Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av Jerker »

Är det nån mer som har upplevt detta?

På en specifik motorvägsavfart, den som jag använder när jag ska hem, så har bilen plötsligt börjat bete sig underligt. Den använder ingen regen alls när jag släpper accpedalden. Först i slutet av avfarten, när jag närmar mig en T-korsning, så slår regen in med full kraft. Det har inte med kallt batteri att göra. Jag har kört i full motorvägsfart och inga prickar syns på linjen och om jag släpper pedalen när jag ligger på motorvägen och kör så får jag kraftig regen, men när jag kommer ut på avfarten så frirullar alltså bilen.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1770
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av tor-ake »

Kan det vara halka?

Har råkat ut för att vissa motorvägsavfarter har varit galet hala, av vanlig motorbromsning i lugn fart har ESP gått in och fått styra upp läget.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av Jerker »

tor-ake skrev:
Kan det vara halka?

Har råkat ut för att vissa motorvägsavfarter har varit galet hala, av vanlig motorbromsning i lugn fart har ESP gått in och fått styra upp läget.
Nej, ingen halka, och det har upprepats flera ggr just där oavsett väder.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2266
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Försöker den motionera bromsoken?
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 709
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av Dinsdale »

Har hänt mig också vid flera tillfällen, jag tror det beror på de dubbfria vinterdäcken då beteendet började efter att jag bytt till vinterdäck. Jag upplever det som att regen först går in med full kraft men tämligen omedelbart släpper (man ser den gröna stapeln snabbt försvinna). Gissar att bilen tror att det är halt pga de mjuka däcken.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av NEO »

Har reagerat på exakt samma sak och detta enbart efter jag monterat vinterdäcken. Ska sägas att den nu gått över 200mil på vinterdäcken och en hel del FOT så den borde redan kalibrerat om T/C.

När det hänt mig har det varit snustorrt och absolut ingen is. Som att den går till 0% regen.
Användarvisningsbild
Herbie
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 sep 2019 07:27

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av Herbie »

Upplevde samma sak idag i stadstrafik. Ibland ingen regen men i övrigt som vanligt. Olustigt i stadstrafik att enpedalskörningen plötsligt upphör…
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av NEO »

Måste tillägga, nej det har inget med kallt batteri att göra. Pendlar 9-10mil enkel dagligen och laddar konstant på jobb och förvärmer innan hemgång. Detta hände efter 50min körning och jag skulle börja bromsa in till avfarten men bilen ville coasta.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av LarsL »

Har du kört med AP/farthållare ända tillpressas innan avfarten? Jag har märkt att min Model S tar en liten stund påstig innan den börjar motorbromsa efter att jag avaktiverat och kört av motorvägen. Känns som att bilen inte vill tvärbromsa bara för att jag stänger av farthållaren.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10909
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av Jerker »

Ska beskriva lite noggrannare. Ja, jag har bytt till vinterhjul (dubbade) och jag vet att första säsongen så upphörde regenen då men efter ett tag kom den tillbaka. Men i det här fallet så är det inte så. Regenen har inte varit frånvarande efter att jag satte på vinterhjulen utan har fungerat som vanligt. Det jag skriver om är att jag vid flera tillfällen på kort tid har kört utan farthållare på motorvägen, släppt accpedalen strax före avfarten, bilen har regenererat ända tills jag kommer ut på avfarten då den plötsligt upphör med detta och frirullar. Jag tvingas istället bromsa (inget utslag på regen av bromspedalen) ned till c:a 60 km/h då regenereringen plötsligt återupptas. Efter att jag blev medveten om detta så har jag testat att använda regen på motorvägen, upprepade ggr, och den har fungerat men i samma ögonblick som bilen kommer ut på just den här avfarten upphör regen tills strax innan jag når fram till T-korsningen. Inga prickar på regen/förbrukningslinjen.

Teknikens underbara värld! :D
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2793
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av NEO »

JAG VET!

Efter alla dessa års suttrande och klagande över phantom brake och plötsliga inbromsningar på AP/TACC har nu tesla inför PHANTOM UN-REGEN!

Så, varsågod alla klagande gubbar och ynglingar. Nu slipper ni nödbromsningar och får istället frirulla vidare i lugn och ro.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av Dafro »

Detta ser jag som ett exempel på att man levererar SW för tidigt, som vissa ser som härliga uppdateringar.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3624
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Bilen frirullar på en motorvägsfart (och bara där)

Inlägg av Tellus »

Jag gissar på däcken i kombination med vita målningarna i vägen vid avfarten, som triggar antispinnsystemet att frirulla.
Är den bakhjulsdriven? Då ligger all återvinning bak och kanske ökar sannolikheten för uppkomsten
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Skriv svar