Import av Tesla model S P85?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Mrsward
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 sep 2021 14:08

Import av Tesla model S P85?

Inlägg av Mrsward »

Hej.

Funderar att ta klivet över till elbilens förlovade land. Dels för att jag är sugen/intresserad på tekniken. Dels för att jag tänker skaffa solceller till hemmet.
Och dels för miljöns skull (omdiskuterat) jag vet men så ser jag det.

Har en Tesla på gång i Norge som jag ev kommer få köpa till ett pris som gör det värt 10% tull och 25% moms och regristreringsavgift här i svea rike. Så det kan vi hoppa över i diskussionen.

Det jag helt enkelt underar är vad ska man kontrollera på en S P85 innan köp? Jag är helt grön på detta?
Att den är servad, bra däck, bromsar etc förstår jag efter många år mekande med både bil, mc och båt.

Men detta känns som något helt annat med batterier, uppdatering/uppgraderingar etc etc.

Är det något man absolut inte får missa att kolla upp, hur vet man att t.ex batteriet är fräscht? Kan man se hur många power charge bilen fått?

Sen sista frågan. Vilka dokument behövs för intagandet, Kvitto, registreringsbevis och typgodkännande. Men något mer?

Hoppas jag kan finna alla svar här.

Mvh
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 868
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Import av Tesla model S P85?

Inlägg av Delta »

Om du inte känner till så mycket om elbilar och i synnerhet Tesla så är det väl bäst att du först kollar med Tesla här. Tycker det är lite våghalsigt att ge sig på import det första man gör innan man får erfarenhet av bilen. Tesla ska ju hjälpa dig med rätt dokument för utförsel från ett icke EU-land till Sverige. Jag har kört Tesla i 7,5 år, men har aldrig vågat mig på import. Det finns massor med begagnade Teslor i Sverige. En sådan sak som gratis superchargertillgång är ju något som är superviktigt att få med i handeln. Det ska registreras på på ditt konto. Bara tesla kan hjälpa dig där.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Import av Tesla model S P85?

Inlägg av NEO »

Riskabelt köp. Dels för P85+ är gamla (2013-2014) ingen AP (några enstaka tillverkade efter september 2014 till december 2014, syns enklast med AP1 Mobileye kamera i vindrutan som en triangel) ingen batterigaranti? Mycket effekt och ofta långmilare med mycket slitage på chassi och bromsar samt luftfjädring. Bilen väger ändå 2250kg ish och har 422hk. Slitna upper och lower control arms, stag i bakvagnen som kan braka ihop när som, du bör kolla så ACn fungerar då de tidiga S hade stora problem med packningar och anläggningar som lägger av och är dyra att reparera. Glöm att få tag på servicehistorik om inte ägaren skriftligen godkänner att du får ta del av den, har den flera ägare är det typ kört.

Jag skulle avråda från att importera en gammal S faktiskt, oavsett inköpspris. Dels för att det är mycket tid och körning för att få den på svenska skyltar (har själv importerat en som flyttgods) samt att den kommer få förbannat dyr försäkring.
Mrsward
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 sep 2021 14:08

Re: Import av Tesla model S P85?

Inlägg av Mrsward »

Delta skrev:
Om du inte känner till så mycket om elbilar och i synnerhet Tesla så är det väl bäst att du först kollar med Tesla här. Tycker det är lite våghalsigt att ge sig på import det första man gör innan man får erfarenhet av bilen. Tesla ska ju hjälpa dig med rätt dokument för utförsel från ett icke EU-land till Sverige. Jag har kört Tesla i 7,5 år, men har aldrig vågat mig på import. Det finns massor med begagnade Teslor i Sverige. En sådan sak som gratis superchargertillgång är ju något som är superviktigt att få med i handeln. Det ska registreras på på ditt konto. Bara tesla kan hjälpa dig där.
Det är väl just det att man är novis kring elbilar. Att importera ser jag inte som ett problem. Har importerat både bilar, mc och båtar under åren.

Har kontaktat Tesla och kollat upp ang att överta laddningsavtalet det ska inte vara några problem enl dem utan följer bilen och är kopplat till VIN id. Får undersöka den saken närmre.

Det jag är mest orolig för är alla sjukdomar dessa bilar verkar dras med. Många verkar ju behöva byta nästan allt. Måste ändå tycka att det är kasst att en AC brakar ihop på en 6-7 år gammal bil med 10 000mil, likaså bromsrör, länkarmar, och handtag som pajar. Låter inte som någon super kvalite direkt.

Men suget är större så vad gör man inte.
Mrsward
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 sep 2021 14:08

Re: Import av Tesla model S P85?

Inlägg av Mrsward »

NEO skrev:
Riskabelt köp. Dels för P85+ är gamla (2013-2014) ingen AP (några enstaka tillverkade efter september 2014 till december 2014, syns enklast med AP1 Mobileye kamera i vindrutan som en triangel) ingen batterigaranti? Mycket effekt och ofta långmilare med mycket slitage på chassi och bromsar samt luftfjädring. Bilen väger ändå 2250kg ish och har 422hk. Slitna upper och lower control arms, stag i bakvagnen som kan braka ihop när som, du bör kolla så ACn fungerar då de tidiga S hade stora problem med packningar och anläggningar som lägger av och är dyra att reparera. Glöm att få tag på servicehistorik om inte ägaren skriftligen godkänner att du får ta del av den, har den flera ägare är det typ kört.

Jag skulle avråda från att importera en gammal S faktiskt, oavsett inköpspris. Dels för att det är mycket tid och körning för att få den på svenska skyltar (har själv importerat en som flyttgods) samt att den kommer få förbannat dyr försäkring.
Bra tips. Låter inte som någon vidare kvalite. Ser på många att det är bytt rätt mycket delar osv som jag inte trodde man behövde byta efter 10-12 000mil.

Ang att få den inreggad kan det väl inte vara mer jobb än med någon annan bil mc som jag tidigare importerat. Borde väl vara en ursprungskontroll och reg besiktning.

Verkar gå att få utdrag av den regeistrerade ägaren på bilen just nu som kan begära utdrag i pdf form av den digitala serviceboken från tesla. Borde ju inte vara några problem. Annars är det ju samma problem vart man än köper en begagnad tesla Norge som Sverige om ingen kan begära utdrag av service boken.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5296
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Import av Tesla model S P85?

Inlägg av SwedishAdvocate »

NEO skrev:
.../ samt att den kommer få förbannat dyr försäkring.
Kollade du runt bland ett antal bolag inkl. WaterCircles?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Import av Tesla model S P85?

Inlägg av LarsL »

Model S är en dyr bil och företagets första serie tillverkade produkt så det fanns rätt många barnsjukdomar och det är dyrt att fixa. Sen tycker jag nog inte att det är särskilt konstigt många fel om man tittar på Bjørn Nylands uppfixning av hans Mellenium Falcon. Det känns som vanligt unge för med hjulupphängningar och läckande AC.

Man måste ju också alltid komma ihåg vad en ny bil kostar. En ny Model 3 SR+ är helt klart en modernare bil på alla sätt.
Mrsward
Inlägg: 6
Blev medlem: 21 sep 2021 14:08

Re: Import av Tesla model S P85?

Inlägg av Mrsward »

Om man tar totalen av vad en ny kostar och vad en del personer verkar ha fått lägga ut i reparationer så verkar de lida av en hel del brister helt klart. Såg en blocket tesla som var servad/ reparerad för över 100 000kr på saker som en "vanlig" bil drabbas av efter 15-20år och 45-50 000mil på mätaren. Så kvaliten känns väl sådär om jag ska vara ärlig på vissa saker.

Det jag är mest rädd för är väl att batteri packet ska braka ihop eller bli så dåligt att det måste ske ett byte. Det är ju enorma pengar att lägga ut. Lite som att behöva byta motor på återigen en "vanlig" bil efter 15 000mil.

Är det värt risken för att få testa på att få åka Tesla. Ja det kan det nog vara. :)
Skriv svar