De flesta Elbilsägare som inte vill nörda ner sig i Lithium batteri tekniken.
De kan ju ha 15-20% vilo SOC över natten och sen ladda sitt dags körningsbehov som de behöver varje dag.
Då håller batteriet länge på bilen.
Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och hållet
Moderator: Redaktion
Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll
Jo, det är väl självklart att man väljer den laddnivå man behöver för att klara dagen. Jag har hamnat på 80% för då behöver jag aldrig fundera på laddning under vardagen.Dexter skrev:De flesta Elbilsägare som inte vill nörda ner sig i Lithium batteri tekniken.
De kan ju ha 15-20% vilo SOC över natten och sen ladda sitt dags körningsbehov som de behöver varje dag.
Då håller batteriet länge på bilen.
Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll
Jag laddade till 80% förut men läste på lite och nu ligger jag på runt 45%.
Resan till jobbet suger 20% ungefär.
Bilen står med 20% och laddas till 45% innan avfärd.
Resan till jobbet suger 20% ungefär.
Bilen står med 20% och laddas till 45% innan avfärd.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll
Tycker det låter bra.Holve skrev:Jag laddade till 80% förut men läste på lite och nu ligger jag på runt 45%.
Resan till jobbet suger 20% ungefär.
Bilen står med 20% och laddas till 45% innan avfärd.
Visst BMS:en kan ju balla ur med visningen lite men det spelar inte så stor roll.
Men de som kör längre varje dag måste ju öka sin laddprocent så att de klarar sin körning varje dag givetvis.
Då har man gjort vad man kan.
Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll
Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll
Jag ska börja med att säga att det kommer fungera med batteriet så länge man följer Teslas enkla tips. Man kommer få mer degradering än vid ”optimalt” laddningschema, men det kommer fungera.Aida skrev:Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Så här är det ”Optimala” om man vill minimera degraderingen:
-Ha så låg SOC du kan varje natt.
-Ladda så ofta du kan, och så sent du kan.
-Ladda inte mer än du behöver.
Från en research report med NCA:
En 10% cykel runt 30% SOC (dvs 25-35%) slet bara 2% efter 600EFC medan exakt samma storlek på cykel slet 10% runt 70% ( dvs 65-75%). Låg SOC är bra även för cyklerna, och det är knappast en slump att mitt batteri slits mycket mindre än genomsnittet.
Ska man göra något, kan det vara att hålla SOC under 55% i bilen när bilen står längre stunder. 55% på skärmen är inte över 57% sann SOC. Vid ca 57-60% sker det en förändring som i princip fördubblar calendar aging.
Calendar aging ”drabbar” bara bilen när den inte används, tex på natten.
Behöver man mer än 55%, men vill minimera calendar aging kan man se till att man laddar före avfärd (”just in time”).
Jag kör ett laddschema som sparar batteriet, å andra sidan är jag inte ett dugg rädd för att ladda fullt eller superchargra, så jag gör det varje gång jag behöver(minst). Jag förvärmer alltid(om jag kan) för att minska slitaget på batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll
Det är inte så vi menade.Aida skrev:Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Utan håller man varje dags vilo SOC på 15-20% när man kört färdigt för dagen.
Ladda upp så många procent som du behöver för dagens körning innan du ska iväg så du har 15-20% kvar när du kommer hem.
En del behöver bara 20% över dagen för sin körning andra kanske 80% eller tom 100%
Det är bara att ladda på och använda bilen som man behöver.
Har du billig el viss tidpunkt så kör på det.
Batteriet dör inte av det sen har du garanti på det också.
Om bilen gick 50mil när den var ny och degraderas till 45 mil så är det fortfarande ok räckvidd tycker jag.
Ex Polestar 2 har i sin bruksanvisning att ha 23% SOC vid långtidslagring av bilen.
Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll
För mig är det inga problem att pytsa i 25% på natten. Jag ansluter bilen när jag kommer hem och kör schemalagd laddning.Aida skrev:Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Jag gör sällan oförutsedda resor. Skulle det bli något panik grej så får vi tar frugans bensinbil.
Vad som är optimalt för dig vet jag naturligtvis inte.
En arbetskamrat köpte samma bil samma månad och laddar alltid till 70%.
Skal bli kul att jämföra om ett tag om det är någon skillnad på våra bilar.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.