Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av Gustafsson »

https://www.dagensps.se/motor/tjanstebi ... 6rAjbHop1q


Nu ligger min beställda S i farozonen….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av MWall »

Gustafsson skrev:
https://www.dagensps.se/motor/tjanstebi ... 6rAjbHop1q


Nu ligger min beställda S i farozonen….


Ja, jag säger då det. Nya (dyra) elbilar är iskalla för min del. Jag tänker dock inte böla över det. Var trevligt så länge det varade. Nu har jag en fin bil och den går inte sönder bara för att den blir 3 år. Eller ens 4 år. Tycker inte det är väl använda skattepengar att göra så att jag har råd med en ny bil för över en miljon.
Senast redigerad av MWall, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kommer detta innebära en rusning till dyra elbilar före 1 juli år 2022?

Tycker att vid varje ändring är det många som tar ut en ny bil innan det datumet.

Är alla dessa ändringar egentligen för att fler nya bilar ska säljas?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4873
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av chaffis75 »

Kan tycka ändringen känns rimlig (utan att tittat på detaljerna) men man borde tänkt på redan innan, lite täta ändringar minst sagt.

Sen hoppas jag detta bara gäller nya bilar, dvs inte retroaktivt för då är de verkligen inte ok.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av MWall »

Off Grid Byggaren skrev:
Kommer detta innebära en rusning till dyra elbilar före 1 juli år 2022?

Tycker att vid varje ändring är det många som tar ut en ny bil innan det datumet.

Är alla dessa ändringar egentligen för att fler nya bilar ska säljas?
Tror inte det är tanken. Volymbilarna blir ju billigare. Antalet bilar i de högre prisklasserna är försvinnande litet sett till totalen. Model S och E-Tron kommer aldrig säljas i volymer så stora att det spelar någon större roll. Däremot får nog billigare bilar en rejäl skjuts. Blir t ex betydligt mer sannolikt att jag skaffar en Cupra Born som andrabil nu.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av MWall »

chaffis75 skrev:
Kan tycka ändringen känns rimlig (utan att tittat på detaljerna) men man borde tänkt på redan innan, lite täta ändringar minst sagt.

Sen hoppas jag detta bara gäller nya bilar, dvs inte retroaktivt för då är de verkligen inte ok.

Nej, inget retroaktivt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av Nect »

Blir billigare eller samma pris för privatleasing så det är positivt iaf. Minskar försäljningen på tjänstebilarna kommer de nog släppa företagsleasingpriserna till privatpersoner med.

Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Nect skrev:
Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
:o :o :o
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Model Y P
Model S P
Model S P
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av Nect »

Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
:o :o :o
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.

Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.

Med några tillval.
https://www.blocket.se/vi/97018018.htm


Edit; ursäkta jag hade ju tagit fel bil på skv hela tiden! Rätt förmånsvärde är 9xxx:- /månad
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7071
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av fth »

Nect skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
:o :o :o
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.

Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.

Med några tillval.
https://www.blocket.se/vi/97018018.htm
Jag rekommenderar varmt att köra dessa scenarios genom Teslakalkylen, dom där siffrorna är ju väldigt svåra att jämföra, förmånsvärdet är ju före skatt, sen tillkommer kostnaden för företagsleasing, sen skall kostnader före/efter skatt vägas mot varandra etc.

Teslakalkylen gör allt detta och lite till, jag skulle själv aldrig fatta ett beslut om hur jag skall finansiera nästa bilköp utan den hjälpen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av Nect »

fth skrev:
Nect skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
Nect skrev:
Kikade på en privatleasing av en Taycan crossturismo och den blev faktiskt billigare att privatleasa än att ta som tjänstebil (privatleasingsavgiften var lägre än förmånsvärdet).
:o :o :o
Är det så?
Har du några siffror på kostnader?
Förmånsvärde helt ren Cross Turismo: 14 080:- / mån.

Privatleasing 36 mån/ 1500 mil per år.
13 699:-/månaden
Inkl service, försäkring.

Med några tillval.
https://www.blocket.se/vi/97018018.htm
Jag rekommenderar varmt att köra dessa scenarios genom Teslakalkylen, dom där siffrorna är ju väldigt svåra att jämföra, förmånsvärdet är ju före skatt, sen tillkommer kostnaden för företagsleasing, sen skall kostnader före/efter skatt vägas mot varandra etc.

Teslakalkylen gör allt detta och lite till, jag skulle själv aldrig fatta ett beslut om hur jag skall finansiera nästa bilköp utan den hjälpen.

/fth
Beror på om man har brutto och nettoavdrag.

Teslakalkylen säger inte hela sanningen då den räknar med att man annars skulle tagit ut hela summan som lön istället vilket jag inte tror att någon skulle göra...

Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
(Förutsatt att privatleasingen är under någon kampanj etc med mycket utrustning etc).
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av spacecoin »

Nect skrev:
Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader. Nettoavdraget går tillbaka in i bolaget osv.

Så det är många parametrar att tänka på beroende på om du är anställd, egen, lönsamhet i firman och hur mycket lön du tar ut. Det enda man kan vara säker på att det är dyrt med fina bilar :)
Nect
elbilist
Inlägg: 1589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av Nect »

spacecoin skrev:
Nect skrev:
Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader.

Så det är många parametrar att tänkta på.
Inte lätt att driva företag! :lol:
Jag har en egen räknesnurra som tar hänsyn till min totala nettoårsinkomst räknat både på lön och utdelning. Så det slår lite olika beroende på leasingavgift och förmånsvärde kontra vad bilen kostar privat :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6109
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Kraftig höjning av förmånsvärdet MS+X

Inlägg av spacecoin »

Nect skrev:
spacecoin skrev:
Nect skrev:
Driver man företaget själv så har du utöver förmånsvärdet +sociala avgifter även en leasing som ska betalas som ofta är samma belopp som själva privatleasingen kostar. Är bilen dyr med högt förmånsvärde kan det vara mer ekonomiskt att privatleasa och plocka betala den med utdelningen från bolaget istället.
Det är ju inte helt enkelt att räkna på på ett generellt sätt eftersom om du lönekompenserar så ökar ju även utdelningen givet ett företag som här goda intäkter och låga kostnader.

Så det är många parametrar att tänkta på.
Inte lätt att driva företag! :lol:
Jag har en egen räknesnurra som tar hänsyn till min totala nettoårsinkomst räknat både på lön och utdelning. Så det slår lite olika beroende på leasingavgift och förmånsvärde kontra vad bilen kostar privat :)
Ja, det är tufft :lol:
Skriv svar