WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5961
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av Remuz »

När bilen får rutan inslagen och blir snodd, för att sedan lämnas i ösregn så sätet är urvridbart och bilen luktar gammal uteliggare så går det som skadegörelse. Har testat...Dock ej med en Tesla
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av Jaegaern »

Jag tycker för övrigt att det är dåligt att nästan inget försäkringsbolag täcker skador som beror på väta etc. Bilen kan ju gå sönder på grund av väta man inte har speciellt stor kontroll över. Är det vanligt även på icke-tesla?
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av deffe »

Nect skrev:
deffe skrev:
Uppdatering !

Jag bad Tesla förtydliga sin beskrivning av åtgärd och resonemang. Schysst av dom att svara en fredag men dom svarar på engelska.

Tror ni att jag behöver översätta till försäkringsbolaget?

Detta skriver dom:
Customer states: Air suspension not
working. Front left side has lowered down.
Driver side.
Confirmed that the front of the vehicle sits too low. Alerts are
present for the air suspension compressor and the compressor
does not turn on. Found that the fuse for the compressor has
blown. Further inspection found that there were water ingress
into the compressor causing it to short. Replaced air
compressor and valve block due to water ingress as well as
the blown fuse. After replacement the compressor starts and
the suspension levels. After sitting for a while the front has
sunk too low. Found that there is a leak from both the front
spring modules, primarily the left one. This leak in the front
springs is what has caused water to also enter the air
suspension system and compressor. Replaced spring modules.
The customer concern is no longer present.
Med andra ord så skriver dom att min airsuspension gick sönder och på grund av att den gick sönder så kom fukt in i kompressorn som då också gick sönder.

Men hur förklarar man något sådant för någon som kanske aldrig meckat med en bil?

Jag resonerar lite som så att om någon krossar rutan på bilen och snor något eller tar hela bilen. Sedan står bilen över natten övergiven med trasig ruta och det Regnar in i bilen och sätet blir förstört. Om jag då har försäkring mot inbrott och skadegörelse, men inte mot "fuktskador" så blir det samma problematik. Täcker då alltså inte försäkringen skadorna på inredningen pågrund av regnet? Täcker försäkringen inte ens rutan som blivit förstörd Pågrund av att det kommit in vatten i bilen?... Vet inte hur fasen jag ska formulera mina tankar, kanske tur att jag får en helg att varva ner, för jag känner att jag verkligen har rätt till ersättning men fick bara "nej enligt paragraf x så går det inte, tack o trevlig helg"

Hur fasen ska jag kunna hävda min rätt här?
Lätt/enkel text? Läckande luftfjädring medförde att inställt fjädringsläge inte kan hållas pga läckande luft (bilen sjunker ihop). Den läckande fjädringen orsakade även skador på luftfjädringens kompressor genom att vatten tog sig in i systemet via den läckande fjädringen. Detta verifieras genom följande rapport från Tesla.
Tack, har skickat in det till WaterCircles nu. Får hoppas dom resonerar likadant. Annars blir det en himla lång vända med KO och allt annat jag kan koppla in. Förutsatt att jag såklart inte motbevisas eller liknande.

Jag hoppas det är ett missförstånd där något som för mig förefaller uppenbart kanske är otydligt för extern part.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av Nect »

deffe skrev:
Nect skrev:
deffe skrev:
Uppdatering !

Jag bad Tesla förtydliga sin beskrivning av åtgärd och resonemang. Schysst av dom att svara en fredag men dom svarar på engelska.

Tror ni att jag behöver översätta till försäkringsbolaget?

Detta skriver dom:
Customer states: Air suspension not
working. Front left side has lowered down.
Driver side.
Confirmed that the front of the vehicle sits too low. Alerts are
present for the air suspension compressor and the compressor
does not turn on. Found that the fuse for the compressor has
blown. Further inspection found that there were water ingress
into the compressor causing it to short. Replaced air
compressor and valve block due to water ingress as well as
the blown fuse. After replacement the compressor starts and
the suspension levels. After sitting for a while the front has
sunk too low. Found that there is a leak from both the front
spring modules, primarily the left one. This leak in the front
springs is what has caused water to also enter the air
suspension system and compressor. Replaced spring modules.
The customer concern is no longer present.
Med andra ord så skriver dom att min airsuspension gick sönder och på grund av att den gick sönder så kom fukt in i kompressorn som då också gick sönder.

Men hur förklarar man något sådant för någon som kanske aldrig meckat med en bil?

Jag resonerar lite som så att om någon krossar rutan på bilen och snor något eller tar hela bilen. Sedan står bilen över natten övergiven med trasig ruta och det Regnar in i bilen och sätet blir förstört. Om jag då har försäkring mot inbrott och skadegörelse, men inte mot "fuktskador" så blir det samma problematik. Täcker då alltså inte försäkringen skadorna på inredningen pågrund av regnet? Täcker försäkringen inte ens rutan som blivit förstörd Pågrund av att det kommit in vatten i bilen?... Vet inte hur fasen jag ska formulera mina tankar, kanske tur att jag får en helg att varva ner, för jag känner att jag verkligen har rätt till ersättning men fick bara "nej enligt paragraf x så går det inte, tack o trevlig helg"

Hur fasen ska jag kunna hävda min rätt här?
Lätt/enkel text? Läckande luftfjädring medförde att inställt fjädringsläge inte kan hållas pga läckande luft (bilen sjunker ihop). Den läckande fjädringen orsakade även skador på luftfjädringens kompressor genom att vatten tog sig in i systemet via den läckande fjädringen. Detta verifieras genom följande rapport från Tesla.
Tack, har skickat in det till WaterCircles nu. Får hoppas dom resonerar likadant. Annars blir det en himla lång vända med KO och allt annat jag kan koppla in. Förutsatt att jag såklart inte motbevisas eller liknande.

Jag hoppas det är ett missförstånd där något som för mig förefaller uppenbart kanske är otydligt för extern part.
Ingen fara, hoppas det löser sig för dig!
:D
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
deffe
Teslaägare
Inlägg: 526
Blev medlem: 12 aug 2015 22:33
Ort: Södermanland
Kontakt:

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av deffe »

Uppdatering 2!

Vad skönt det känns. Efter en "irriterad" helg där jag såklart inte kunnat kommunicera för försäkringsbolaget var stängt så hade jag till måndagen lyckats lugna ner mig tack och lov och under eftermiddagen nu fick jag beskedet att WaterCircle går på min och Teslas linje. Dvs dom delar min åsikt att skadan på pumpen var relaterat till Luftfjädringen och inte tvärtom.

Om det var ett språkligt missförstånd eller bara två olika världar som kraschade med varandra vet jag inte. Men jag är glad att det gick att lösa, till min favör :roll:

Kanske var det @Nect's text som jag faktiskt körde Copy And Paste på eller så hade det räckt med klargörandet som Tesla inkom med inom 30min från att jag bad dom.

Oavsett, enormt skönt och glad att jag stod på mig och inte bara accepterade nekandet.
Senast redigerad av deffe, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av Nect »

deffe skrev:
Uppdatering 2!

Vad skönt det känns. Efter en "irriterad" helg där jag såklart inte kunnat kommunicera för försäkringsbolaget så hade jag till måndagen lyckats lugna ner mig tack och lov och under eftermiddagen nu fick jag beskedet att WaterCircle går på min och Teslas linje. Dvs dom delar min åsikt att skadan på pumpen var relaterat till Luftfjädringen och inte tvärtom.

Om det var ett språkligt missförstånd eller bara två olika världar som kraschade med varandra vet jag inte. Men jag är glad att det gick att lösa, till min favör :roll:

Kanske var det @Nect's text som jag faktiskt körde Copy And Paste på eller så hade det räckt med klargörandet som Tesla inkom med inom 30min från att jag bad dom.

Oavsett, enormt skönt och glad att jag stod på mig och inte bara accepterade nekandet.
Härligt att det löste sig!
Nu kan du köpa en extra dyr julklapp till dig själv :lol:
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av Bjelke »

Mycket trevlig läsning! :) :) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Willerud
Teslaägare
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2018 18:17
Ort: Skanör

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av Willerud »

Skönt att det löste sig så fort.
Förstår precis känslan när man försöker förklara för en skadereglerare som inte vill förstå.

Hade exakt liknande ärende i början av året, det blev en jäkla röra med flera skadeärenden som TryggHansa avslog. Kompressor och ventilblock - avslag pga väta. Luftbälg - avslag pga duplikat av redan avslutat ärende. Efter flera veckors ringande och som länk mellan SC och TH lyckades jag till slut återöppna ärendet för att direkt få avslag: följdskada!

Har överklagat till försäkringsnämnden, men det har varit knäpptyst i 6mån.
Model X 100D - 2018
Nissan LEAF 40kWh - 2018
Model 3 Performance - 2019
Användarvisningsbild
LordRanta
Teslaägare
Inlägg: 76
Blev medlem: 08 okt 2021 22:35
Ort: Umeå
Referralkod: ts.la/kristian654611

Re: WaterCircle försäkring - Hjälp mig

Inlägg av LordRanta »

Bara ett tips, från en mekaniker 8-)
Nu betvivlar jag att mekanikern hänger här men.

Vi brukar kunna förklara redan ingående att om pumpen i sig är fri från skador på utsidan eller packningar så kan man fort konstatera att fukten gått via luftbälgar ner till kompressor. Är utsidan hel och fin och packningarna täta så finns det bara 1 väg för fukten att ta sig in.

Hade mekanikern formulerat sig direkt så hade du sluppit framtida hjärtproblem :D
~ Model 3 LR -19 [Såld]
~ Model 3 LR -21 [Såld]
~ Model 3 LR -22
Skriv svar