Kör försiktigt över farthinder
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 290
- Blev medlem: 10 apr 2019 08:35
Re: Kör försiktigt över farthinder
Men då bensinbilen börjar brinna så hinner man i alla fall ut, bara man är vid medvetande. Vid olyckor som i videon så dör man. Hoppas man får en förklaring till vad som hände så småningom.
Nissan Leaf 2014
Re: Kör försiktigt över farthinder
Well, om bensintanken springer läck och det antänds kan det brinna rätt fort i en bensinbil också...granlundii skrev:Men då bensinbilen börjar brinna så hinner man i alla fall ut, bara man är vid medvetande. Vid olyckor som i videon så dör man. Hoppas man får en förklaring till vad som hände så småningom.
Men lite otäckt helt klart, normalt går det ju inte sådär fort vid brand i elbatteri.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
Model 3 LR (2021)
Kör försiktigt över farthinder
En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:
http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html
Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html
Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Fast i just det här fallet verkar brandförloppet i batteribilen ha varit ganska snabbt för att inte säga explosivt så det kan väl inte alltid gälla?taliz skrev:En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:
http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html
Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Dels har hen troligen kört på något innan. Dels kör hen in i ett träd… så jo.Maw skrev:Fast i just det här fallet verkar brandförloppet i batteribilen ha varit ganska snabbt för att inte säga explosivt så det kan väl inte alltid gälla?taliz skrev:En bensin/dieselbilsbrand är normalt betydligt mer explosiv. Det är mer energi som brinner upp snabbare helt enkelt. Larsw på forumet här har skrivit om det:
http://cornucopia.cornubot.se/2019/04/f ... osivt.html
Batteri tar längre tid. Att batteriet börjar brinna betyder inte heller nödvändigtvis att det börjar brinna i kupén. Det brukar ta relativt lång tid.
Men har man tex kört in i ett träd så är ju kupén ”compromised” och branden sprider sig lättare, oavsett bränsle.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Nu verkar ju de flesta tro att batteripacket exploderar innan "hen" (de två tonåringarna i bilen) kör in i trädet.taliz skrev:Dels kör hen in i ett träd… så jo.
Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?
Hur som helst har NTSB påbörjat en utredning. Det gör man inte normalt när en bil exploderar vid en kraftig krock skulle jag tro.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Ja, de som menar att de två människorna som omkom i bilen fick vad de förtjänade borde söka proffessionell hjälp..spacecoin skrev:
Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?
Re: Kör försiktigt över farthinder
Javisst, bättre att skrämma upp folk och spekulera om alla möjliga hemska scenarion.spacecoin skrev:Nu verkar ju de flesta tro att batteripacket exploderar innan "hen" (de två tonåringarna i bilen) kör in i trädet.taliz skrev:Dels kör hen in i ett träd… så jo.
Det är oerhört tragiskt att två unga personer dör oavsett orsaken, och jag tycker att det är rätt jävla osmakligt med vissa kommentarer och insinuationer i denna tråd (inte nödvändigtvis den jag citerar nu). Ni kan väl tänka att ni lånat ur er model 3 till er tonåring innan ni skriver?
Hur som helst har NTSB påbörjat en utredning. Det gör man inte normalt när en bil exploderar vid en kraftig krock skulle jag tro.
Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.
Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kör försiktigt över farthinder
En risig version finns på sista Twitter länken. Det ska finnas en bättre (högre upplösning) version men den lyckades jag inte hitta längre.Maw skrev:Var kan man se filmen? Jag får inte fram den från ursprungslänken.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Kör försiktigt över farthinder
Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).taliz skrev:Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.
Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
- PoloPrinsen
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 05 jul 2015 09:11
Re: Kör försiktigt över farthinder
Tesla har väl fortfarande en extra skyddsplåt (av titan) under batteripacket på alla modell s och x?
Har de tidigare haft det och sen slutat eller har de aldrig haft det på modell 3? Kan inte minnas nått titanplåtsskryt om modell 3.
Mvh PP.
Har de tidigare haft det och sen slutat eller har de aldrig haft det på modell 3? Kan inte minnas nått titanplåtsskryt om modell 3.
Mvh PP.
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
- Christian K
- Teslaägare
- Inlägg: 34
- Blev medlem: 25 jul 2021 13:56
Re: Kör försiktigt över farthinder
Aldrig haft någon plåt på undersidan av 3:an. Hasplåten är av plast så vitt jag förstår. Batterierna har en bättre design på model 3 jmf S & X. Bättre kylning bl.a. för att minska risken för katastrofal temperaturökning. Mest troligt är det väl att något har punkterat batteripacket då det förefaller som cellerna är motståndskraftiga mot trubbigt våld men inte mot penetrerande våld.
Rapporten ger sannolikt bra svar..
Rapporten ger sannolikt bra svar..
Re: Kör försiktigt över farthinder
Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?spacecoin skrev:Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).taliz skrev:Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.
Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Det var exakt det där diagrammet jag tittade på, men jag tittade på Litium istf Li-ion battery (såg den inte ens ). Pinsamt.Viggo skrev:Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?spacecoin skrev:Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).taliz skrev:Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.
Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Det verkar som bensin har mycket högre energidensitet än Li-ionbatterier med ungefär en faktor 100x har jag lärt mig nu.
Tack för påpekandet! Det är viktigt att det blir rätt! Du får gärna fakta-kolla mig, så fortsätt gärna med det. Det är bara bra!
Det förändrar ju inte faktumet att det kanske skyddet för batterierna kanske kan förbättras, som var det jag skrev.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Ganska långt ifrån samma skulle jag säga.spacecoin skrev:Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet.
Bensin har 47Mj/kg, dvs 13kWh/kg = 9.66kWh/ liter. (Densitet runt 0.74)
En 2170-cell har volymen 0.0242L
För att ha samma volymetriska energiiinnehåll skulle cellen behöva innehålla 0.242kWh / 234Watt-timmar.
Senaste 2170L är specad 5Ah, och 3.7 volt nominell spänning. 5x3.7= 18.5wh.
234/18.5= 12.6.
Lithiumioncellen innehåller alltså inte riktigt en 12-del av energin i bensin.
Hela batteripacken är 216.6x147.3x10.5cm, dvs 335L, vilket motsvarar 3236 kWh bensin.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Kör försiktigt över farthinder
Konstigt att det finns så många medlemmar på den här sidan som är så skeptiska (och okunniga) om batterier.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Konstigt att det är så många på det här forumet som väljer att fokusera på en idiotisk parentesdetalj som jag fick fel i brådskan. Grattis till alla er! Jag bjuder på det!
Nu kan jag glädjas över att batteripacket i min MX i alla fall har en skyddsplåt, för det har jag lärt mig av det här tråden.
Nu kan jag glädjas över att batteripacket i min MX i alla fall har en skyddsplåt, för det har jag lärt mig av det här tråden.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Mitt svar var inte för att sätta dig på pottkanten utan för att vi inte ska gå omkring och ha fel uppfattning kring såna sakerspacecoin skrev:Konstigt att det är så många på det här forumet som väljer att fokusera på en idiotisk detalj som jag fick fel i brådskan. Grattis till alla er! Jag bjuder på det!
Nu kan jag glädjas över att batteripacket i min MX i alla fall har en plåt, för det har jag lärt mig av det här tråden.
Det är såklart lätt hänt att se/tolka fel.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Kör försiktigt över farthinder
Kontenta är alltså att de mest våldsamma batteribränderna sker när batteriet är fullladdat?
Är det inte den kemiska energin som brinner?
..
Är det inte den kemiska energin som brinner?
..
ms 76132 "Eleamore"
Re: Kör försiktigt över farthinder
Skulle gissa på att kortslutningseffekten är som störst då.12man skrev:Kontenta är alltså att de mest våldsamma batteribränderna sker när batteriet är fullladdat?
Är det inte den kemiska energin som brinner?
..
Re: Kör försiktigt över farthinder
Kudos till dig för hur du bemötte mitt inlägg, om fler agerade likadant hade stämningen på sociala medier mm varit mkt bättre!spacecoin skrev:Det var exakt det där diagrammet jag tittade på, men jag tittade på Litium istf Li-ion battery (såg den inte ens ). Pinsamt.Viggo skrev:Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?spacecoin skrev:Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).taliz skrev:Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.
Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Det verkar som bensin har mycket högre energidensitet än Li-ionbatterier med ungefär en faktor 100x har jag lärt mig nu.
Tack för påpekandet! Det är viktigt att det blir rätt! Du får gärna fakta-kolla mig, så fortsätt gärna med det. Det är bara bra!
Det förändrar ju inte faktumet att det kanske skyddet för batterierna kanske kan förbättras, som var det jag skrev.
Absolut, håller med dig till fullo där, batteriers brandsäkerhet kan och ska definitivt förbättras, trots att bränder i elbilar enligt statistiken verkar förekomma signifikant mer sällan än i bilar med förbränningsmotor. EV-flottan är dock yngre än fossilflottan så något annat vore konstigt.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Tack för att du säger det. Det uppskattas verkligen!Viggo skrev:Kudos till dig för hur du bemötte mitt inlägg, om fler agerade likadant hade stämningen på sociala medier mm varit mkt bättre!spacecoin skrev:Det var exakt det där diagrammet jag tittade på, men jag tittade på Litium istf Li-ion battery (såg den inte ens ). Pinsamt.Viggo skrev:Ungefär samma energidensitet - verkligen? Varför kör vi då inte runt med 50 liters batterier som ger minst 70 mils räckvidd? Är det för att elbilar har sämre aerodynamik? Lägre verkningsgrad?spacecoin skrev:Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).taliz skrev:Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.
Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_density
Svårt att ta till sig något av det du postar när det till största delen verkar vara spekulationer och gissningar.
Det verkar som bensin har mycket högre energidensitet än Li-ionbatterier med ungefär en faktor 100x har jag lärt mig nu.
Tack för påpekandet! Det är viktigt att det blir rätt! Du får gärna fakta-kolla mig, så fortsätt gärna med det. Det är bara bra!
Det förändrar ju inte faktumet att det kanske skyddet för batterierna kanske kan förbättras, som var det jag skrev.
Absolut, håller med dig till fullo där, batteriers brandsäkerhet kan och ska definitivt förbättras, trots att bränder i elbilar enligt statistiken verkar förekomma signifikant mer sällan än i bilar med förbränningsmotor. EV-flottan är dock yngre än fossilflottan så något annat vore konstigt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19558
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Kör försiktigt över farthinder
Stämningshöjare deluxe mer sånt
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Kör försiktigt över farthinder
Som andra skrivit så är det avsevärt mkt mer energi i bensin.spacecoin skrev:Ja, absolut. Litiumbatterier och har ungefär samma energidensitet som bensin per volymenhet. Jag har dock inte sett någon bensinbil som exploderat för att den kört på något liknande (ett relativt litet gupp i vägen - inte ett farthinder per se).taliz skrev:Litiumbatterier är inget nytt, de har funnits i decennier nu. De exploderar inte plötsligt av sig själva.
Min teori: man har först kört på något som skadat batteriet. När man sedan kör över det där guppet så skrapar batteriet i.
Det leder dels till att celler börjar brinna och flyger ur, dels till att de tappar kontrollen och krockar med trädet.
Kanske är det motiverat att ha bättre skydd under bilen? Nu råkar det vara en Tesla, men jag vet heller inte om Tesla skiljer sig nämnvärt från andra tillverkare i denna aspekt. Cost/benefit och range är ju relevant för alla tillverkare.
Batteripaketen har såväl skyddsplåtar samt titanbalk för att skydda mot påkörning(vilket bensintankar inte har…).
(Plåt/balk är dock inte byggda att klara vadsomhelst, det skulle bli för tjockt/tungt… mest för mindre, lösa, objekt på motorvägen typ)
Hursomhelst, jag menade alltså att dom kört på något annat INNAN dom körde på det där guppet. Tex att de kört över en refug eller ngt riktigt hårt som slagit loss/sönder skyddsplåten. När de sen kör på guppet så skrapar det (numera) oskyddade batteripaketet i asfalten vilket antänder en del celler.
Guppet gör också att däcken tappar fästet vilket leder till att de hamnar i trädet.
Voilà, fireball.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Kör försiktigt över farthinder
Lithiumbatterier är mer brandbenägna ju hlgre SOC man har. För vissa typer blir de riktigt farliga om spänningen bara blir några hundradelar av en volt för hög i cellen/cellerna.12man skrev:Kontenta är alltså att de mest våldsamma batteribränderna sker när batteriet är fullladdat?
Är det inte den kemiska energin som brinner?
..
Man får bara flygtransportera lithiumbatterier som är laddade med max 30% DOC( utom det kunden har med sig som personliga batterier men det är istället begrönsade mängder).
Det är nog rätt klart att om man planerar att dra in i ett tråd som i denna olycka bör man också planera det med maximalt 30% SOC.
I övrigt är det nog ganska lugnt. För varje Tesla som brinner i en krasch brinner det många ICE-bilar. Det är inte helt logiskt att vara överdrivet rädd för elbilar om man inte ens reflekterar över att åka bensinbil.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5