Klarar man sig utan Superchargers?
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Har en rutt jag kör där det inte finns någon SuC utan omvägar. När jag körde den på höstlovet så var även nya laddaren hos Bilmetro i Ludvika full - den har fyra platser (2x200kW + 2x100kW). Åkte vidare till Fagersta och körde 50kW där eftersom den ensamma laddaren var ledig.
Men visst, det saknades ju inte alternativ. Runtom i det området finns det ett gäng50kW laddare från ett lokalt energibolag som få verkar använda t.ex, de har varit problemfria för mig.
Fast det är verkligen enklare med SuC.
Men visst, det saknades ju inte alternativ. Runtom i det området finns det ett gäng50kW laddare från ett lokalt energibolag som få verkar använda t.ex, de har varit problemfria för mig.
Fast det är verkligen enklare med SuC.
Model Y LR AWD 2022
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Bra svar, många är inne på att det beror ju så klart på körvanorna. Det låter också som att det är just på loven och storhelgerna som det är krångligare/fullt. Det känns också som att det kommer fler och fler el-bilar non Tesla och att det nätverk som finns non SuC börjar bli mättade.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Med tanke på att Tesla ska öppna för alla är väl det ingen parameter längre (mer än möjligen för kommande vinter)?jobe83 skrev:Bra svar, många är inne på att det beror ju så klart på körvanorna. Det låter också som att det är just på loven och storhelgerna som det är krångligare/fullt. Det känns också som att det kommer fler och fler el-bilar non Tesla och att det nätverk som finns non SuC börjar bli mättade.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
- GreenMachine
- Teslaägare
- Inlägg: 838
- Blev medlem: 10 jun 2019 13:11
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Nu har jag inte någon e-tron så jag ska givetvis inte säga exakt hur det fungerar i praktiken men om jag slår den rutt som har normalt åker på ABRP så (Stockholm Norrort - Trelleborg) så skiljer det en kvart till Teslans (min MX alltså) fördel så jag har svårt att tro att det skillnaden skulle vara så stor. Ett av elbilars generella tillkortakommanden är ju att dom inte äter motorväg särskilt effektivt i lite högra motorvägsfart 130-150 på samma sätt som en bra fossilare och om du kör en stäcka som ex Stockholm - Malmö har det rätt stor betydelse sett över hela resan.Dafro skrev:Med en E-tron borde det bara bli drygt en halvtimme extra och det borde man väl hinna/vilja stanna på 65 mil. Passus att det finns lediga stolpar såklartGreenMachine skrev:Det beror ju såklart också lite på hur du tänkt/kommer att köra. Har ju två elbilar och kör hyffsat regelbundet 65 mils resor (enkel väg) och skulle inte annat än om det var någon särskild anledning välja den som inte är Teslan. Men om jag ska vara ärlig så efter att ha kört även Teslan nu rätt många varv den turen så börjar jag faktist även tröttna på det. Stockholm - Malmö tar minst en timme längre i än i en fossilare hur man än vänder på det så vi får väl se hur vi gör framöver.jobe83 skrev:Hejsan,
Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.
Finns tråden redan så peka mig gärna dit!
Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?
Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?
Hur många ladd-appar har ni?
Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
Trafik och väder spelar givetvis också roll och jag tar som sagt Teslan ändå för det mesta ändå men efter att ha kört samma rutt ett 20 tal ggr nu det senaste året så noterar jag att det det blir nästan en timmes skillnad i de flesta fall hur man vrider och vänder på det mellan en el och en fossilare utifrån mina förutsättningar.
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Kör man i 130-150 så gäller bensin eller dieselbil alla dagar men nu när jag insett att min då ligger över 1.2 l milen så känns det lite fel…
27,8 kWp solceller
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Ruttplanerarna räknar ju med att man inte ska drabbas av trasiga/fulla laddare så säger inte hela sanningen om man jämför restider.
Ser dom här 1-2 laddplatserna fr andra tillverkare, ofta trasiga el upptagna. Sist i Tönnebro laddade vi på SuC, bredvid laddade en Etron, väntade gjorde en annan elbil. Antingen var den andra laddaren ur funktion el så hade dom uttagen placerade på sånt sätt att dom inte kunde ladda samtidigt iaf. Jag hade inte varit en nöjd elbilsägare då.
Ser dom här 1-2 laddplatserna fr andra tillverkare, ofta trasiga el upptagna. Sist i Tönnebro laddade vi på SuC, bredvid laddade en Etron, väntade gjorde en annan elbil. Antingen var den andra laddaren ur funktion el så hade dom uttagen placerade på sånt sätt att dom inte kunde ladda samtidigt iaf. Jag hade inte varit en nöjd elbilsägare då.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Model Y Performance
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Ska å ska, inget säger att alla stolpar ska öppnas. Inte heller alla bilar kan fysiskt ladda hur som helst. Så lite issue blir det säkert. Hoppas jag har fel, det blir ju lättare att hitta alternativa laddare även för oss med Teslor om konkurrenterna vaknar…ONSatan skrev:Med tanke på att Tesla ska öppna för alla är väl det ingen parameter längre (mer än möjligen för kommande vinter)?jobe83 skrev:Bra svar, många är inne på att det beror ju så klart på körvanorna. Det låter också som att det är just på loven och storhelgerna som det är krångligare/fullt. Det känns också som att det kommer fler och fler el-bilar non Tesla och att det nätverk som finns non SuC börjar bli mättade.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Nej, två laddare måste nog anses som bra. Ionity har ju oftast 4 laddare, men inte säkert att alla fungerar. Annars är det inte så vanligt med fler än två.Dafro skrev:Jo detta är jag orolig för och funderar på om jag ska låna en dieselbil över sportlovet, men det känns ju helt fel. Man får väl försöka hitta platser som har fler än 2 laddare, men det är det inte gott om utanför SuC.
Det finns ju kanske möjlighet att planera resan så att man kör när trycket på laddarna är lite mindre. Man behöver ju inte nödvändigtvis åka iväg samtidigt som alla andra.
Andra alternativet är att hyra en fossilbil, men det tar ju såklart emot lite.
Vi har faktiskt valt att inte resa alls i somras, inte bara, men också på grund av den ökade risken för laddköer och strul vid laddarna. Men jag inser såklart att de flesta inte är beredda att offra semesterresan bara för att man har elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Jag undviker att använda andra än Teslas snabbladdare. I över 50% av fallen så är laddaren trasig eller full iom att det oftast är en enda stolpe. Största problemet för mig är stressen, man vet aldrig vad man väntar sig när man kommer till en vanlig laddare.
Trasig? Full? Vilken app? Vissa har bytt namn flera gånger så namnet på laddaren stämmer inte med appen. Har man inte använt appen på länge är du utloggad och man står där och försöker hitta vad man har för lösenord..
Trasig? Full? Vilken app? Vissa har bytt namn flera gånger så namnet på laddaren stämmer inte med appen. Har man inte använt appen på länge är du utloggad och man står där och försöker hitta vad man har för lösenord..
Model 3 Performance.
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
-Varit trasig/inte går igång?
Har hänt en gång, 2017 i Västerås. Då var det stökigt med blockderade laddare, en trasig, en upptagen och på fjärde fock jag tag i en. Då körde jag långresa med Nissan Leaf 24 kWh, inte rekommenderat för gemene man.
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
Två gånger, i år. Skulle ladda sen kväll på Bataljonen i Falun, men där var affärsområdet inbommat nattetid. Fick åka till andra sidan (typ) och ladda. Ingen katastrof. En annan gång spanade jag in nya laddare som Bilmetro installerat i Mora. Behövde inte ladda, men samlade info för uppladdning.nu. Lycksdes ej få igång laddaren, noll information om vilket laddnätverk den tillhörde på både plats och webbsida.
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
Se ovan med fallet Bilmetro.
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
Nej. Kan få max cirka 70 kW och har bara 28 kWh i min Ioniq. Har aldrig tyckt att det gått för långsamt i mitt fall.
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?
Se fallet Västerås. En Model X kopplade in sig halvminuten före oss. Var inte läge att stå uppåt två timmar och vänta då...
Har hänt en gång, 2017 i Västerås. Då var det stökigt med blockderade laddare, en trasig, en upptagen och på fjärde fock jag tag i en. Då körde jag långresa med Nissan Leaf 24 kWh, inte rekommenderat för gemene man.
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
Två gånger, i år. Skulle ladda sen kväll på Bataljonen i Falun, men där var affärsområdet inbommat nattetid. Fick åka till andra sidan (typ) och ladda. Ingen katastrof. En annan gång spanade jag in nya laddare som Bilmetro installerat i Mora. Behövde inte ladda, men samlade info för uppladdning.nu. Lycksdes ej få igång laddaren, noll information om vilket laddnätverk den tillhörde på både plats och webbsida.
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
Se ovan med fallet Bilmetro.
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
Nej. Kan få max cirka 70 kW och har bara 28 kWh i min Ioniq. Har aldrig tyckt att det gått för långsamt i mitt fall.
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?
Se fallet Västerås. En Model X kopplade in sig halvminuten före oss. Var inte läge att stå uppåt två timmar och vänta då...
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3636
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Många laddare på samma plats är ju en riktigt bra grej. Är det fullt på en SuC med 16 platser kommer du inte behöva vänta länge även om du inte är först i kön, det är i mina ögon sällan någon laddar mer än 20-30 minuter dvs i genomsnitt behöver du bara vänta några minuter innan den första åker.
Worst case när man kommer till en ensam 50kW-laddare är att nån kommit dit och ska fylla på 50-60kW och nyss börjat, gärna planerat att ladda fullt också. Att vänta en 60+ minuter kommer aldrig kännas ok.
Worst case när man kommer till en ensam 50kW-laddare är att nån kommit dit och ska fylla på 50-60kW och nyss börjat, gärna planerat att ladda fullt också. Att vänta en 60+ minuter kommer aldrig kännas ok.
Model Y LR AWD 2022
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
I somras så var det kaos vid ionity när vi åkte fram o tillbaka mellan västkusten och Sthlm. I Örebro t.ex så var var det lång kö då alla nyblivna elbilsägare var ute på semester i deras nya Id4:or och enyaq:s. En stolpe blockades dessutom av en äldre dam som hade fått elektrontorsk i sin MG som vägrade ta laddningen (kan säga att denna MG skapade rejäl frustration i kön;) ). Så längs med stora trafikerade vägar får man nog räkna med kö, framför allt nästa år då det lär vara betydligt fler nyblivna elbilister.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Imponerande att ni orkar semestra med elbilar under sådana miserabla förhållanden (själv hade jag inte fixat det om det inte vore för att SuC fanns). Det måste man ändå ge er credd för!Goblin skrev:I somras så var det kaos vid ionity när vi åkte fram o tillbaka mellan västkusten och Sthlm. I Örebro t.ex så var var det lång kö då alla nyblivna elbilsägare var ute på semester i deras nya Id4:or och enyaq:s. En stolpe blockades dessutom av en äldre dam som hade fått elektrontorsk i sin MG som vägrade ta laddningen (kan säga att denna MG skapade rejäl frustration i kön;) ). Så längs med stora trafikerade vägar får man nog räkna med kö, framför allt nästa år då det lär vara betydligt fler nyblivna elbilister.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Håller med dig, får kanske få ett recept på blodtrycksmedicin innan semestern hoppas dock att det kommer minuttaxa efter tex 20 min, åtminstone på laddare över 50 kW när det är hög belastning.martinot skrev:Imponerande att ni orkar semestra med elbilar under sådana miserabla förhållanden (själv hade jag inte fixat det om det inte vore för att SuC fanns). Det måste man ändå ge er credd för!Goblin skrev:I somras så var det kaos vid ionity när vi åkte fram o tillbaka mellan västkusten och Sthlm. I Örebro t.ex så var var det lång kö då alla nyblivna elbilsägare var ute på semester i deras nya Id4:or och enyaq:s. En stolpe blockades dessutom av en äldre dam som hade fått elektrontorsk i sin MG som vägrade ta laddningen (kan säga att denna MG skapade rejäl frustration i kön;) ). Så längs med stora trafikerade vägar får man nog räkna med kö, framför allt nästa år då det lär vara betydligt fler nyblivna elbilister.
27,8 kWp solceller
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Denna ligger i Gudbrandsdalen Fåvang
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Gott!Gustafsson skrev:Bilkraft, ett expanderande nät i Norge satsar hårt. Här en ny plats som förutom ett 20-tal Teslaladdare har denna för 16 CCS samtidigt, 100-200 kW. De har även 8 Chademo.
Denna ligger i Gudbrandsdalen Fåvang
Ionity och Circle K; ta not om hur det skall göras ordentligt!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Hehe, jo kan erkänna att mitt blodtryck for i taket samtidigt som min fru försökte lugna ner mig när jag muttrade något i stil med: -"Nästa år blir det Tesla eller laddhybrid!"Dafro skrev:Håller med dig, får kanske få ett recept på blodtrycksmedicin innan semestern hoppas dock att det kommer minuttaxa efter tex 20 min, åtminstone på laddare över 50 kW när det är hög belastning.martinot skrev:Imponerande att ni orkar semestra med elbilar under sådana miserabla förhållanden (själv hade jag inte fixat det om det inte vore för att SuC fanns). Det måste man ändå ge er credd för!Goblin skrev:I somras så var det kaos vid ionity när vi åkte fram o tillbaka mellan västkusten och Sthlm. I Örebro t.ex så var var det lång kö då alla nyblivna elbilsägare var ute på semester i deras nya Id4:or och enyaq:s. En stolpe blockades dessutom av en äldre dam som hade fått elektrontorsk i sin MG som vägrade ta laddningen (kan säga att denna MG skapade rejäl frustration i kön;) ). Så längs med stora trafikerade vägar får man nog räkna med kö, framför allt nästa år då det lär vara betydligt fler nyblivna elbilister.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
e-tron 55 Proline
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
För oss var det nästan tvärt om. I somras så tog vi elbilen på nästan alla semesterturer istället för vår diesel. Jag ville passa på att experimentera och testa att ladda på nya ställen, som tex. Powerstop Mjölby och CK.Goblin skrev:Hehe, jo kan erkänna att mitt blodtryck for i taket samtidigt som min fru försökte lugna ner mig när jag muttrade något i stil med: -"Nästa år blir det Tesla eller laddhybrid!"Dafro skrev:Håller med dig, får kanske få ett recept på blodtrycksmedicin innan semestern hoppas dock att det kommer minuttaxa efter tex 20 min, åtminstone på laddare över 50 kW när det är hög belastning.martinot skrev:Imponerande att ni orkar semestra med elbilar under sådana miserabla förhållanden (själv hade jag inte fixat det om det inte vore för att SuC fanns). Det måste man ändå ge er credd för!Goblin skrev:I somras så var det kaos vid ionity när vi åkte fram o tillbaka mellan västkusten och Sthlm. I Örebro t.ex så var var det lång kö då alla nyblivna elbilsägare var ute på semester i deras nya Id4:or och enyaq:s. En stolpe blockades dessutom av en äldre dam som hade fått elektrontorsk i sin MG som vägrade ta laddningen (kan säga att denna MG skapade rejäl frustration i kön;) ). Så längs med stora trafikerade vägar får man nog räkna med kö, framför allt nästa år då det lär vara betydligt fler nyblivna elbilister.
Efter en massa strul och problem (antingen krånglande laddare som inte ville starta, eller fullt på laddplatserna) så fick jag order av fru och dotter; försök inte ens att åka och ladda på annat än Tesla SuC, eller så tar vi dieselbilen nästa gång.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Ja vad har man gett sig in på kan man undra, men får försöka åka när de flesta inte åker, men känns kanske som om man får byta till en bil med längre räckvidd så jag åtminstone klarar att komma till stugan utan att behöva ladda på vägen. Då återstår bara sportlovet.
27,8 kWp solceller
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 0rDE9wYIIg
Det här väntar oss Teslaägare om/när Tesla öppnar sina Superchargers.
Massa långsamladdande laddhybrider.
Det här väntar oss Teslaägare om/när Tesla öppnar sina Superchargers.
Massa långsamladdande laddhybrider.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Ja risken finns, om inte Tesla styr upp det på något sätt då… (hur vet inte jag iaf)slugger75 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 0rDE9wYIIg
Det här väntar oss Teslaägare om/när Tesla öppnar sina Superchargers.
Massa långsamladdande laddhybrider.
Hur många hybrider kan snabbladda förresten? Typ alla numera eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Snabbladda? Menar du som Tesla, 250 kW? Ingen antar jag.Bjelke skrev:Ja risken finns, om inte Tesla styr upp det på något sätt då… (hur vet inte jag iaf)slugger75 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 0rDE9wYIIg
Det här väntar oss Teslaägare om/när Tesla öppnar sina Superchargers.
Massa långsamladdande laddhybrider.
Hur många hybrider kan snabbladda förresten? Typ alla numera eller?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Nej jag tänker på DC-laddning öht…slugger75 skrev:Snabbladda? Menar du som Tesla, 250 kW? Ingen antar jag.Bjelke skrev:Ja risken finns, om inte Tesla styr upp det på något sätt då… (hur vet inte jag iaf)slugger75 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 0rDE9wYIIg
Det här väntar oss Teslaägare om/när Tesla öppnar sina Superchargers.
Massa långsamladdande laddhybrider.
Hur många hybrider kan snabbladda förresten? Typ alla numera eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Aha.
Vet inte faktiskt.
Vet inte faktiskt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Klarar man sig utan Superchargers?
Som sagt Tesla kommer ju inte att kunna påverka köer vid AC- stolpar, men vad jag ser när jag åker runt är en massiv utbyggnad av laddpunkter som Teslor kan ladda på. Jag är inte ett dugg orolig. Även bra AC -stolpar kommer att öka kraftigt och dra till sig många bilar som slipper ladda på DC. IKEA Linköping har numera 22kW, men tyvärr minskat antalet. Tidigare hade man enfas 32A men nu alltså trefas. Även i parkeringshusen är det 22 kW. Det här kommer att bli så bra så braBjelke skrev:Ja risken finns, om inte Tesla styr upp det på något sätt då… (hur vet inte jag iaf)slugger75 skrev:https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... 0rDE9wYIIg
Det här väntar oss Teslaägare om/när Tesla öppnar sina Superchargers.
Massa långsamladdande laddhybrider.
Hur många hybrider kan snabbladda förresten? Typ alla numera eller?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16