Dödtid på verkstad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
weizf
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 25 apr 2021 19:40

Dödtid på verkstad

Inlägg av weizf »

Nu när jag kan se var min bil befinner sig är det ganska komiskt att se hur mycket dödtid det ändå är när man lämnar in sin bil på verkstaden. Lämnade in min bil för ett tag sen för en mindre kosmetisk skada och bilen låg alltjämnt på samma plats (parkeringen utanför verkstaden) som jag lämnade den i 3 dagar utan att den rullat en enda meter.

Nu är jag inte den, men det är extra surt när man får en toyota crv som hyrbil:(.
Användarvisningsbild
Sergej
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jan 2022 15:46

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av Sergej »

Vad kan anses som "rimlig dödtid"? Lämnade in min S den 29:e december på SC i Malmö och de har inte ens börjat felsöka...
Model S 85D 2015
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av Fredrik j »

Om det är en försäkringsskada kan man ju berätta det för sitt försäkringsbolag. Att verkstaden förorsakar en extra kostnad.
När jag har lämnat in mina bilar på verkstad har jag inte bara avtalat när den ska lämnas utan även när den ska hämtas. Brukar ju underlätta allas planering.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11513
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av martinot »

weizf skrev:
Nu är jag inte den, men det är extra surt när man får en toyota crv som hyrbil:(.
Har också retat mig enormt på detta när jag 2019 krockade med ett rådjur (det gick fint för djuret utan skada, men pytteliten lackskada som gjorde att främre stötfångare måste lackas om).

Borde detta inte vara en utmärkt affärsidé för de lite kreativa försäkringsbolagen som vill ta marknadsandelar bland oss elbilister; erbjud en försäkring där man garanterar en likvärdig elbil som lånebil/hyrbil vid skada?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Sergej
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jan 2022 15:46

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av Sergej »

Fredrik j skrev:
Om det är en försäkringsskada kan man ju berätta det för sitt försäkringsbolag. Att verkstaden förorsakar en extra kostnad.
När jag har lämnat in mina bilar på verkstad har jag inte bara avtalat när den ska lämnas utan även när den ska hämtas. Brukar ju underlätta allas planering.
Jag vet ju inte om det kommer att vara en försäkringsskada (hoppas ju såklart) förrän de har felsökt.
Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
joem65
Teslaägare
Inlägg: 60
Blev medlem: 14 jan 2019 13:58

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av joem65 »

weizf skrev:
Nu när jag kan se var min bil befinner sig är det ganska komiskt att se hur mycket dödtid det ändå är när man lämnar in sin bil på verkstaden. Lämnade in min bil för ett tag sen för en mindre kosmetisk skada och bilen låg alltjämnt på samma plats (parkeringen utanför verkstaden) som jag lämnade den i 3 dagar utan att den rullat en enda meter.

Nu är jag inte den, men det är extra surt när man får en toyota crv som hyrbil:(.
Vilken verkstad gäller detta?
När min bil nyligen bärgades till SC i Upplands-Väsby blev jag förvånad över hur snabbt det gick. Den bärgades på lördagen 7/1 och redan på måndagen började de jobba med bilen, sen var den klar på fredagen 14/1 (motorbyte bak)
Killen på SC förklarade att de jobbade skift, öppet till 22 på vardagar och mellan 10-15 på lördagar.
2024 Model 3 RWD Highland med dragkrok
2017 Model X 60D med dragkrok
2020 Model 3 LR med dragkrok
2014 Model S 85 AP1 med MCU2
10kWp solpaneler med Fronius växelriktare
Fredrik j
Inlägg: 10798
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av Fredrik j »

Ja, många bilverkstäder kör ju tvåskift. Bättre utnyttjande av lokaler och utrustning och en trasig bil på parkeringen utgör ju en backlog.
Användarvisningsbild
Sergej
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jan 2022 15:46

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av Sergej »

joem65 skrev:
weizf skrev:
Nu när jag kan se var min bil befinner sig är det ganska komiskt att se hur mycket dödtid det ändå är när man lämnar in sin bil på verkstaden. Lämnade in min bil för ett tag sen för en mindre kosmetisk skada och bilen låg alltjämnt på samma plats (parkeringen utanför verkstaden) som jag lämnade den i 3 dagar utan att den rullat en enda meter.

Nu är jag inte den, men det är extra surt när man får en toyota crv som hyrbil:(.
Vilken verkstad gäller detta?
När min bil nyligen bärgades till SC i Upplands-Väsby blev jag förvånad över hur snabbt det gick. Den bärgades på lördagen 7/1 och redan på måndagen började de jobba med bilen, sen var den klar på fredagen 14/1 (motorbyte bak)
Killen på SC förklarade att de jobbade skift, öppet till 22 på vardagar och mellan 10-15 på lördagar.
SC Malmö
Model S 85D 2015
Användarvisningsbild
Sergej
Teslaägare
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 jan 2022 15:46

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av Sergej »

Lämnade in på SC i Malmö den 29:e december. Fick idag meddelande: "vi kan tidigast börja felsöka din bil om 1-2 veckor pga sjukdom" - är inte detta dödtid, så vet jag inte vad som är... Är detta överhuvudtaget rimligt, eller skall man ha överseende i och med Corona?
Model S 85D 2015
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av HX100 »

Jag väntar också på svar men blivit försenat. Blev dock varnad för det innan då det var många sjuka. Detta i Stockholm.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1367
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Dödtid på verkstad

Inlägg av thebishop »

Sergej skrev:
Lämnade in på SC i Malmö den 29:e december. Fick idag meddelande: "vi kan tidigast börja felsöka din bil om 1-2 veckor pga sjukdom" - är inte detta dödtid, så vet jag inte vad som är... Är detta överhuvudtaget rimligt, eller skall man ha överseende i och med Corona?
Nej, varför ha överseende med att det är en brinnande global pandemi? Kläm åt dem bara så det stänker!
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Skriv svar