Klarar man sig utan Superchargers?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av jobe83 »

Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.

Finns tråden redan så peka mig gärna dit! :)

Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?

Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?

Hur många ladd-appar har ni?

Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Niklas Z »

Nog skulle jag klara mig utan Supercharger, men det vore inte lika bekvämt. För mig ska en långresa vara bekväm, bekymmersfri och avkopplande. Sannolikheten att den blir det är högre om jag har tillgång till Superchargernätverket.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 928
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av R_Edvinsson »

Vid all annan tid än just vid storhelger funkar övriga laddnätverket alldeles ypperligt.

Kräver lite mer planering om man kör utanför de stora stråken men absolut invandring att ladda.

Men jag kan förstå att det under lov och andra storhelger kommer bli trångt, vilken blir en del av planeringen för resorna.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Zalman3 »

Jag är resande i detta område i Norrland.
Filtrerade på CCS 100kW och högre.
För mig skulle det inte fungera med något annat än Tesla.

Kan dessutom inte ladda hemma.
Är därför helt beroende av snabbladdare.
I Umeå där jag bor finns bara 3st 50kW CCS.
Eftersom det är bara en laddstolpe per sajt, så är det ofta kö.
Screenshot_20211116-104148_Chargemap.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3296
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Maw »

jobe83 skrev:
Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.

Finns tråden redan så peka mig gärna dit! :)

Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?

Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?

Hur många ladd-appar har ni?

Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
För mig har det fungerat bra, jag använder Chargefinder och ABRP för att planera laddningen och har med hjälp av dem alltid kommit fram till fungerande och nästan alltid lediga laddare. Ibland har man fått använda någon specifik app för att få status från laddstationen. Jag laddar helst på Ionity eftersom det är snabbt, smidigt och billigt för mig men har även laddat på en hel del andra ställen. Eftersom jag aldrig haft tillgång till SuC så kan jag inte jämföar med det :)

Det vore intressant om några Teslaägare ville göra ett uppriktigt försöka att göra långresor utan att använda SuC för att se hur upplevelsen blir i jämförelse. Visserligen har man nackdelen att med Teslor inte kunna använda bilens stöd förr att hitta laddning som inte är Tesla SuC som finns i de flesta andra bilar så det får man i så fall ta hänsyn till.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare
Inlägg: 280
Blev medlem: 05 jul 2021 11:38

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Thed75 »

Åker man mycket så är tesla det enda alternativet i min värld. Lär knappast bli bättre, jag gissar att årets fjälltripp innebär laddkö
Smidigt om man åker till europa och norge med tesla
Puttrar man bara runt kommunen funkar vad som helst om man hemmaladdar 99% av tiden
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1125
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av bjornnilsson »

Specificera gärna frågan ifall den gäller speciella sträckor, svaret på frågan beror till stor del på var man utgår ifrån.

Precis som Zalman påpekade så finns det vita fläckar på kartan i snabbladdarland som gör att livet blir lite väl spännande högre upp i Sverige om man inte kör Tesla. Även med en Tesla kan det vara ett äventyr och när man dessutom lägger till oförutsägbart väder så blir det mer än så.

(Nu bor jag i Örnsköldsvik där det finns SuC men hade jag haft en kåk på landsbygden häruppåt så hade jag öppnat en egen "elmack" och erbjudit snabbladdning vid min egen laddstolpe. Tycker detta är en ypperlig ide för den som vill norpa den.)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
IcePic
Teslaägare
Inlägg: 214
Blev medlem: 27 apr 2021 21:23
Referralkod: ts.la/jan21228

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av IcePic »

jobe83 skrev:
Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.


-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
Hände mig i Tranås, deras lokala elbolag har nåt eget, och säkert tio st. laddplatser runtom i staden, men app-installationen gav mig 10 sidor tysk lagtext jag var tvungen att godkänna och det tänkte jag inte.
jobe83 skrev:
Hur många ladd-appar har ni?
Massor, alla som inte tar betalt innan jag laddat så en 5-6 st säkert.
Varje elbolag och varje mack och ett par egna fristående ladd-initiativ, så det blir ju en del.
Tesla M3 LR..
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Niklas Z »

jobe83 skrev:
Hur många ladd-appar har ni?
Här i Sverige har jag nog 8-10 stycken, men eftersom jag använder Supercharger för merparten av laddningen har jag dem främst för AC-laddning när jag stannar någonstans. I Tyskland klarade jag mig utmärkt med bara två appar. Där fungerade det mycket smidigare än i Sverige.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7587
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av mikebike »

Det beror ju helt på körmönster, det finns Teslaägare som aldrig laddar på SuC.
Jag kan inte ladda hemma och 8 - 10 gånger per år åker vi på längre resor där vi inte kan destinationsladda.
Jag laddar minst 50% på SuC.
Hade jag varit hänvisad till andra snabbladdare hade resorna tagit mycket längre tid och blivit dyrare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av OfarligTesla »

Nu vet jag inte om det primärt är på grund av brist på laddstolpar eller bara dålig effektivitet hos bilarna men när jag kollar ABRP är det inte många andra bilar som det skulle fungera med för oss. Hade gärna kunnat testa i ABRP vad som händer om alla kunde ladda på SuC för att se hur det förändrar saken. Det är väl framförallt fjällresorna och europaresor där det verkar bli rätt stora skillnader i restiden mellan dem.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Skogslasse »

Japp man kan klara sig utan SuC, men bekvämligheten blir lite lidande.
Körde Norrköping Sundsvall Östersund Kolåsen Leksand Norrköping i sommras. Laddade bara i Sveg övrigt på andra laddare.
I september körde jag en tur i Baltikum, 100% tomt på Teslas SuC. Finland Estland och Litauern blev det. Laddade på Paimio SuC sedan på diverse närverk. Det gick utmärkt men kräver lite planring, och tur en laddplats som var viktig för mig var trasig. Har skrivit några rader om den resan här under Långresor
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av GreenMachine »

jobe83 skrev:
Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.

Finns tråden redan så peka mig gärna dit! :)

Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?

Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?

Hur många ladd-appar har ni?

Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
Det beror ju såklart också lite på hur du tänkt/kommer att köra. Har ju två elbilar och kör hyffsat regelbundet 65 mils resor (enkel väg) och skulle inte annat än om det var någon särskild anledning välja den som inte är Teslan. Men om jag ska vara ärlig så efter att ha kört även Teslan nu rätt många varv den turen så börjar jag faktist även tröttna på det. Stockholm - Malmö tar minst en timme längre i än i en fossilare hur man än vänder på det så vi får väl se hur vi gör framöver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dafro »

GreenMachine skrev:
jobe83 skrev:
Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.

Finns tråden redan så peka mig gärna dit! :)

Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?

Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?

Hur många ladd-appar har ni?

Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
Det beror ju såklart också lite på hur du tänkt/kommer att köra. Har ju två elbilar och kör hyffsat regelbundet 65 mils resor (enkel väg) och skulle inte annat än om det var någon särskild anledning välja den som inte är Teslan. Men om jag ska vara ärlig så efter att ha kört även Teslan nu rätt många varv den turen så börjar jag faktist även tröttna på det. Stockholm - Malmö tar minst en timme längre i än i en fossilare hur man än vänder på det så vi får väl se hur vi gör framöver.
Med en E-tron borde det bara bli drygt en halvtimme extra och det borde man väl hinna/vilja stanna på 65 mil. Passus att det finns lediga stolpar såklart :D
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av ONSatan »

Detta är väl snart en ickefråga?

Öppnar Tesla upp SUC för alla så blir det ju same same (OK, kanske något dyrare för ickeTeslor men kan man ladda det mesta hemma spelar det ju ingen roll om långresorna kostar 50% extra i elkostnad).
Elen är ju dessutom bara en liten del av den totala milkostnaden.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av hanty »

En nära bekant tvingades byta Tesla model 3 LR mot en mera transportanpassad elbil. Efter akut hotellövernattning kl 03 någon stans på vägen hem efter laddtrassel och ”elektrontorsk” med påföljande bärgning 3km från en Ionity laddare står bilen till försäljning så snart den försenade elbilspremien gillar in. Lär behålla vår model S -19 med fri Supercharger laddning betydligt längre än 3 års leasingen.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 723
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dinsdale »

Som tidigare nämnts, detta är snart en icke-fråga eftersom Tesla kommer öppna upp supercharger-nätverket. Det återstår bara att se exakt på vilket sätt de gör det. Öppnar de bara under tider med lågt utnyttjande har man ju ingen nytta av det på stora resdagar tex.

Sen tror jag personligen att den tekniska utvecklingen som går mot högre kapacitet i batterierna är svår att stoppa, dessutom faller priserna på batterierna. Inom några få år har vi elbilar med batterier med liknande räckvidd som bensinbilar även vintertid. Redan idag finns möjligheten att helt enkelt stoppa in större batterier för längre räckvidd, priset är inte längre ett hinder mot lång räckvidd. Utöver det kommer allt fler tillverkare börja designa elbilar från grunden, vilket kommer göra bilarna lättare och kanske även göra att man kan förpacka batterierna på ett mer energitätt sätt (som Teslas strukturella batteripack med fysiskt större battericeller). Det kräver ingen revolutionerande ny batterikemi.

Sammantaget behöver den som köper en ny elbil om några år kunna välja en modell som klarar sig utan laddstopp även på vanligt förekommande långresor.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Gustafsson »

Har funderat på en annan bil än Tesla, men jag ser ännu inte att laddinfrastrukturen är tillräckligt bra. Letade laddning i Malmö för en tid sedan då jag tänkte att det borde gå bra, men trasiga laddare och kö gjorde att det blev bökigt. Jodå destinationsladda på hotellet skulle gå bra, men där var alla platser upptagna, jag fick ägna två timmar åt att hitta laddare.
Så för mig som dessutom långpendlar funkar det inte än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av P_EL »

Jag har haft min MS i fem år, en enda gång har jag väntat vid en SuC och det var i Grums en sportlovslördag. Då var vi två på kö och jag fick vänta 5min. Eftersom det är 20 laddare där blir det en ledig var 3e min…
Jag tror det kan bli halvkaos på övriga laddare under jul/sportlovet nu när ID4, Etron, Polestar mfl kommit i volymer. Mardrömmen är ju att komma till en laddstation med 2-3 laddare och det står 5-6 bilar på kö…
Model S90D -16
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dafro »

Jo detta är jag orolig för och funderar på om jag ska låna en dieselbil över sportlovet, men det känns ju helt fel. Man får väl försöka hitta platser som har fler än 2 laddare, men det är det inte gott om utanför SuC.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3636
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av jonasl »

Har en rutt jag kör där det inte finns någon SuC utan omvägar. När jag körde den på höstlovet så var även nya laddaren hos Bilmetro i Ludvika full - den har fyra platser (2x200kW + 2x100kW). Åkte vidare till Fagersta och körde 50kW där eftersom den ensamma laddaren var ledig.

Men visst, det saknades ju inte alternativ. Runtom i det området finns det ett gäng50kW laddare från ett lokalt energibolag som få verkar använda t.ex, de har varit problemfria för mig.

Fast det är verkligen enklare med SuC.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av jobe83 »

Bra svar, många är inne på att det beror ju så klart på körvanorna. Det låter också som att det är just på loven och storhelgerna som det är krångligare/fullt. Det känns också som att det kommer fler och fler el-bilar non Tesla och att det nätverk som finns non SuC börjar bli mättade.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av ONSatan »

jobe83 skrev:
Bra svar, många är inne på att det beror ju så klart på körvanorna. Det låter också som att det är just på loven och storhelgerna som det är krångligare/fullt. Det känns också som att det kommer fler och fler el-bilar non Tesla och att det nätverk som finns non SuC börjar bli mättade.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
Med tanke på att Tesla ska öppna för alla är väl det ingen parameter längre (mer än möjligen för kommande vinter)?
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av GreenMachine »

Dafro skrev:
GreenMachine skrev:
jobe83 skrev:
Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.

Finns tråden redan så peka mig gärna dit! :)

Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?

Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?

Hur många ladd-appar har ni?

Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
Det beror ju såklart också lite på hur du tänkt/kommer att köra. Har ju två elbilar och kör hyffsat regelbundet 65 mils resor (enkel väg) och skulle inte annat än om det var någon särskild anledning välja den som inte är Teslan. Men om jag ska vara ärlig så efter att ha kört även Teslan nu rätt många varv den turen så börjar jag faktist även tröttna på det. Stockholm - Malmö tar minst en timme längre i än i en fossilare hur man än vänder på det så vi får väl se hur vi gör framöver.
Med en E-tron borde det bara bli drygt en halvtimme extra och det borde man väl hinna/vilja stanna på 65 mil. Passus att det finns lediga stolpar såklart :D
Nu har jag inte någon e-tron så jag ska givetvis inte säga exakt hur det fungerar i praktiken men om jag slår den rutt som har normalt åker på ABRP så (Stockholm Norrort - Trelleborg) så skiljer det en kvart till Teslans (min MX alltså) fördel så jag har svårt att tro att det skillnaden skulle vara så stor. Ett av elbilars generella tillkortakommanden är ju att dom inte äter motorväg särskilt effektivt i lite högra motorvägsfart 130-150 på samma sätt som en bra fossilare och om du kör en stäcka som ex Stockholm - Malmö har det rätt stor betydelse sett över hela resan.

Trafik och väder spelar givetvis också roll och jag tar som sagt Teslan ändå för det mesta ändå men efter att ha kört samma rutt ett 20 tal ggr nu det senaste året så noterar jag att det det blir nästan en timmes skillnad i de flesta fall hur man vrider och vänder på det mellan en el och en fossilare utifrån mina förutsättningar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dafro »

Kör man i 130-150 så gäller bensin eller dieselbil alla dagar men nu när jag insett att min då ligger över 1.2 l milen så känns det lite fel… :shock:
27,8 kWp solceller
Skriv svar