Ventilhatt?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Ventilhatt?

Inlägg av Frisk »

Monterade precis vinterhjulen och fyllde kompressorn med luft, och och kontrollera däcktryck..

Men jag får ju inte av ventilhatten.. nä nä, äter lunch först...

Plockar ut mini-hylsnycklarna, jaha, standard-storleken 11... letar vidare efter rätt hylsa, men hatten snurrar inte utan längre in. Drar åt igen och då snurrar hela ventilen med någon mm.

Vad är det för ventiler jag har? Hur fyller jag luft i dessa?
16365447171702430140340060034257.jpg
Först snurrade det med vid övergången till inre "muttern" och när jag drog åt igen följde inre "muttern" med.
Användarvisningsbild
Kronberg
Teslaägare
Inlägg: 122
Blev medlem: 28 jun 2018 15:03

Re: Ventilhatt?

Inlägg av Kronberg »

Snygga metallhattar har ju en förmåga att fastna pga galvanisk korrosion. Du kan kanske prova hålla emot med den inre muttern
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Ventilhatt?

Inlägg av Frisk »

Okey, kanske så enkelt.
Håller jag emot inte muttern snurrar ändå "röret" mellan med, tänker detta är själva ventilen som helst ska sitta kvar...

Kanske Får testa en droppe olja och vänta lite, hoppas det släpper på rätt ställe då.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Ventilhatt?

Inlägg av Frisk »

Var inte mer special än metallhattar. Var just de två jag började med som satt hårt och den enbart den jag började med verktyg till som ventilen gängade ur. Tog på lite olja, höll emot inre muttern och drog istället åt så ventilen fastnade bättre och hatten lossade ur oxiden, var en gummiring i botten som gick komprimera lite till. Sen gick det skruva ur rätt del.

Nu är alla loss och smorda med lite 3-36, hoppas det förebygger lite för framtiden.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Ventilhatt?

Inlägg av fth »

Det är nog en bra idé att byta ut dom där hattarna till vanliga i plast/gummi, jag har hört om flera med samma typ av problem som du när dom har haft hattar i metall.

Går det riktigt illa tror jag man kan bli tvungen att byta ut hela ventilen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Ventilhatt?

Inlägg av Frisk »

fth skrev:
Det är nog en bra idé att byta ut dom där hattarna till vanliga i plast/gummi, jag har hört om flera med samma typ av problem som du när dom har haft hattar i metall.

Går det riktigt illa tror jag man kan bli tvungen att byta ut hela ventilen.

/fth
Det är nog ett gott råd. Speciellt när det är vinterhjulen. Får se om jag kan hitta några vanliga hattar då.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6197
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Ventilhatt?

Inlägg av spacecoin »

Frisk skrev:
fth skrev:
Det är nog en bra idé att byta ut dom där hattarna till vanliga i plast/gummi, jag har hört om flera med samma typ av problem som du när dom har haft hattar i metall.

Går det riktigt illa tror jag man kan bli tvungen att byta ut hela ventilen.

/fth
Det är nog ett gott råd. Speciellt när det är vinterhjulen. Får se om jag kan hitta några vanliga hattar då.
Bara att hålla med. Jag hade metallhattar på en Qashqai, och en av dem fick däckverkstan ta till vinkelslipen på... Dom lyckades rädda ventilen på något sätt.
Skriv svar