Enda rimliga är att kolla på statistik från försäkringsbolag och bilprovningen rörande modellrelaterade fel.
Nej, hjälper inte det heller. Toyota hade fantastisk statistik från besiktningen för 10-20 år sedan. Jag vart imponerad, måste vara en bra bil… tills jag gick till en Toyota-handlare och kollade. Där fanns en skylt om att de erbjöd gratis koll av bilen innan besiktning, klart som tusan man får bra statistik då. Det vore ju nästan sjukt om någon Toyota fick anmärkning. Efter det har jag varit väldigt skeptisk till det märket.
Ahh. Mycket intressant information, som jag inte kände till.
Smart påverkanslösning av statistiken!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Enda rimliga är att kolla på statistik från försäkringsbolag och bilprovningen rörande modellrelaterade fel.
Nej, hjälper inte det heller. Toyota hade fantastisk statistik från besiktningen för 10-20 år sedan. Jag vart imponerad, måste vara en bra bil… tills jag gick till en Toyota-handlare och kollade. Där fanns en skylt om att de erbjöd gratis koll av bilen innan besiktning, klart som tusan man får bra statistik då. Det vore ju nästan sjukt om någon Toyota fick anmärkning. Efter det har jag varit väldigt skeptisk till det märket.
Ahh. Mycket intressant information, som jag inte kände till.
Smart påverkanslösning av statistiken!
Njae…
Visserligen sant att de hade detta. Inte för att någon i min familj någonsin utnyttjade det (flera Toyotor som alltid gick igenom besiktningen). Sanningen är att Toyota har högre hållbarhet än andra bilar - i synnerhet på 80 och 90-talet…
Men det genomsyrar hela företaget och förhindrar också utveckling av produkterna. Men många andra bilfabrikörer har dragit lärdom av Toyotas Kaizen. Bla Volvo och Saab.
Legendarisk är väl historien om hur japanska ingenjörer med förflutet i Toyota hyrdes in och minskade ner antalet skruvar rejält i saab 900 instumentpanel och förkortade monteringstiden, höjde kvaliteten och gjorde den billigare.
Se denna video för mer om detta. Riktigt intressant (det har skrivits flera böcker om detta). Tesla skulle behöva implementera lite mer av detta på Freemontfabriken.
Visserligen sant att de hade detta. Inte för att någon i min familj någonsin utnyttjade det (flera Toyotor som alltid gick igenom besiktningen). Sanningen är att Toyota har högre hållbarhet än andra bilar - i synnerhet på 80 och 90-talet…
Men det genomsyrar hela företaget och förhindrar också utveckling av produkterna. Men många andra bilfabrikörer har dragit lärdom av Toyotas Kaizen. Bla Volvo och Saab.
Det vet jag också. De är fortfarande än idag riktigt duktiga och ledande på produktionskvalitet.
Däremot så kände jag inte till upplägget som Lars refererade till (vilket uppenbart är ett sätt att förbättra/manipulera statistiken). Det var faktiskt helt nytt för mig. Men absolut ett smart upplägg.
Aida skrev:
Tesla skulle behöva implementera lite mer av detta på Freemontfabriken.
Kan enbart instämma 100%.
Både gällande QA-kontroller på fabriken och produktionen, men även att ta efter kvaliteten som Toyota har på sina verkstäder (även den är i topp).
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Bilars kvalite är väl generellt mycket sämre nu än för 20 år sen. Min mest problemfria bil var en Subaru som jag körde från ca 15000-30000 mil. En bränslepump, ett hjullager, något bromsok. Annars rena slitdelar. Gick alltid igenom besiktningen. Minimalt däcksslitage. Absolut urusel kvalitetskänsla men kul att köra på vintern. Bytte till samma modell men 10 år nyare och klart färre mil. Bättre kvalitetskänsla men mycket mera strul.
Det slår Nissan Leaf, inte något oplanerat verkstadsbesök. Bara byte av däck och bromsar på 12000 mil. Men det gör den ju inte till den bästa bilen jag haft, bara det att den var driftsäker.
Visserligen sant att de hade detta. Inte för att någon i min familj någonsin utnyttjade det (flera Toyotor som alltid gick igenom besiktningen). Sanningen är att Toyota har högre hållbarhet än andra bilar - i synnerhet på 80 och 90-talet…
Men det genomsyrar hela företaget och förhindrar också utveckling av produkterna. Men många andra bilfabrikörer har dragit lärdom av Toyotas Kaizen. Bla Volvo och Saab.
Det vet jag också. De är fortfarande än idag riktigt duktiga och ledande på produktionskvalitet.
Däremot så kände jag inte till upplägget som Lars refererade till (vilket uppenbart är ett sätt att förbättra/manipulera statistiken). Det var faktiskt helt nytt för mig. Men absolut ett smart upplägg.
Aida skrev:
Tesla skulle behöva implementera lite mer av detta på Freemontfabriken.
Kan enbart instämma 100%.
Både gällande QA-kontroller på fabriken och produktionen, men även att ta efter kvaliteten som Toyota har på sina verkstäder (även den är i topp).
Ja toyota har ett förflutet i Tesla Fremont fabriken, fd Nummi som var ett GM Toyota samarbete, fd GM fremont assembly med sämsta kvaliten av alla GM fabriker...
Det borde finnas någon statistik på hur ofta bilar/märken) är inte för reparation och kostnaden för denna. Då borde man få ett hum. Givetvis kommer den posten öka år för år, men det vore intressant för då ser man när de är dags att göra sig av med bilen. Min bil håller tex på att falla ihop, skulle ha gjort mig av med den för länge sedan så slapp jag (10 000 tals i reparationer)
Det slår Nissan Leaf, inte något oplanerat verkstadsbesök. Bara byte av däck och bromsar på 12000 mil. Men det gör den ju inte till den bästa bilen jag haft, bara det att den var driftsäker.
Samma här fast inte bytt bromsar, gått 10 000mil. dock torkare bytt.
Det borde finnas någon statistik på hur ofta bilar/märken) är inte för reparation och kostnaden för denna. Då borde man få ett hum. Givetvis kommer den posten öka år för år, men det vore intressant för då ser man när de är dags att göra sig av med bilen. Min bil håller tex på att falla ihop, skulle ha gjort mig av med den för länge sedan så slapp jag (10 000 tals i reparationer)
Försäkringsbolagens statistik över maskinskador finns ju. Premiummärken är sämst framgår det..
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tesla är inte världens sämsta bil. Men den är vanebildande. Det märker jag idag.
Jag hämtade ut min M3 i början på juni. Sen körde jag den i två månader innan den träffade ett rådjur på motorvägen (inget viltstängsel).
Nu har den stått på verkstaden, som jag blev anvisad till med anledning av vagnskadegarantin, i en och en halv månad. I dag fick jag besked att den inte kommer att bli klar till det datum jag blivit lovad (slutet på sept) eftersom det inte finns någon höger framskärm att få från Tesla. Den är restnoterad och leveranstid är okänd.
Luften går ur mig. Jag som hade glatt mig så åt att få Teslan tillbaka. Nu måste jag vänta i obestämd tid! Det kanske behövs en ny tråd på forumet: ”Väntrum under pågående reparation” ?
Bristande tillgång på reservdelar är definitivt ett problem.
Visste ni förresten att självrisken på vagnskadegarantin är 13 750 pix? Det vet jag.
Visste ni förresten att självrisken på vagnskadegarantin är 13 750 pix? Det vet jag.
Japp. Kollar alltid sådant gällande försäkringar. Det kände jag till när jag skaffade vår M3 att det var självrisken hos TryggHansa för den vagnskadeförsäkring som ingår. Tog en extra självriskelimineringsförsäkring från OKQ8 (OKQ8 BackUp) av just den orsaken.
Kanske lite högre hos TH, men brukar ju vara rätt hög självrisk på nya bilar med vagnskadeförsäkring inkluderad för bilar i denna prisklassen. Känns rätt normalt.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Visste ni förresten att självrisken på vagnskadegarantin är 13 750 pix? Det vet jag.
Japp. Kollar alltid sådant gällande försäkringar. Det kände jag till när jag skaffade vår M3 att det var självrisken hos TryggHansa för den vagnskadeförsäkring som ingår. Tog en extra självriskelimineringsförsäkring från OKQ8 (OKQ8 BackUp) av just den orsaken.
Kanske lite högre hos TH, men brukar ju vara rätt hög självrisk på nya bilar med vagnskadeförsäkring inkluderad för bilar i denna prisklassen. Känns rätt normalt.
Gör det? På Polestar 2 som jag har nu ligger den på 6000 kr eller 3000 kr om man har tillägsförsäkring. På mina senaste VAG-bilar som ifs "bara" legat runt 400 000 kr i inköpspris har självrisken varit 7000 kr om jag inte minns fel.
Är det verkligen vanligt att självrisken ligger på nästan 14000 kr på vagnskadegarantin?
Visste ni förresten att självrisken på vagnskadegarantin är 13 750 pix? Det vet jag.
Japp. Kollar alltid sådant gällande försäkringar. Det kände jag till när jag skaffade vår M3 att det var självrisken hos TryggHansa för den vagnskadeförsäkring som ingår. Tog en extra självriskelimineringsförsäkring från OKQ8 (OKQ8 BackUp) av just den orsaken.
Kanske lite högre hos TH, men brukar ju vara rätt hög självrisk på nya bilar med vagnskadeförsäkring inkluderad för bilar i denna prisklassen. Känns rätt normalt.
Självrisken på vsg vsr/är 40% av pbb, dvs 2021 40% av 47600, 19040kr. Sedan är det vissa halvförsäkringar som sätter ner beloppet lite, WC som jag har ger mig 6000kr rabatt om jag minns rätt.
Har bara använt vsg en gång, när jag testade ett vajerräcke med min X och fick veta av TCS hur usel jag var som förare och att såna som jag inte borde ha körkort. Betalade då 13750kr med TH som halvförsäkring. Billigt kände jag då jag var nöjd med att alla i bilen var helt oskadda. Reparationen kostade 90k...
Man måste ju inte ha krockat för att utnyttja vagnskada. En i min familj lyckades få ett metallspänne från sin kappa klämd mellan dörr och tröskel, t ex. Rejäl buckla, skada på lack och 7 kkr i självrisk. Dessutom går väl glastak på vagnskada snarare än glasförsäkringen, nåt som kan bli en glad överraskning vid ett stenskott (hur vanligt det nu är).
Visste ni förresten att självrisken på vagnskadegarantin är 13 750 pix? Det vet jag.
Billigt!
Självrisken på Teslas lånebilar är nästan det dubbla. 25.000:- Det vet jag.
Hoppla! De båda självriskerna måste vara mer än dubbelt mot vad som är normalt?
Jag tycker också det är dyrt. Självrisken är ju på Teslas vagnskadegaranti och därmed inte påverkbar.
Dessbättre hade jag tecknat en annan försäkring som betalar självrisk och delar av hyrbilskostnaden vid viltolycka, så det fixade sig.
Men jag får abstinens av att ha bilen på verkstad på obestämd tid, orsakat av att tillverkaren inte får fram reservdel och inte vill eller kan ange någon leveranstid.
Men jag får abstinens av att ha bilen på verkstad på obestämd tid, orsakat av att tillverkaren inte får fram reservdel och inte vill eller kan ange någon leveranstid.
Denna kroniska brist på reservdelar driver tyvärr också upp försäkringspremierna.
Självrisken på vsg vsr/är 40% av pbb, dvs 2021 40% av 47600, 19040kr. Sedan är det vissa halvförsäkringar som sätter ner beloppet lite, WC som jag har ger mig 6000kr rabatt om jag minns rätt.
Har bara använt vsg en gång, när jag testade ett vajerräcke med min X och fick veta av TCS hur usel jag var som förare och att såna som jag inte borde ha körkort. Betalade då 13750kr med TH som halvförsäkring. Billigt kände jag då jag var nöjd med att alla i bilen var helt oskadda. Reparationen kostade 90k...
Jag kan tycka att det är lite väl generellt att skriva; "fick veta av TCS hur usel jag var som förare" då det var 2-3 som gjorde inlägg som gick i den stilen medan de flesta försvarade eller beklagade det som hände dig... Dock kan jag förstå att det var jobbigt att få påhopp om att vara en usel förare efter det första missödet på 20 år.
Sen kanske inflationen påverkar skadekostnaden men i det ursprungliga inlägget så skrev du visst 59´...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Självrisken på vsg vsr/är 40% av pbb, dvs 2021 40% av 47600, 19040kr. Sedan är det vissa halvförsäkringar som sätter ner beloppet lite, WC som jag har ger mig 6000kr rabatt om jag minns rätt.
Har bara använt vsg en gång, när jag testade ett vajerräcke med min X och fick veta av TCS hur usel jag var som förare och att såna som jag inte borde ha körkort. Betalade då 13750kr med TH som halvförsäkring. Billigt kände jag då jag var nöjd med att alla i bilen var helt oskadda. Reparationen kostade 90k...
Jag kan tycka att det är lite väl generellt att skriva; "fick veta av TCS hur usel jag var som förare" då det var 2-3 som gjorde inlägg som gick i den stilen medan de flesta försvarade eller beklagade det som hände dig... Dock kan jag förstå att det var jobbigt att få påhopp om att vara en usel förare efter det första missödet på 20 år.
Sen kanske inflationen påverkar skadekostnaden men i det ursprungliga inlägget så skrev du visst 59´...
Det stämmer att det var 59k, jag kollade inte när jag skrev inlägget utan trodde jag mindes
Det stämmer att det inte var en majoritet, men det är uppenbart något som fortfarande sitter djupt i mig.
BTW fick jag ju alla fälgar stulna nästan direkt efter. Finns ju separat tråd om det. 1500kr självrisk vill jag minnas att det var då.