Autopilot M3P

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NIRA
Teslaägare
Inlägg: 21
Blev medlem: 21 jul 2021 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Autopilot M3P

Inlägg av NIRA »

Hej,

Vet inte men med mina tidigare bilar (V90 o Kia Ceed) har hastighetsskyltarna lästs av av bilens kamera, den har då även hanterat provisoriska skyltar vid vägarbeten m.m.
Det trodde jag självklart att även Tesla's autopilot skulle göra men det verkar inte så?
Tycker den fungerar fruktansvärt dåligt, helt plötsligt på 70 sträcka kan den hoppa över till 40 och tvärnita vilket varken känns säkert eller uppskattas särskilt mycket av bilen bakom.
Av någon anledning bromsar den även in ganska hårt i nedförsbackar, misstänker att det kan bero på att lasern som läser av tror att något står framför?
Hade detta problem på en Kia Niro jag hade för flera år sedan men har varken haft det på V90 eller Ceed'en som jag haft senare så har trott att det var en generell "barnsjukdom" för dom adaptiska farthållarna.

Är ovan "problem" något som ändras om man uppgraderar och köper "Uppgraderad Autopilot" ?


Sen undrar jag också om någon vet vad som påverkar den automatiska ändringen av hastigheten?
Tycker det är en oerhört bra funktion om den hade fungerat men oftast ändrar den ju inte hastigheten automatiskt även om korrekt hastighet visas på den högra skylten i displayen.
Har försökt att se ett mönster när den ändrar och när den inte ändrar men tycker inte riktigt att jag kan se något. Ibland ändrar den ifrån 70 till 100 och ibland inte, ibland ifrån 30 till 50 och ibland inte osv.


Någon som har samma problem som ovan eller har någon info om det?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7550
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autopilot M3P

Inlägg av mikebike »

Låter fullständigt normalt, för att vara en Tesla. Dessvärre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6079
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Autopilot M3P

Inlägg av spacecoin »

NIRA skrev:
Är ovan "problem" något som ändras om man uppgraderar och köper "Uppgraderad Autopilot"?
Nej.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Autopilot M3P

Inlägg av OfarligTesla »

Med tanke på att den för det mesta använder kartdata så kommer provisoriska skyltar med säkerhet inte fungera. När Tesla väljer att använda skyltavläsningen istället lär det ändras, när det är vet nog ingen utanför Tesla.
Skriv svar