Kör försiktigt över farthinder

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

granlundii
Inlägg: 284
Blev medlem: 10 apr 2019 08:35

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av granlundii »

Men då bensinbilen börjar brinna så hinner man i alla fall ut, bara man är vid medvetande. Vid olyckor som i videon så dör man. Hoppas man får en förklaring till vad som hände så småningom.
Nissan Leaf 2014
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1351
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av thebishop »

granlundii skrev:
Men då bensinbilen börjar brinna så hinner man i alla fall ut, bara man är vid medvetande. Vid olyckor som i videon så dör man. Hoppas man får en förklaring till vad som hände så småningom.
Well, om bensintanken springer läck och det antänds kan det brinna rätt fort i en bensinbil också...

Men lite otäckt helt klart, normalt går det ju inte sådär fort vid brand i elbatteri.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av taliz »

En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:

http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html

Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:

http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html

Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
Fast i just det här fallet verkar brandförloppet i batteribilen ha varit ganska snabbt för att inte säga explosivt så det kan väl inte alltid gälla?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av taliz »

Maw skrev:
taliz skrev:
En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:

http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html

Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
Fast i just det här fallet verkar brandförloppet i batteribilen ha varit ganska snabbt för att inte säga explosivt så det kan väl inte alltid gälla?
Dels har hen troligen kört på något innan. Dels kör hen in i ett träd… så jo.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Dels kör hen in i ett träd… så jo.
Nu verkar ju de flesta tro att batteripacket exploderar innan "hen" (de två tonåringarna i bilen) kör in i trädet.

Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?

Hur som helst har NTSB påbörjat en utredning. Det gör man inte normalt när en bil exploderar vid en kraftig krock skulle jag tro.
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3235
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Maw »

spacecoin skrev:

Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?
Ja, de som menar att de två människorna som omkom i bilen fick vad de förtjänade borde söka proffessionell hjälp..
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Dels kör hen in i ett träd… så jo.
Nu verkar ju de flesta tro att batteripacket exploderar innan "hen" (de två tonåringarna i bilen) kör in i trädet.

Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?

Hur som helst har NTSB påbörjat en utredning. Det gör man inte normalt när en bil exploderar vid en kraftig krock skulle jag tro.
Javisst, bättre att skrämma upp folk och spekulera om alla möjliga hemska scenarion. :roll:

Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av jpetters »

Maw skrev:
Var kan man se filmen? Jag får inte fram den från ursprungslänken.
En risig version finns på sista Twitter länken. Det ska finnas en bättre (högre upplösning) version men den lyckades jag inte hitta längre.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av PoloPrinsen »

Tesla har väl fortfarande en extra skyddsplåt (av titan) under batteripacket på alla modell s och x?
Har de tidigare haft det och sen slutat eller har de aldrig haft det på modell 3? Kan inte minnas nått titanplåtsskryt om modell 3.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
Christian K
Teslaägare
Inlägg: 34
Blev medlem: 25 jul 2021 13:56

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Christian K »

Aldrig haft någon plåt på undersidan av 3:an. Hasplåten är av plast så vitt jag förstår. Batterierna har en bättre design på model 3 jmf S & X. Bättre kylning bl.a. för att minska risken för katastrofal temperaturökning. Mest troligt är det väl att något har punkterat batteripacket då det förefaller som cellerna är motståndskraftiga mot trubbigt våld men inte mot penetrerande våld.
Rapporten ger sannolikt bra svar..
Viggo

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Viggo »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av spacecoin »

Viggo skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Screenshot 2021-09-19 at 20.42.26.png
Det var exakt det där diagrammet jag tittade på, men jag tittade på Litium istf Li-ion battery (såg den inte ens :) ). Pinsamt.
Det verkar som bensin har mycket högre energidensitet än Li-ionbatterier med ungefär en faktor 100x har jag lärt mig nu.

Tack för påpekandet! Det är viktigt att det blir rätt! Du får gärna fakta-kolla mig, så fortsätt gärna med det. Det är bara bra!

Det förändrar ju inte faktumet att det kanske skyddet för batterierna kanske kan förbättras, som var det jag skrev.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev:
Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet.
Ganska långt ifrån samma skulle jag säga.

Bensin har 47Mj/kg, dvs 13kWh/kg = 9.66kWh/ liter. (Densitet runt 0.74)

En 2170-cell har volymen 0.0242L
För att ha samma volymetriska energiiinnehåll skulle cellen behöva innehålla 0.242kWh / 234Watt-timmar.

Senaste 2170L är specad 5Ah, och 3.7 volt nominell spänning. 5x3.7= 18.5wh.

234/18.5= 12.6.

Lithiumioncellen innehåller alltså inte riktigt en 12-del av energin i bensin.

Hela batteripacken är 216.6x147.3x10.5cm, dvs 335L, vilket motsvarar 3236 kWh bensin.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av LarsL »

Konstigt att det finns så många medlemmar på den här sidan som är så skeptiska (och okunniga) om batterier. :roll:
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av spacecoin »

Konstigt att det är så många på det här forumet som väljer att fokusera på en idiotisk parentesdetalj som jag fick fel i brådskan. Grattis till alla er! Jag bjuder på det!
Nu kan jag glädjas över att batteripacket i min MX i alla fall har en skyddsplåt, för det har jag lärt mig av det här tråden.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av AAKEE »

spacecoin skrev:
Konstigt att det är så många på det här forumet som väljer att fokusera på en idiotisk detalj som jag fick fel i brådskan. Grattis till alla er! Jag bjuder på det!
Nu kan jag glädjas över att batteripacket i min MX i alla fall har en plåt, för det har jag lärt mig av det här tråden.
Mitt svar var inte för att sätta dig på pottkanten utan för att vi inte ska gå omkring och ha fel uppfattning kring såna saker :D

Det är såklart lätt hänt att se/tolka fel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av 12man »

Kontenta är alltså att de mest våldsamma batteribränderna sker när batteriet är fullladdat?

Är det inte den kemiska energin som brinner?

..
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Tjamotis
Teslaägare
Inlägg: 66
Blev medlem: 02 jul 2019 11:28

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Tjamotis »

12man skrev:
Kontenta är alltså att de mest våldsamma batteribränderna sker när batteriet är fullladdat?

Är det inte den kemiska energin som brinner?

..
Skulle gissa på att kortslutningseffekten är som störst då.
Viggo

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Viggo »

spacecoin skrev:
Viggo skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Screenshot 2021-09-19 at 20.42.26.png
Det var exakt det där diagrammet jag tittade på, men jag tittade på Litium istf Li-ion battery (såg den inte ens :) ). Pinsamt.
Det verkar som bensin har mycket högre energidensitet än Li-ionbatterier med ungefär en faktor 100x har jag lärt mig nu.

Tack för påpekandet! Det är viktigt att det blir rätt! Du får gärna fakta-kolla mig, så fortsätt gärna med det. Det är bara bra!

Det förändrar ju inte faktumet att det kanske skyddet för batterierna kanske kan förbättras, som var det jag skrev.
Kudos till dig för hur du bemötte mitt inlägg, om fler agerade likadant hade stämningen på sociala medier mm varit mkt bättre! :)

Absolut, håller med dig till fullo där, batteriers brandsäkerhet kan och ska definitivt förbättras, trots att bränder i elbilar enligt statistiken verkar förekomma signifikant mer sällan än i bilar med förbränningsmotor. EV-flottan är dock yngre än fossilflottan så något annat vore konstigt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av spacecoin »

Viggo skrev:
spacecoin skrev:
Viggo skrev:
spacecoin skrev:
taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density

Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Screenshot 2021-09-19 at 20.42.26.png
Det var exakt det där diagrammet jag tittade på, men jag tittade på Litium istf Li-ion battery (såg den inte ens :) ). Pinsamt.
Det verkar som bensin har mycket högre energidensitet än Li-ionbatterier med ungefär en faktor 100x har jag lärt mig nu.

Tack för påpekandet! Det är viktigt att det blir rätt! Du får gärna fakta-kolla mig, så fortsätt gärna med det. Det är bara bra!

Det förändrar ju inte faktumet att det kanske skyddet för batterierna kanske kan förbättras, som var det jag skrev.
Kudos till dig för hur du bemötte mitt inlägg, om fler agerade likadant hade stämningen på sociala medier mm varit mkt bättre! :)

Absolut, håller med dig till fullo där, batteriers brandsäkerhet kan och ska definitivt förbättras, trots att bränder i elbilar enligt statistiken verkar förekomma signifikant mer sällan än i bilar med förbränningsmotor. EV-flottan är dock yngre än fossilflottan så något annat vore konstigt.
Tack för att du säger det. Det uppskattas verkligen!
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av Bjelke »

Stämningshöjare deluxe :) mer sånt :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
taliz skrev:
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.

Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).

Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Som andra skrivit så är det avsevärt mkt mer energi i bensin.
Batteripaketen har såväl skyddsplåtar samt titanbalk för att skydda mot påkörning(vilket bensintankar inte har…).
(Plåt/balk är dock inte byggda att klara vadsomhelst, det skulle bli för tjockt/tungt… mest för mindre, lösa, objekt på motorvägen typ)

Hursomhelst, jag menade alltså att dom kört på något annat INNAN dom körde på det där guppet. Tex att de kört över en refug eller ngt riktigt hårt som slagit loss/sönder skyddsplåten. När de sen kör på guppet så skrapar det (numera) oskyddade batteripaketet i asfalten vilket antänder en del celler.
Guppet gör också att däcken tappar fästet vilket leder till att de hamnar i trädet.
Voilà, fireball.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3580
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Kör försiktigt över farthinder

Inlägg av AAKEE »

12man skrev:
Kontenta är alltså att de mest våldsamma batteribränderna sker när batteriet är fullladdat?

Är det inte den kemiska energin som brinner?

..
Lithiumbatterier är mer brandbenägna ju hlgre SOC man har. För vissa typer blir de riktigt farliga om spänningen bara blir några hundradelar av en volt för hög i cellen/cellerna.
Man får bara flygtransportera lithiumbatterier som är laddade med max 30% DOC( utom det kunden har med sig som personliga batterier men det är istället begrönsade mängder).

Det är nog rätt klart att om man planerar att dra in i ett tråd som i denna olycka bör man också planera det med maximalt 30% SOC.

I övrigt är det nog ganska lugnt. För varje Tesla som brinner i en krasch brinner det många ICE-bilar. Det är inte helt logiskt att vara överdrivet rädd för elbilar om man inte ens reflekterar över att åka bensinbil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar