Kör försiktigt över farthinder

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av LarsL »

Sök på ”Car fire tree” och du får upp ganska många träffar på bilar som brinner.
DonCalzone
Inlägg: 20
Blev medlem: 22 mar 2016 16:27

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av DonCalzone »

Curik skrev:
DonCalzone skrev:
Curik skrev:
Ja, vad kan man säga. Karma? Var väl en jävla tur att ingen annan fick offra livet.

Och läskigt att det började brinna så fort. Hoppas det utreds ordentligt.
Nog för att folk ibland får vad de förtjänar men att det skulle vara förtjänt att dö för man trycker lite extra på gasen är väl att ta i. Håller med om att det är läskigt hur fort det går sedan, ingen som helst chans att ta sig ur bilen gissar jag.
För detta handlar ju verkligen om att någon "trycker lite extra på gasen"..
Det är väl precis vad det handlar om? Det är inte en vansinnesfärd på en halvtimme vi följer utan samlade klipp på under en minut varav vi kan se en olämplig omkörning där det går för fort. Så fort jag står vid ett rödljus bredvid en Tesla (samt andra häftiga bilar) så brukar det bli accelerationsfest utan dess like när det slår om till grönt, då är det bara ett missat farthinder bort för att det åtminstone i teorin ska sluta på samma sätt som i denna video. Så det är inget ovanligt direkt och ett indraget körkort vore kanske på sin plats men död åt förare och passagerare står jag fast vid att det är att dra det för långt. :D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av OfarligTesla »

Hmm, börjar undra om det inte kan vara så att efter hoppet så kollapsade del av fjädringen eller liknande och den punkterade packet. Måste nästan varit något som tryckts in i det för att det skall explodera sådär direkt.
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Jordad »

Låter som en märklig olycka. Jag valde att inte titta på filmen. Det var kort diskussion om det på amerikanska forumet. Bilen färdades antagligen i uppåt 100kmh: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-5922797
iAkita
elbilist
Inlägg: 2523
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av iAkita »

Hela olyckan är extremt märklig. Lokalbor intygar på Twitter att där inte finns något gupp och andra tycker precis som jag att bakänden lyfter först (framljusen pekar ner i backen). Farten innan korsningen kan fastställas till 35 mph. Men kanske gick efter det extremt mycket fortare än vad han som filmar uppskattat det till och den lilla nivåskillnaden räckte för att bilen skulle lätta, landa på nosen och slå sönder hjulupphängningen. Men varför smäller batteriet redan innan bilen krockar med trädet?
Screenshot 2021-09-16 at 23-29-29 Tweets with replies by Trina Z ( Trina373) Twitter.png
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av martinot »

Bra att det inte var något farthinder/fartgupp inblandat. Då kan jag fortsätta köra över farthinder i hög fart med vår M3 utan att vara orolig. :D
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Curik »

DonCalzone skrev:
Curik skrev:
DonCalzone skrev:
Curik skrev:
Ja, vad kan man säga. Karma? Var väl en jävla tur att ingen annan fick offra livet.

Och läskigt att det började brinna så fort. Hoppas det utreds ordentligt.
Nog för att folk ibland får vad de förtjänar men att det skulle vara förtjänt att dö för man trycker lite extra på gasen är väl att ta i. Håller med om att det är läskigt hur fort det går sedan, ingen som helst chans att ta sig ur bilen gissar jag.
För detta handlar ju verkligen om att någon "trycker lite extra på gasen"..
Det är väl precis vad det handlar om? Det är inte en vansinnesfärd på en halvtimme vi följer utan samlade klipp på under en minut varav vi kan se en olämplig omkörning där det går för fort. Så fort jag står vid ett rödljus bredvid en Tesla (samt andra häftiga bilar) så brukar det bli accelerationsfest utan dess like när det slår om till grönt, då är det bara ett missat farthinder bort för att det åtminstone i teorin ska sluta på samma sätt som i denna video. Så det är inget ovanligt direkt och ett indraget körkort vore kanske på sin plats men död åt förare och passagerare står jag fast vid att det är att dra det för långt. :D
Fast det är väl klart att du sympatiserar med detta om du själv kör som en idiot. Det säger väl sig självt. :roll: Nu har du även ett exempel på vad som kan hända, och hade du läst på lite så verkar allt tyda på att det inte finns något farthinder där.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Hela olyckan är extremt märklig. Lokalbor intygar på Twitter att där inte finns något gupp och andra tycker precis som jag att bakänden lyfter först (framljusen pekar ner i backen). Farten innan korsningen kan fastställas till 35 mph. Men kanske gick efter det extremt mycket fortare än vad han som filmar uppskattat det till och den lilla nivåskillnaden räckte för att bilen skulle lätta, landa på nosen och slå sönder hjulupphängningen. Men varför smäller batteriet redan innan bilen krockar med trädet?
Ja jag tror du hade rätt förut och jag fel, det är nog inget gupp utan en nedsänkning efter vägen och framdelen faller ner. Gick nog en heldel snabbare än 35 mph också eftersom han accelererade för att hinna med ljuset.

Jag tror batteriet smäller för hjulupphängningen eller något annat går sönder och delar därifrån punkterar batteriet.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Maw »

Var kan man se filmen? Jag får inte fram den från ursprungslänken.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 720
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Dexter »

Vi ska kanske inte glömma detta. ;)
fire.PNG
granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av granlundii »

Men då bensinbilen börjar brinna så hinner man i alla fall ut, bara man är vid medvetande. Vid olyckor som i videon så dör man. Hoppas man får en förklaring till vad som hände så småningom.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av thebishop »

granlundii skrev:
Men då bensinbilen börjar brinna så hinner man i alla fall ut, bara man är vid medvetande. Vid olyckor som i videon så dör man. Hoppas man får en förklaring till vad som hände så småningom.
Well, om bensintanken springer läck och det antänds kan det brinna rätt fort i en bensinbil också...

Men lite otäckt helt klart, normalt går det ju inte sådär fort vid brand i elbatteri.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av taliz »

En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:

http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html

Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:

http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html

Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
Fast i just det här fallet verkar brandförloppet i batteribilen ha varit ganska snabbt för att inte säga explosivt så det kan väl inte alltid gälla?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
taliz skrev:
En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:

http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html

Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
Fast i just det här fallet verkar brandförloppet i batteribilen ha varit ganska snabbt för att inte säga explosivt så det kan väl inte alltid gälla?
Dels har hen troligen kört på något innan. Dels kör hen in i ett träd… så jo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Dels kör hen in i ett träd… så jo.
Nu verkar ju de flesta tro att batteripacket exploderar innan "hen" (de två tonåringarna i bilen) kör in i trädet.

Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?

Hur som helst har NTSB påbörjat en utredning. Det gör man inte normalt när en bil exploderar vid en kraftig krock skulle jag tro.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3234
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:

Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?
Ja, de som menar att de två människorna som omkom i bilen fick vad de förtjänade borde söka proffessionell hjälp..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Dels kör hen in i ett träd… så jo.
Nu verkar ju de flesta tro att batteripacket exploderar innan "hen" (de två tonåringarna i bilen) kör in i trädet.

Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?

Hur som helst har NTSB påbörjat en utredning. Det gör man inte normalt när en bil exploderar vid en kraftig krock skulle jag tro.
Javisst, bättre att skrämma upp folk och spekulera om alla möjliga hemska scenarion. :roll:

Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av jpetters »

Maw skrev:
Var kan man se filmen? Jag får inte fram den från ursprungslänken.
En risig version finns på sista Twitter länken. Det ska finnas en bättre (högre upplösning) version men den lyckades jag inte hitta längre.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av PoloPrinsen »

Tesla har väl fortfarande en extra skyddsplåt (av titan) under batteripacket på alla modell s och x?
Har de tidigare haft det och sen slutat eller har de aldrig haft det på modell 3? Kan inte minnas nått titanplåtsskryt om modell 3.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Christian K
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 jul 2021 13:56

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Christian K »

Aldrig haft någon plåt på undersidan av 3:an. Hasplåten är av plast så vitt jag förstår. Batterierna har en bättre design på model 3 jmf S & X. Bättre kylning bl.a. för att minska risken för katastrofal temperaturökning. Mest troligt är det väl att något har punkterat batteripacket då det förefaller som cellerna är motståndskraftiga mot trubbigt våld men inte mot penetrerande våld.
Rapporten ger sannolikt bra svar..
Viggo

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Viggo »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av spacecoin »

Viggo skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Screenshot 2021-09-19 at 20.42.26.png
Det var exakt det där diagrammet jag tittade på, men jag tittade på Litium istf Li-ion battery (såg den inte ens :) ). Pinsamt.
Det verkar som bensin har mycket högre energidensitet än Li-ionbatterier med ungefär en faktor 100x har jag lärt mig nu.

Tack för påpekandet! Det är viktigt att det blir rätt! Du får gärna fakta-kolla mig, så fortsätt gärna med det. Det är bara bra!

Det förändrar ju inte faktumet att det kanske skyddet för batterierna kanske kan förbättras, som var det jag skrev.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev:
Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet.
Ganska långt ifrån samma skulle jag säga.

Bensin har 47Mj/kg, dvs 13kWh/kg = 9.66kWh/ liter. (Densitet runt 0.74)

En 2170-cell har volymen 0.0242L
För att ha samma volymetriska energiiinnehåll skulle cellen behöva innehålla 0.242kWh / 234Watt-timmar.

Senaste 2170L är specad 5Ah, och 3.7 volt nominell spänning. 5x3.7= 18.5wh.

234/18.5= 12.6.

Lithiumioncellen innehåller alltså inte riktigt en 12-del av energin i bensin.

Hela batteripacken är 216.6x147.3x10.5cm, dvs 335L, vilket motsvarar 3236 kWh bensin.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar