Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5515
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Gustafsson skrev:
Ja, jag säger då det. Nya (dyra) elbilar är iskalla för min del. Jag tänker dock inte böla över det. Var trevligt så länge det varade. Nu har jag en fin bil och den går inte sönder bara för att den blir 3 år. Eller ens 4 år. Tycker inte det är väl använda skattepengar att göra så att jag har råd med en ny bil för över en miljon.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2267
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Kommer detta innebära en rusning till dyra elbilar före 1 juli år 2022?
Tycker att vid varje ändring är det många som tar ut en ny bil innan det datumet.
Är alla dessa ändringar egentligen för att fler nya bilar ska säljas?
Tycker att vid varje ändring är det många som tar ut en ny bil innan det datumet.
Är alla dessa ändringar egentligen för att fler nya bilar ska säljas?
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Kan tycka ändringen känns rimlig (utan att tittat på detaljerna) men man borde tänkt på redan innan, lite täta ändringar minst sagt.
Sen hoppas jag detta bara gäller nya bilar, dvs inte retroaktivt för då är de verkligen inte ok.
Sen hoppas jag detta bara gäller nya bilar, dvs inte retroaktivt för då är de verkligen inte ok.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Tror inte det är tanken. Volymbilarna blir ju billigare. Antalet bilar i de högre prisklasserna är försvinnande litet sett till totalen. Model S och E-Tron kommer aldrig säljas i volymer så stora att det spelar någon större roll. Däremot får nog billigare bilar en rejäl skjuts. Blir t ex betydligt mer sannolikt att jag skaffar en Cupra Born som andrabil nu.Off Grid Byggaren skrev:Kommer detta innebära en rusning till dyra elbilar före 1 juli år 2022?
Tycker att vid varje ändring är det många som tar ut en ny bil innan det datumet.
Är alla dessa ändringar egentligen för att fler nya bilar ska säljas?
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
chaffis75 skrev:Kan tycka ändringen känns rimlig (utan att tittat på detaljerna) men man borde tänkt på redan innan, lite täta ändringar minst sagt.
Sen hoppas jag detta bara gäller nya bilar, dvs inte retroaktivt för då är de verkligen inte ok.
Nej, inget retroaktivt.
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Blir billigare eller samma pris för privatleasing så det är positivt iaf. Minskar försäljningen på tjänstebilarna kommer de nog släppa företagsleasingpriserna till privatpersoner med.
Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5310
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Nect skrev:Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.Nicke Nyfiken skrev:Nect skrev:Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.
Med några tillval.
https://www.blocket.se/vi/97018018.htm
Edit; ursäkta jag hade ju tagit fel bil på skv hela tiden! Rätt förmånsvärde är 9xxx:- /månad
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7071
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Jag rekommenderar varmt att köra dessa scenarios genom Teslakalkylen, dom där siffrorna är ju väldigt svåra att jämföra, förmånsvärdet är ju före skatt, sen tillkommer kostnaden för företagsleasing, sen skall kostnader före/efter skatt vägas mot varandra etc.Nect skrev:Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.Nicke Nyfiken skrev:Nect skrev:Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.
Med några tillval.
https://www.blocket.se/vi/97018018.htm
Teslakalkylen gör allt detta och lite till, jag skulle själv aldrig fatta ett beslut om hur jag skall finansiera nästa bilköp utan den hjälpen.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Beror på om man har brutto och nettoavdrag.fth skrev:Jag rekommenderar varmt att köra dessa scenarios genom Teslakalkylen, dom där siffrorna är ju väldigt svåra att jämföra, förmånsvärdet är ju före skatt, sen tillkommer kostnaden för företagsleasing, sen skall kostnader före/efter skatt vägas mot varandra etc.Nect skrev:Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.Nicke Nyfiken skrev:Nect skrev:Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.
Med några tillval.
https://www.blocket.se/vi/97018018.htm
Teslakalkylen gör allt detta och lite till, jag skulle själv aldrig fatta ett beslut om hur jag skall finansiera nästa bilköp utan den hjälpen.
/fth
Teslakalkylen säger inte hela sanningen då den räknar med att man annars skulle tagit ut hela summan som lön istället vilket jag inte tror att någon skulle göra...
Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
(Förutsatt att privatleasingen är under någon kampanj etc med mycket utrustning etc).
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader. Nettoavdraget går tillbaka in i bolaget osv.Nect skrev:Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Så det är många parametrar att tänka på beroende på om du är anställd, egen, lönsamhet i firman och hur mycket lön du tar ut. Det enda man kan vara säker på att det är dyrt med fina bilar
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Inte lätt att driva företag!spacecoin skrev:Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader.Nect skrev:Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Så det är många parametrar att tänkta på.
Jag har en egen räknesnurra som tar hänsyn till min totala nettoårsinkomst räknat både på lön och utdelning. Så det slår lite olika beroende på leasingavgift och förmånsvärde kontra vad bilen kostar privat
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X
Ja, det är tufftNect skrev:Inte lätt att driva företag!spacecoin skrev:Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader.Nect skrev:Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Så det är många parametrar att tänkta på.
Jag har en egen räknesnurra som tar hänsyn till min totala nettoårsinkomst räknat både på lön och utdelning. Så det slår lite olika beroende på leasingavgift och förmånsvärde kontra vad bilen kostar privat