Dom säljer ju även acceleration-boost för halva priset, men den betalar jag gladeligen teslas egna pris för att ha med garanti och utan potentiellt framtida krångel.
Men med en Ghost-uppgradering från Model 3/Y LR till Performance så finns ju inte något officiellt alternativ. Även ett fusk att få lågt förmånsvärde på en P.
Fördelarna är rätt uppenbara, Vad är baksidorna?
Vissa (alla?) Garantier åker nog åt skogen om tesla kan eller kommer upptäcka det (med lite tur går det ju att bara koppla ur den vid service, men är ju absolut ingen garanti för att det går oupptäckt). Så man kanske ska fundera både en och två gånger på att göra det på sin helt nya kärra?
Reell risk för att saker går sönder i bilen? Min spontanta tanke, som inte är ett dugg gundad i kunksap, är att risken är mindre än chiptrimmningar av ICE-bilar. Performance-Teslor har trotts allt samma hårdvara som LR-performance
Kan ju sluta fungera efter OTA-uppdatering av bilen, så bör inte vara för het på mjukvaruuppdateringarna dom publicerar på sin hemsida vid varje ny uppdatering om det funkar eller inte, men lite meck att hålla koll på det varje gång
Försäkringsbolaget kan neka skada om den är kopplad till att bilen är trimmad?
Är det någon större skillnad på att chip-trimma en tesla vs vilken annan ICE-bil som helst?
Model 3 LR+FSD+AccBoost, Pearl White, svart premiumklädsel, 18" Aero-fälgar Model Y LR+FSD, Grå med matt PPF, svart premiumklädsel, 21" custom made fälgar
Klart det går att uppgradera från 60-75kWh, samma med acc-boost och aktivera olika funktioner som inte bilen är konfigurerad med. Frågan är bara inte om, utan när Tesla upptäcker detta så kommer de slå så hårt de bara kan. Detta är en av deras fördelar (köp en bil med en config, mjukvaran kan ändra bilen framöver och ge intäkter) det kan bli värre än bara nybilsgaranti som ryker. Det kan även vara bortkoppling från SuC nätverket, slut med uppdateringar, bannad bil från SC för all framtid i deras system. Känner flera tekniker på "insidan" som enkelt ser om bilen är fipplad med och man ska vara väldigt försiktig när man överväger att få Tesla mot sig.
Det sitter väl rätt mycket kraftigare bromsar på M3P jämfört med LR? Det verkar inte ingå i ghost-upgrade. Ingen bakvinge verkar ingå heller.
Det är väl en sak att få upp bilen väldigt snabbt i väldigt höga hastigheter. Men om bilen blir fladdrig och inte går att stoppa effektivt så känns det som en dumsnål upgrade.
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Det sitter väl rätt mycket kraftigare bromsar på M3P jämfört med LR? Det verkar inte ingå i ghost-upgrade. Ingen bakvinge verkar ingå heller.
Det är väl en sak att få upp bilen väldigt snabbt i väldigt höga hastigheter. Men om bilen blir fladdrig och inte går att stoppa effektivt så känns det som en dumsnål upgrade.
Nej. De M3P vi är vana med här är i princip 99% utrustade med PuP (performance upgrade package) alltså spoiler, alu-pedaler, större bromsar, sänkta 10mm, etc. Men faktum är att Model 3 Performance faktiskt finns utan PuP. De kallas även Stealth performance eller Base performance. Jag har en sådan, dessutom med 1000kgs dragkrok.
Det sitter väl rätt mycket kraftigare bromsar på M3P jämfört med LR? Det verkar inte ingå i ghost-upgrade. Ingen bakvinge verkar ingå heller.
Det är väl en sak att få upp bilen väldigt snabbt i väldigt höga hastigheter. Men om bilen blir fladdrig och inte går att stoppa effektivt så känns det som en dumsnål upgrade.
Nej. De M3P vi är vana med här är i princip 99% utrustade med PuP (performance upgrade package) alltså spoiler, alu-pedaler, större bromsar, sänkta 10mm, etc. Men faktum är att Model 3 Performance faktiskt finns utan PuP. De kallas även Stealth performance eller Base performance. Jag har en sådan, dessutom med 1000kgs dragkrok.
Där ser man. Så man beställer en M3P och i konfiguratorn behöver man då ÄVEN lägga till PuP?!? Eller hur får man tag i en M3P utan PuP?
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019
Det sitter väl rätt mycket kraftigare bromsar på M3P jämfört med LR? Det verkar inte ingå i ghost-upgrade. Ingen bakvinge verkar ingå heller.
Det är väl en sak att få upp bilen väldigt snabbt i väldigt höga hastigheter. Men om bilen blir fladdrig och inte går att stoppa effektivt så känns det som en dumsnål upgrade.
Nej. De M3P vi är vana med här är i princip 99% utrustade med PuP (performance upgrade package) alltså spoiler, alu-pedaler, större bromsar, sänkta 10mm, etc. Men faktum är att Model 3 Performance faktiskt finns utan PuP. De kallas även Stealth performance eller Base performance. Jag har en sådan, dessutom med 1000kgs dragkrok.
Där ser man. Så man beställer en M3P och i konfiguratorn behöver man då ÄVEN lägga till PuP?!? Eller hur får man tag i en M3P utan PuP?
Går tyvärr inte att få M3P utan PuP längre. Det fanns enstaka till salu slutet av 2019 för strax under 700.000kr.
Finns en till salu nu (dock med låga 500kg dragvikt registrerat) på blocket för 530.
Tror det här kommer bli väldigt stort när bilarna börjar bli äldre, utan garanti, billigare och med unga köpare.
Nä, de unga vill väl bygga om till A-traktor?! En Tesla M3P i A-traktor-version, extra sänkt, med massor a blingbling-lampor och tärningar i backspegeln och med dekaler och extratext på rutorna.
0-30 km/h på typ ingen tid alls!
Supernajs!
Tesla Model Y AWD Long Range 2023
Tesla Model 3 AWD Long Range 2019