Klarar man sig utan Superchargers?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av OfarligTesla »

Nu vet jag inte om det primärt är på grund av brist på laddstolpar eller bara dålig effektivitet hos bilarna men när jag kollar ABRP är det inte många andra bilar som det skulle fungera med för oss. Hade gärna kunnat testa i ABRP vad som händer om alla kunde ladda på SuC för att se hur det förändrar saken. Det är väl framförallt fjällresorna och europaresor där det verkar bli rätt stora skillnader i restiden mellan dem.
Användarvisningsbild
Skogslasse
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 04 sep 2020 12:13
Ort: Norrköping (nästan)

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Skogslasse »

Japp man kan klara sig utan SuC, men bekvämligheten blir lite lidande.
Körde Norrköping Sundsvall Östersund Kolåsen Leksand Norrköping i sommras. Laddade bara i Sveg övrigt på andra laddare.
I september körde jag en tur i Baltikum, 100% tomt på Teslas SuC. Finland Estland och Litauern blev det. Laddade på Paimio SuC sedan på diverse närverk. Det gick utmärkt men kräver lite planring, och tur en laddplats som var viktig för mig var trasig. Har skrivit några rader om den resan här under Långresor
TMS 2020 nov
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av GreenMachine »

jobe83 skrev:
Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.

Finns tråden redan så peka mig gärna dit! :)

Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?

Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?

Hur många ladd-appar har ni?

Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
Det beror ju såklart också lite på hur du tänkt/kommer att köra. Har ju två elbilar och kör hyffsat regelbundet 65 mils resor (enkel väg) och skulle inte annat än om det var någon särskild anledning välja den som inte är Teslan. Men om jag ska vara ärlig så efter att ha kört även Teslan nu rätt många varv den turen så börjar jag faktist även tröttna på det. Stockholm - Malmö tar minst en timme längre i än i en fossilare hur man än vänder på det så vi får väl se hur vi gör framöver.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dafro »

GreenMachine skrev:
jobe83 skrev:
Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.

Finns tråden redan så peka mig gärna dit! :)

Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?

Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?

Hur många ladd-appar har ni?

Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
Det beror ju såklart också lite på hur du tänkt/kommer att köra. Har ju två elbilar och kör hyffsat regelbundet 65 mils resor (enkel väg) och skulle inte annat än om det var någon särskild anledning välja den som inte är Teslan. Men om jag ska vara ärlig så efter att ha kört även Teslan nu rätt många varv den turen så börjar jag faktist även tröttna på det. Stockholm - Malmö tar minst en timme längre i än i en fossilare hur man än vänder på det så vi får väl se hur vi gör framöver.
Med en E-tron borde det bara bli drygt en halvtimme extra och det borde man väl hinna/vilja stanna på 65 mil. Passus att det finns lediga stolpar såklart :D
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av ONSatan »

Detta är väl snart en ickefråga?

Öppnar Tesla upp SUC för alla så blir det ju same same (OK, kanske något dyrare för ickeTeslor men kan man ladda det mesta hemma spelar det ju ingen roll om långresorna kostar 50% extra i elkostnad).
Elen är ju dessutom bara en liten del av den totala milkostnaden.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av hanty »

En nära bekant tvingades byta Tesla model 3 LR mot en mera transportanpassad elbil. Efter akut hotellövernattning kl 03 någon stans på vägen hem efter laddtrassel och ”elektrontorsk” med påföljande bärgning 3km från en Ionity laddare står bilen till försäljning så snart den försenade elbilspremien gillar in. Lär behålla vår model S -19 med fri Supercharger laddning betydligt längre än 3 års leasingen.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 724
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dinsdale »

Som tidigare nämnts, detta är snart en icke-fråga eftersom Tesla kommer öppna upp supercharger-nätverket. Det återstår bara att se exakt på vilket sätt de gör det. Öppnar de bara under tider med lågt utnyttjande har man ju ingen nytta av det på stora resdagar tex.

Sen tror jag personligen att den tekniska utvecklingen som går mot högre kapacitet i batterierna är svår att stoppa, dessutom faller priserna på batterierna. Inom några få år har vi elbilar med batterier med liknande räckvidd som bensinbilar även vintertid. Redan idag finns möjligheten att helt enkelt stoppa in större batterier för längre räckvidd, priset är inte längre ett hinder mot lång räckvidd. Utöver det kommer allt fler tillverkare börja designa elbilar från grunden, vilket kommer göra bilarna lättare och kanske även göra att man kan förpacka batterierna på ett mer energitätt sätt (som Teslas strukturella batteripack med fysiskt större battericeller). Det kräver ingen revolutionerande ny batterikemi.

Sammantaget behöver den som köper en ny elbil om några år kunna välja en modell som klarar sig utan laddstopp även på vanligt förekommande långresor.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Gustafsson »

Har funderat på en annan bil än Tesla, men jag ser ännu inte att laddinfrastrukturen är tillräckligt bra. Letade laddning i Malmö för en tid sedan då jag tänkte att det borde gå bra, men trasiga laddare och kö gjorde att det blev bökigt. Jodå destinationsladda på hotellet skulle gå bra, men där var alla platser upptagna, jag fick ägna två timmar åt att hitta laddare.
Så för mig som dessutom långpendlar funkar det inte än.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare
Inlägg: 470
Blev medlem: 13 okt 2015 14:22

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av P_EL »

Jag har haft min MS i fem år, en enda gång har jag väntat vid en SuC och det var i Grums en sportlovslördag. Då var vi två på kö och jag fick vänta 5min. Eftersom det är 20 laddare där blir det en ledig var 3e min…
Jag tror det kan bli halvkaos på övriga laddare under jul/sportlovet nu när ID4, Etron, Polestar mfl kommit i volymer. Mardrömmen är ju att komma till en laddstation med 2-3 laddare och det står 5-6 bilar på kö…
Model S90D -16
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dafro »

Jo detta är jag orolig för och funderar på om jag ska låna en dieselbil över sportlovet, men det känns ju helt fel. Man får väl försöka hitta platser som har fler än 2 laddare, men det är det inte gott om utanför SuC.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av jonasl »

Har en rutt jag kör där det inte finns någon SuC utan omvägar. När jag körde den på höstlovet så var även nya laddaren hos Bilmetro i Ludvika full - den har fyra platser (2x200kW + 2x100kW). Åkte vidare till Fagersta och körde 50kW där eftersom den ensamma laddaren var ledig.

Men visst, det saknades ju inte alternativ. Runtom i det området finns det ett gäng50kW laddare från ett lokalt energibolag som få verkar använda t.ex, de har varit problemfria för mig.

Fast det är verkligen enklare med SuC.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
jobe83
Teslaägare
Inlägg: 41
Blev medlem: 15 apr 2014 09:31
Ort: Täby

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av jobe83 »

Bra svar, många är inne på att det beror ju så klart på körvanorna. Det låter också som att det är just på loven och storhelgerna som det är krångligare/fullt. Det känns också som att det kommer fler och fler el-bilar non Tesla och att det nätverk som finns non SuC börjar bli mättade.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
Tesla Model 3 2019, VW ID.3 2021, Tesla Model Y 2021
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av ONSatan »

jobe83 skrev:
Bra svar, många är inne på att det beror ju så klart på körvanorna. Det låter också som att det är just på loven och storhelgerna som det är krångligare/fullt. Det känns också som att det kommer fler och fler el-bilar non Tesla och att det nätverk som finns non SuC börjar bli mättade.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
Med tanke på att Tesla ska öppna för alla är väl det ingen parameter längre (mer än möjligen för kommande vinter)?
Användarvisningsbild
GreenMachine
Teslaägare
Inlägg: 838
Blev medlem: 10 jun 2019 13:11

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av GreenMachine »

Dafro skrev:
GreenMachine skrev:
jobe83 skrev:
Hejsan,

Funderar på ett annat märke än Tesla för nästa elbil. Vet att det finns folk här på forumet som kör andra märken, det är väl er jag vänder mig till.

Finns tråden redan så peka mig gärna dit! :)

Man är ju duktigt bortskämt med SuC-nätverket och nästan vart än man ska så finns det en SuC på vägen.
Men om man inte har en Tesla, (och det dröjer innan de öppar SuC för andra märken) är det lika smidigt ändå?
Hur ofta har ni kommit till en laddare som:
-Varit trasig/inte går igång?
-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?

Har ju sett icke-teslor i sälenfjällen på diverse orter så det går ju uppenbarligen bra ändå. Någon som åker längre norrut?

Hur många ladd-appar har ni?

Priset per kWh är väl sekundärt, i alla fall för mig, åker så sällan på långresa ändå.
Det beror ju såklart också lite på hur du tänkt/kommer att köra. Har ju två elbilar och kör hyffsat regelbundet 65 mils resor (enkel väg) och skulle inte annat än om det var någon särskild anledning välja den som inte är Teslan. Men om jag ska vara ärlig så efter att ha kört även Teslan nu rätt många varv den turen så börjar jag faktist även tröttna på det. Stockholm - Malmö tar minst en timme längre i än i en fossilare hur man än vänder på det så vi får väl se hur vi gör framöver.
Med en E-tron borde det bara bli drygt en halvtimme extra och det borde man väl hinna/vilja stanna på 65 mil. Passus att det finns lediga stolpar såklart :D
Nu har jag inte någon e-tron så jag ska givetvis inte säga exakt hur det fungerar i praktiken men om jag slår den rutt som har normalt åker på ABRP så (Stockholm Norrort - Trelleborg) så skiljer det en kvart till Teslans (min MX alltså) fördel så jag har svårt att tro att det skillnaden skulle vara så stor. Ett av elbilars generella tillkortakommanden är ju att dom inte äter motorväg särskilt effektivt i lite högra motorvägsfart 130-150 på samma sätt som en bra fossilare och om du kör en stäcka som ex Stockholm - Malmö har det rätt stor betydelse sett över hela resan.

Trafik och väder spelar givetvis också roll och jag tar som sagt Teslan ändå för det mesta ändå men efter att ha kört samma rutt ett 20 tal ggr nu det senaste året så noterar jag att det det blir nästan en timmes skillnad i de flesta fall hur man vrider och vänder på det mellan en el och en fossilare utifrån mina förutsättningar.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dafro »

Kör man i 130-150 så gäller bensin eller dieselbil alla dagar men nu när jag insett att min då ligger över 1.2 l milen så känns det lite fel… :shock:
27,8 kWp solceller
tobiaslej
Inlägg: 284
Blev medlem: 24 apr 2019 22:32

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av tobiaslej »

Ruttplanerarna räknar ju med att man inte ska drabbas av trasiga/fulla laddare så säger inte hela sanningen om man jämför restider.

Ser dom här 1-2 laddplatserna fr andra tillverkare, ofta trasiga el upptagna. Sist i Tönnebro laddade vi på SuC, bredvid laddade en Etron, väntade gjorde en annan elbil. Antingen var den andra laddaren ur funktion el så hade dom uttagen placerade på sånt sätt att dom inte kunde ladda samtidigt iaf. Jag hade inte varit en nöjd elbilsägare då.
Model 3 SR+
Model Y Performance
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Gustafsson »

ONSatan skrev:
jobe83 skrev:
Bra svar, många är inne på att det beror ju så klart på körvanorna. Det låter också som att det är just på loven och storhelgerna som det är krångligare/fullt. Det känns också som att det kommer fler och fler el-bilar non Tesla och att det nätverk som finns non SuC börjar bli mättade.
Lutar åt en Tesla i alla fall.
Med tanke på att Tesla ska öppna för alla är väl det ingen parameter längre (mer än möjligen för kommande vinter)?
Ska å ska, inget säger att alla stolpar ska öppnas. Inte heller alla bilar kan fysiskt ladda hur som helst. Så lite issue blir det säkert. Hoppas jag har fel, det blir ju lättare att hitta alternativa laddare även för oss med Teslor om konkurrenterna vaknar…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Jo detta är jag orolig för och funderar på om jag ska låna en dieselbil över sportlovet, men det känns ju helt fel. Man får väl försöka hitta platser som har fler än 2 laddare, men det är det inte gott om utanför SuC.
Nej, två laddare måste nog anses som bra. Ionity har ju oftast 4 laddare, men inte säkert att alla fungerar. Annars är det inte så vanligt med fler än två.
Det finns ju kanske möjlighet att planera resan så att man kör när trycket på laddarna är lite mindre. Man behöver ju inte nödvändigtvis åka iväg samtidigt som alla andra.
Andra alternativet är att hyra en fossilbil, men det tar ju såklart emot lite.
Vi har faktiskt valt att inte resa alls i somras, inte bara, men också på grund av den ökade risken för laddköer och strul vid laddarna. Men jag inser såklart att de flesta inte är beredda att offra semesterresan bara för att man har elbil.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av PontusT »

Jag undviker att använda andra än Teslas snabbladdare. I över 50% av fallen så är laddaren trasig eller full iom att det oftast är en enda stolpe. Största problemet för mig är stressen, man vet aldrig vad man väntar sig när man kommer till en vanlig laddare.
Trasig? Full? Vilken app? Vissa har bytt namn flera gånger så namnet på laddaren stämmer inte med appen. Har man inte använt appen på länge är du utloggad och man står där och försöker hitta vad man har för lösenord..
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Teslaspolen »

-Varit trasig/inte går igång?
Har hänt en gång, 2017 i Västerås. Då var det stökigt med blockderade laddare, en trasig, en upptagen och på fjärde fock jag tag i en. Då körde jag långresa med Nissan Leaf 24 kWh, inte rekommenderat för gemene man.

-Oklart med info, tex att laddaren står inhängnat och grindarna är låsta
Två gånger, i år. Skulle ladda sen kväll på Bataljonen i Falun, men där var affärsområdet inbommat nattetid. Fick åka till andra sidan (typ) och ladda. Ingen katastrof. En annan gång spanade jag in nya laddare som Bilmetro installerat i Mora. Behövde inte ladda, men samlade info för uppladdning.nu. Lycksdes ej få igång laddaren, noll information om vilket laddnätverk den tillhörde på både plats och webbsida.

-Inte haft konto hos leverantören och det inte går att skapa konto direkt på plats och ladda?
Se ovan med fallet Bilmetro.

-Tyckt det gått för långsamt och skulle gärna ha 100kW snabbare?
Nej. Kan få max cirka 70 kW och har bara 28 kWh i min Ioniq. Har aldrig tyckt att det gått för långsamt i mitt fall.

-Varit kö på en 50kW -laddare och svurit över att det inte finns fler?
Se fallet Västerås. En Model X kopplade in sig halvminuten före oss. Var inte läge att stå uppåt två timmar och vänta då...
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av jonasl »

Många laddare på samma plats är ju en riktigt bra grej. Är det fullt på en SuC med 16 platser kommer du inte behöva vänta länge även om du inte är först i kön, det är i mina ögon sällan någon laddar mer än 20-30 minuter dvs i genomsnitt behöver du bara vänta några minuter innan den första åker.

Worst case när man kommer till en ensam 50kW-laddare är att nån kommit dit och ska fylla på 50-60kW och nyss börjat, gärna planerat att ladda fullt också. Att vänta en 60+ minuter kommer aldrig kännas ok.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Goblin
elbilist
Inlägg: 67
Blev medlem: 17 feb 2020 20:38

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Goblin »

I somras så var det kaos vid ionity när vi åkte fram o tillbaka mellan västkusten och Sthlm. I Örebro t.ex så var var det lång kö då alla nyblivna elbilsägare var ute på semester i deras nya Id4:or och enyaq:s. En stolpe blockades dessutom av en äldre dam som hade fått elektrontorsk i sin MG som vägrade ta laddningen (kan säga att denna MG skapade rejäl frustration i kön;) ). Så längs med stora trafikerade vägar får man nog räkna med kö, framför allt nästa år då det lär vara betydligt fler nyblivna elbilister.
Nissan Leaf 2
e-tron 55 Proline
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11572
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av martinot »

Goblin skrev:
I somras så var det kaos vid ionity när vi åkte fram o tillbaka mellan västkusten och Sthlm. I Örebro t.ex så var var det lång kö då alla nyblivna elbilsägare var ute på semester i deras nya Id4:or och enyaq:s. En stolpe blockades dessutom av en äldre dam som hade fått elektrontorsk i sin MG som vägrade ta laddningen (kan säga att denna MG skapade rejäl frustration i kön;) ). Så längs med stora trafikerade vägar får man nog räkna med kö, framför allt nästa år då det lär vara betydligt fler nyblivna elbilister.
Imponerande att ni orkar semestra med elbilar under sådana miserabla förhållanden (själv hade jag inte fixat det om det inte vore för att SuC fanns). Det måste man ändå ge er credd för!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Dafro »

martinot skrev:
Goblin skrev:
I somras så var det kaos vid ionity när vi åkte fram o tillbaka mellan västkusten och Sthlm. I Örebro t.ex så var var det lång kö då alla nyblivna elbilsägare var ute på semester i deras nya Id4:or och enyaq:s. En stolpe blockades dessutom av en äldre dam som hade fått elektrontorsk i sin MG som vägrade ta laddningen (kan säga att denna MG skapade rejäl frustration i kön;) ). Så längs med stora trafikerade vägar får man nog räkna med kö, framför allt nästa år då det lär vara betydligt fler nyblivna elbilister.
Imponerande att ni orkar semestra med elbilar under sådana miserabla förhållanden (själv hade jag inte fixat det om det inte vore för att SuC fanns). Det måste man ändå ge er credd för!
Håller med dig, får kanske få ett recept på blodtrycksmedicin innan semestern :D hoppas dock att det kommer minuttaxa efter tex 20 min, åtminstone på laddare över 50 kW när det är hög belastning.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Klarar man sig utan Superchargers?

Inlägg av Gustafsson »

37B9375D-35D9-4891-9D4D-BBAB045CFF7F.jpeg
Bilkraft, ett expanderande nät i Norge satsar hårt. Här en ny plats som förutom ett 20-tal Teslaladdare har denna för 16 CCS samtidigt, 100-200 kW. De har även 8 Chademo.
Denna ligger i Gudbrandsdalen Fåvang
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar