UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Bumpar denna tråd för nu ska det tydligen röstas om fart-höjningen från 60km/h till 130km/h om en månad:
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022

https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf

Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Bumpar denna tråd för nu ska det tydligen röstas om fart-höjningen från 60km/h till 130km/h om en månad:
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022

https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf

Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
Wow, tack för informationen. Då håller jag tummarna för att det röstas igenom, då lär det börja hända saker. Du råkar inte veta om de fick med ändringen de ville göra om att tillåta filbyten i nivå 3-läget? Fanns som del av ett ändringsförslag tidigare.

Undrar när det kan komma någon info om hur det skall implementeras i EU då det styr rätt mycket vilken bil jag kan tänkas vilja ha.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Vad jag kan tolka så är det med (än så länge):

Speed amendment:
Screenshot 2022-05-28 at 16.16.08.png
Lane change amendment:
Screenshot 2022-05-28 at 16.16.31.png
(Category M1 är personbilar upp till 9 passagerare, N1 är lastbilar upp till 3.5t, MRM = Minimum Risk Manoeuvre, ALKS = Automatic Lane Keeping System).

Vill du läsa hela tillägget. så finns den senaste versionen här:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2

Vad gäller framtida bilar, samma här. Jag säljer definitivt min MX och köper det som stödjer R157 (och är L3), så fort det är lagligt i Sverige. Troligen en EQS SUV i så fall, om Daimler stödjer den nya revisionen i Drive Pilot, men det är många om och men till dess... Det tar tyvärr säkert flera år till...
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Vad jag kan tolka så är det med (än så länge):

(Category M1 är personbilar upp till 9 passagerare, N1 är lastbilar upp till 3.5t, MRM = Minimum Risk Manoeuvre, ALKS = Automatic Lane Keeping System).

Vill du läsa hela tillägget. så finns den senaste versionen här:
https://wiki.unece.org/download/attachm ... pdf?api=v2

Vad gäller framtida bilar, samma här. Jag säljer definitivt min MX och köper det som stödjer R157 (och är L3), så fort det är lagligt i Sverige. Troligen en EQS SUV i så fall, om Daimler stödjer den nya revisionen i Drive Pilot, men det är många om och men till dess... Det tar tyvärr säkert flera år till...
Toppen, tack. Vad jag kan utläsa ur dokumentet så är förslaget att tillåta filbyten i "självkörnignsläget" så länge det finns en anledning för det, en anledning kan vara att köra om långsammare fordon osv. Så det bör vara möjligt att få den att byta fil själv i de fall där det krävs för att nå destinationen, stort i så fall.

Hoppas väl själv på att vi har detta tillgängligt som konsument i slutet av 2024 i var fall, sedan köper jag en av bilarna som erbjuder detta. Då skiter jag fullständigt i hur kul det är att köra bilen eller accelerationen, självkörningen är högsta prio.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Hoppas väl själv på att vi har detta tillgängligt som konsument i slutet av 2024 i var fall, sedan köper jag en av bilarna som erbjuder detta. Då skiter jag fullständigt i hur kul det är att köra bilen eller accelerationen, självkörningen är högsta prio.
Jag tror att det är en rimlig förväntning till 2024. Min kravlista är liknande: L3 och gärna tystare än min MX. Man kanske börjar bli vuxen trots allt...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av Jeppe_E »

spacecoin skrev:
Bumpar denna tråd för nu ska det tydligen röstas om fart-höjningen från 60km/h till 130km/h om en månad:
World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations 187th session Geneva, 21-24 June 2022

https://unece.org/sites/default/files/2 ... _1165E.pdf

Ska bli spännande om EQS Drive Pilot kommer att stödja den nya hastigheten. Tesla verkar tyvärr inte prioritera detta än så länge. Hoppas att NoA kan bli godkänd någon gång.
Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av Fredrik j »

Jag tror ECE vill hoppa över tiden när bilen förefaller vara självkörande i stor utsträckning men föraren är ansvarig för att istället gå direkt på nivå3 med biltillverkaren som ansvarig.
Det blir nu utmaningen för producenterna. Att ta ansvaret. Vem är redo?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:

Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Är väl inte så konstigt att man inte får släppa mjukvara som inte ryms inom lagen? EU tillåter inte speciellt mycket test av saker som utförs av slutkonsument ute på allmän väg. Tesla kommer garanterat ha samma möjligheter som andra tillverkare att få sin godkänd enligt regelverket när det kommer, den stora frågan är om Tesla faktiskt kommer stå bakom produkten eller inte.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av Jeppe_E »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:

Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Är väl inte så konstigt att man inte får släppa mjukvara som inte ryms inom lagen? EU tillåter inte speciellt mycket test av saker som utförs av slutkonsument ute på allmän väg. Tesla kommer garanterat ha samma möjligheter som andra tillverkare att få sin godkänd enligt regelverket när det kommer, den stora frågan är om Tesla faktiskt kommer stå bakom produkten eller inte.
Men det är fullständigt fel väg att gå. Här har vi en funktion som faktiskt fungerar alldeles utmärk (har använt den varje dag sedan oktober 2020). Man kan ju förstås hävda att det är ett oövervakat filbyte, till skillnad då mot det övervakade filbyte som bilen gör på NoA med hjälp av initiering från föraren. UNECE borde titta på det och hur det fungerar i USA och därmed med den data som finns gå framåt och inte bakåt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av bjelkeman »

Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:

Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Är väl inte så konstigt att man inte får släppa mjukvara som inte ryms inom lagen? EU tillåter inte speciellt mycket test av saker som utförs av slutkonsument ute på allmän väg. Tesla kommer garanterat ha samma möjligheter som andra tillverkare att få sin godkänd enligt regelverket när det kommer, den stora frågan är om Tesla faktiskt kommer stå bakom produkten eller inte.
Men det är fullständigt fel väg att gå. Här har vi en funktion som faktiskt fungerar alldeles utmärk (har använt den varje dag sedan oktober 2020). Man kan ju förstås hävda att det är ett oövervakat filbyte, till skillnad då mot det övervakade filbyte som bilen gör på NoA med hjälp av initiering från föraren. UNECE borde titta på det och hur det fungerar i USA och därmed med den data som finns gå framåt och inte bakåt.
Jo, men de verkar inte direkt progressiva. Så det blir nog ett par steg bakåt innan det går framåt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

bjelkeman skrev:
Jeppe_E skrev:
OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:

Samtidigt så verkar det som att tesla måste begränsa NoA och plocka bort den automatiska delen där bilen själv tar korrekt avfart???
Är väl inte så konstigt att man inte får släppa mjukvara som inte ryms inom lagen? EU tillåter inte speciellt mycket test av saker som utförs av slutkonsument ute på allmän väg. Tesla kommer garanterat ha samma möjligheter som andra tillverkare att få sin godkänd enligt regelverket när det kommer, den stora frågan är om Tesla faktiskt kommer stå bakom produkten eller inte.
Men det är fullständigt fel väg att gå. Här har vi en funktion som faktiskt fungerar alldeles utmärk (har använt den varje dag sedan oktober 2020). Man kan ju förstås hävda att det är ett oövervakat filbyte, till skillnad då mot det övervakade filbyte som bilen gör på NoA med hjälp av initiering från föraren. UNECE borde titta på det och hur det fungerar i USA och därmed med den data som finns gå framåt och inte bakåt.
Jo, men de verkar inte direkt progressiva. Så det blir nog ett par steg bakåt innan det går framåt.
Det är inte så lätt att få halva världen att komma överrens... https://unece.org/map-region

Jag tycker att typ-godkännande* för autonoma konsument-bilar (L3+) är en bra idé av flera skäl. Jag tycker att fördelarna överväger nackdelarna.

1) Det har fungerat väl i bilindustrin i 30-40 år för en mängd olika områden.
2) Autonomi är en säkerhets-kritisk applikation som t ex pace makers. Det är ett naturligt område för typgodkännande av den anledningen. Om tekniken inte funkar så dör folk.
3) Alla leverantörer överdriver systemens kapabilitet, och konsumenter har svårt att förstå systemen bland annat på grund av detta.
4) Alternativet är att man bara tvingar alla leverantörer att ta legalt ansvar, men jag tänker att det funkar bättre i jurisdiktioner där civilrättsliga mål har väldigt höga skadestånd än i tex Sverige. Typgodkännande + ansvar är det bästa.

*https://en.wikipedia.org/wiki/Type_approval
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:

Men det är fullständigt fel väg att gå. Här har vi en funktion som faktiskt fungerar alldeles utmärk (har använt den varje dag sedan oktober 2020). Man kan ju förstås hävda att det är ett oövervakat filbyte, till skillnad då mot det övervakade filbyte som bilen gör på NoA med hjälp av initiering från föraren. UNECE borde titta på det och hur det fungerar i USA och därmed med den data som finns gå framåt och inte bakåt.
Är det fel väg att gå att upprätthålla lagarna? De tillåter inte bilen att byta fil utan att input kommer från föraren först vilket är precis det som sker med NoA, att det upplevs fungera bra har inget med saken att göra då man måste ha någon sorts regelverk för att reglera det. Hur det fungerar i USA är inget föredöme där allt möjligt tillåts utan någon som helst översyn på vad som är säkert och vad som inte är det.

Nu kommer vi få ett regelverk som ger faktiskt självkörning som ger en stor fördel till konsumenten och som kommer skilja de som står bakom sina system från de som inte gör det. Det tycker jag är en bra väg framåt faktiskt, då ser vi också vilka som tycker deras system är redo.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av RagWal »

Jag tar mycket hellre L3 på motorväg i 130 och hanterar avfarterna manuellt. Manuellt initierat och i övrigt automatiska filbyten behåller jag gärna.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Där satt den!

https://unece.org/media/transport/Vehic ... ess/368227

A new milestone in mobility has been reached with the adoption of a proposal to extend automated driving in certain traffic environments from the current limit of 60 km/h to up to 130 km/h.

The draft amendment to UN Regulation No. 157 endorsed by the Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) proposes, among other dispositions, to extend the maximum speed for Automated Driving System (ADS) for passenger cars and light duty vehicles up to 130 km/h on motorways, and to allow automated lane changes. The draft will now be submitted to the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations for adoption at its next session on 21-24 June 2022. If adopted, it will enter into force in January 2023 in those contracting parties which decide to apply it.

Här är en lista på länderna som är "contracting parties": https://treaties.un.org/Pages/ViewDetai ... &clang=_en (typ hela EU, Norge, UK, Japan, Ryssland och en del till).

Vem blir först att stödja 130km/h L3?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Där satt den!

https://unece.org/media/transport/Vehic ... ess/368227

A new milestone in mobility has been reached with the adoption of a proposal to extend automated driving in certain traffic environments from the current limit of 60 km/h to up to 130 km/h.

The draft amendment to UN Regulation No. 157 endorsed by the Working Party on Automated/Autonomous and Connected Vehicles (GRVA) proposes, among other dispositions, to extend the maximum speed for Automated Driving System (ADS) for passenger cars and light duty vehicles up to 130 km/h on motorways, and to allow automated lane changes. The draft will now be submitted to the World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations for adoption at its next session on 21-24 June 2022. If adopted, it will enter into force in January 2023 in those contracting parties which decide to apply it.

Här är en lista på länderna som är "contracting parties": https://treaties.un.org/Pages/ViewDetai ... &clang=_en (typ hela EU, Norge, UK, Japan, Ryssland).

Vem blir först att stödja 130km/h L3?
Toppen! Ja skall bli intressant att se vem som blir först. Frågan är också när länderna implementerar det och vilka som väljer att göra det, kanske kommer EU börja driva på eftersom Tyskland är rätt intresserad av det för inhemsk industri?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

OfarligTesla skrev:
Toppen! Ja skall bli intressant att se vem som blir först. Frågan är också när länderna implementerar det och vilka som väljer att göra det, kanske kommer EU börja driva på eftersom Tyskland är rätt intresserad av det för inhemsk industri?
I Tyskland tror jag den börjar gälla 2023-01-01 i och med att dom redan har implementerat R157. Hoppas, hoppas att det rullar på lite nu så tillverkarna får bekänna färg när de inte kan skylla på "regulatory approval" längre.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Nu är förslaget klubbat och gäller från 2023-01-01
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av Jaegaern »

spacecoin skrev:
Nu är förslaget klubbat och gäller från 2023-01-01
Kanske värt att köpa EAP nu då!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev:
spacecoin skrev:
Nu är förslaget klubbat och gäller från 2023-01-01
Kanske värt att köpa EAP nu då!
Jag tror du ska vänta till dess att Tesla stödjer R157 (med FSD då, inte EAP, antar jag). R157 är autonomi - inte förarstöd, och det kräver att biltillverkaren tar ansvar för olyckor under körning (medan du tittar på en film eller jobbar). Det är alltså bilen som kör och inte föraren.

De jag talat med tror att de bilar som kan stödja detta i 130km/h kommer ut på marknaden tidigast 2024-2025.

Hårdvaran på de Tesla-bilar som finns idag tror jag inte det går att uppnå denna nivå av säkerhet med. Man ser inte tillräckligt långt helt enkelt, speciellt inte om det är motljus.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Kanske relaterat:
"The EU's executive plans to propose by the end of September what it reckons will be the world's first technical legislation that will allow member countries to approve the registration and sale of up to 1,500 vehicles per carmaker model each year installed with advanced self-driving technology, an EU official involved in drafting the rules told POLITICO."

https://archive.ph/8SCdu#selection-1989.0-1989.356
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Jag har fått _lite_ mer information i hur den här processen funkar, dock ingen tidslinje.

UNECE tar from standarder för typgodkännande som medlemmarna "går med på / tycker verkar bra" (ratificering). I detta fall R157. Sedan är det upp till varje jurisdiktion att implementera standarden i lag genom att referera den i någon lagtext.

Det finns en ny EU-förordning om autonoma bilar (2022/1426/EG) där man kan läsa i början:
"Finally the approval of the automated driving systems of automated vehicles should not be covered by this regulation as it is intended to cover them with a reference to UN Regulation 157 on automated lane keeping systems ( 2 ) in Annex I to Regulation (EU) 2019/2144 listing the UN regulations that shall apply on a compulsory basis in the EU."

Jag tolkar det som att 2022/1426/EG-förordningen explicit exkluderar R157 och att den ska in i förordningen för typgodkänannde (EU) 2019/2144.

Som jag förstår så behöver EU alltså uppdatera (EU) 2019/2144 ("on type-approval requirements for motor vehicles") för att R157 ska gälla. När det kan tänkas hända har jag ingen aning om, men det kanske man kan fråga en EU-parlamentarliker?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av OfarligTesla »

spacecoin skrev:
Jag har fått _lite_ mer information i hur den här processen funkar, dock ingen tidslinje.

UNECE tar from standarder för typgodkännande som medlemmarna "går med på / tycker verkar bra" (ratificering). I detta fall R157. Sedan är det upp till varje jurisdiktion att implementera standarden i lag genom att referera den i någon lagtext.

Det finns en ny EU-förordning om autonoma bilar (2022/1426/EG) där man kan läsa i början:
"Finally the approval of the automated driving systems of automated vehicles should not be covered by this regulation as it is intended to cover them with a reference to UN Regulation 157 on automated lane keeping systems ( 2 ) in Annex I to Regulation (EU) 2019/2144 listing the UN regulations that shall apply on a compulsory basis in the EU."

Jag tolkar det som att 2022/1426/EG-förordningen explicit exkluderar R157 och att den ska in i förordningen för typgodkänannde (EU) 2019/2144.

Som jag förstår så behöver EU alltså uppdatera (EU) 2019/2144 ("on type-approval requirements for motor vehicles") för att R157 ska gälla. När det kan tänkas hända har jag ingen aning om, men det kanske man kan fråga en EU-parlamentarliker?
Tack för den genomgången, har suttit och funderat på hur det skulle fungera. Men då låter det iaf som att vi inte behöver förlita oss på att våra svenska politiker fixar lagen här för att det skall gälla? Eftersom ett typgodkännande skall vara giltigt i hela EU. För om varje land skall behöva göra om sina lagar för detta känns det som det kommer ta tid att få det helhetstäckande samtidigt som Sverige inte lär ligga i framkant när allt skall mala genom vår byråkrati.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Jag tror inte Transportstyrelsen eller Sverige behöver göra något om man uppdaterar (EU) 2019/2144.

Se detta pressmeddelande:
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... IP_22_4312

(Jag har mailat och frågat dem om R157 timeline).
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: UNECE tillåter automatiska filbyten / NoA?

Inlägg av spacecoin »

Ref, ang svensk lag:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... 009-211#K3

"Av 2 kap. 2 § fordonslagen (2002:574) framgår att typgodkännande kan ske i enlighet med EU-rättsakter på området, i enlighet med överenskommelser upprättade inom Förenta nationernas ekonomiska kommission för Europa (ECE-typgodkännande) eller som nationellt typgodkännande. Förordning (2015:933).
Skriv svar