Hur säljer man bäst en Tesla

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hur säljer man bäst en Tesla

Inlägg av dbar »

elnice87 skrev:
Jag tror du får mest genom att sälja på uppdrag hos bra bilfirma. Det kan dock ta tid och allt beror egentligen på hur mycket du är beredd att släppga för vid direkt affärs för att slippa tidsaspekten. Ja egentligen vad du värderar mest och hur mkt. Vad är det för årsmodell och mil på den?
Det är en Model 3 LR 2019 (mars) med FSD, AccBoost och HW3. Gått 3500 mil. Originalfälgar i bra skick och bra däck.
Plus en massa lullull som antagligen inte påverkar priset nämnvärt men som är trevligt.
Tonade rutor, chrome delete, 3D Max pider mattor i hela bilen, trådlös laddare.
KVD värderar den till 430-470 tkr
Tesla gav mig en inbytesoffert på 490 för två månader sedan när jag funderade på att byta till en Model S.
Vad tror ni den är värd på blocket?
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur säljer man bäst en Tesla

Inlägg av MWall »

HX100 skrev:
Undrar själv, funderar på att sälja MX-17 100D 10000mil men fordonsbolaget gav 600.000 som bud. Jag har aldrig sålt så här dyra bilar förut men det där är väl ett skambud. Om jag skulle sälja privat så skulle jag försöka minst 750.000. Jag antar att när det gäller såna här belopp så gör man affären vid banken?

Svårt att säga. Är inte så lätt att sälja. Shiftgear har ett par ute för ~750k som är från 2017 och gått ca 10 000 mil. Dock har han mycket lättare att sälja den än vad du som privatperson har. Finns även denna för 699' hos en annan handlare. https://www.blocket.se/annons/stockholm ... r/97097501

600' är inte jättebra men vill man bara bli av med bilen så är det ändå ok. De vill nog ha en marginal på 100' för att täcka sina omkostnader och ge vinst. Gillar du det inte så anlitar du antingen nån förmedlare, typ Shiftgear, eller försöker sälja själv. Shiftgear tar väl ca 50' för besväret så det får man räkna in i kalkylen.

Jag blev lite inspirerad av den här tråden och bad Fordonsbolaget ge ett bud på min S 100D -18 också. 580'. Som om de visste vad restvärdet var. :D Hörde dock av en annan S 100D-ägare att han fått 675' i inbyte från Tesla i utbyte mot en Y. Så ska man köpa en till Tesla kanske de överraskar och bjuder bra?
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hur säljer man bäst en Tesla

Inlägg av dbar »

För egen del blev det på grund av tillfälligheter en privat försäljning denna gången. Men fick mycket gott förtroende för Stefan på Shiftgear, vänder mig definitivt till honom nästa gång jag ska köpa eller sälja begagnat.

Edit: Stefan fick tillbaka ditt riktiga namn :lol:
Senast redigerad av dbar, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Hur säljer man bäst en Tesla

Inlägg av MWall »

dbar skrev:
För egen del blev det på grund av tillfälligheter en privat försäljning denna gången. Men fick mycket gott förtroende för Magnus på Shiftgear, vänder mig definitivt till honom nästa gång jag ska köpa eller sälja begagnat.

Magnus? Har de utökat till två pers?
Användarvisningsbild
dbar
Teslaägare
Inlägg: 300
Blev medlem: 12 sep 2018 13:42

Re: Hur säljer man bäst en Tesla

Inlägg av dbar »

MWall skrev:
dbar skrev:
För egen del blev det på grund av tillfälligheter en privat försäljning denna gången. Men fick mycket gott förtroende för Magnus på Shiftgear, vänder mig definitivt till honom nästa gång jag ska köpa eller sälja begagnat.

Magnus? Har de utökat till två pers?
:roll: Jag har en kund som heter Magnus Höglund, blandade ihop lite. Tack för att du uppmärksammade det :oops:
Model 3 LR +FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar
Model Y LR +FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
DrSnuggles
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 okt 2021 18:36

Re: Hur säljer man bäst en Tesla

Inlägg av DrSnuggles »

Är eventuellt på gång att sälja min, vad bör man tänka på?

Säljer troligen till firma, ska man isf föra över till ny ägare på Tesla-kontot?

Något annat som är viktigt att komma ihåg/tänka på?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Hur säljer man bäst en Tesla

Inlägg av pejvic »

DrSnuggles skrev:
Är eventuellt på gång att sälja min, vad bör man tänka på?

Säljer troligen till firma, ska man isf föra över till ny ägare på Tesla-kontot?

Något annat som är viktigt att komma ihåg/tänka på?
Jag sålde min till en firma och enda jag gjorde var att se till att pengarna kom in. Sen bytte vi ägare i appen. Det är ju väldigt liten chans att firman ens har ett teslakonto tänker jag. Du kan bara gå in på teslakontot sen och ta bort den.

Säker du privat så kan du överlåta den direkt på teslakontot.

Om du inte vill att köparen skall se din historik i navin mm så kan du ju nollställa bilen i menyn.

Tänk också på att dina resor finns på USB-stickan. Jag brydde mig inte om det heller.
Haft alla 3/Y
Skriv svar