däck som skyddar fälg

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

däck som skyddar fälg

Inlägg av John Galt »

Det börjar bli dags att skaffa nya vintersulor till min MX. Någon gång för längesedan läste jag här om däck som stack ut och skyddade fälgarna från kantstötning. Sådana däck känner jag att jag vill ha. Någon som vet vilka som funkar så?
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av jpetters »

John Galt skrev:
Det börjar bli dags att skaffa nya vintersulor till min MX. Någon gång för längesedan läste jag här om däck som stack ut och skyddade fälgarna från kantstötning. Sådana däck känner jag att jag vill ha. Någon som vet vilka som funkar så?
Vad har du för fälgar?

Av de däck jag använt tycker Michelin har haft bäst skydd. Sen skulle jag rekommendera att maximera däckbrädden för fälgstorleken. T.ex. passar 275 bra bak på 9" Turbin/Arachnid på en S. Det ger lite mer skydd av fälgen.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av John Galt »

Det enda jag vet här och nu är att det är 20".
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3625
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av jonasl »

Kallades för fälgskyddskant förr iaf. Googlar man verkar det finnas ett gäng beteckningar som används och finnas hos många stora tillverkare - frågan är ju bara om finns på de däck man vill ha.

Läs här t.ex: https://www.asdatyres.co.uk/blog/which- ... oy-wheels/
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag har haft egen bil i ~sex år och har aldrig skrapat en fälg...

Tricket är att vinkla ner höger backspegel så du har koll på högra bakfälgen när du fickparkerar (eller på andra ställen med refug). Sen ser man till så att man får ~8-11 cm marginal (eller ännu lite mer) mellan högra bakfälgen och refugen när man manövrerat bilen så den står parallellt med refugen. Och det är det här som är viktigt för att undvika att repa höger fram. Det gäller att kolla i backspegeln så man ser när bilen hamnar parallellt med refugen. För om du då har ~8-11 cm marginal bak så kommer du ha tillräcklig marginal fram. Detta har alltid fungerat för mig med en ~2012 gasdriven VW Passat kombi samt en ~2015 gasdriven VW Golf kombi...

Ovanstående fungerar såklart även i de fall där det finns en refug på vänster sida.

Men visst...

Det här kräver att man är lite noga och tar således lite extra tid varje gång man fickparkerar...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7575
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av mikebike »

SwedishAdvocate skrev:
Jag har haft egen bil i ~sex år och har aldrig skrapat en fälg...

Tricket är att vinkla ner höger backspegel så du har koll på högra bakfälgen när du fickparkerar (eller på andra ställen med refug). Sen ser man till så att man får ~8-11 cm marginal (eller ännu lite mer) mellan högra bakfälgen och refugen när man manövrerat bilen så den står parallellt med refugen. Och det är det här som är viktigt för att undvika att repa höger fram. Det gäller att kolla i backspegeln så man ser när bilen hamnar parallellt med refugen. För om du då har ~8-11 cm marginal bak så kommer du ha tillräcklig marginal fram. Detta har alltid fungerat för mig med en ~2012 gasdriven VW Passat kombi samt en ~2015 gasdriven VW Golf kombi...

Ovanstående fungerar såklart även i de fall där det finns en refug på vänster sida.

Men visst...

Det här kräver att man är lite noga och tar således lite extra tid varje gång man fickparkerar...
Jag skrapade höger framfälg när jag fickparkerade på vänster sida.
Gatan var extra smal p.g.a. obefintlig snöröjning och höger trottoarkant syntes inte ens.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Inlägg: 337
Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
Ort: Dvärsätt

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av Henkens »

Intressant fundering.
Viken är den bredaste man kan ha på tex 19" fälg och vilken profil?
20" ?
21" ?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2171
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av jpetters »

Henkens skrev:
Intressant fundering.
Viken är den bredaste man kan ha på tex 19" fälg och vilken profil?
20" ?
21" ?
Beror på fälgens bredd, och såklart vad som får plats i hjulhuset.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
SwedishAdvocate
Inlägg: 5448
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av SwedishAdvocate »

mikebike skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Jag har haft egen bil i ~sex år och har aldrig skrapat en fälg...

Tricket är att vinkla ner höger backspegel så du har koll på högra bakfälgen när du fickparkerar (eller på andra ställen med refug). Sen ser man till så att man får ~8-11 cm marginal (eller ännu lite mer) mellan högra bakfälgen och refugen när man manövrerat bilen så den står parallellt med refugen. Och det är det här som är viktigt för att undvika att repa höger fram. Det gäller att kolla i backspegeln så man ser när bilen hamnar parallellt med refugen. För om du då har ~8-11 cm marginal bak så kommer du ha tillräcklig marginal fram. Detta har alltid fungerat för mig med en ~2012 gasdriven VW Passat kombi samt en ~2015 gasdriven VW Golf kombi...

Ovanstående fungerar såklart även i de fall där det finns en refug på vänster sida.

Men visst...

Det här kräver att man är lite noga och tar således lite extra tid varje gång man fickparkerar...
Jag skrapade höger framfälg när jag fickparkeradr på vänster sida.
Gatan var extra smal p.g.a. obefintlig snöröjning och höger trottoarkant syntes inte ens.
Just det fallet var ju lite lurigt... Där hade väl ett 360-kamerasystem behövts för att enkelt kunna ha koll på höger framfälg – och det är väl en grej som Teslas bilar saknar – eller?...

Annars har mitt bilanvändande med få undantag varit begränsat till Skåne, så antalet dagar med snö som kan dölja en refugkant har väl varit relativt lätträknade. Och länge parkerade jag dessutom ofta i parkeringsgarage...

Men så länge gatan inte är så smal som i ditt fall ovan så kan väl en snöskyffel -- som ju många rekommenderar som 'standardutrustning' i vinterväglag -- eller lite snabbt svepande med skorna frilägga en trottoarkant som döljs i snö som ännu inte förvandlats till is...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1978
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av pejvic »

Här kommer en med 360-kamera. Men svårt att tro de har monterat det. De har förmodligen ingen koll helt enkelt

https://www.blocket.se/vi/98159374.htm
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: däck som skyddar fälg

Inlägg av John Galt »

jonasl skrev:
Kallades för fälgskyddskant förr iaf. Googlar man verkar det finnas ett gäng beteckningar som används och finnas hos många stora tillverkare - frågan är ju bara om finns på de däck man vill ha.

Läs här t.ex: https://www.asdatyres.co.uk/blog/which- ... oy-wheels/
Tack, bra info.

Nu var sämsta däcket 3,6 mm fick jag reda på så jag väntar nog någon säsong till. Får gå tillbaka till den här tråden så.

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk
Skriv svar