Köpa krockad bil?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Homer
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 27 okt 2020 11:37

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Homer »

Kan du få ut reparationsfakturorna från gamla ägaren och se exakt vad som är gjort?

Det är 4 år eller 8000 mil nybilsgaranti, vad som kommer först.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Homer skrev:
Kan du få ut reparationsfakturorna från gamla ägaren och se exakt vad som är gjort?

Det är 4 år eller 8000 mil nybilsgaranti, vad som kommer först.
Ska kolla, men tror kanske inte det.

Fick namnet på bolaget, men får inte en enda ren träff på Google... tänkte jag skulle kolla direkt där.

Beskrivningen jag fick lite fragmenterad:
"påkörd av en buss så man fick byta front, huv och höger framskärm och en hel del grejer bakom. Inget ramsnett och jag körde bilen till verkstaden själv"

"lätt påkörning bakifrån i en kö , vilket ledde till omlack av bakkofångaren och inget annat"

"påkörningsolycka där det tog front, huv och vänster framskärm på nästan samma sätt som bussen hade gjort på andra sidan. Då gick en kyslang av till batterikylningen och airbagarna i ratt och instrumentpanel löste ut, varför bilen fick bärgas till verkstaden. Alla gångerna åtgärdades detta på Mölnlycke Lackteknik som är Teslas föredragna verkstad här"
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Har nu efter en natt med dålig sömn, kortfattat kommit fram till följande.

Kollitioner påverkar många delar och det är svårt att identifiera exakt vad. Förhoppningsvis är allt åtgärdat utan kvarvarande defekter.

Arbete och reparation utanför normal produktion är alltid en extra risk att något skaver, kommer i kläm eller liknande.

Försäkringsbolaget vill sannolikt ogärna skrota en så ny och dyr bil och varje extra år "vid liv" sparar mycket pengar i värdeminskning. Även en reparation för 100k på en mindre än ett år gammal bil är sannolikt en stor vinst även om det bara har en förväntad livslängd på ett par år.

Verkstaden har begränsad garanti på sitt arbete och håller det garantitiden ut är det sannolikt ekonomiskt sett ett bra jobb.

Med det sagt tror jag inte bilen är dålig, då hade jag ju inte varit intresserad alls. Men det finns en del incitament för att en reparation, även om den bara håller ett par åt är en "bra affär" för flera involverade.

Nu har jag ju varit inställd på bilen och planerat för att åka och köpa den, men fått jag inte minst 10% på annonspriset blir det ingen affär. Det är under förutsättning att bilen faktiskt är reparerad väl nog att det estetiskt inte alls syns. Jag är lite orolig, metalliclacker är inte lätt...
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Det blev ingen bil. Jag som hade hoppats (och betalt) för ny bil till helgen.

De tyckte redan de gjort vad de kunde med priset och att den var krockad tre gånger hade inget negativt med sig, den var ju lagad och hade ett års garanti.

Köper jag en bil i den prisklassen ska den inte varit med om flera incidenter med så stora reparationer. En kofångare eller en dörr kan vara ok men att krockkuddarna löser gör mig lite för nervös. Ska den säljas någon gång vet jag ju hur ni andra ser värdet på det också. Tycker mig dessutom se färgskiftningar på bilderna, men de har ju varit noga att bara välja dåliga bilder och i princip inga översiktsbilder, bara detaljer.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5178
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Frisk skrev:
Det blev ingen bil. Jag som hade hoppats (och betalt) för ny bil till helgen.

De tyckte redan de gjort vad de kunde med priset och att den var krockad tre gånger hade inget negativt med sig, den var ju lagad och hade ett års garanti.

Köper jag en bil i den prisklassen ska den inte varit med om flera incidenter med så stora reparationer. En kofångare eller en dörr kan vara ok men att krockkuddarna löser gör mig lite för nervös. Ska den säljas någon gång vet jag ju hur ni andra ser värdet på det också. Tycker mig dessutom se färgskiftningar på bilderna, men de har ju varit noga att bara välja dåliga bilder och i princip inga översiktsbilder, bara detaljer.
Det var nog det bästa som kunde hända för din nattsömn framöver.

Jag hade definitivt backat i din situation.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1754
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av tor-ake »

Helt rätt beslut. En felsökning och reparation av t.ex. AC-anläggningen eller skada på kabelhärvorna utanför garanti kan kosta rätt mycket pengar på en S.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Curik »

Jag hade inte heller köpt den, bra där! Har sett diverse annonser för olika firmor som påstår att dom kan ta reda på ifall en bil är krockad eller inte - det kanske bara är ett scam? Annars är det ju ett alternativ i din sökan.

Aldrig att jag skulle chansa över en halv-miljon på en krockad bil. Aldrig.

Lycka till med ditt fortsatta sökande! 8-)
Användarvisningsbild
Datordoktorn
Teslaägare
Inlägg: 319
Blev medlem: 27 mar 2014 21:46
Ort: Partille

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Datordoktorn »

Att handlaren påstår att bilen är reparerad på ett sätt att det absolut inte kan bli några problem är ju bara handlarsnack. Bilhandlaren hoppas bara på att nästa spekulant missar att bilen är reparerad.

Just nu är utbudet av S lite skralt, många väntar väl på att nya S ska dyka upp men då lär det bli en del S till salu kan jag tänka mig. Min bland annat.

Satsa på att hitta en bil med full historik och gärna bara en tidigare ägare.
S85 2014 grått skinn, såld.
Blå S75 AP2 beställd o avbeställd (pga sjukdom)
Blå S75D, vit insida, pano, AP, premium, kolfiber.

http://---
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Curik »

Datordoktorn skrev:
Att handlaren påstår att bilen är reparerad på ett sätt att det absolut inte kan bli några problem är ju bara handlarsnack. Bilhandlaren hoppas bara på att nästa spekulant missar att bilen är reparerad.
Jag tänker som så att ifall han inte visste att den var krockad så kan han ju heller inte känna till hur den är reparerad.. ;)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av jonasl »

Rätt jobbig sits för bilhandlaren om han inte heller kände till det, då har ju han i sin tur blivit lurad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
wheels
Inlägg: 512
Blev medlem: 24 nov 2020 16:13

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av wheels »

I Tyskland måste man väl redovisa om bilen varit krockad. Borde va så i Sverige också
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev:
Rätt jobbig sits för bilhandlaren om han inte heller kände till det, då har ju han i sin tur blivit lurad.
Och nu vet han ju om det så….. så nu blir det än värre då han knappast kan låtsas inte veta om det.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av jonasl »

Och framför allt, helt rätt att hoppa av den affären.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Frisk »

Ja, jag vet inte... det lät både på säljaren som att han inte visste att den varit krockad och som att jag inte hade frågat. Så tror kanske han visste mer än han ville kännas vid. Jag påpekade i alla fall noga när jag avbröt att om någon annan spekulant hörde av sig och frågade så visste han i alla fall nu. Lät inte självklart men sa han skulle svara om någon frågade rakt ut.

Sa att han inte svarat på min fråga men han pratade bara om att han minsann lagt mycket tid att svara på mina 20 frågor. I praktiken var det 10 frågor för att ha en chans att uppdatera sig kring bilen innan jag ringde. Så som MCU däckmönster, förlåt service etc där jag tänkte det var skönt att i lugn och ro samla uppgifterna innan någon otåligt hänger i luren och väntar på svar. Skrev bara om skick men rätt säker på att jag konkret frågade om försäkringsärenden/olyckor när jag ringde och följde upp mina frågor.

Inte speciellt imponerad av firman. Ringde någon halvtimme innan stängning till ansvarig säljare, inget svar. Fick återkoppling någon kvart senare att han var på semester och en ny kontaktperson. Ringde denna men fick då bra besked att de skulle slänga om fem min och han inte kunde ta det då utan skulle återkomma. Återkom då två dagar senare.

Om det varit jag som haft en bil för nästan 600tkr att sälja hade jag nog kunnat stanna fem minuter extra för att kunna stärka kundens intresse. Var redan då på väg att leta annat, men gick ju ändå vidare. Nu känner jag mig väldigt nöjd med mitt beslut och hoppas snart pengarna kommer tillbaka på mitt konto. Först nu tänker jag också tillbaka och inser de initiala dåliga vibbarna. Tack alla för input till vad som nu känns som helt rätt beslut.

Letade lite efter vad man kan få ut försäkringshistorik, att ha för andra objekt, hittade inget men hittade denna gamla artikel som ytterligare säger mig att jag gjorde rätt val.
https://www.vibilagare.se/blogg/biltest ... en-krockad
Användarvisningsbild
Olof Tenghoff
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 03 jan 2019 12:49
Ort: Florida
Referralkod: ts.la/olof1715

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av Olof Tenghoff »

Bra val att avstå. Att en bilhandlare inte skulle veta att en bil de säljer är krockad, trots att de är proffs och jobbar med detta på heltid? Det tror jag är mindre chans är att stöta ihop med Snömannen :lol:
Teslaägare sedan 2013
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2222
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Köpa krockad bil?

Inlägg av frippe »

Olof Tenghoff skrev:
Bra val att avstå. Att en bilhandlare inte skulle veta att en bil de säljer är krockad, trots att de är proffs och jobbar med detta på heltid? Det tror jag är mindre chans är att stöta ihop med Snömannen :lol:
Ja lite så.

Vår bil fick en närkontakt med en grindstolpe som skadade bakre skärmen och bakdörren. Bilkillen som tog emot den, kunde direkt se att den haft en liknande skada tidigare. Som enlgit honom var riktigt bra lagad. Gissar att han såg det på nyansskillnader mellan originallackeringen och den nya lacken.

Så att en bil som fått framsidan skadad på det sättet, två gånger, måste det synas rejält på, i lackskillnad.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar