Köpa krockad bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Skrev detta i ett annat delforum, men testar här också då det är lite mer generellt och förhoppningsvis fler läsare och input, det är trots allt en ganska generellt fråga

Jag är väldigt nära att köpa en begagnad Tesla via en bilhandlare. Bilhandlaren säger att allt är bra och fint utan några orsaker till att bilen stått länge i hallen. Jag har 40 mil till objektet så har kollat så mycket som möjligt på distans så jag slipper åka i onödan.

Bilen var tidigare leasad av ett företag men jag gjorde i alla fall ett försök att nå tidigare brukare, och lyckades!

Det visade sig att bilen varit med om 3 olyckor!? Påkörd både höger och vänster fram vid olika tillfällen, båda framskärmar byta och front plus motorhuv två gånger och förstås en del bakom. Ena gången sprang batterikylningen läck och airbag förare och instrumentpanel löste ut, bärgad till verkstad, ena gången gick den köra. En gång lätt påkörning bakifrån med omlackerad kofångare.

Efter olyckorna har den ändå rullat ett år och 3000 mil utan bekymmer, men känns ändå lite sådär. Känns som det är risk att det finns små skador som riskerar rostgenombrott på delar som inte är rostfria och utmattning av infästningar etc.

Reserverat och betalt bilen och på väg att hämta på fredag, men har ändå rätt avbryta köpet om inte bilen är i det skick jag fått beskrivet, så vill gärna ha lite input på hur jag ska tänka och göra.

Vad säger ni, ett rimligt köp eller fly som pesten? Allt är åtgärdat av en av Teslas föredragna verkstäder. Något extra man bör kolla upp?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Gustafsson »

Jag tycker att det är väsentliga uppgifter som du inte fått ta del av. Det lär ju påverka andrahandsvärdet även om bilen är sjysst.
En mer noggrann genomgång av eventuella skador måste vara rimligt att begära. Jag skulle höra om Tesla kan göra det. Utan en sådan skulle jag vara tveksam. Men om bilen redan är betald blir det kanske lite meck med det!
Om inte säljaren går med på det så skulle jag ändå vilja ha en sådan undersökning direkt efter köpet!
Hade en Toyota som jag lyckades backa in i ett släp en gång. Fixades på försäkring via märkesverkstad och allt var frid å fröjd till jag skulle byta in bilen. Säljaren såg att bakluckan var några mm sned och det var något fäste bakom all plast som var lite snett. Inbytespriset klarade sig då märkesverkstaden varit inblandad, men först efter mycket dividerande…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av OfarligTesla »

Är den lagad hos auktoriserade ställen skall det ju inte vara några problem.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av jonasl »

Jag hade inte köpt den utan en bra rabatt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av tor-ake »

Det blir inte alltid 100% vid lagning, skräckexemplet min Nissan Leaf, som hade ett flertal kvarstående problem efter två lagningsförsök hos auktoriserad verkstad. Lagom till garantitiden på reparationen gått utt började lacken flaga på en av de omlackerade panelerna, lossnade i stora sjok, och ena bakdörren var bristfälligt lagad, när man synade den närmare hade den tjockt med spackel och inte samma form som dörren på andra sidan. Såg ok ut på håll.

Annat exempel, Werksta, som är en erkänt duktig verkstad, lagade på mercedes order plastdetaljer med plastsvetsning istället för att byta dem, bl.a. öronen på strålkastarna var inte så snyggt plastsvetsade, istället för att montera en ny strålkastare. Klarlacken fick också fuktfläckar efter att garantitiden gått ut.

Krockad två gånger = dubbelt så stor chans att något inte är lagat till det skick som man förväntar sig.

Slutsumma = Undvik.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av MWall »

tor-ake skrev:
Det blir inte alltid 100% vid lagning, skräckexemplet min Nissan Leaf, som hade ett flertal kvarstående problem efter två lagningsförsök hos auktoriserad verkstad. Lagom till garantitiden på reparationen gått utt började lacken flaga på en av de omlackerade panelerna, lossnade i stora sjok, och ena bakdörren var bristfälligt lagad, när man synade den närmare hade den tjockt med spackel och inte samma form som dörren på andra sidan. Såg ok ut på håll.

Annat exempel, Werksta, som är en erkänt duktig verkstad, lagade på mercedes order plastdetaljer med plastsvetsning istället för att byta dem, bl.a. öronen på strålkastarna var inte så snyggt plastsvetsade, istället för att montera en ny strålkastare. Klarlacken fick också fuktfläckar efter att garantitiden gått ut.

Krockad två gånger = dubbelt så stor chans att något inte är lagat till det skick som man förväntar sig.

Slutsumma = Undvik.

Fast nu är det ju en Tesla. Möjligt att skadeverkstaden är mer noggrann än fabriken. :lol:
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av tor-ake »

Monteringen och lacken skulle mycket väl kunna vara bättre än från fabrik, men jag skulle också oroa mig för saker som är skadade, men som ändå inte bytts, eller reparerats bristfälligt.

Finns mycket pinaler där under frunkplasten.

Nissan Leafen som var fuskreparerad från Hedin sålde jag med 50.000kr rabatt till en forummedlem som förhoppningsvis var nöjd med dealen och bilen.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Som sagt, det är ju ganska viktigt information som du inte delgivits av säljaren. Jag hade dragit mig ur för att inte sponsra ohederliga bilhandlare. Vote with your wallet. Det tycker jag är det viktigaste.

Nästa sak som du ju varit inne på är hur bra bilen blev efter lagningarna. Ett par av de bilar jag haft som varit krockade har haft problem orsakade av olyckorna som visat sig flera år efteråt. En av dem var en Model S faktiskt. Och då var det ändå inte så allvarliga krockar att airbag löst ut. Tänk på hur mycket finjusteringar som görs i en bilfabrik för att undvika vibrationer, korrosion, undvika att kablar skaver emot varann etc etc. Mycket svårt att återskapa även för den bästa verkstad. Det största problemet med min S var att lackugnen knäckte batteriet. Reparationen tog så pass lång tid att batteriet laddade ur och gick ner i reservkraft innan det vardags för lack och då fanns inte längre energi för kylning. Som tur var fick jag ett nytt på garantin. Men tänk om det bara är halvskadat och ger upp då garantin gått ut? Eller om Tesla säger att garantin bara gäller för normal användning, vilket inte nödvändigtvis innefattar uppvärmning till 200 grader? Långt därefter dök andra problem upp med prylar som lossnade inuti dörrar mm.
Senast redigerad av Olof Tenghoff, redigerad totalt 2 gång.
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av frippe »

Finns det inte rätt så gott om Teslor i olika varianter ute till försäljning? Så varför ens tänka på att köpa en tidigare krockad, om inte priset är rejält fördelaktigt förstås.

Men risken jag ser är att det blir betydligt svårare att sälja den vidare i nästa skede.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Tack för mycket bra input!

Det är ju inte säkert att bilhandlaren har historiken. Jag försökte kolla min nuvarande bil innan köp och ringde försäkringsbolaget men det gick inte få ut några såna uppgifter. Så det är ju inte säkert att bilhandlaren känner till att den är tidigare krockad, vet ju inte om den som bytte in bilen var lika intresserad av att delge den historiken till den som köpte bilen som nu efter vederbörande är av med bilen. Det är ju dessutom inte ens säkert att personen själv lämnade bilen utan kan ju varit någon "på leasingen"

De behövde betalning några dagar innan uthämtning, då det är såpass långt ville jag ha allt klart för att kunna hämta bilen samma dag om det blev aktuellt. Men jag har den ännu bara reserverad och kan fortfarande tacka nej, eftersom jag ännu inte ens sett bilen i verkligheten.

Andrahandsvärde är ju en aspekt i det, även om det är svårt för en framtida köpare att få ut sån information, nu vet jag ju visserligen om den, så är ju svårt för mig att mörka om jag får frågan, vill ju inte luras.

Jag är mer orolig kring att saker som idag inte är visuellt möjliga att se poppar upp som bekymmer i framtiden, är det sannolikt?

Att få en inspektion av Tesla kan kanske vara en trygghet, frågan är ju om de själva kollar bättre än deras auktoriserade verkstad? Den som gör reparationen bör ju ha bäst möjligheter att inspektera när allt är nedplockat.

Jag hör ju att ni alla är ganska eniga. Tyckte bilen låg ganska bra i pris, gillade färgvalen, och tror fick hyfsat i inbyte för nuvarande bil. En uppsättning helt nya sommardäck också, utan fälg.

Detta var ju dock innan jag visste att bilen var krockat. Måste tänka igen. Lite svårt att ställa om mentalt nu när jag varit inställd på att spendera hela fredagen för att åka fram och tillbaka och byta bil..

Detta är objektet i fråga:
https://www.hedinbil.se/bilar/4206309
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Zalman3 »

Finns många Teslor till salu nu, speciellt då många Tesla ägare bytt till en MY.
Mitt råd är att pruta hårt och välja en bil som inte är krockad.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Låter klokt. Får kanske leta mer, inte hittat så många alternativ på min "filtrering" men fler finns säkert.

Dock är det väl svårt att veta om den är krockad eller ej? Det krävs väl I princip att tidigare brukare svarar (ärligt) på? Som sagt försökt få uppgifter på en tidigare bil utan framgång.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av mikebike »

Frisk skrev:
Låter klokt. Får kanske leta mer, inte hittat så många alternativ på min "filtrering" men fler finns säkert.

Dock är det väl svårt att veta om den är krockad eller ej? Det krävs väl I princip att tidigare brukare svarar (ärligt) på? Som sagt försökt få uppgifter på en tidigare bil utan framgång.
Min är inte krockad. 8-)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

mikebike skrev:
Frisk skrev:
Låter klokt. Får kanske leta mer, inte hittat så många alternativ på min "filtrering" men fler finns säkert.

Dock är det väl svårt att veta om den är krockad eller ej? Det krävs väl I princip att tidigare brukare svarar (ärligt) på? Som sagt försökt få uppgifter på en tidigare bil utan framgång.
Min är inte krockad. 8-)
Har du någon (S) till salu?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av mikebike »

Frisk skrev:
mikebike skrev:
Frisk skrev:
Låter klokt. Får kanske leta mer, inte hittat så många alternativ på min "filtrering" men fler finns säkert.

Dock är det väl svårt att veta om den är krockad eller ej? Det krävs väl I princip att tidigare brukare svarar (ärligt) på? Som sagt försökt få uppgifter på en tidigare bil utan framgång.
Min är inte krockad. 8-)
Har du någon (S) till salu?
Nej, "bara" en M3LR....
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Säljaren ringde precis och stämde av allt inför fredag. Jag passade på att kommentera kring att bilen var krockad TRE gånger.
Naturligtvis kände han inte till detta därpå förklarade han ju att det absolut inte är något som syns eller märks på bilen och att det ju är åtgärdat till sitt ursprung och är ju bilen ju dessutom nu redan har bytta delar som kanske håller längre än det hade gjort om det vore original. Nevös kan man ju vara vilket som, även en bil som inte varit med om något kan ju ha produktionsmissar och haverera efter något eller några år.

Han har naturligtvis rätt, samtidigt verkar ni alla eniga om att det är en extra risk att köpa något som redan varit krockat. Han nämner ju också att det blir hans huvudvärk som säljare att sälja något som inte lever upp till förväntningarna och att det är ett års garanti från firman vid köpet. Vad nu det är värt, antar man köper i befintligt skick, är det fel vid köpet ligger det inom egen undersökning? Lite likt dolt fel på hus?

Känns inte helt rätt att köpa en bil man vet varit med om incidenter, samtidigt känns det som ok pris och ok betalning för inbytesbilen. Kanske framförallt är jag inställd på bilbytesresa...

Jag hör vad ni säger och det är också lite vad hjärnan säger men vill inte riktigt ta in det utan fullfölja affären...
mikebike skrev:
Nej, "bara" en M3LR....
Tyvärr inställd på att 3an är för liten för mig.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Homer »

Du borde få ett bättre pris, eller att de skickar med någon extra väsentligt som t.ex. två års förlängd garanti via Tesla (ligger väl på dryga 30 tkr om jag minns rätt vilket är långt under 10% av priset de begär så borde vara fullt rimligt).
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Homer skrev:
Du borde få ett bättre pris, eller att de skickar med någon extra väsentligt som t.ex. två års förlängd garanti via Tesla (ligger väl på dryga 30 tkr om jag minns rätt vilket är långt under 10% av priset de begär så borde vara fullt rimligt).
Låter som något man kanske kan föreslå, var själv inne på 10k avdrag per krock. Men bör ju vara större fördel för handlaren då de i så fall slipper det år de har av sin egen garanti.

Bilen är registrerad slutet av november 2018, hur lång är då teslagarantin på bilen? 4år 8000mil?

Dock lät det inte på säljaren som detta alls var någon nackdel med bilen eller ens närmade sig att ge någon kompensation.

Jag frågade initialt om däcken, satt däck på med 5mm mönster och följde med vinterdäck med 3mm. Jag ifrågasatte vad jag skulle med vinterdäck till som inte var lagliga vid vinterväglag. Skulle då fixa helt nya däck, men efter mitt påpekande hur det såg ut på bilderna satt ju vinterdäck på och som kompensation blev det en helt ny uppsättning sommardäck av god kvalité.

Men med historiken och tiden i hallen bör man kanske kunna begära mer. Visst att en reparation ska innebära att det är lika bra som innan är jag inte övertygad.
Att byta delar på något med metallic-lack är inte helt enkelt.

Dock inte helt enkelt att förhandla med säljaren.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Gustafsson »

Säljare är ju svåra att förhandla med, det ligger i sakens natur…
Min förra bil hade en liten flört med en Ford fiesta som gömt sig bakom A-stolpen. Syntes inte mycket utanpå, men verkstaden påpekade att det fanns mycket ömtåliga grejer bakom fronten. Inga skador syntes där, men detta var lågfart på parkeringsplats. Om krockkudden löst ut så var nog smällen lite mer risky.
För det priset förväntar man sig nog en okrockad bil tänker jag.
Om det sitter däck på som inte suttit på bilen efter krocken skulle jag bli lite misstänksam. Hur såg de gamla däcken ut, snedslitna? Då är det problem.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Gustafsson skrev:
Säljare är ju svåra att förhandla med, det ligger i sakens natur…
Min förra bil hade en liten flört med en Ford fiesta som gömt sig bakom A-stolpen. Syntes inte mycket utanpå, men verkstaden påpekade att det fanns mycket ömtåliga grejer bakom fronten. Inga skador syntes där, men detta var lågfart på parkeringsplats. Om krockkudden löst ut så var nog smällen lite mer risky.
För det priset förväntar man sig nog en okrockad bil tänker jag.
Om det sitter däck på som inte suttit på bilen efter krocken skulle jag bli lite misstänksam. Hur såg de gamla däcken ut, snedslitna? Då är det problem.
Ja, så är det säkert. Viss trygghet ligger ju i att bilen rullat ett år och 3000mil utan bekymmer efter senaste reparation (Enligt tidigare ägare som sen länge är "av med problemet" och inte vinner något på att försköna) Men kan tänka att en hel del är bytt bakom fronten.

Det sitter vinterdäck på, antar det är vad som satt på bilen när de tog emot den så nog inget att dölja med det, får jag för mig. Sommardäcken som "hörde till" ville de ju skicka med, men med bara 3mm kvar kändes det lite knappt mönster att kränga på det på nya fälgar, än mer om det varit vinterdäck som de från början sa.
Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Homer »

Kan du få ut reparationsfakturorna från gamla ägaren och se exakt vad som är gjort?

Det är 4 år eller 8000 mil nybilsgaranti, vad som kommer först.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Homer skrev:
Kan du få ut reparationsfakturorna från gamla ägaren och se exakt vad som är gjort?

Det är 4 år eller 8000 mil nybilsgaranti, vad som kommer först.
Ska kolla, men tror kanske inte det.

Fick namnet på bolaget, men får inte en enda ren träff på Google... tänkte jag skulle kolla direkt där.

Beskrivningen jag fick lite fragmenterad:
"påkörd av en buss så man fick byta front, huv och höger framskärm och en hel del grejer bakom. Inget ramsnett och jag körde bilen till verkstaden själv"

"lätt påkörning bakifrån i en kö , vilket ledde till omlack av bakkofångaren och inget annat"

"påkörningsolycka där det tog front, huv och vänster framskärm på nästan samma sätt som bussen hade gjort på andra sidan. Då gick en kyslang av till batterikylningen och airbagarna i ratt och instrumentpanel löste ut, varför bilen fick bärgas till verkstaden. Alla gångerna åtgärdades detta på Mölnlycke Lackteknik som är Teslas föredragna verkstad här"
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Har nu efter en natt med dålig sömn, kortfattat kommit fram till följande.

Kollitioner påverkar många delar och det är svårt att identifiera exakt vad. Förhoppningsvis är allt åtgärdat utan kvarvarande defekter.

Arbete och reparation utanför normal produktion är alltid en extra risk att något skaver, kommer i kläm eller liknande.

Försäkringsbolaget vill sannolikt ogärna skrota en så ny och dyr bil och varje extra år "vid liv" sparar mycket pengar i värdeminskning. Även en reparation för 100k på en mindre än ett år gammal bil är sannolikt en stor vinst även om det bara har en förväntad livslängd på ett par år.

Verkstaden har begränsad garanti på sitt arbete och håller det garantitiden ut är det sannolikt ekonomiskt sett ett bra jobb.

Med det sagt tror jag inte bilen är dålig, då hade jag ju inte varit intresserad alls. Men det finns en del incitament för att en reparation, även om den bara håller ett par åt är en "bra affär" för flera involverade.

Nu har jag ju varit inställd på bilen och planerat för att åka och köpa den, men fått jag inte minst 10% på annonspriset blir det ingen affär. Det är under förutsättning att bilen faktiskt är reparerad väl nog att det estetiskt inte alls syns. Jag är lite orolig, metalliclacker är inte lätt...
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Det blev ingen bil. Jag som hade hoppats (och betalt) för ny bil till helgen.

De tyckte redan de gjort vad de kunde med priset och att den var krockad tre gånger hade inget negativt med sig, den var ju lagad och hade ett års garanti.

Köper jag en bil i den prisklassen ska den inte varit med om flera incidenter med så stora reparationer. En kofångare eller en dörr kan vara ok men att krockkuddarna löser gör mig lite för nervös. Ska den säljas någon gång vet jag ju hur ni andra ser värdet på det också. Tycker mig dessutom se färgskiftningar på bilderna, men de har ju varit noga att bara välja dåliga bilder och i princip inga översiktsbilder, bara detaljer.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5183
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Frisk skrev:
Det blev ingen bil. Jag som hade hoppats (och betalt) för ny bil till helgen.

De tyckte redan de gjort vad de kunde med priset och att den var krockad tre gånger hade inget negativt med sig, den var ju lagad och hade ett års garanti.

Köper jag en bil i den prisklassen ska den inte varit med om flera incidenter med så stora reparationer. En kofångare eller en dörr kan vara ok men att krockkuddarna löser gör mig lite för nervös. Ska den säljas någon gång vet jag ju hur ni andra ser värdet på det också. Tycker mig dessutom se färgskiftningar på bilderna, men de har ju varit noga att bara välja dåliga bilder och i princip inga översiktsbilder, bara detaljer.
Det var nog det bästa som kunde hända för din nattsömn framöver.

Jag hade definitivt backat i din situation.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar