UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Det verkar som att det rör sig i UNECE Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles, GRVA, ADAS:
5. 4 3.4.2. Lane changing
Submitted by OICA-CLEPA
5. 4 3.4.2.1. A lane change procedure can be initiated by the driver or [ADAS].
5. 4 3.4.2.1.1. Initiation of a lane change procedure by [ADAS] shall only be permitted in situations where it is justified per the traffic environment and the general safety principles.
5. 4 3.4.2.2. A lane change procedure shall be indicated to other road users.
5. 4 3.4.2.3. A lane change procedure shall be completed without undue delay.
5. 4 3.4.2.4. After the initiation of the lane change procedure the LCM lane change maneuver shall commence in accordance with traffic rules in the country of operation (i.e., with regard to minimum indication time before a LCM lane change maneuver is started).
5. 4 3.4.2.5. A lane change maneuver shall be predictable and manageable to other road users (i.e., shall not force another vehicles to unmanageably decelerate). / be predictable and manageable to other road users
Jag är osäker på hur lång processen är från final draft, och beslut, men kanske får vi NoA med automatiska filbyten i EU under 2022?

https://wiki.unece.org/display/trans/ADAS+-+7th+session
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av frippan »

Är ju möte i slutet av September så vi kanske får reda på något då eller så får vi vänta på Steven Peeters. Han brukar ha bra insikt och kontakter.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

frippan skrev:
Är ju möte i slutet av September så vi kanske får reda på något då eller så får vi vänta på Steven Peeters. Han brukar ha bra insikt och kontakter.
Jag skickade ett DM på Twitter till Steven, får se om/vad han svarar.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av frippan »

spacecoin skrev:
frippan skrev:
Är ju möte i slutet av September så vi kanske får reda på något då eller så får vi vänta på Steven Peeters. Han brukar ha bra insikt och kontakter.
Jag skickade ett DM på Twitter till Steven, får se om/vad han svarar.
Bild
Han brukar svara rätt snabbt när man snackar med honom. Om han inte har semester Bild
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

Mer sugen på när de kan tänkas rösta igenom höjningen av hastighet för nivå 3 till 130 km/h. Någon som har hört hur det går för implementationen av det i EU? Tyskland kör ju på men i övrigt?

Känns som automatiska filbyten blir långt bort också om de ovan inte implementeras.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Jag snackade lite med SP, men han hade inte mer koll, så jag gjorde lite egen research...

Jag tror att det ligger till såhär:
R79 (som reglerar AP) har en del draft amendments dom fortfarande diskuteras, däribland automatiska filbyten. Eftersom R79 handlar om "steering equipment" och är gammal som gatan, så håller man parallellt med denna att ta fram en ny regulation för ADAS för runt 2022/2023. Man extraherar de delar som handlar om ADAS till ett eget dokument.

Det var det dokumentet jag hittade ett utkast för.

Ett av de draft amendments rör automatiska filbyten initierat av systemet, men det verkar inte som att det kommer att tas upp för beslut:
I agendan för nästa GVRA-möte (i månadsskiftet sept/okt -21) så kan man läsa: "GRVA agreed to resume consideration of pending amendment proposals to UN Regulation No. 79 (Steering equipment)." Detta kan man jämföra med ett annat förslag där det står "GRVA agreed to review the DSSAD related provisions contained in the amendment proposal to UN Regulation No. 157, transmitted by GRVA at its May 2021 session to WP.29 for consideration and vote in November 2021.

Så för mig känns det tyvärr inte så troligt att det sker något beslut för automatiska filbyten i år, men det rör sig definitivt åt rätt håll, och definitivt låångsamt.

L3 i högre hastigheter verkar ligga längre bort (det verkar regleras i UN Regulation No. 157 (lane keeping). Jag är osäker på om tyskarna tillåter mer än 60km/h idag heller. EQS stödjer ju bara L3 upp till 60km/h.

Detta underlag kommer från Tyskland, och är intressant:
https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/d ... 07-63e.pdf

Nuvarande R157:
https://unece.org/sites/default/files/2021-03/R157e.pdf

Jag sprang även på detta (beslutade?) amendment till R79, som är bra: RMF - bilen får köra ut på vägrenen själv om föraren är otillgänglig/sover/medvetslös, som jag surade ur på i videon från Norge nyligen.

"Risk Mitigation Function (RMF)" means a function which can in case of confirmed driver unavailability automatically activate the vehicle steering system for a limited duration to steer the vehicle with the purpose of bringing the vehicle to a safe stop within a target stop area. "Target stop area" means an area (e.g. emergency lane, hard shoulder, beside the road, slowest lane of traffic, own lane of travel) where an RMF aims to stop the vehicle."
https://unece.org/sites/default/files/2 ... 21_82E.pdf

Det tycker jag Tesla skulle implementera snarast.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jag snackade lite med SP, men han hade inte mer koll, så jag gjorde lite egen research...

Jag tror att det ligger till såhär:
R79 (som reglerar AP) har en del draft amendments dom fortfarande diskuteras, däribland automatiska filbyten. Eftersom R79 handlar om "steering equipment" och är gammal som gatan, så håller man parallellt med denna att ta fram en ny regulation för ADAS för runt 2022/2023. Man extraherar de delar som handlar om ADAS till ett eget dokument.

Det var det dokumentet jag hittade ett utkast för.

Ett av de draft amendments rör automatiska filbyten initierat av systemet, men det verkar inte som att det kommer att tas upp för beslut:
I agendan för nästa GVRA-möte (i månadsskiftet sept/okt -21) så kan man läsa: "GRVA agreed to resume consideration of pending amendment proposals to UN Regulation No. 79 (Steering equipment)." Detta kan man jämföra med ett annat förslag där det står "GRVA agreed to review the DSSAD related provisions contained in the amendment proposal to UN Regulation No. 157, transmitted by GRVA at its May 2021 session to WP.29 for consideration and vote in November 2021.

Så för mig känns det tyvärr inte så troligt att det sker något beslut för automatiska filbyten i år, men det rör sig definitivt åt rätt håll, och definitivt låångsamt.

L3 i högre hastigheter verkar ligga längre bort (det verkar regleras i UN Regulation No. 157 (lane keeping). Jag är osäker på om tyskarna tillåter mer än 60km/h idag heller. EQS stödjer ju bara L3 upp till 60km/h.

Detta underlag kommer från Tyskland, och är intressant:
https://unece.org/fileadmin/DAM/trans/d ... 07-63e.pdf

Nuvarande R157:
https://unece.org/sites/default/files/2021-03/R157e.pdf

Jag sprang även på detta (beslutade?) amendment till R79, som är bra: RMF - bilen får köra ut på vägrenen själv om föraren är otillgänglig/sover/medvetslös, som jag surade ur på i videon från Norge nyligen.

"Risk Mitigation Function (RMF)" means a function which can in case of confirmed driver unavailability automatically activate the vehicle steering system for a limited duration to steer the vehicle with the purpose of bringing the vehicle to a safe stop within a target stop area. "Target stop area" means an area (e.g. emergency lane, hard shoulder, beside the road, slowest lane of traffic, own lane of travel) where an RMF aims to stop the vehicle."
https://unece.org/sites/default/files/2 ... 21_82E.pdf

Det tycker jag Tesla skulle implementera snarast.
Ja, ändringen till No. 157 är ju något författarna sa att de hade planerat från början men att man valde att först få igenom 157 som den ser ut nu med max 60 km/h och sedan ändra till 130 km/h. Det hade något att göra med timing då man inte var klar med alla siffror för 130 km/h förslaget. Trodde de skulle pusha igenom den snabbt men det verkar inte som det. Då blir nivå 3 riktigt intressant tycker jag, vad jag hört ska EQS klara det i högre hastigheter också med nuvarande teknologi.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Då blir nivå 3 riktigt intressant tycker jag, vad jag hört ska EQS klara det i högre hastigheter också med nuvarande teknologi.
Håller helt med. Jag tror också att EQS klarar mer, men jag skulle vilja veta om/när den kan L3:a i Sverige, för det kan den väl inte nu?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Håller helt med. Jag tror också att EQS klarar mer, men jag skulle vilja veta om/när den kan L3:a i Sverige, för det kan den väl inte nu?
Nepp, är begränsat helt till Tyskland vilket gissningsvis är en ren legal fråga. Tycker resten av EU får skynda på med att implementera dessa faktiskt. Hade varit riktigt bra om man kunde få No. 157 och ändringen på plats o större delen av EU till slutet på nästa år tycker jag.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Håller helt med. Jag tror också att EQS klarar mer, men jag skulle vilja veta om/när den kan L3:a i Sverige, för det kan den väl inte nu?
Nepp, är begränsat helt till Tyskland vilket gissningsvis är en ren legal fråga. Tycker resten av EU får skynda på med att implementera dessa faktiskt. Hade varit riktigt bra om man kunde få No. 157 och ändringen på plats o större delen av EU till slutet på nästa år tycker jag.
Det jag inte fattar är processen efter. R157 är ju väl klubbad med L3 60km/h sedan flera månader.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Det jag inte fattar är processen efter. R157 är ju väl klubbad med L3 60km/h sedan flera månader.
Ja jag förstår inte riktigt det heller. Dels tycker jag processen var ganska konstigt i hur de tog fram det, de la fram R157 och la fram ändringen som höjde den till 130 km/h typ innan de hunnit rösta igenom R157 från första början och sa att tanken var att gränsen skulle vara 130 km/h egentligen. Men man har inte röstat igenom ändringen ännu och EU/medlemmarna i UNECE verkar inte ens lagt fram lagförslag för usprungsförslaget ännu.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Det jag inte fattar är processen efter. R157 är ju väl klubbad med L3 60km/h sedan flera månader.
Ja jag förstår inte riktigt det heller. Dels tycker jag processen var ganska konstigt i hur de tog fram det, de la fram R157 och la fram ändringen som höjde den till 130 km/h typ innan de hunnit rösta igenom R157 från första början och sa att tanken var att gränsen skulle vara 130 km/h egentligen. Men man har inte röstat igenom ändringen ännu och EU/medlemmarna i UNECE verkar inte ens lagt fram lagförslag för usprungsförslaget ännu.
Vi får hoppas att lagstiftningen dröjer för att man väntar på nya tillägget... :?

Det ska tydligen vara två arbetsgruppmöten i september kring 157:an (Web conference, 13 & 17 September 2021):

Två draft amendment för filbyten och 130km/h för R157 finns här:
https://wiki.unece.org/display/trans/UN ... th+session
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Vi får hoppas att lagstiftningen dröjer för att man väntar på nya tillägget... :?

Det ska tydligen vara två arbetsgruppmöten i september kring 157:an (Web conference, 13 & 17 September 2021):

Två draft amendment för filbyten och 130km/h för R157 finns här:
https://wiki.unece.org/display/trans/UN ... th+session
Ja man kan ju hoppas, för just nu känns det som det är mycket snack men ingen verkstad vilket ju Tyskland sa var anledningen till att de körde på själva.

Men men, hoppas i var fall på att slippa “köra” hela tiden på sommarresan 2023 :D . Tror det är en rimlig förhoppning givet hur läget ser ut nu, att det kommer på plats sent 2022 eller tidigt 2023.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Vi får hoppas att lagstiftningen dröjer för att man väntar på nya tillägget... :?

Det ska tydligen vara två arbetsgruppmöten i september kring 157:an (Web conference, 13 & 17 September 2021):

Två draft amendment för filbyten och 130km/h för R157 finns här:
https://wiki.unece.org/display/trans/UN ... th+session
Ja man kan ju hoppas, för just nu känns det som det är mycket snack men ingen verkstad vilket ju Tyskland sa var anledningen till att de körde på själva.

Men men, hoppas i var fall på att slippa “köra” hela tiden på sommarresan 2023 :D . Tror det är en rimlig förhoppning givet hur läget ser ut nu, att det kommer på plats sent 2022 eller tidigt 2023.
Ja... givet att Tesla tycker att dom vill ta liability för AP-körning till dess. Annars lär det stanna på L2. Jag ser inte riktigt uppsidan för Tesla, och dom behöver ju certifieras också. Vi får hålla tummarna.

(Utan att byta fokus från UNECE så är jag rätt ointresserad av "city streets" autonomi för min egen del. Jag tror inte FSD kör bättre än mig på 5-10 år. Jag vill ha L3 på motorväg i torrt väglag som EQS, för det är uppnåeligt "nu" för långa, säkra, tråkiga sträckor. Perfekt för AD.)
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Ja... givet att Tesla tycker att dom vill ta liability för AP-körning till dess. Annars lär det stanna på L2. Jag ser inte riktigt uppsidan för Tesla, och dom behöver ju certifieras också. Vi får hålla tummarna.

(Utan att byta fokus från UNECE så är jag rätt ointresserad av "city streets" autonomi för min egen del. Jag tror inte FSD kör bättre än mig på 5-10 år. Jag vill ha L3 på motorväg i torrt väglag som EQS, för det är uppnåeligt "nu" för långa, säkra, tråkiga sträckor. Perfekt för AD.)
Jag pratar inte Tesla eller stadskörning, jag vill att det finns lagar som möjliggör nivå 3 på motorväg i bra sikt och underlag som R157 behandlar men jag vill att tillägget om 130 km/h är fixat också. Det är vad jag hoppas är på plats till sommaren 2023. Om jag då måste köpa Mercedes eller något för att få det då kommer jag göra det, men gissar på att Audi lär haka på fort när lagarna kommer (och så kan man hoppas att Tesla gör det också).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Ja... givet att Tesla tycker att dom vill ta liability för AP-körning till dess. Annars lär det stanna på L2. Jag ser inte riktigt uppsidan för Tesla, och dom behöver ju certifieras också. Vi får hålla tummarna.

(Utan att byta fokus från UNECE så är jag rätt ointresserad av "city streets" autonomi för min egen del. Jag tror inte FSD kör bättre än mig på 5-10 år. Jag vill ha L3 på motorväg i torrt väglag som EQS, för det är uppnåeligt "nu" för långa, säkra, tråkiga sträckor. Perfekt för AD.)
Jag pratar inte Tesla eller stadskörning, jag vill att det finns lagar som möjliggör nivå 3 på motorväg i bra sikt och underlag som R157 behandlar men jag vill att tillägget om 130 km/h är fixat också. Det är vad jag hoppas är på plats till sommaren 2023. Om jag då måste köpa Mercedes eller något för att få det då kommer jag göra det, men gissar på att Audi lär haka på fort när lagarna kommer (och så kan man hoppas att Tesla gör det också).
Jo det framgick. Jag ville bara säga att L3 på motorväg är det som gäller för mig (också). Jag tänker likadant. Håller med om allt du skriver. Ovan i alla fall. :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jo det framgick, jag ville bara säga att L3 på motorväg är det som gäller för mig (också). Håller med om allt du skriver. Ovan i alla fall :D
Topp, trodde jag var så oklar som jag verkar vara nu för tiden. Senaste veckan verkar jag varit extremt otydlig i mina inlägg då folk inte alls verkar förstått vad jag försökte förmedla i trådarna jag varit inblandad i :D .

Tror vi tycker rätt lika vad gäller självkörning faktiskt.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av jpetters »

OfarligTesla skrev:
spacecoin skrev:
Jo det framgick, jag ville bara säga att L3 på motorväg är det som gäller för mig (också). Håller med om allt du skriver. Ovan i alla fall :D
Topp, trodde jag var så oklar som jag verkar vara nu för tiden. Senaste veckan verkar jag varit extremt otydlig i mina inlägg då folk inte alls verkar förstått vad jag försökte förmedla i trådarna jag varit inblandad i :D .

Tror vi tycker rätt lika vad gäller självkörning faktiskt.
Jag tar gärna samma, L3 motorväg, det vore lysande!
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Den 13/9 (i måndags) var det möte, och det är ett till den 17/9.

Vad jag kan uttyda finns det koncenus för 130 km/h med ALKS inklusive filbyten. Det finns en process för hur man som tillverkare ansöker om, och får godkännande för detta efter genomförda tester.

Det vore ju väldigt trevligt om UNECE kunde kommer till beslut och att EU och Tesla sedan lägger på en rem så NoA funkar bra även i Sverige. Då kanske jag slutar gnälla om hur Tesla har översålt FSD.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Den 13/9 (i måndags) var det möte, och det är ett till den 17/9.

Vad jag kan uttyda finns det koncenus för 130 km/h med ALKS inklusive filbyten. Det finns en process för hur man som tillverkare ansöker om, och får godkännande för detta efter genomförda tester.

Det vore ju väldigt trevligt om UNECE kunde kommer till beslut och att EU och Tesla sedan lägger på en rem så NoA funkar bra även i Sverige. Då kanske jag slutar gnälla om hur Tesla har översålt FSD.
När du säger inklusive filbyten, menar du att de säger att de vill att bilen skall få göra filbyten i nivå 3 läget också? För det vore ju riktigt coolt ifall det finns konsensus för det, att de skulle anta nivå 3 i 130 km/h kändes ju bara som en tidsfråga även om det ju är skönt att de faktiskt vill ha det.

Hoppas som du att de snabbar på lite så regelverken kommer på plats, då får vi se vilka tillverkare som tror på sina produkter också!
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Bumpar denna tråd för nu ska det tydligen röstas om fart-höjningen från 60km/h till 130km/h om en månad:
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022

https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf

Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Bumpar denna tråd för nu ska det tydligen röstas om fart-höjningen från 60km/h till 130km/h om en månad:
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022

https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf

Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
Wow, tack för informationen. Då håller jag tummarna för att det röstas igenom, då lär det börja hända saker. Du råkar inte veta om de fick med ändringen de ville göra om att tillåta filbyten i nivå 3-läget? Fanns som del av ett ändringsförslag tidigare.

Undrar när det kan komma någon info om hur det skall implementeras i EU då det styr rätt mycket vilken bil jag kan tänkas vilja ha.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Vad jag kan tolka så är det med (än så länge):

Speed amendment:
Screenshot 2022-05-28 at 16.16.08.png
Lane change amendment:
Screenshot 2022-05-28 at 16.16.31.png
(Category M1 är personbilar upp till 9 passagerare, N1 är lastbilar upp till 3.5t, MRM = Minimum Risk Manoeuvre, ALKS = Automatic Lane Keeping System).

Vill du läsa hela tillägget. så finns den senaste versionen här:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2

Vad gäller framtida bilar, samma här. Jag säljer definitivt min MX och köper det som stödjer R157 (och är L3), så fort det är lagligt i Sverige. Troligen en EQS SUV i så fall, om Daimler stödjer den nya revisionen i Drive Pilot, men det är många om och men till dess... Det tar tyvärr säkert flera år till...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Vad jag kan tolka så är det med (än så länge):

(Category M1 är personbilar upp till 9 passagerare, N1 är lastbilar upp till 3.5t, MRM = Minimum Risk Manoeuvre, ALKS = Automatic Lane Keeping System).

Vill du läsa hela tillägget. så finns den senaste versionen här:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2

Vad gäller framtida bilar, samma här. Jag säljer definitivt min MX och köper det som stödjer R157 (och är L3), så fort det är lagligt i Sverige. Troligen en EQS SUV i så fall, om Daimler stödjer den nya revisionen i Drive Pilot, men det är många om och men till dess... Det tar tyvärr säkert flera år till...
Toppen, tack. Vad jag kan utläsa ur dokumentet så är förslaget att tillåta filbyten i "självkörnignsläget" så länge det finns en anledning för det, en anledning kan vara att köra om långsammare fordon osv. Så det bör vara möjligt att få den att byta fil själv i de fall där det krävs för att nå destinationen, stort i så fall.

Hoppas väl själv på att vi har detta tillgängligt som konsument i slutet av 2024 i var fall, sedan köper jag en av bilarna som erbjuder detta. Då skiter jag fullständigt i hur kul det är att köra bilen eller accelerationen, självkörningen är högsta prio.
Skriv svar