Är Tesla världens sämsta bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
ReNewAble
Teslaägare
Inlägg: 393
Blev medlem: 08 feb 2020 08:25
Ort: Malmö

Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av ReNewAble »

Då det saknades en tråd för alla som vill beklaga sig över panelgaps, saknade funktioner, funktioner som inte fungerar, dålig service, dyr laddning, dålig lack, för få uppdateringar, fel uppdateringar, smutsiga gratis lånebilar och annat som kvalificerar Tesla som världens sämsta bil så är detta den optimala tråden.

Shoot!

Avsluta gärna varje inlägg med ”detta är något som (valfritt bilmärke - ej Tesla) har haft sen 30 år tillbaka”
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Användarvisningsbild
CarlJ
Teslaägare
Inlägg: 75
Blev medlem: 22 apr 2021 12:31
Ort: Stockholm

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av CarlJ »

Det är så jobbigt att man alltid blir glad efter att man kört en tur. Detta har man sluppit med andra bilmärken :evil:
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av Dexter »

CarlJ skrev:
Det är så jobbigt att man alltid blir glad efter att man kört en tur. Detta har man sluppit med andra bilmärken :evil:
10 poäng på den.
Kan inte mer än hålla med dig.
Klart en av de bättre bilarna. :D
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av Homer »

Ja, spelen är för få!

Dessutom saknar bilen fejkade motorljud. Det har Skoda haft i flera år på sina RS-modeller!
Smutt
Teslaägare
Inlägg: 2955
Blev medlem: 09 dec 2016 21:09
Ort: Kristinehamn

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av Smutt »

Jag fick vänta massa timmar på CCS uppdatering och då bjöd dom på den dom uslingarna :lol:
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av heldiggrisen »

Jag tycker det är dålig att en bil i 2021 till 750kkr (TMY) inte har HUD eller något sätt att se speedometern utan att ta ögonen från vägen. Inte ens som option.

Sen är det dåligt att man inte får med rullgardin och galler i bagaget på samma bil.

Kommunikationen från SC och annan administration är icke-existerande. (Samma som Hyundai)

Varför prioriterar man pruttkudde och spel mot nya funktioner i Navi? Varför inte Apple carplay/Android Auto? Någon form för ”Appstore”?

Det var de 4 (förutom priset) grejorna som stör mig med TMY, annars är den sjukt bra, och SuC är genialisk i sin enkelhet.

Man måste få lov att klaga på saker som faktisk inte är bra eller fattas, och som gör andra bilar bättre.

Valet för mig står mellan TMY och Ioniq 5, och jag har ett jobb foran mig att övertala min fru att vi ska köpa en bil som kostar 130kkr mer, och då bör den bilen ha minst samma utrustningsnivå som I5, eller något annat av värde som gör den 130kkr bättre.
heldiggrisen
elbilist
Inlägg: 1402
Blev medlem: 30 sep 2019 10:07

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av heldiggrisen »

Smutt skrev:
Jag fick vänta massa timmar på CCS uppdatering och då bjöd dom på den dom uslingarna :lol:
Varför?
Vi fick 1 tråd att klaga i, så ska ni söndra den med såhär trams också? :x

Tåler ni inte att folk är kritiska till Tesla/ElonGuden?
Användarvisningsbild
Richardk
Teslaägare
Inlägg: 401
Blev medlem: 28 jan 2018 19:22

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av Richardk »

Jag trycker det är dåligt att det kostar 42000kr att byta styrväxel på en Tesla Model S. Och att Tesla Malmö inte ville hjälpa mig koda in en begagnad styrväxel. Tack för mig :D
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av mati »

CarlJ skrev:
Det är så jobbigt att man alltid blir glad efter att man kört en tur. Detta har man sluppit med andra bilmärken :evil:
Helt klart är det Teslas största "nackdel" att bilarna är så himla roliga att köra. Det finns nästan ingenting jag saknar från min tid som teslaägare. Men samma glädjekänsla att köra har ingen annan bil någonsin kunnat framkalla hos mig, och det kommer nog aldrig ske igen heller. Ungefär som första kärleken. ;)
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7546
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av mikebike »

Nej, Tesla är inte världens sämsta bil, men förvånansvärt många funktioner fungerar otillfredsställande, d.v.s. sämre än i billigare och äldre bilar.

Ojämna glipor struntar jag faktiskt i så länge det inte är svårt att stänga dörrar och luckor eller färgen skavs av, men allt skall fungera. Alltid. Även appen.
Man skall inte behöva starta om hela systemet varannan vecka.

Tesla är nog inte världens sämsta företag heller, men kommunikation och information kan förbättras, och det gäller i synnerhet Service Center.
I princip ingen som beställer en ny Tesla vet exakt vad de får, i många fall inte heller när. Jag beställde en Model Y och "informationen" jag fick då var att jag skulle få en tysktillverkad bil i juli. Nu är har jag att välja mellan en kinatillverkad bil i september eller december, alternativt en tysk någon gång under 2022. Ingen vet vilka batterier som sitter i någon av alternativen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lukasf
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 30 nov 2019 08:47

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av lukasf »

mikebike skrev:
... men allt skall fungera. Alltid. Även appen.
Man skall inte behöva starta om hela systemet varannan vecka.
Ja, det där med appen verkar ju vara ett jäkla problem. Har en del vänner som har samma problem med appar hos andra bilmärken. Själv upplevde jag aldrig app-problem hos Volvo.

Varför är det så svårt för biltillverkarna att göra uppkopplade funktioner och appar? Det finns ju extremt många exempel såsom mobiltelefoner att titta på och duktiga utvecklare att plocka in för att lösa problemen. Ligger det i driften så är det ju samma sak där. Jag förstår bara inte varför de har så dålig upptid och många kontaktproblem...

Tesla är absolut inte ensamma med detta problem, men jag personligen tycker att de borde ligga i framkant inom detta eftersom de är så uttalat fokuserade på mjukvara.
M3 LR AWD 2020
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5967
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av Remuz »

heldiggrisen skrev:
Varför prioriterar man pruttkudde och spel mot nya funktioner i Navi?.
Min gissning är att det inte är samma människor som kodar spel och funktioner i navi. Man kanske kan fråga sig om se som kodar spel behövs alls iofs. Om man flyttar dom till navi är det inte alls säkert att det går fortare (om man inte är ekonom från handels för då är 2FTE allt 100% snabbare än 1 FTE).
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
OlleBack
Teslaägare
Inlägg: 559
Blev medlem: 24 aug 2017 10:29

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av OlleBack »

Remuz skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför prioriterar man pruttkudde och spel mot nya funktioner i Navi?.
Min gissning är att det inte är samma människor som kodar spel och funktioner i navi. Man kanske kan fråga sig om se som kodar spel behövs alls iofs. Om man flyttar dom till navi är det inte alls säkert att det går fortare (om man inte är ekonom från handels för då är 2FTE allt 100% snabbare än 1 FTE).
Men två gravida kvinnor gör väl ändå ett barn på 4.5 månader?

Dom som gör spelen är väl inte anställda av Tesla mig veterligen? Är väl spelstudios som dom anlitat? Edit: fast såg precis att dom anställer spelutvecklare, men kanske är mer för bakomliggande system?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av MWall »

Remuz skrev:
heldiggrisen skrev:
Varför prioriterar man pruttkudde och spel mot nya funktioner i Navi?.
Min gissning är att det inte är samma människor som kodar spel och funktioner i navi. Man kanske kan fråga sig om se som kodar spel behövs alls iofs. Om man flyttar dom till navi är det inte alls säkert att det går fortare (om man inte är ekonom från handels för då är 2FTE allt 100% snabbare än 1 FTE).
Prioriteringen ligger ett eller två steg tidigare. När de beställer och budgeterar för vad som ska göras. Antar att de har en backlog och nån form av agil process. Uppenbarligen har pruttkudde fått högre prio än waypoints. Det har inget med vem som gör vad att göra. Säg upp kontraktet med speltillverkaren och höj budgeten för navi-teamet så de kan ta in fler resurser. Problem solved.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av LarsL »

Det sämsta med Tesla är att alla andra bilar känns värdelösa efteråt. Provkörde Skoda och det var som att åka tillbaka i tiden. Ingen gasrespons, liten skärm med obegripligt infotainmentsystem. Massa knappar som inte gör något vettigt. Och då är detta en elbil, hur skulle det vara att köra en fossil då?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2170
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av jpetters »

LarsL skrev:
Det sämsta med Tesla är att alla andra bilar känns värdelösa efteråt. Provkörde Skoda och det var som att åka tillbaka i tiden. Ingen gasrespons, liten skärm med obegripligt infotainmentsystem. Massa knappar som inte gör något vettigt. Och då är detta en elbil, hur skulle det vara att köra en fossil då?
Där har du definitivt en poäng. Provade Mercedes elbil för ett tag sedan och det kändes som något var fel på den. Visst var lyxkänslan hög, men den kändes ju så urtråkig.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
LasseTM
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 01 feb 2019 12:10
Ort: Tullinge

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av LasseTM »

mati skrev:
CarlJ skrev:
Det är så jobbigt att man alltid blir glad efter att man kört en tur. Detta har man sluppit med andra bilmärken :evil:
Helt klart är det Teslas största "nackdel" att bilarna är så himla roliga att köra. Det finns nästan ingenting jag saknar från min tid som teslaägare. Men samma glädjekänsla att köra har ingen annan bil någonsin kunnat framkalla hos mig, och det kommer nog aldrig ske igen heller. Ungefär som första kärleken. ;)
Testat köra Taycan?
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4865
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av chaffis75 »

Vilken dum titel på en tråd.. Man ska liksom utgå från att de är en kass bil, fast de såklart inte är så.
Nog för jag kan vara kritisk till tesla ibland men helt ärligt så är de i detaljerna, generellt uppfattar jag tesla som en bra bil på väldigt många sätt.
Tesla är bra på många saker och sämre på några andra.

Märke x är bra på flera saker som tesla inte är så bra på men där är märke x sämre på annat..

Ingen är bäst på allt, speciellt eftersom vi som människor värderar saker olika och de skulle bli så dyrt så ingen hade räd med bilen. Ja att bygga en perfekt bil som passa alla skulle jag säga är omöjligt och inget man ens vill göra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av mati »

LasseTM skrev:
mati skrev:
CarlJ skrev:
Det är så jobbigt att man alltid blir glad efter att man kört en tur. Detta har man sluppit med andra bilmärken :evil:
Helt klart är det Teslas största "nackdel" att bilarna är så himla roliga att köra. Det finns nästan ingenting jag saknar från min tid som teslaägare. Men samma glädjekänsla att köra har ingen annan bil någonsin kunnat framkalla hos mig, och det kommer nog aldrig ske igen heller. Ungefär som första kärleken. ;)
Testat köra Taycan?
Nej. Jag menar ju inte heller att det är enbart Tesla som bygger roliga bilar. Det finns säkert många fler, främst sportbilar kanske. Men det är ju inga bilar jag någonsin skulle köpa, Taycan är en sådan bil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Vilken dum titel på en tråd.. Man ska liksom utgå från att de är en kass bil, fast de såklart inte är så.
Nog för jag kan vara kritisk till tesla ibland men helt ärligt så är de i detaljerna, generellt uppfattar jag tesla som en bra bil på väldigt många sätt.
Tesla är bra på många saker och sämre på några andra.

Märke x är bra på flera saker som tesla inte är så bra på men där är märke x sämre på annat..

Ingen är bäst på allt, speciellt eftersom vi som människor värderar saker olika och de skulle bli så dyrt så ingen hade räd med bilen. Ja att bygga en perfekt bil som passa alla skulle jag säga är omöjligt och inget man ens vill göra.
Tråden startades i ett ironiskt syfte då TS antagligen blev butthurt av att det gnälldes på Tesla i några andra aktuella trådar.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2947
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av Walker »

heldiggrisen skrev:
Jag tycker det är dålig att en bil i 2021 till 750kkr (TMY) inte har HUD eller något sätt att se speedometern utan att ta ögonen från vägen. Inte ens som option.

Sen är det dåligt att man inte får med rullgardin och galler i bagaget på samma bil.

Kommunikationen från SC och annan administration är icke-existerande. (Samma som Hyundai)

Varför prioriterar man pruttkudde och spel mot nya funktioner i Navi? Varför inte Apple carplay/Android Auto? Någon form för ”Appstore”?

Det var de 4 (förutom priset) grejorna som stör mig med TMY, annars är den sjukt bra, och SuC är genialisk i sin enkelhet.

Man måste få lov att klaga på saker som faktisk inte är bra eller fattas, och som gör andra bilar bättre.

Valet för mig står mellan TMY och Ioniq 5, och jag har ett jobb foran mig att övertala min fru att vi ska köpa en bil som kostar 130kkr mer, och då bör den bilen ha minst samma utrustningsnivå som I5, eller något annat av värde som gör den 130kkr bättre.
Varför?
Om ni inte tycker att Teslan är värd 130kkr mer än IQ5 - köp IQ5. Enkelt. Värde är ju väldigt subjektivt. Det är många bilar som är billigare och har mer finesser än en Porsche GTR, men det finns de som värdesätter den högre ändå. Det är väl ändå inte konstigt att det finns folk som inte tycker att Teslorna passar dem?
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3277
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av Niklas Z »

En lista över utrustning ser jag som ett mycket trubbigt instrument för att välja bil. Det är så många egenskaper som inte beskrivs väl av en sådan lista. Stolar har väl alla bilar, men det är stor skillnad på hur bekväma de är. Samma med fjädring. Det är stor skillnad på hur väl fjädringen fungerar vid hård kurvtagning, hur bra den maskerar vägens ojämnheter, osv. Hur är bilens instyrning i kurvor? Det finns många sådana egenskaper, som inte passar in på en lista och som är av stor betydelse för hur bilen uppfattas.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av mati »

Problemet är ju att Tesla är så extremt bra på vissa saker, t.ex. effektivitet, räckvidd, laddning, SuC etc. Där slår Tesla alla andra tillverkare kraftigt på fingrarna. Samtidigt är de extremt dåliga på annat. Servicetillgänglighet, varierande kvalitet, ingen kommunikation, brist på sånt som jag anser är basfunktioner i en modern bil, etc. Och så är bilarna inte direkt billiga heller.
Tycker man att nackdelarna inte gör nåt och att fördelarna är så stora att de rättfärdigar det höga priset, ja då köper man en Tesla. Eller så gör man inte det och har pengar över till nåt annat istället. Avvägningen är svårare än i vanliga fall när man köper en vara eftersom det är så extrema motsättningar när det kommer till Tesla, som jag ser det.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5512
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av Gustafsson »

För mig är en dålig bil en bil som inte går att lita på i vardagen, som inte startar och som slukar pengar i reparationer.
Dvs sådan bilar som några av mina tidigare SAAB var. Roadstern kan säkert vara en sådan också, men tillhör en annan kategori bilar.
Porsche som i forumet obegripligt hyllas som ”hög kvalitet”, ”något helt annat än Tesla” med en rad superlativer är i mina ögon en kass bil, näst intill skräp med denna definition.
Läs denna rapport:
https://mb.cision.com/Public/152/311701 ... 2d1d39.pdf
Men vem på detta forum vill ha en Toyota corolla?
Tror Tesla hävdar sig bra bland prestigemärkena vad gäller ”riktig kvalitet”…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Är Tesla världens sämsta bil?

Inlägg av HX100 »

Jag älskar bilen och på så sätt är det värt det men vi har en X - 17 och jag börjar bli less på att planera alla lov efter att den måste in på SC... 60 mil till närmsta svenska SC. 25 mil till närmaste norska men de är tyvärr helt hopplös i kommunikation.
Skriv svar