Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och hållet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Dexter »

De flesta Elbilsägare som inte vill nörda ner sig i Lithium batteri tekniken.
De kan ju ha 15-20% vilo SOC över natten och sen ladda sitt dags körningsbehov som de behöver varje dag.
Då håller batteriet länge på bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av LarsL »

Dexter skrev:
De flesta Elbilsägare som inte vill nörda ner sig i Lithium batteri tekniken.
De kan ju ha 15-20% vilo SOC över natten och sen ladda sitt dags körningsbehov som de behöver varje dag.
Då håller batteriet länge på bilen.
Jo, det är väl självklart att man väljer den laddnivå man behöver för att klara dagen. Jag har hamnat på 80% för då behöver jag aldrig fundera på laddning under vardagen.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Holve »

Jag laddade till 80% förut men läste på lite och nu ligger jag på runt 45%.
Resan till jobbet suger 20% ungefär.
Bilen står med 20% och laddas till 45% innan avfärd.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Dexter »

Holve skrev:
Jag laddade till 80% förut men läste på lite och nu ligger jag på runt 45%.
Resan till jobbet suger 20% ungefär.
Bilen står med 20% och laddas till 45% innan avfärd.
Tycker det låter bra.
Visst BMS:en kan ju balla ur med visningen lite men det spelar inte så stor roll.
Men de som kör längre varje dag måste ju öka sin laddprocent så att de klarar sin körning varje dag givetvis.
Då har man gjort vad man kan.
Aida
Inlägg: 963
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Aida »

Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3775
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

Aida skrev:
Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Jag ska börja med att säga att det kommer fungera med batteriet så länge man följer Teslas enkla tips. Man kommer få mer degradering än vid ”optimalt” laddningschema, men det kommer fungera.

Så här är det ”Optimala” om man vill minimera degraderingen:
-Ha så låg SOC du kan varje natt.
-Ladda så ofta du kan, och så sent du kan.
-Ladda inte mer än du behöver.

Från en research report med NCA:
En 10% cykel runt 30% SOC (dvs 25-35%) slet bara 2% efter 600EFC medan exakt samma storlek på cykel slet 10% runt 70% ( dvs 65-75%). Låg SOC är bra även för cyklerna, och det är knappast en slump att mitt batteri slits mycket mindre än genomsnittet.

Ska man göra något, kan det vara att hålla SOC under 55% i bilen när bilen står längre stunder. 55% på skärmen är inte över 57% sann SOC. Vid ca 57-60% sker det en förändring som i princip fördubblar calendar aging.
C842A283-C644-45D6-9031-B899AF02FBB2.jpeg
Calendar aging ”drabbar” bara bilen när den inte används, tex på natten.

Behöver man mer än 55%, men vill minimera calendar aging kan man se till att man laddar före avfärd (”just in time”).

Jag kör ett laddschema som sparar batteriet, å andra sidan är jag inte ett dugg rädd för att ladda fullt eller superchargra, så jag gör det varje gång jag behöver(minst). Jag förvärmer alltid(om jag kan) för att minska slitaget på batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Dexter »

Aida skrev:
Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Det är inte så vi menade.
Utan håller man varje dags vilo SOC på 15-20% när man kört färdigt för dagen.
Ladda upp så många procent som du behöver för dagens körning innan du ska iväg så du har 15-20% kvar när du kommer hem.
En del behöver bara 20% över dagen för sin körning andra kanske 80% eller tom 100%
Det är bara att ladda på och använda bilen som man behöver.
Har du billig el viss tidpunkt så kör på det.
Batteriet dör inte av det sen har du garanti på det också.
Om bilen gick 50mil när den var ny och degraderas till 45 mil så är det fortfarande ok räckvidd tycker jag.
Ex Polestar 2 har i sin bruksanvisning att ha 23% SOC vid långtidslagring av bilen.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 252
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Holve »

Aida skrev:
Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
För mig är det inga problem att pytsa i 25% på natten. Jag ansluter bilen när jag kommer hem och kör schemalagd laddning.
Jag gör sällan oförutsedda resor. Skulle det bli något panik grej så får vi tar frugans bensinbil.

Vad som är optimalt för dig vet jag naturligtvis inte.
En arbetskamrat köpte samma bil samma månad och laddar alltid till 70%.
Skal bli kul att jämföra om ett tag om det är någon skillnad på våra bilar.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Skriv svar