Ja jag förstår inte riktigt det heller. Dels tycker jag processen var ganska konstigt i hur de tog fram det, de la fram R157 och la fram ändringen som höjde den till 130 km/h typ innan de hunnit rösta igenom R157 från första början och sa att tanken var att gränsen skulle vara 130 km/h egentligen. Men man har inte röstat igenom ändringen ännu och EU/medlemmarna i UNECE verkar inte ens lagt fram lagförslag för usprungsförslaget ännu.spacecoin skrev:Det jag inte fattar är processen efter. R157 är ju väl klubbad med L3 60km/h sedan flera månader.
UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Vi får hoppas att lagstiftningen dröjer för att man väntar på nya tillägget...OfarligTesla skrev:Ja jag förstår inte riktigt det heller. Dels tycker jag processen var ganska konstigt i hur de tog fram det, de la fram R157 och la fram ändringen som höjde den till 130 km/h typ innan de hunnit rösta igenom R157 från första början och sa att tanken var att gränsen skulle vara 130 km/h egentligen. Men man har inte röstat igenom ändringen ännu och EU/medlemmarna i UNECE verkar inte ens lagt fram lagförslag för usprungsförslaget ännu.spacecoin skrev:Det jag inte fattar är processen efter. R157 är ju väl klubbad med L3 60km/h sedan flera månader.
Det ska tydligen vara två arbetsgruppmöten i september kring 157:an (Web conference, 13 & 17 September 2021):
Två draft amendment för filbyten och 130km/h för R157 finns här:
https://wiki.unece.org/display/trans/UN ... th+session
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Ja man kan ju hoppas, för just nu känns det som det är mycket snack men ingen verkstad vilket ju Tyskland sa var anledningen till att de körde på själva.spacecoin skrev:Vi får hoppas att lagstiftningen dröjer för att man väntar på nya tillägget...
Det ska tydligen vara två arbetsgruppmöten i september kring 157:an (Web conference, 13 & 17 September 2021):
Två draft amendment för filbyten och 130km/h för R157 finns här:
https://wiki.unece.org/display/trans/UN ... th+session
Men men, hoppas i var fall på att slippa “köra” hela tiden på sommarresan 2023 . Tror det är en rimlig förhoppning givet hur läget ser ut nu, att det kommer på plats sent 2022 eller tidigt 2023.
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Ja... givet att Tesla tycker att dom vill ta liability för AP-körning till dess. Annars lär det stanna på L2. Jag ser inte riktigt uppsidan för Tesla, och dom behöver ju certifieras också. Vi får hålla tummarna.OfarligTesla skrev:Ja man kan ju hoppas, för just nu känns det som det är mycket snack men ingen verkstad vilket ju Tyskland sa var anledningen till att de körde på själva.spacecoin skrev:Vi får hoppas att lagstiftningen dröjer för att man väntar på nya tillägget...
Det ska tydligen vara två arbetsgruppmöten i september kring 157:an (Web conference, 13 & 17 September 2021):
Två draft amendment för filbyten och 130km/h för R157 finns här:
https://wiki.unece.org/display/trans/UN ... th+session
Men men, hoppas i var fall på att slippa “köra” hela tiden på sommarresan 2023 . Tror det är en rimlig förhoppning givet hur läget ser ut nu, att det kommer på plats sent 2022 eller tidigt 2023.
(Utan att byta fokus från UNECE så är jag rätt ointresserad av "city streets" autonomi för min egen del. Jag tror inte FSD kör bättre än mig på 5-10 år. Jag vill ha L3 på motorväg i torrt väglag som EQS, för det är uppnåeligt "nu" för långa, säkra, tråkiga sträckor. Perfekt för AD.)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Jag pratar inte Tesla eller stadskörning, jag vill att det finns lagar som möjliggör nivå 3 på motorväg i bra sikt och underlag som R157 behandlar men jag vill att tillägget om 130 km/h är fixat också. Det är vad jag hoppas är på plats till sommaren 2023. Om jag då måste köpa Mercedes eller något för att få det då kommer jag göra det, men gissar på att Audi lär haka på fort när lagarna kommer (och så kan man hoppas att Tesla gör det också).spacecoin skrev:Ja... givet att Tesla tycker att dom vill ta liability för AP-körning till dess. Annars lär det stanna på L2. Jag ser inte riktigt uppsidan för Tesla, och dom behöver ju certifieras också. Vi får hålla tummarna.
(Utan att byta fokus från UNECE så är jag rätt ointresserad av "city streets" autonomi för min egen del. Jag tror inte FSD kör bättre än mig på 5-10 år. Jag vill ha L3 på motorväg i torrt väglag som EQS, för det är uppnåeligt "nu" för långa, säkra, tråkiga sträckor. Perfekt för AD.)
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Jo det framgick. Jag ville bara säga att L3 på motorväg är det som gäller för mig (också). Jag tänker likadant. Håller med om allt du skriver. Ovan i alla fall.OfarligTesla skrev:Jag pratar inte Tesla eller stadskörning, jag vill att det finns lagar som möjliggör nivå 3 på motorväg i bra sikt och underlag som R157 behandlar men jag vill att tillägget om 130 km/h är fixat också. Det är vad jag hoppas är på plats till sommaren 2023. Om jag då måste köpa Mercedes eller något för att få det då kommer jag göra det, men gissar på att Audi lär haka på fort när lagarna kommer (och så kan man hoppas att Tesla gör det också).spacecoin skrev:Ja... givet att Tesla tycker att dom vill ta liability för AP-körning till dess. Annars lär det stanna på L2. Jag ser inte riktigt uppsidan för Tesla, och dom behöver ju certifieras också. Vi får hålla tummarna.
(Utan att byta fokus från UNECE så är jag rätt ointresserad av "city streets" autonomi för min egen del. Jag tror inte FSD kör bättre än mig på 5-10 år. Jag vill ha L3 på motorväg i torrt väglag som EQS, för det är uppnåeligt "nu" för långa, säkra, tråkiga sträckor. Perfekt för AD.)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Topp, trodde jag var så oklar som jag verkar vara nu för tiden. Senaste veckan verkar jag varit extremt otydlig i mina inlägg då folk inte alls verkar förstått vad jag försökte förmedla i trådarna jag varit inblandad i .spacecoin skrev:Jo det framgick, jag ville bara säga att L3 på motorväg är det som gäller för mig (också). Håller med om allt du skriver. Ovan i alla fall
Tror vi tycker rätt lika vad gäller självkörning faktiskt.
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Jag tar gärna samma, L3 motorväg, det vore lysande!OfarligTesla skrev:Topp, trodde jag var så oklar som jag verkar vara nu för tiden. Senaste veckan verkar jag varit extremt otydlig i mina inlägg då folk inte alls verkar förstått vad jag försökte förmedla i trådarna jag varit inblandad i .spacecoin skrev:Jo det framgick, jag ville bara säga att L3 på motorväg är det som gäller för mig (också). Håller med om allt du skriver. Ovan i alla fall
Tror vi tycker rätt lika vad gäller självkörning faktiskt.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Den 13/9 (i måndags) var det möte, och det är ett till den 17/9.
Vad jag kan uttyda finns det koncenus för 130 km/h med ALKS inklusive filbyten. Det finns en process för hur man som tillverkare ansöker om, och får godkännande för detta efter genomförda tester.
Det vore ju väldigt trevligt om UNECE kunde kommer till beslut och att EU och Tesla sedan lägger på en rem så NoA funkar bra även i Sverige. Då kanske jag slutar gnälla om hur Tesla har översålt FSD.
Vad jag kan uttyda finns det koncenus för 130 km/h med ALKS inklusive filbyten. Det finns en process för hur man som tillverkare ansöker om, och får godkännande för detta efter genomförda tester.
Det vore ju väldigt trevligt om UNECE kunde kommer till beslut och att EU och Tesla sedan lägger på en rem så NoA funkar bra även i Sverige. Då kanske jag slutar gnälla om hur Tesla har översålt FSD.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
När du säger inklusive filbyten, menar du att de säger att de vill att bilen skall få göra filbyten i nivå 3 läget också? För det vore ju riktigt coolt ifall det finns konsensus för det, att de skulle anta nivå 3 i 130 km/h kändes ju bara som en tidsfråga även om det ju är skönt att de faktiskt vill ha det.spacecoin skrev:Den 13/9 (i måndags) var det möte, och det är ett till den 17/9.
Vad jag kan uttyda finns det koncenus för 130 km/h med ALKS inklusive filbyten. Det finns en process för hur man som tillverkare ansöker om, och får godkännande för detta efter genomförda tester.
Det vore ju väldigt trevligt om UNECE kunde kommer till beslut och att EU och Tesla sedan lägger på en rem så NoA funkar bra även i Sverige. Då kanske jag slutar gnälla om hur Tesla har översålt FSD.
Hoppas som du att de snabbar på lite så regelverken kommer på plats, då får vi se vilka tillverkare som tror på sina produkter också!
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
UN regulation 157 amendments:
Speed:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2
Lane change:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2
Speed:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2
Lane change:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Bumpar denna tråd för nu ska det tydligen röstas om fart-höjningen från 60km/h till 130km/h om en månad:
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022
https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf
Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022
https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf
Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Wow, tack för informationen. Då håller jag tummarna för att det röstas igenom, då lär det börja hända saker. Du råkar inte veta om de fick med ändringen de ville göra om att tillåta filbyten i nivå 3-läget? Fanns som del av ett ändringsförslag tidigare.spacecoin skrev:Bumpar denna tråd för nu ska det tydligen röstas om fart-höjningen från 60km/h till 130km/h om en månad:
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022
https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf
Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
Undrar när det kan komma någon info om hur det skall implementeras i EU då det styr rätt mycket vilken bil jag kan tänkas vilja ha.
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Vad jag kan tolka så är det med (än så länge):
Speed amendment: Lane change amendment: (Category M1 är personbilar upp till 9 passagerare, N1 är lastbilar upp till 3.5t, MRM = Minimum Risk Manoeuvre, ALKS = Automatic Lane Keeping System).
Vill du läsa hela tillägget. så finns den senaste versionen här:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2
Vad gäller framtida bilar, samma här. Jag säljer definitivt min MX och köper det som stödjer R157 (och är L3), så fort det är lagligt i Sverige. Troligen en EQS SUV i så fall, om Daimler stödjer den nya revisionen i Drive Pilot, men det är många om och men till dess... Det tar tyvärr säkert flera år till...
Speed amendment: Lane change amendment: (Category M1 är personbilar upp till 9 passagerare, N1 är lastbilar upp till 3.5t, MRM = Minimum Risk Manoeuvre, ALKS = Automatic Lane Keeping System).
Vill du läsa hela tillägget. så finns den senaste versionen här:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2
Vad gäller framtida bilar, samma här. Jag säljer definitivt min MX och köper det som stödjer R157 (och är L3), så fort det är lagligt i Sverige. Troligen en EQS SUV i så fall, om Daimler stödjer den nya revisionen i Drive Pilot, men det är många om och men till dess... Det tar tyvärr säkert flera år till...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Toppen, tack. Vad jag kan utläsa ur dokumentet så är förslaget att tillåta filbyten i "självkörnignsläget" så länge det finns en anledning för det, en anledning kan vara att köra om långsammare fordon osv. Så det bör vara möjligt att få den att byta fil själv i de fall där det krävs för att nå destinationen, stort i så fall.spacecoin skrev:Vad jag kan tolka så är det med (än så länge):
(Category M1 är personbilar upp till 9 passagerare, N1 är lastbilar upp till 3.5t, MRM = Minimum Risk Manoeuvre, ALKS = Automatic Lane Keeping System).
Vill du läsa hela tillägget. så finns den senaste versionen här:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2
Vad gäller framtida bilar, samma här. Jag säljer definitivt min MX och köper det som stödjer R157 (och är L3), så fort det är lagligt i Sverige. Troligen en EQS SUV i så fall, om Daimler stödjer den nya revisionen i Drive Pilot, men det är många om och men till dess... Det tar tyvärr säkert flera år till...
Hoppas väl själv på att vi har detta tillgängligt som konsument i slutet av 2024 i var fall, sedan köper jag en av bilarna som erbjuder detta. Då skiter jag fullständigt i hur kul det är att köra bilen eller accelerationen, självkörningen är högsta prio.
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Jag tror att det är en rimlig förväntning till 2024. Min kravlista är liknande: L3 och gärna tystare än min MX. Man kanske börjar bli vuxen trots allt...OfarligTesla skrev:Hoppas väl själv på att vi har detta tillgängligt som konsument i slutet av 2024 i var fall, sedan köper jag en av bilarna som erbjuder detta. Då skiter jag fullständigt i hur kul det är att köra bilen eller accelerationen, självkörningen är högsta prio.
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???spacecoin skrev:Bumpar denna tråd för nu ska det tydligen röstas om fart-höjningen från 60km/h till 130km/h om en månad:
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022
https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf
Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Jag tror ECE vill hoppa över tiden när bilen förefaller vara självkörande i stor utsträckning men föraren är ansvarig för att istället gå direkt på nivå3 med biltillverkaren som ansvarig.
Det blir nu utmaningen för producenterna. Att ta ansvaret. Vem är redo?
Det blir nu utmaningen för producenterna. Att ta ansvaret. Vem är redo?
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Är väl inte så konstigt att man inte får släppa mjukvara som inte ryms inom lagen? EU tillåter inte speciellt mycket test av saker som utförs av slutkonsument ute på allmän väg. Tesla kommer garanterat ha samma möjligheter som andra tillverkare att få sin godkänd enligt regelverket när det kommer, den stora frågan är om Tesla faktiskt kommer stå bakom produkten eller inte.Jeppe_E skrev:
Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Men det är fullständigt fel väg att gå. Här har vi en funktion som faktiskt fungerar alldeles utmärk (har använt den varje dag sedan oktober 2020). Man kan ju förstås hävda att det är ett oövervakat filbyte, till skillnad då mot det övervakade filbyte som bilen gör på NoA med hjälp av initiering från föraren. UNECE borde titta på det och hur det fungerar i USA och därmed med den data som finns gå framåt och inte bakåt.OfarligTesla skrev:Är väl inte så konstigt att man inte får släppa mjukvara som inte ryms inom lagen? EU tillåter inte speciellt mycket test av saker som utförs av slutkonsument ute på allmän väg. Tesla kommer garanterat ha samma möjligheter som andra tillverkare att få sin godkänd enligt regelverket när det kommer, den stora frågan är om Tesla faktiskt kommer stå bakom produkten eller inte.Jeppe_E skrev:
Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Jo, men de verkar inte direkt progressiva. Så det blir nog ett par steg bakåt innan det går framåt.Jeppe_E skrev:Men det är fullständigt fel väg att gå. Här har vi en funktion som faktiskt fungerar alldeles utmärk (har använt den varje dag sedan oktober 2020). Man kan ju förstås hävda att det är ett oövervakat filbyte, till skillnad då mot det övervakade filbyte som bilen gör på NoA med hjälp av initiering från föraren. UNECE borde titta på det och hur det fungerar i USA och därmed med den data som finns gå framåt och inte bakåt.OfarligTesla skrev:Är väl inte så konstigt att man inte får släppa mjukvara som inte ryms inom lagen? EU tillåter inte speciellt mycket test av saker som utförs av slutkonsument ute på allmän väg. Tesla kommer garanterat ha samma möjligheter som andra tillverkare att få sin godkänd enligt regelverket när det kommer, den stora frågan är om Tesla faktiskt kommer stå bakom produkten eller inte.Jeppe_E skrev:
Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Det är inte så lätt att få halva världen att komma överrens... https://unece.org/map-regionbjelkeman skrev:Jo, men de verkar inte direkt progressiva. Så det blir nog ett par steg bakåt innan det går framåt.Jeppe_E skrev:Men det är fullständigt fel väg att gå. Här har vi en funktion som faktiskt fungerar alldeles utmärk (har använt den varje dag sedan oktober 2020). Man kan ju förstås hävda att det är ett oövervakat filbyte, till skillnad då mot det övervakade filbyte som bilen gör på NoA med hjälp av initiering från föraren. UNECE borde titta på det och hur det fungerar i USA och därmed med den data som finns gå framåt och inte bakåt.OfarligTesla skrev:Är väl inte så konstigt att man inte får släppa mjukvara som inte ryms inom lagen? EU tillåter inte speciellt mycket test av saker som utförs av slutkonsument ute på allmän väg. Tesla kommer garanterat ha samma möjligheter som andra tillverkare att få sin godkänd enligt regelverket när det kommer, den stora frågan är om Tesla faktiskt kommer stå bakom produkten eller inte.Jeppe_E skrev:
Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Jag tycker att typ-godkännande* för autonoma konsument-bilar (L3+) är en bra idé av flera skäl. Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna.
1) Det har fungerat väl i bilindustrin i 30-40 år för en mängd olika områden.
2) Autonomi är en säkerhets-kritisk applikation som t ex pace makers. Det är ett naturligt område för typgodkännande av den anledningen. Om tekniken inte funkar så dör folk.
3) Alla leverantörer överdriver systemens kapabilitet, och konsumenter har svårt att förstå systemen bland annat på grund av detta.
4) Alternativet är att man bara tvingar alla leverantörer att ta legalt ansvar, men jag tänker att det funkar bättre i jurisdiktioner där civilrättsliga mål har väldigt höga skadestånd än i tex Sverige. Typgodkännande + ansvar är det bästa.
*https://en.wikipedia.org/wiki/Type_approval
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Är det fel väg att gå att upprätthålla lagarna? De tillåter inte bilen att byta fil utan att input kommer från föraren först vilket är precis det som sker med NoA, att det upplevs fungera bra har inget med saken att göra då man måste ha någon sorts regelverk för att reglera det. Hur det fungerar i USA är inget föredöme där allt möjligt tillåts utan någon som helst översyn på vad som är säkert och vad som inte är det.Jeppe_E skrev:
Men det är fullständigt fel väg att gå. Här har vi en funktion som faktiskt fungerar alldeles utmärk (har använt den varje dag sedan oktober 2020). Man kan ju förstås hävda att det är ett oövervakat filbyte, till skillnad då mot det övervakade filbyte som bilen gör på NoA med hjälp av initiering från föraren. UNECE borde titta på det och hur det fungerar i USA och därmed med den data som finns gå framåt och inte bakåt.
Nu kommer vi få ett regelverk som ger faktiskt självkörning som ger en stor fördel till konsumenten och som kommer skilja de som står bakom sina system från de som inte gör det. Det tycker jag är en bra väg framåt faktiskt, då ser vi också vilka som tycker deras system är redo.
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1214
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Jag tar mycket hellre L3 på motorväg i 130 och hanterar avfarterna manuellt. Manuellt initierat och i övrigt automatiska filbyten behåller jag gärna.
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?
Där satt den!
https://unece.org/media/transport/Vehic ... ess/368227
A new milestone in mobility has been reached with the adoption of a proposal to extend automated driving in certain traffic environments from the current limit of 60 km/h to up to 130 km/h.
The draft amendment to UN Regulation No. 157 endorsed by the Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) proposes, among other dispositions, to extend the maximum speed for Automated Driving System (ADS) for passenger cars and light duty vehicles up to 130 km/h on motorways, and to allow automated lane changes. The draft will now be submitted to the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations for adoption at its next session on 21-24 June 2022. If adopted, it will enter into force in January 2023 in those contracting parties which decide to apply it.
Här är en lista på länderna som är "contracting parties": https://treaties.un.org/Pages/ViewDetai ... &clang=_en (typ hela EU, Norge, UK, Japan, Ryssland och en del till).
Vem blir först att stödja 130km/h L3?
https://unece.org/media/transport/Vehic ... ess/368227
A new milestone in mobility has been reached with the adoption of a proposal to extend automated driving in certain traffic environments from the current limit of 60 km/h to up to 130 km/h.
The draft amendment to UN Regulation No. 157 endorsed by the Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) proposes, among other dispositions, to extend the maximum speed for Automated Driving System (ADS) for passenger cars and light duty vehicles up to 130 km/h on motorways, and to allow automated lane changes. The draft will now be submitted to the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations for adoption at its next session on 21-24 June 2022. If adopted, it will enter into force in January 2023 in those contracting parties which decide to apply it.
Här är en lista på länderna som är "contracting parties": https://treaties.un.org/Pages/ViewDetai ... &clang=_en (typ hela EU, Norge, UK, Japan, Ryssland och en del till).
Vem blir först att stödja 130km/h L3?