Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och hållet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av LarsL »

AAKEE skrev:
Noterar att det inte kommit så mycket fakta i ärendet så jag kliver in i debatten om det är okey för dej Lars.
Självklart helt okej. Jag startade tråden på TCS för att fler skulle kunna komma med input och fakta. Det finns ju många här med gedigen kunskap om elbilar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

Vill man läsa på kring lithiumbatterier är det bara googla. Det finns mängder med forskningsrapporter online. Vissa får man begära att få åtkomst till, men många är helt fria att ladda ned.

https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 609jes/pdf

https://www.osti.gov/pages/servlets/purl/1650174

Denna är riktigt bra och tydlig i sina överskådliga bilder. Inte NCA, men grundprinciperna är lätta att förstå:
[url] https://publications.lib.chalmers.se/re ... 249356.pdf[/b]
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
AAKEE skrev:
Noterar att det inte kommit så mycket fakta i ärendet så jag kliver in i debatten om det är okey för dej Lars.
Självklart helt okej. Jag startade tråden på TCS för att fler skulle kunna komma med input och fakta. Det finns ju många här med gedigen kunskap om elbilar.
Bra! :D

Citerar grundinlägget:
Jag tycker det är allvarligt om sånt här sprids, om det inte är sant.
Det håller jag med om, och det är det som driver mig att göra inlägg både här ock på teslamotorsclub.com i ämnet.

Det är vanligt att folk laddar sällan(trots att de har möjlighet) för att de tror att lithiumbatterier fungerar som NiCd med minneseffekt.
Det är vanligt att folk tror att 80 eller 90% är bäst eftersom ”Tesla säger att man Ska ladda till 80 eller 90%”.
Det är också vanligt att folk säger att batteriet förstörs/degraderas kraftigt under 20% SOC eftersom bilen ”säger till på skarpen att batteriet förstörs om man inte laddar asap”.
Nästan alla tror att ”ladda bara över 90% vid resa” beror på att batteriet degraderas mycket hårdare över 90% SOC om det får ligga länge över 90%.

Allt ovan är felaktiga antaganden och ryktesspridning som fått fäste och är svårt att tvätta bort.

Jag brukar få ordentligt på foten av vissa eftersom jag tydligt inte fattar något alls om lithiumbatterier. Många som ”kan”, kan på forumsanningar som kanske inte har en full förankring i fakta. Här är en klassisk sån(har redigerat bort användarnamnet, så han slipper skämmas igen:
25F18F57-BCE9-468D-AFCA-B6F29864E1EC.jpeg

Det man bör börja med om man funderar är att läsa manualen till sin egen bil(eller någon annan Tesla) samt den information Tesla har online. När man läser den bör man vara noga med att läsa vad det verkligen står, så man inte flikar in egna antaganden utan läser det Tesla faktiskt säger.

När man greppat vad Tesla defakto säger kan man fundera varför de har de styrningar har.

Jag påstår att Tesla inte vill att man måste vara raketingengör och inte heller läsa en 100-sidig manual om batterihantering.
Tesla vill så klart ha så enkla ”regler” det går utan att batterierna ska degraderas så att det blir garantiärenden av det. Skulle tesla rekommendera att bara ladda till 50% skulle folk klaga över att ”jag köpte en bil med 50 mils räckvidd men jag får bara använda 25”.
Teslas vision är ju att visa världen att det går att gå över till miljövänligare fordon och fortfarande leva normalt.

Teslas råd om batteriskötsel är troligen fullt till vänster på denna skala:

Enkelt - - - - - - - - - låg degradering

I nästan alla fall kommer batterierna överleva Tesla-bilarnas livslängd ändå, och då finns inte något incitament i att begränsa hur bilen nyttjas. Batterierna kommer troligtvis ändå få ett andra liv som stationär lagring eller recyclas till nya Tesla batterier.

Har man den bilden klar; (vad säger Tesla defakto om detta och varför?) kan man sedan söka fakta om lithiumbatterier.

Mitt förslag är att alla som påstår t.ex att lithiumbatterier skulle förstöras av låg SOC backar upp det med riktiga fakta, och inte ”forumsanningar”.

Jag har 10 st Panasonic NCR21700T på ingång, för några egna mätningar. Har letat ett tag och som det verkar enligt ett riktigt batterinördforum så är dessa samma celler som Tesla använder. De är testade och verkar väldigt lika bekräftade celler från skrotade M3-batteriet, men fördelen är att de är nya utan cykler eller lång calendar aging med hög SOC.
Jag har inte bokat in alla tio för det jag planerat så jag skulle kunna använda en eller två för att köra lite lågvoltstester.( Jag har redan planerat att låta en eller två ligga med cirka 4.5% länge).
Huvudtestet är att se hur de beter sig utan och med förvärmning vid snabbladdning. Återkommer i det ärendet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Aida »

AAKEE skrev:
LarsL skrev:
AAKEE skrev:
Noterar att det inte kommit så mycket fakta i ärendet så jag kliver in i debatten om det är okey för dej Lars.
Självklart helt okej. Jag startade tråden på TCS för att fler skulle kunna komma med input och fakta. Det finns ju många här med gedigen kunskap om elbilar.
Bra! :D

Citerar grundinlägget:
Jag tycker det är allvarligt om sånt här sprids, om det inte är sant.
Det håller jag med om, och det är det som driver mig att göra inlägg både här ock på teslamotorsclub.com i ämnet.

Det är vanligt att folk laddar sällan(trots att de har möjlighet) för att de tror att lithiumbatterier fungerar som NiCd med minneseffekt.
Det är vanligt att folk tror att 80 eller 90% är bäst eftersom ”Tesla säger att man Ska ladda till 80 eller 90%”.
Det är också vanligt att folk säger att batteriet förstörs/degraderas kraftigt under 20% SOC eftersom bilen ”säger till på skarpen att batteriet förstörs om man inte laddar asap”.
Nästan alla tror att ”ladda bara över 90% vid resa” beror på att batteriet degraderas mycket hårdare över 90% SOC om det får ligga länge över 90%.

Allt ovan är felaktiga antaganden och ryktesspridning som fått fäste och är svårt att tvätta bort.

Jag brukar få ordentligt på foten av vissa eftersom jag tydligt inte fattar något alls om lithiumbatterier. Många som ”kan”, kan på forumsanningar som kanske inte har en full förankring i fakta. Här är en klassisk sån(har redigerat bort användarnamnet, så han slipper skämmas igen:
25F18F57-BCE9-468D-AFCA-B6F29864E1EC.jpeg

Det man bör börja med om man funderar är att läsa manualen till sin egen bil(eller någon annan Tesla) samt den information Tesla har online. När man läser den bör man vara noga med att läsa vad det verkligen står, så man inte flikar in egna antaganden utan läser det Tesla faktiskt säger.

När man greppat vad Tesla defakto säger kan man fundera varför de har de styrningar har.

Jag påstår att Tesla inte vill att man måste vara raketingengör och inte heller läsa en 100-sidig manual om batterihantering.
Tesla vill så klart ha så enkla ”regler” det går utan att batterierna ska degraderas så att det blir garantiärenden av det. Skulle tesla rekommendera att bara ladda till 50% skulle folk klaga över att ”jag köpte en bil med 50 mils räckvidd men jag får bara använda 25”.
Teslas vision är ju att visa världen att det går att gå över till miljövänligare fordon och fortfarande leva normalt.

Teslas råd om batteriskötsel är troligen fullt till vänster på denna skala:

Enkelt - - - - - - - - - låg degradering

I nästan alla fall kommer batterierna överleva Tesla-bilarnas livslängd ändå, och då finns inte något incitament i att begränsa hur bilen nyttjas. Batterierna kommer troligtvis ändå få ett andra liv som stationär lagring eller recyclas till nya Tesla batterier.

Har man den bilden klar; (vad säger Tesla defakto om detta och varför?) kan man sedan söka fakta om lithiumbatterier.

Mitt förslag är att alla som påstår t.ex att lithiumbatterier skulle förstöras av låg SOC backar upp det med riktiga fakta, och inte ”forumsanningar”.

Jag har 10 st Panasonic NCR21700T på ingång, för några egna mätningar. Har letat ett tag och som det verkar enligt ett riktigt batterinördforum så är dessa samma celler som Tesla använder. De är testade och verkar väldigt lika bekräftade celler från skrotade M3-batteriet, men fördelen är att de är nya utan cykler eller lång calendar aging med hög SOC.
Jag har inte bokat in alla tio för det jag planerat så jag skulle kunna använda en eller två för att köra lite lågvoltstester.( Jag har redan planerat att låta en eller två ligga med cirka 4.5% länge).
Huvudtestet är att se hur de beter sig utan och med förvärmning vid snabbladdning. Återkommer i det ärendet.

Jag är inte riktigt med. Kan du inte förklara hur jag ska vårda mitt elbilsbatteri (Ioniq 5) så jag inte gör fel? Hittills har jag laddat max till 80 % och inte låtit laddningen sjunka under 20 % (hmmmm en gång gick den ner till 11 % nu när jag tänker efter). Detta är efter vad jag trott varit bäst för batteriet och att undvika att det försämras i prestanda. Gör jag rätt eller fel??
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

Aida skrev:
Jag är inte riktigt med. Kan du inte förklara hur jag ska vårda mitt elbilsbatteri (Ioniq 5) så jag inte gör fel? Hittills har jag laddat max till 80 % och inte låtit laddningen sjunka under 20 % (hmmmm en gång gick den ner till 11 % nu när jag tänker efter). Detta är efter vad jag trott varit bäst för batteriet och att undvika att det försämras i prestanda. Gör jag rätt eller fel??
Eftersom trådskaparen är ( eller var) skeptisk till mina påståenden rekommenderar jag att vi byter tråd så jag inte förstör tråden med just sånt som är ifrågasatt.

Läs tex dessa trådar och ställ frågan i någon av dem så svarar jag där, om du inte redan hittat svaret. Din ionic 5 verkar ha ett NMC-batteri( kallas NCM av vissa). Det finns info om NMC/NCM i trådarna.

viewtopic.php?f=43&t=21796&hilit=Calendar+aging

viewtopic.php?f=51&t=24745&hilit=Calend ... &start=100

viewtopic.php?f=51&t=27999&hilit=Calendar+aging

viewtopic.php?f=63&t=27895&hilit=Calendar+aging
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av LarsL »

Aida skrev:
Jag är inte riktigt med. Kan du inte förklara hur jag ska vårda mitt elbilsbatteri (Ioniq 5) så jag inte gör fel? Hittills har jag laddat max till 80 % och inte låtit laddningen sjunka under 20 % (hmmmm en gång gick den ner till 11 % nu när jag tänker efter). Detta är efter vad jag trott varit bäst för batteriet och att undvika att det försämras i prestanda. Gör jag rätt eller fel??
Det skadar inte batteriet att laddas ur, litiumbatterier har inget minne som andra typer av batterier. Det du inte ska göra är att ladda ur batteriet helt och sedan ta en semester på en månad… typ. Laddar du bilen hyfsat direkt kommer inget alls hända förutom att du har mer energi och kan åka vidare.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av LarsL »

AAKEE skrev:
Det är vanligt att folk laddar sällan(trots att de har möjlighet) för att de tror att lithiumbatterier fungerar som NiCd med minneseffekt.
Det är vanligt att folk tror att 80 eller 90% är bäst eftersom ”Tesla säger att man Ska ladda till 80 eller 90%”.
Det är också vanligt att folk säger att batteriet förstörs/degraderas kraftigt under 20% SOC eftersom bilen ”säger till på skarpen att batteriet förstörs om man inte laddar asap”.
Nästan alla tror att ”ladda bara över 90% vid resa” beror på att batteriet degraderas mycket hårdare över 90% SOC om det får ligga länge över 90%.

Allt ovan är felaktiga antaganden och ryktesspridning som fått fäste och är svårt att tvätta bort.
Jag kan hålla med om att den informationen måste ut så att folk vågar använda sitt batteri hela vägen. Det blir ju löjligt om man aldrig kör under 20% tex.

Tror tråden är bra och fyller sitt syfte.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

Jag skaffade min första Tesla vid nyår för ett år sedan. Har kört 3200 mil. Eftersom jag har en anan uppfattning än många andra så hanterar jag också batteriet annorlunda. När det gäller min honby med lithiumbatterier så dödade mina polare ofta sina batterier långt innan ett år gått medan jag nu har batterier som är > 10 år och fortfarande fungerar bra. Största problemet har vart att ”forumsanningar” rådit. Och en viss lathet från vissa kanske.

Såå, jag körde samma princip med min bil.
Två dagar efter leverans(inkl 100mil hem) hade bilen en Nominal full pack enligt BMS på 80.7kWh. E3LD/82kWh-batteriet brukar “börja ungefär där” enligt BMS.
Efter någon vecka med 70-80%( smekmånad/lära sig känna bilen) började jag ladda successivt lägre och stannade vid 55%, då det räcker gott och väl för mig för dagligt bruk, även vid -30C. Jag har 10mil tor jobbet. Jag kommer hem med 20-35% beroende på kyla och extra körning. Bilen står med denna SOC(även om det skulle bli 5-10%) tills laddningen drar igång på morgonkvisten så den är färdig strax före avfärd (ca 1,5-2h före).
Min bil har sovit med låg SOC flera ggr ned till 0.4% SOC och nu senast efter hemkomst efter jul med 3% hela natten.

Om jag hade gjort helt fel, skulle man tycka att mitt batteri borde degraderas mer än andras batterier.
Denna bild är helt färsk ur mitt teslafikonto:
7BF817BC-A9B1-4CA3-8FB0-9C71D47F8482.jpeg
Mitt batteri verkar må ypperligt. Jag har so far fått full EPA-range(507km eller mer) alla ggr jag laddat fullt. BMS batterikapacitet är 80.4kWh.

Det är vanligt att folk anser att min BMS driftat pga låg laddning över tid. Det gör den om man laddar 55% länge, jag brukar hamna på 81.4kWh batterikapacitet men efter stor urladdning ocg full laddning återställer den sig kring 80.4kWh.
Jag laddade från 16-17% till 100% dagen innan jul och körde ut den till 3% när jag kom hem från julresan. Bilen sov en natt med 16-17% före jul och med 3% efter jul. Detta torde kalibrerat min BMS ganska bra( jag har flera 80%-laddningar efter detta mht någon lite längre resa under julen, och detta påverkade inte mina 80.4kWh kapacitet.

Hade mina kunskaper vart fel borde inte jag haft den Model 3P refresh med överlägset bäst range och minst degradering. Det tror jag iallafall.

[Edit]Ett tillägg: på teslamotorsclub råder sanningen om ”battery lottery”. Dvs, antingen får man en bil med ett bra batteri eller så får man ett skitbatteri som bara degraderas och degraderas.
I forskningsrapporter presenteras ofta spridningen mellan celler som körs i samma test, det rör sig kanske om 1% upp eller ner efter rätt många cykler eller ett år.
Man kan även se att det går förutse, tex om en test med 20% cykel ger ett visst slitage och 40% ett annat så ligger 30% ganska mitt emellan. Det jag vill säga är att en extremt stor del av enskilda celler beter sig väldigt förutsägbart. Battery lottery förekommer inte egentligen i de tester som görs inom forskningen.
Exempelvis finns det en gynnare i Australien som är övertygad om att Tesla skickar alla dåliga batterier dit, men när man hör om klimatet och temperaturer + hur de håller sina batterier laddade så stämmer det rätt bra in med det forskningen visar.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

Här är data rakt ur min BMS med hjälp av Scan My Tesla(SMT):
42BC1143-4992-4FEB-977B-A227C7136C3F.jpeg
60AC6F47-CD5C-4EEA-902F-15A682B07847.jpeg
Teslafi( bilden i förra inlägget) har nästan alltid underrapporterat rangen med några kilometer jämfört med det jag ser om jag laddar fullt. SMT har alltid legat mer eller mindre spot on med 100% rangen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Tror tråden är bra och fyller sitt syfte.
Det blir lite enmansshow känns det som. Vore bra med argumentation och diskussion. Likt den ”EV-tech exp” som jag refererade till tidigare och hade en del kunskaper men trots det luckor/felaktiga kunskaper har med säkerhet jag det också. Och just där man(jag) har fel/fattat det fel vet man(jag) det inte vilket gör att diskussion och argumentation är ett ypperligt sätt att lära sig mer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Dexter »

De flesta Elbilsägare som inte vill nörda ner sig i Lithium batteri tekniken.
De kan ju ha 15-20% vilo SOC över natten och sen ladda sitt dags körningsbehov som de behöver varje dag.
Då håller batteriet länge på bilen.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av LarsL »

Dexter skrev:
De flesta Elbilsägare som inte vill nörda ner sig i Lithium batteri tekniken.
De kan ju ha 15-20% vilo SOC över natten och sen ladda sitt dags körningsbehov som de behöver varje dag.
Då håller batteriet länge på bilen.
Jo, det är väl självklart att man väljer den laddnivå man behöver för att klara dagen. Jag har hamnat på 80% för då behöver jag aldrig fundera på laddning under vardagen.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Holve »

Jag laddade till 80% förut men läste på lite och nu ligger jag på runt 45%.
Resan till jobbet suger 20% ungefär.
Bilen står med 20% och laddas till 45% innan avfärd.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Dexter »

Holve skrev:
Jag laddade till 80% förut men läste på lite och nu ligger jag på runt 45%.
Resan till jobbet suger 20% ungefär.
Bilen står med 20% och laddas till 45% innan avfärd.
Tycker det låter bra.
Visst BMS:en kan ju balla ur med visningen lite men det spelar inte så stor roll.
Men de som kör längre varje dag måste ju öka sin laddprocent så att de klarar sin körning varje dag givetvis.
Då har man gjort vad man kan.
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Aida »

Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

Aida skrev:
Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Jag ska börja med att säga att det kommer fungera med batteriet så länge man följer Teslas enkla tips. Man kommer få mer degradering än vid ”optimalt” laddningschema, men det kommer fungera.

Så här är det ”Optimala” om man vill minimera degraderingen:
-Ha så låg SOC du kan varje natt.
-Ladda så ofta du kan, och så sent du kan.
-Ladda inte mer än du behöver.

Från en research report med NCA:
En 10% cykel runt 30% SOC (dvs 25-35%) slet bara 2% efter 600EFC medan exakt samma storlek på cykel slet 10% runt 70% ( dvs 65-75%). Låg SOC är bra även för cyklerna, och det är knappast en slump att mitt batteri slits mycket mindre än genomsnittet.

Ska man göra något, kan det vara att hålla SOC under 55% i bilen när bilen står längre stunder. 55% på skärmen är inte över 57% sann SOC. Vid ca 57-60% sker det en förändring som i princip fördubblar calendar aging.
C842A283-C644-45D6-9031-B899AF02FBB2.jpeg
Calendar aging ”drabbar” bara bilen när den inte används, tex på natten.

Behöver man mer än 55%, men vill minimera calendar aging kan man se till att man laddar före avfärd (”just in time”).

Jag kör ett laddschema som sparar batteriet, å andra sidan är jag inte ett dugg rädd för att ladda fullt eller superchargra, så jag gör det varje gång jag behöver(minst). Jag förvärmer alltid(om jag kan) för att minska slitaget på batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Dexter »

Aida skrev:
Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
Det är inte så vi menade.
Utan håller man varje dags vilo SOC på 15-20% när man kört färdigt för dagen.
Ladda upp så många procent som du behöver för dagens körning innan du ska iväg så du har 15-20% kvar när du kommer hem.
En del behöver bara 20% över dagen för sin körning andra kanske 80% eller tom 100%
Det är bara att ladda på och använda bilen som man behöver.
Har du billig el viss tidpunkt så kör på det.
Batteriet dör inte av det sen har du garanti på det också.
Om bilen gick 50mil när den var ny och degraderas till 45 mil så är det fortfarande ok räckvidd tycker jag.
Ex Polestar 2 har i sin bruksanvisning att ha 23% SOC vid långtidslagring av bilen.
Användarvisningsbild
Holve
Teslaägare
Inlägg: 249
Blev medlem: 25 dec 2020 14:49

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Holve »

Aida skrev:
Så runt 45 % är alltså optimalt???? Jag ser två problem: man har inte tillräckligt med juice för oförutsedda resor och man måste ladda varje natt. Med Tibber skiljer ju sig priserna väldigt mkt och man vill ju passa på om det är billigt. Men kanske dumt om batteriet degraderas mer…?
För mig är det inga problem att pytsa i 25% på natten. Jag ansluter bilen när jag kommer hem och kör schemalagd laddning.
Jag gör sällan oförutsedda resor. Skulle det bli något panik grej så får vi tar frugans bensinbil.

Vad som är optimalt för dig vet jag naturligtvis inte.
En arbetskamrat köpte samma bil samma månad och laddar alltid till 70%.
Skal bli kul att jämföra om ett tag om det är någon skillnad på våra bilar.
TM 3 LR
Highland LR beställd
I övrigt analog vedeldare.
Skriv svar