Adaptiv farthållare

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Adaptiv farthållare

Inlägg av Frisk »

Jag har ett problem med min adaptiva farthållare, eller om det är personen som handhar farthållaren...

Oavsett vilket nummer jag sätter på hållaren får jag ungefär samma avstånd till framförande bil, oavsett om det är 1 eller 7. Kanske ganska lagom i intensiv men flytande trafik men i mitt tycke för kort för framfart på "folktom" motorväg. Det känns inte som det är stenskottssäkert avstånd.

Bilen är en model S sen 2018 med MCU2.

Beteendet blir samma om jag har både styrassistans och farthållare eller bara farthållaren. Har jag missat någon inställning? Gör jag något fel? Är det fel på bilen? I så fall vad? Det känns inte som en funktion som skulle funka och hålla samma avstånd oavsett inställning om något var fel?

Köpte nyligen bilen och hade samma beteende då, gjort en återställning sen dess utan någon skillnad.

Jag har försökt söka lite utan att hitta något konkret i ämnet.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19559
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Adaptiv farthållare

Inlägg av Bjelke »

Jag har en likadan och för mig varierar avståndet mycket, vet inte om
det går att ändra i någon meny så det låter konstigt fel du har (kanske).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
infelicitas
Teslaägare
Inlägg: 222
Blev medlem: 10 jul 2018 18:15

Re: Adaptiv farthållare

Inlägg av infelicitas »

Det ändras med olika mjukvaruversioner.

Men, om du kör en längre tid bakom någon vid en "jämn" rytm och vägsträcka så borde du se ändringar om du vrider ner till 3 från 7 t.ex. Sen kan det ta lite tid innan bilen justerar in sig, den är ju mer lugn nu för tiden.

Ett tag hade bilen väldigt tysk precision. Skullle det vara 30 meter till framförvarande bil så var det det. Det blev väldigt ryckigt om bilen framför inte körde med farthållare :) .
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Adaptiv farthållare

Inlägg av taliz »

Det var ju något problem tidigare med att det inte funkade att justera avstånd medan farthållaren var aktiv. Vet inte om det är löst?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Adaptiv farthållare

Inlägg av Frisk »

Jag har nog i alla fall kört någon mil eller mer bakom någon jag tyckte låg i lämplig fart, avståndet ändrades inte. Även lagt in farthållaren med olika initialvärden.

Körde en tidigare version när jag övertog bilen och körde den 50-60 mil, uppgraderade till senaste i helgen och körde 20 mil, hade hoppats problemet var borta men var fortfarande kvar.

Jag skickade ett meddelande till supporten så hoppas jag får ett svar där.

Tack för era svar.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Adaptiv farthållare

Inlägg av Frisk »

Jag svarar på min egen fråga.
Hade precis mobile service här för att installera CCS-uppgradering. Frågade också om adaptiva farthållaren. Det tycks vara som det ska vara. Med inställning 7 på spaken har jag ca 40 m till framförande bil i 80km/h och runt 50 m vid 100km/h beräknat från att vita vägpinnarna står på 50m avstånd. Detta är ju nästan ok, men skulle gärna ha några meter till och framförallt inte ha max-värdet som minimala bekväma avståndet. Skulle för mig hellre gå mellan 5 och 9 eller liknande än mellan 1 och 7 där jag har svårt att se någon nytta för lägena 1-4.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14482
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Adaptiv farthållare

Inlägg av taliz »

Jag har det motsatta problemet med min ID4.
Kör alltid på kortaste avståndet, men det är så långt att massvis tränger sig in före när det är kö på motorvägen.
Går inte köra med den på i morgonrusningen utan att den bromsar ner till krypfart för att släppa in alla(vilket gör köerna ännu värre). :cry:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Adaptiv farthållare

Inlägg av Frisk »

Det är förstås sant, det är en trafiksituation då man gärna håller lite kortare avstånd. Men på en gles motorväg håller jag gärna lite extra avstånd för att slippa risken av stenskott eller annat som flyger från vägbanan. 7 är nog på gränsen till för långt i situationen du beskriver, men ändå skulle jag inte köra på 1.
Skriv svar