Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.
Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.
Jag rekommenderar varmt att köra dessa scenarios genom Teslakalkylen, dom där siffrorna är ju väldigt svåra att jämföra, förmånsvärdet är ju före skatt, sen tillkommer kostnaden för företagsleasing, sen skall kostnader före/efter skatt vägas mot varandra etc.
Teslakalkylen gör allt detta och lite till, jag skulle själv aldrig fatta ett beslut om hur jag skall finansiera nästa bilköp utan den hjälpen.
/fth
Beror på om man har brutto och nettoavdrag.
Teslakalkylen säger inte hela sanningen då den räknar med att man annars skulle tagit ut hela summan som lön istället vilket jag inte tror att någon skulle göra...
Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
(Förutsatt att privatleasingen är under någon kampanj etc med mycket utrustning etc).
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader. Nettoavdraget går tillbaka in i bolaget osv.
Så det är många parametrar att tänka på beroende på om du är anställd, egen, lönsamhet i firman och hur mycket lön du tar ut. Det enda man kan vara säker på att det är dyrt med fina bilar
Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader.
Så det är många parametrar att tänkta på.
Inte lätt att driva företag!
Jag har en egen räknesnurra som tar hänsyn till min totala nettoårsinkomst räknat både på lön och utdelning. Så det slår lite olika beroende på leasingavgift och förmånsvärde kontra vad bilen kostar privat
Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader.
Så det är många parametrar att tänkta på.
Inte lätt att driva företag!
Jag har en egen räknesnurra som tar hänsyn till min totala nettoårsinkomst räknat både på lön och utdelning. Så det slår lite olika beroende på leasingavgift och förmånsvärde kontra vad bilen kostar privat