig trött stanna men det är det inte alla som gör alltid. Frågan är om personen var riktigt frisk eftersom han sov så djupt även när folk knackade på rutan.OfarligTesla skrev:Inte ha ansvar när idioter gör dumma saker med produkter =/= inte kunna förbättra sina produkterspacecoin skrev:Det finns inget utrymme för förbättringar. Systemet är så bra och säkert den kan bli. Tesla sätter säkerheten först, för det har Elon sagt.
Fråga killarna ovan. Dom vet.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Det tror jag inte…TechNerd skrev:Jodå, det är samma sak med FSD som utan - och alla andra bilar. Du måste hålla i ratten var 15-30s eller så.mackan_ax skrev:Hur är det egentligen med utökad autopilot och FSD, måste du inte röra ratten var 30:e sekund precis som jag behöver göra i min Mercedes? Nu var det här Norge så det är kanske annorlunda där. Hur funkar det för er som har någon av dessa i Sverige/EU?
Föraren har antagligen lyckats somna med rätt tryck på ratten för den ska fortsätta.
Hade detta hänt med ex en Volvo så hade den antagligen gett upp tidigare och i värsta fall åkt av vägen. Sist jag testade Volvos system kopplades det ur automatiskt när den gav upp utan att avge några larm.
Har lite svårt att tolka om spacecoin bara är något troll?
Ja andra självstyrande bilar hade kanske kraschat de utan själstyrning hade defenetivt gjort det.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Jag tycker Tesla gör väldigt mycket bra saker, men att dom skulle kunna göra detta mycket mycket säkrare för alla inblandade är ju solklart.TechNerd skrev:Har lite svårt att tolka om spacecoin bara är något troll?
Att det är förarens ”fel” behöver vi inte ens diskutera. Det är mer intressant vad Tesla kan göra bättre och kanske varför dom inte verkar vilja prioritera det. Kameran satte man ju in för att ”övervaka robotaxipassagerare”…
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Det är väl det de påbörjat med 3ans kupé-kamera och FSD Betan. Problemet är att drar de det för långt kommer det istället bli ett störmoment, ex. som i VAG-systemet jag hade sist som helt plötsligt tycker att jag är trött - så man stänger av det och det blir direkt ett sämre säkerhetssystem. Tycker själv att balansen mellan förarens och bilens ansvar fungerar bra nu.spacecoin skrev:Jag tycker Tesla gör mycket bra saker, men att dom skulle kunna göra detta mycket mycket säkrare för alla inblandade är ju solklart.TechNerd skrev:Har lite svårt att tolka om spacecoin bara är något troll?
Att det är förarens ”fel” behöver vi inte ens diskutera. Det är mer intressant vad Tesla kan göra och kanske varför dom inte verkar vilja prioritera det.
Beroende på hur man ser det skötte sig bilen perfekt, den åkte säkert framåt och när (antagligen) föraren tog bort handen stannade den säkert på vägen och satte på varningsblinkers.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Ingen kommenterar att föraren var dödfull?
Ett system som hanterar att en starkt berusad person använder det, och lyckas t.om. stanna och slå på varningsblinkers. I en bil utan autopilot hade detta resulterat i en mkt svår olycka. Att ta sig upp på motorvägen hade fyllot klarat i vilken bil som helst.
Ännu bättre vore förstås om en berusad person inte kunde köra en meter. Alkolås ftw.
Ett system som hanterar att en starkt berusad person använder det, och lyckas t.om. stanna och slå på varningsblinkers. I en bil utan autopilot hade detta resulterat i en mkt svår olycka. Att ta sig upp på motorvägen hade fyllot klarat i vilken bil som helst.
Ännu bättre vore förstås om en berusad person inte kunde köra en meter. Alkolås ftw.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Att ett förarassistanssystem kör utan övervakning själv i 110km/h minst 6 minuter, antagligen långt mer. Kan väl inte anses vara ens i närheten av perfekt?TechNerd skrev:Det är väl det de påbörjat med 3ans kupé-kamera och FSD Betan. Problemet är att drar de det för långt kommer det istället bli ett störmoment, ex. som i VAG-systemet jag hade sist som helt plötsligt tycker att jag är trött - så man stänger av det och det blir direkt ett sämre säkerhetssystem. Tycker själv att balansen mellan förarens och bilens ansvar fungerar bra nu.spacecoin skrev:Jag tycker Tesla gör mycket bra saker, men att dom skulle kunna göra detta mycket mycket säkrare för alla inblandade är ju solklart.TechNerd skrev:Har lite svårt att tolka om spacecoin bara är något troll?
Att det är förarens ”fel” behöver vi inte ens diskutera. Det är mer intressant vad Tesla kan göra och kanske varför dom inte verkar vilja prioritera det.
Beroende på hur man ser det skötte sig bilen perfekt, den åkte säkert framåt och när (antagligen) föraren tog bort handen stannade den säkert på vägen och satte på varningsblinkers.
Perfekt hade varit något i stil med att ringa 112 med problem+position, bytt fil och stannat på vägrenen efter 30 s.
Tesla började leverera bilar med kamera för ”övervakning av robitaxipassagerare” (ja, det var det Elon sa) för flera år sedan. Det hade varit rimligt och bra säkerhetsprio att börja använda det direkt för två år sedan. Nu är det motvilligt, eftersom man börjar inse att bilarna inte kommer att köra själva.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Allt handlar om kompromisser, mer eller mindre alla system går att lura om föraren aktivt bestämmer sig för det.spacecoin skrev:Att ett förarassistanssystem kör utan övervakning själv i 110km/h minst 6 minuter, antagligen långt mer. Kan väl inte anses vara ens i närheten av perfekt?TechNerd skrev:Det är väl det de påbörjat med 3ans kupé-kamera och FSD Betan. Problemet är att drar de det för långt kommer det istället bli ett störmoment, ex. som i VAG-systemet jag hade sist som helt plötsligt tycker att jag är trött - så man stänger av det och det blir direkt ett sämre säkerhetssystem. Tycker själv att balansen mellan förarens och bilens ansvar fungerar bra nu.spacecoin skrev:Jag tycker Tesla gör mycket bra saker, men att dom skulle kunna göra detta mycket mycket säkrare för alla inblandade är ju solklart.TechNerd skrev:Har lite svårt att tolka om spacecoin bara är något troll?
Att det är förarens ”fel” behöver vi inte ens diskutera. Det är mer intressant vad Tesla kan göra och kanske varför dom inte verkar vilja prioritera det.
Beroende på hur man ser det skötte sig bilen perfekt, den åkte säkert framåt och när (antagligen) föraren tog bort handen stannade den säkert på vägen och satte på varningsblinkers.
Du är nog snarare ute efter alkolås än mer övervakning av föraren.
Skickat från min IN2023 via Tapatalk
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Nej, jag har väl inte skrivit något om det. Det kunde lika gärna varit en hjärtattack. Jag är intresserad av självkörande bilar, även om alkolås skulle rädda många liv. Du kan väl bemöta det jag skriver istället för att skriva vad du tror att jag tänker om ni nu ska diskutera vad som kan göras bättre av Tesla och varför inte Tesla väljer att göra det. Användning av citat funkar bättre om man inte tar bort kontantan av det man citerar, så jag lägger tillbaka det jag skrev åt dig.TechNerd skrev:Allt handlar om kompromisser, mer eller mindre alla system går att lura om föraren aktivt bestämmer sig för det.spacecoin skrev:Att ett förarassistanssystem kör utan övervakning själv i 110km/h minst 6 minuter, antagligen långt mer. Kan väl inte anses vara ens i närheten av perfekt?TechNerd skrev:Det är väl det de påbörjat med 3ans kupé-kamera och FSD Betan. Problemet är att drar de det för långt kommer det istället bli ett störmoment, ex. som i VAG-systemet jag hade sist som helt plötsligt tycker att jag är trött - så man stänger av det och det blir direkt ett sämre säkerhetssystem. Tycker själv att balansen mellan förarens och bilens ansvar fungerar bra nu.spacecoin skrev:Jag tycker Tesla gör mycket bra saker, men att dom skulle kunna göra detta mycket mycket säkrare för alla inblandade är ju solklart.TechNerd skrev:Har lite svårt att tolka om spacecoin bara är något troll?
Att det är förarens ”fel” behöver vi inte ens diskutera. Det är mer intressant vad Tesla kan göra och kanske varför dom inte verkar vilja prioritera det.
Beroende på hur man ser det skötte sig bilen perfekt, den åkte säkert framåt och när (antagligen) föraren tog bort handen stannade den säkert på vägen och satte på varningsblinkers.
Perfekt hade varit något i stil med att ringa 112 med problem+position, bytt fil och stannat på vägrenen efter 30 s.
Tesla började leverera bilar med kamera för ”övervakning av robitaxipassagerare” (ja, det var det Elon sa) för flera år sedan. Det hade varit rimligt och bra säkerhetsprio att börja använda det direkt för två år sedan. Nu är det motvilligt, eftersom man börjar inse att bilarna inte kommer att köra själva.
Du är nog snarare ute efter alkolås än mer övervakning av föraren.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Tapatalk är inge vidare, skyller på det.spacecoin skrev:Nej, jag har väl inte skrivit något om det. Det kunde lika gärna varit en hjärtattack. Jag är intresserad av självkörande bilar, även om alkolås skulle rädda många liv. Du kan väl bemöta det jag skriver istället för att skriva vad du tror att jag tänker om ni nu ska diskutera vad som kan göras bättre av Tesla och varför inte Tesla väljer att göra det. Användning av citat funkar bättre om man inte tar bort kontantan av det man citerar, så jag lägger tillbaka det jag skrev åt dig.
Men vi kommer nog inte vidare i diskussionen i vilket fall eftersom jag tycker bilen skötte det väldigt bra och undvek en solklar krasch.
Tesla Model S LR-19 Raven
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Tesla Model Y Performance-22
Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Alltså jag gillar inte alkolås det är ett typiskt sånt där system som gör det ordentligt mycket sämre för användaren. Jag behöver jointen alkolås i min bil med jag vill ha funktionen i andras bilar. Tycker det är tillräckligt bökigt att slå kod innan man ska köra. Det är mycket bättre om bilen kan skydda oss och föraren från att göra fel, det hjälper ju alla.tor-ake skrev:Ännu bättre vore förstås om en berusad person inte kunde köra en meter. Alkolås ftw.
Re: Sover på motorväg igen, nu på E6:an i Norge
Det är implementationerna av alkolås som är dålig, inte funktionen som sådan.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Sover på motorväg igen, nu på E6:an i Norge
Jag håller med om att den teknik som inte är i vägen dagligen och tillför ett stort mervärde är den behövs som mest är bäst.
Jag önskar bara att Tesla kunde fokusera mer på förarövervakning så skulle dom vara bäst i klassen för förarassistanssystem. Just nu gör man så lite som möjligt för att undvika den värsta kritiken.
Jag önskar bara att Tesla kunde fokusera mer på förarövervakning så skulle dom vara bäst i klassen för förarassistanssystem. Just nu gör man så lite som möjligt för att undvika den värsta kritiken.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sover på motorväg igen, nu oå E6:an i Norge
Just jointen detekteras ju inte av alkolåsetLarsL skrev:Alltså jag gillar inte alkolås det är ett typiskt sånt där system som gör det ordentligt mycket sämre för användaren. Jag behöver jointen alkolås i min bil med jag vill ha funktionen i andras bilar. Tycker det är tillräckligt bökigt att slå kod innan man ska köra. Det är mycket bättre om bilen kan skydda oss och föraren från att göra fel, det hjälper ju alla.tor-ake skrev:Ännu bättre vore förstås om en berusad person inte kunde köra en meter. Alkolås ftw.
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Sover på motorväg igen, nu på E6:an i Norge
Men att behöva blåsa och att det ibland inte funkar direkt är ju verkligen kass. Hur skulle det kunna funka bättre? Jag ogillar som sagt idag redan kodlåset och lås överhuvudtaget. Att behöva låsa upp dörren hemma tycker jag är en plåga. Riktigt dåligt att inte sånt där bara funkar.tor-ake skrev:Det är implementationerna av alkolås som är dålig, inte funktionen som sådan.