Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och hållet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och hållet

Inlägg av LarsL »

Jag har fått en person på mig på Facebook som påstår att det inte är någon fara att köra ett lithiumbatteri ner till 0%. Jag har lärt mig sedan länge att detta ska undvikas och att bilen kan bli helt förstörd om den får stå urladdat länge. Jag har till och med för mig att någon här har fått sitt batteri förstört på en Roadster.

Jag tycker det är allvarligt om sånt här sprids, om det inte är sant. Så ni får gärna hjälpa mig med motargument.

Länkar som framförs som ”bevis”:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... lg04xgOB1Q

https://www.researchgate.net/publicatio ... _reactions
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2331
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av mans71 »

Har just gjort det på en macbook, nu stendött batteri.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Gustafsson »

Tyvärr inte ovanligt. Vet dock inte helt vad som sker i batteriet som gör att det inte kan laddas. Många Roadsters som drabbats f.ö. Även andra elbilar förstås. Googla på bricked battery
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
HX100
Inlägg: 323
Blev medlem: 18 apr 2019 13:10

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av HX100 »

Beror det inte på om produkten har en skyddsbuffert. Även när det visas 0% och stängs av så finns det lite kvar som skydd. (amatörer gissar vilt)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5515
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Gustafsson »

HX100 skrev:
Beror det inte på om produkten har en skyddsbuffert. Även när det visas 0% och stängs av så finns det lite kvar som skydd. (amatörer gissar vilt)
Jo så är det ju, men om batteriet faktiskt laddas ur helt är det svårt att ladda det igen. Vet att litiumbatterier inte alltid då är stendöda och i många fall kan väckas till liv igen, men det kräver specialbehandling. Haft min Roadster på ”critical low ” och 0km när en kylfläktskontakt brann. Blev lite kallsvettig, men det funkade att ladda - där finns dock en buffert.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Jag har fått en person på mig på Facebook som påstår att det inte är någon fara att köra ett lithiumbatteri ner till 0%. Jag har lärt mig sedan länge att detta ska undvikas och att bilen kan bli helt förstörd om den får stå urladdat länge. Jag har till och med för mig att någon här har fått sitt batteri förstört på en Roadster.

Jag tycker det är allvarligt om sånt här sprids, om det inte är sant. Så ni får gärna hjälpa mig med motargument.

Länkar som framförs som ”bevis”:
https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... lg04xgOB1Q

https://www.researchgate.net/publicatio ... _reactions
Jag gissar att personen det avser på facebook är jag. :D

Sök gärna på calendar aging, degradering etc. och mig som författare här på forumet.
Jag började läsa på om lithiumbatterier 2006 när jag började använda dem ganska mycket och upptäckte att det fanns väldigt mycket ”sanningar” runt lithiumbatterier.

Jag har läst väldigt mycket forskningsrapporter under åren och det accelererade såklart när jag beställde min Tesla.

Jag tänkte inte svara på själva grundfrågan då jag tror att det är mina påståenden på facebook som är ifrågasatta. Men jag vill varna för att det är troligt att jag påverkat några här också redan tidigare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3191
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Leo »

Man få skilja på 0% på mätaren i bilen (=när buffert finns kvar) och när ett batteriet verkligen är heeeeelt tömt. ;)
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2267
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Alla tekniska prylar kan gå sönder.

Det finns en massa olika batterikemier för Litium-batterier.

Hela tiden pågår en kemisk process inuti batteriet. Den kan plösligt stanna upp och batterier dör.

Har Panasonic batterier till en del Makita elverktyg, de kan plösligt bli väldigt dåliga och inte gå att ladda.

Så den batterivård de flesta här på forumet förespråkar är nog inte så tokig.
expat
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 dec 2021 16:12

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av expat »

Finns ju en del youtube videos som visar hur man kan väcka ett "dött" (dvs det tar inte laddning) 18650 batteri. Men hur man skall väcka 6000 tesla batterier på en gång, det vete fan
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Sarlacc »

Kanske inte tillför så mycket till TS fråga.

Grabben lät sitt li-po batteri till sin radiostyrda bil dräneras till 0. ”Han glömde kvar det i bilen”
Stendött enligt laddaren. Men väckte det till liv via tips från säljaren. Var en cell av 2 om jag inte minns fel som var död.
Tipset var att ge batteriet annan typ av laddning under en kort stund.
Har funkat bra sedan dess. Nu ser jag till att det inte dräneras till 0 och ladda bara till 50% när det inte ska användas.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av mati »

Vad menar du med annan typ av laddning?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare
Inlägg: 114
Blev medlem: 29 apr 2020 15:09
Ort: Mölndal

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av gasgaraget »

mati skrev:
Vad menar du med annan typ av laddning?
Antagligen kickstart med labbaggregat eller liknande utan kontroll av vad det matar. Lite mindre risk vid helt urladdat batteri. Men inte riskfritt.
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

mati skrev:
Vad menar du med annan typ av laddning?
När man använder laddare för lithiumbatterier har de skyddsdunktioner, bla mäter de spänningen för att avgöra hur många celler batteriet har i serie. Detta för att inte riskera att överladda ett lithiumbatteri vilket innebär brand och explosionsrisk.
Pga detta måste batteriet hålla en lägsta spänning/cell, tex 2.5V. Är spänningen lägre vägrar laddaren påbörja laddning.

Har man ett batteri där cellen håller för låg spänning eller 0V kan man trigga igång laddningen med att välja att ladda batteriet som ett Nickelkadmium eller nickel metallhybridbatteri. De laddarna (eller de inställningarna i en avancerad laddare) bryr sig inte om någon min. spänning så cellen börjar laddas. När cellen nått en spänning som accepteras av lithiumladdare/lithiumbatteri-inställning går cellen fortsätta att laddas med lithiumladdaren. Detta förfarande är inte att rekommendera om man inte vet vad man gör eftersom lithiumbatterier måste laddas med en lithiumbatteriladdare. Lithiumladdaren har en maxspänning på normalt 4.20V/cell vilket inte andra laddare har. Risken för brand är överhängande om man gör fel. (Det finns vissa lithiumbatterier med skyddskretsar som räddar situationen men det är långt ifrån alla. I mitt garage är det runt fyra av femtio som har det.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare
Inlägg: 72
Blev medlem: 20 nov 2021 17:49
Ort: Karlskrona

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Sarlacc »

Ja någon typ av kickstart kanske man säga.
Var ett antal år sedan men jag har för mig jag ändrade till NiMH på laddaren under en kort period. Hade batteriet i en laddpåse som man alltid ska ha.
Vart lite orolig men det gick bra. Tror jag även byggde en gipslåda och var beredd hehe
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av TiborBlomhall »

expat skrev:
Finns ju en del youtube videos som visar hur man kan väcka ett "dött" (dvs det tar inte laddning) 18650 batteri. Men hur man skall väcka 6000 tesla batterier på en gång, det vete fan
Jag tycker du sammanfattade skillnaden mellan teori och praktik väldigt bra där.
Användarvisningsbild
Dexter
Teslaägare
Inlägg: 721
Blev medlem: 04 dec 2020 09:34

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Dexter »

Stämmer att 18650 går kicka igång om man kan få det till ca 2,7V.
Men det är under förutsättning att skyddskretsarna inte bryter kontakten.
Finns en övertrycks skyddskrets i toppen som bryter kontakten kommer inte ihåg vid vilket tryck det var men tryck i 18650 kan vara uppemot 10bar när det löser ut.
Sen finns det en elektronisk krets i botten som bryter om spänningen går under 2,5V.
Löser dessa ut så går det inte kicka igång cellen.

Gör inte detta:
En 18650 smäller ganska bra titta på youtube.
Det går att demontera elektroniken i botten så man kan kicka igång cellen.
Och det går att återställa metall biten i toppen men det är risk för explosion av cellen eftersom man tar bort säkerhetskretsarna.
Gör inte det jag har haft några celler som började fräsa och jag slängde ut dem i panik.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 923
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av wannabee »

Detta är vad jag lärt mig om 18650 batterier.

De finns med och utan skyddskretsar, har en cell utan skyddskretsar sjunkit under en viss spänning hindrar skyddskretsar batteriet från att laddas.
Jag har köpt sådana utan skyddskretsar från kina, laddar dem individuellt med en laddare för upp till fyra celler individuellt, den känner av vilken typ av batteri det är. Det går att ställa in laddningsström individuellt

Hade ett 18 volts Makitabatteri med indikering som jag laddat ur för mycket, det var nästan nytt, så det gick inte att ladda. Indikering en matas av endast en av de fyra parkopplade batterierna, så det paret laddar ur först av alla. Det blev liggande ett år (olämpligt)

Plockade isär det och laddade det par som blivit urladdat med hjälp av att ha ett annat batteri parallellt (har jag för mig) så det gick att ladda i min individuella laddare.

Snart gick det inte att ladda i makitaladdaren igen och jag övergick till att skruva i sär det och ladda varje par individuellt. Nu har jag tröttnat på det, de två celler som legat urladdade i ett år har tagit skada av det och avviker för mycket i egenskaper från de andra tre paren, då Makita batterier kräver att batteriparen ska vara likvärdiga. Det består av fyra grupper med två parallellkopplade celler och dessa fyra par är sedan seriekopplade.

Jag tror de enskilda batterierna i Makita batteriet saknar skyddskrets, utan det sitter ett gemensamt skydd på kretskortet i batteriet.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av LarsL »

Ja, vi har ju kommit fram till att ett lithiumbatteri inte ska gå under 2,5V för då blir det förstört. Elbilar har en marginal i botten som gör att vi inte kommer nära det läget även in det står 0% på displayen.
När man bygger ett batteripack så har man ju ett BMS som håller koll på laddningen i varje parallellbank. BMS ser till att ingen bank kommer under 2,5V. Naturligtvis kan det hända att enskilda celler i banken skadas och får annan kapacitet men det bör då sänka hela bankens spänning. Efter en brickning borde det rimligen gå att öppna upp packet och byta ut de dåliga cellerna.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1368
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av thebishop »

Har en död skruvdragare på det temat.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
Ja, vi har ju kommit fram till att ett lithiumbatteri inte ska gå under 2,5V för då blir det förstört. Elbilar har en marginal i botten som gör att vi inte kommer nära det läget även in det står 0% på displayen.
Noterar att det inte kommit så mycket fakta i ärendet så jag kliver in i debatten om det är okey för dej Lars.

Läser man forskning runt undervoltage så händer det inget skadligt ned till 2.0V.

Under 2.0v (2.0 - 0.5) händer det grejer, men inte totalförstört utan lite mer än vid ”vanlig cykling”
Under 0.5V verkar det vara oförutsägbart, allt från väldigt liten skada till dött batteri.

Sammanfattning från en forskningsrapport i ämnet:
E284B24E-28C4-4350-9882-FCB146C76CA4.jpeg
Det här är egentligen lite utanför ämnet ”Låg SOC” tycker jag men det stödjer ändå på att ned till 2.5V är safe.

Panasonic NCR är NCA-kemi och alla specar jag sett från panasonic är 4.2-2.5V.

Exempel:
92C5CE79-A22F-4F10-B017-4067DB849800.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av LarsL »

AAKEE skrev:
Noterar att det inte kommit så mycket fakta i ärendet så jag kliver in i debatten om det är okey för dej Lars.
Självklart helt okej. Jag startade tråden på TCS för att fler skulle kunna komma med input och fakta. Det finns ju många här med gedigen kunskap om elbilar.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

Vill man läsa på kring lithiumbatterier är det bara googla. Det finns mängder med forskningsrapporter online. Vissa får man begära att få åtkomst till, men många är helt fria att ladda ned.

https://iopscience.iop.org/article/10.1 ... 609jes/pdf

https://www.osti.gov/pages/servlets/purl/1650174

Denna är riktigt bra och tydlig i sina överskådliga bilder. Inte NCA, men grundprinciperna är lätta att förstå:
[url] https://publications.lib.chalmers.se/re ... 249356.pdf[/b]
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

LarsL skrev:
AAKEE skrev:
Noterar att det inte kommit så mycket fakta i ärendet så jag kliver in i debatten om det är okey för dej Lars.
Självklart helt okej. Jag startade tråden på TCS för att fler skulle kunna komma med input och fakta. Det finns ju många här med gedigen kunskap om elbilar.
Bra! :D

Citerar grundinlägget:
Jag tycker det är allvarligt om sånt här sprids, om det inte är sant.
Det håller jag med om, och det är det som driver mig att göra inlägg både här ock på teslamotorsclub.com i ämnet.

Det är vanligt att folk laddar sällan(trots att de har möjlighet) för att de tror att lithiumbatterier fungerar som NiCd med minneseffekt.
Det är vanligt att folk tror att 80 eller 90% är bäst eftersom ”Tesla säger att man Ska ladda till 80 eller 90%”.
Det är också vanligt att folk säger att batteriet förstörs/degraderas kraftigt under 20% SOC eftersom bilen ”säger till på skarpen att batteriet förstörs om man inte laddar asap”.
Nästan alla tror att ”ladda bara över 90% vid resa” beror på att batteriet degraderas mycket hårdare över 90% SOC om det får ligga länge över 90%.

Allt ovan är felaktiga antaganden och ryktesspridning som fått fäste och är svårt att tvätta bort.

Jag brukar få ordentligt på foten av vissa eftersom jag tydligt inte fattar något alls om lithiumbatterier. Många som ”kan”, kan på forumsanningar som kanske inte har en full förankring i fakta. Här är en klassisk sån(har redigerat bort användarnamnet, så han slipper skämmas igen:
25F18F57-BCE9-468D-AFCA-B6F29864E1EC.jpeg

Det man bör börja med om man funderar är att läsa manualen till sin egen bil(eller någon annan Tesla) samt den information Tesla har online. När man läser den bör man vara noga med att läsa vad det verkligen står, så man inte flikar in egna antaganden utan läser det Tesla faktiskt säger.

När man greppat vad Tesla defakto säger kan man fundera varför de har de styrningar har.

Jag påstår att Tesla inte vill att man måste vara raketingengör och inte heller läsa en 100-sidig manual om batterihantering.
Tesla vill så klart ha så enkla ”regler” det går utan att batterierna ska degraderas så att det blir garantiärenden av det. Skulle tesla rekommendera att bara ladda till 50% skulle folk klaga över att ”jag köpte en bil med 50 mils räckvidd men jag får bara använda 25”.
Teslas vision är ju att visa världen att det går att gå över till miljövänligare fordon och fortfarande leva normalt.

Teslas råd om batteriskötsel är troligen fullt till vänster på denna skala:

Enkelt - - - - - - - - - låg degradering

I nästan alla fall kommer batterierna överleva Tesla-bilarnas livslängd ändå, och då finns inte något incitament i att begränsa hur bilen nyttjas. Batterierna kommer troligtvis ändå få ett andra liv som stationär lagring eller recyclas till nya Tesla batterier.

Har man den bilden klar; (vad säger Tesla defakto om detta och varför?) kan man sedan söka fakta om lithiumbatterier.

Mitt förslag är att alla som påstår t.ex att lithiumbatterier skulle förstöras av låg SOC backar upp det med riktiga fakta, och inte ”forumsanningar”.

Jag har 10 st Panasonic NCR21700T på ingång, för några egna mätningar. Har letat ett tag och som det verkar enligt ett riktigt batterinördforum så är dessa samma celler som Tesla använder. De är testade och verkar väldigt lika bekräftade celler från skrotade M3-batteriet, men fördelen är att de är nya utan cykler eller lång calendar aging med hög SOC.
Jag har inte bokat in alla tio för det jag planerat så jag skulle kunna använda en eller två för att köra lite lågvoltstester.( Jag har redan planerat att låta en eller två ligga med cirka 4.5% länge).
Huvudtestet är att se hur de beter sig utan och med förvärmning vid snabbladdning. Återkommer i det ärendet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Aida
Inlägg: 962
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av Aida »

AAKEE skrev:
LarsL skrev:
AAKEE skrev:
Noterar att det inte kommit så mycket fakta i ärendet så jag kliver in i debatten om det är okey för dej Lars.
Självklart helt okej. Jag startade tråden på TCS för att fler skulle kunna komma med input och fakta. Det finns ju många här med gedigen kunskap om elbilar.
Bra! :D

Citerar grundinlägget:
Jag tycker det är allvarligt om sånt här sprids, om det inte är sant.
Det håller jag med om, och det är det som driver mig att göra inlägg både här ock på teslamotorsclub.com i ämnet.

Det är vanligt att folk laddar sällan(trots att de har möjlighet) för att de tror att lithiumbatterier fungerar som NiCd med minneseffekt.
Det är vanligt att folk tror att 80 eller 90% är bäst eftersom ”Tesla säger att man Ska ladda till 80 eller 90%”.
Det är också vanligt att folk säger att batteriet förstörs/degraderas kraftigt under 20% SOC eftersom bilen ”säger till på skarpen att batteriet förstörs om man inte laddar asap”.
Nästan alla tror att ”ladda bara över 90% vid resa” beror på att batteriet degraderas mycket hårdare över 90% SOC om det får ligga länge över 90%.

Allt ovan är felaktiga antaganden och ryktesspridning som fått fäste och är svårt att tvätta bort.

Jag brukar få ordentligt på foten av vissa eftersom jag tydligt inte fattar något alls om lithiumbatterier. Många som ”kan”, kan på forumsanningar som kanske inte har en full förankring i fakta. Här är en klassisk sån(har redigerat bort användarnamnet, så han slipper skämmas igen:
25F18F57-BCE9-468D-AFCA-B6F29864E1EC.jpeg

Det man bör börja med om man funderar är att läsa manualen till sin egen bil(eller någon annan Tesla) samt den information Tesla har online. När man läser den bör man vara noga med att läsa vad det verkligen står, så man inte flikar in egna antaganden utan läser det Tesla faktiskt säger.

När man greppat vad Tesla defakto säger kan man fundera varför de har de styrningar har.

Jag påstår att Tesla inte vill att man måste vara raketingengör och inte heller läsa en 100-sidig manual om batterihantering.
Tesla vill så klart ha så enkla ”regler” det går utan att batterierna ska degraderas så att det blir garantiärenden av det. Skulle tesla rekommendera att bara ladda till 50% skulle folk klaga över att ”jag köpte en bil med 50 mils räckvidd men jag får bara använda 25”.
Teslas vision är ju att visa världen att det går att gå över till miljövänligare fordon och fortfarande leva normalt.

Teslas råd om batteriskötsel är troligen fullt till vänster på denna skala:

Enkelt - - - - - - - - - låg degradering

I nästan alla fall kommer batterierna överleva Tesla-bilarnas livslängd ändå, och då finns inte något incitament i att begränsa hur bilen nyttjas. Batterierna kommer troligtvis ändå få ett andra liv som stationär lagring eller recyclas till nya Tesla batterier.

Har man den bilden klar; (vad säger Tesla defakto om detta och varför?) kan man sedan söka fakta om lithiumbatterier.

Mitt förslag är att alla som påstår t.ex att lithiumbatterier skulle förstöras av låg SOC backar upp det med riktiga fakta, och inte ”forumsanningar”.

Jag har 10 st Panasonic NCR21700T på ingång, för några egna mätningar. Har letat ett tag och som det verkar enligt ett riktigt batterinördforum så är dessa samma celler som Tesla använder. De är testade och verkar väldigt lika bekräftade celler från skrotade M3-batteriet, men fördelen är att de är nya utan cykler eller lång calendar aging med hög SOC.
Jag har inte bokat in alla tio för det jag planerat så jag skulle kunna använda en eller två för att köra lite lågvoltstester.( Jag har redan planerat att låta en eller två ligga med cirka 4.5% länge).
Huvudtestet är att se hur de beter sig utan och med förvärmning vid snabbladdning. Återkommer i det ärendet.

Jag är inte riktigt med. Kan du inte förklara hur jag ska vårda mitt elbilsbatteri (Ioniq 5) så jag inte gör fel? Hittills har jag laddat max till 80 % och inte låtit laddningen sjunka under 20 % (hmmmm en gång gick den ner till 11 % nu när jag tänker efter). Detta är efter vad jag trott varit bäst för batteriet och att undvika att det försämras i prestanda. Gör jag rätt eller fel??
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3747
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Ingen fara att ladda ur ett lithiumbatteri helt och håll

Inlägg av AAKEE »

Aida skrev:
Jag är inte riktigt med. Kan du inte förklara hur jag ska vårda mitt elbilsbatteri (Ioniq 5) så jag inte gör fel? Hittills har jag laddat max till 80 % och inte låtit laddningen sjunka under 20 % (hmmmm en gång gick den ner till 11 % nu när jag tänker efter). Detta är efter vad jag trott varit bäst för batteriet och att undvika att det försämras i prestanda. Gör jag rätt eller fel??
Eftersom trådskaparen är ( eller var) skeptisk till mina påståenden rekommenderar jag att vi byter tråd så jag inte förstör tråden med just sånt som är ifrågasatt.

Läs tex dessa trådar och ställ frågan i någon av dem så svarar jag där, om du inte redan hittat svaret. Din ionic 5 verkar ha ett NMC-batteri( kallas NCM av vissa). Det finns info om NMC/NCM i trådarna.

viewtopic.php?f=43&t=21796&hilit=Calendar+aging

viewtopic.php?f=51&t=24745&hilit=Calend ... &start=100

viewtopic.php?f=51&t=27999&hilit=Calendar+aging

viewtopic.php?f=63&t=27895&hilit=Calendar+aging
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar