Punktering

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Punktering

Inlägg av Stripe68 »

Hur hanterar man lämpligast en punktering? När jag idag skulle iväg så hade jag punktering på ett däck. Jag ringde Tesla och se säger att nytt däck går på garantin men jag måste själv hitta en däckverkstad som har öppet på helgen så fixar de transporten dit. Det finns förstås ingen verkstad som har öppet nu så jag får vänta till måndag.

Trygg-Hansa säger samma sak, de bjuder på bärgare men jag måste själv hitta en öppen verkstad.

När jag hade Volvo och fick punktering så kom de ut dygnet runt och lagade däcket på plats, alternativt bytta ut det. Ska man teckna avtal med Assistancekåren? De verkar kunna laga däck på plats.

Jag bokade in en service hos Tesla också, fick tid för däckbyte om två veckor men jag ska ringa dem på måndag. Bäst vore om bärgaren tog bilen till Tesla så får de laga eller byta däcket.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Punktering

Inlägg av tor-ake »

Bytte Volvo assistans verkligen ut däcket om det inte gick att laga? Det torde innebära att de har lager av alla förekommande däck samt däckmaskiner i bärgningsbilen?

Eller fick man låna ett reservhjul?

Svagt att inte Tesla assistans kan plugga ett däck tillfälligt, dock. Det tycker jag att man skall kunna kräva. Ta av hjulet, dra ut spiken eller vad det är samt nödplugga däcket så att det går att köra på tar inte många minuter. Men de kanske inte vill ta risken att uppmuntra kunder att åka omkring med nödlagade däck?

Teckna ett avtal med assistancekåren du. Det hade jag gjort om jag inte haft flera bilar, alla vinterhjul och ett garage fullt med verktyg för alla eventualiteter.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Aida
Inlägg: 961
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Punktering

Inlägg av Aida »

Va? Skulle ett nytt däck gå på garantin? Vad har det med nybilsskada att göra? Är väl pga användning. Detta var en nyhet för mig. Hade det inte gjort hos Volvo - man hade fått gratis assistans men själva däcket hade man fått betala själv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Punktering

Inlägg av taliz »

Standard för assistanshjälp som de flesta biltillverkare nu erbjuder är väl just att de skickar bärgare som plockar upp dig och bilen och kör er till närmaste (däck)verkstad.
När min Volvo inte gick att starta kontaktade jag Volvo On Call, de skickade bärgare från assistanskåren som frågade var jag ville transportera den, upplands motor sa jag så de lämnade den där(jag åkte inte med).
Sen fick jag en räkning för bärgningen, för den var servad hos tredjepart sist och då gällde inte Volvos "gratis" assistans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Punktering

Inlägg av tor-ake »

Minns du vad bärgning kostade? Har inte lyckats få fram vad det kostar när man saknar avtal?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Stripe68
Inlägg: 194
Blev medlem: 24 nov 2014 01:21
Ort: Uppsala

Re: Punktering

Inlägg av Stripe68 »

Nytt däck på garantin tycker jag också låter märkligt, det kan inte stämma. Om det finns någon del av en bil som drabbas av slitage så är det väl just däcken. Men jag är säker på att personen jag pratade med sa att jag skulle få nytt däck på garantin. Jag ska ringa Tesla på måndag och kolla för säkerhets skull.

Jag har nog fel om Volvo Assistans. Det var länge sedan och jag börjar bli gammal och glömsk. Det var nog så att de lagade eller bytte till reservdäcket, det här var på den tiden då bilar hade ett reservdäck gömt någonstans under golvet.

Assistancekåren (ja de stavar faktiskt så) verkar vettiga. Är det någon som har erfarenhet av dem? För min Model S skulle det kosta 425 eller 585 kr/år beroende på vad som ingår.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7481
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Punktering

Inlägg av mikebike »

Stripe68 skrev:
Hur hanterar man lämpligast en punktering? När jag idag skulle iväg så hade jag punktering på ett däck. Jag ringde Tesla och se säger att nytt däck går på garantin men jag måste själv hitta en däckverkstad som har öppet på helgen så fixar de transporten dit. Det finns förstås ingen verkstad som har öppet nu så jag får vänta till måndag.

Trygg-Hansa säger samma sak, de bjuder på bärgare men jag måste själv hitta en öppen verkstad.

När jag hade Volvo och fick punktering så kom de ut dygnet runt och lagade däcket på plats, alternativt bytta ut det. Ska man teckna avtal med Assistancekåren? De verkar kunna laga däck på plats.

Jag bokade in en service hos Tesla också, fick tid för däckbyte om två veckor men jag ska ringa dem på måndag. Bäst vore om bärgaren tog bilen till Tesla så får de laga eller byta däcket.
När jag fick punktering på min Volvo kom Volvoassistans och hämtade bilen och körde den till Bilia.
De bytte båda framdäcken och det kostade nästan 9000:-
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Punktering

Inlägg av Remuz »

Har följande i frunken (ej använt på trean men på X en gång, mc massa gånger, moppe en gång)

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verk ... 2000022836

Sedan har jag en sån här för att lyfta bilen så man kan få av däcket och ta ur spiken etc

https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000041821

Sist men inte minst är patronerna usla att blåsa i luft med så jag har en kompressor, inte snabb, låter massor, men får upp trycket till 3

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk ... 2000028529

Fixa däcket längs vägen tog cirka 30min hitta hål och trycka i luft tog mest tid i anspråk. Hade troligen gått snabbare att hitta hålet om jag tagit av hjulet men jag var lat...
P85D svart/svart med gratis SuC
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Punktering

Inlägg av Fredrik j »

Punktering går väl rimligen inte på någon garanti om det inte är ett uppenbart fabrikationsfel? Dock blir ju bärgningen till verkstad utan självrisk om man har assistans. En kompis fick punktering längs autobahn och där bärgades han till nästa rastplats och sen tog bärgaren med sig hjulet till däckverkstad och återkom.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Punktering

Inlägg av taliz »

tor-ake skrev:
Minns du vad bärgning kostade? Har inte lyckats få fram vad det kostar när man saknar avtal?
Ca 1500, men kan nog bero på sträcka. Detta var bara någon mil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Punktering

Inlägg av tor-ake »

1500 låter som självrisken vid räddning. Men ändå rimligt om man tänker att bärgaren och bärgningsbilen är upptagna i kanske än en timme om bärgningen inte är för lång och komplicerad.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Punktering

Inlägg av kenjon »

Stripe68 skrev:
Nytt däck på garantin tycker jag också låter märkligt, det kan inte stämma. Om det finns någon del av en bil som drabbas av slitage så är det väl just däcken. Men jag är säker på att personen jag pratade med sa att jag skulle få nytt däck på garantin. Jag ska ringa Tesla på måndag och kolla för säkerhets skull.

Jag har nog fel om Volvo Assistans. Det var länge sedan och jag börjar bli gammal och glömsk. Det var nog så att de lagade eller bytte till reservdäcket, det här var på den tiden då bilar hade ett reservdäck gömt någonstans under golvet.

Assistancekåren (ja de stavar faktiskt så) verkar vettiga. Är det någon som har erfarenhet av dem? För min Model S skulle det kosta 425 eller 585 kr/år beroende på vad som ingår.
Jag har avtal på min husbil, har använt det två gånger, funkade bra. Lätt värt pengarna.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Skriv svar