Ojämnt slitna däck. Ett problem?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Ojämnt slitna däck. Ett problem?

Inlägg av raven1976 »

En fråga jag förmodligen kan svara på själv, men som jag ändå vill lyfta.
Är det ett problem med ojämnt slitna däck? På bilar med haldex t.ex. så måste man ju helst byta alla däck samtidigt för att inte haldex-systemet ska tro att något däck slirar.
Finns det något liknande problem på en Tesla? Jag tänker att det inte ska spela någon som helst roll iom att det styrs av elektronik. Men kan man få någon annan påverkan på bilens prestanda eller på något annat sätt ställa till med problem?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Ojämnt slitna däck. Ett problem?

Inlägg av mikebike »

raven1976 skrev:
En fråga jag förmodligen kan svara på själv, men som jag ändå vill lyfta.
Är det ett problem med ojämnt slitna däck? På bilar med haldex t.ex. så måste man ju helst byta alla däck samtidigt för att inte haldex-systemet ska tro att något däck slirar.
Finns det något liknande problem på en Tesla? Jag tänker att det inte ska spela någon som helst roll iom att det styrs av elektronik. Men kan man få någon annan påverkan på bilens prestanda eller på något annat sätt ställa till med problem?
Nej, man måste inte ha lika slitna/stora däck på Haldex heller. Det var på bilar med viscokoppling det kunde bli problem.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
raven1976
Inlägg: 57
Blev medlem: 07 sep 2021 08:41

Re: Ojämnt slitna däck. Ett problem?

Inlägg av raven1976 »

mikebike skrev:
raven1976 skrev:
En fråga jag förmodligen kan svara på själv, men som jag ändå vill lyfta.
Är det ett problem med ojämnt slitna däck? På bilar med haldex t.ex. så måste man ju helst byta alla däck samtidigt för att inte haldex-systemet ska tro att något däck slirar.
Finns det något liknande problem på en Tesla? Jag tänker att det inte ska spela någon som helst roll iom att det styrs av elektronik. Men kan man få någon annan påverkan på bilens prestanda eller på något annat sätt ställa till med problem?
Nej, man måste inte ha lika slitna/stora däck på Haldex heller. Det var på bilar med viscokoppling det kunde bli problem.
Korrekt. Läste på lite om det. Däremot verkar dom inte rekommendera att ha däck med olika rullomkrets på samma axel.
Skriv svar