Återbetalning av handpenning

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Walker »

Jobbar Franz på Tesla?? ;)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av anna__ »

Walker skrev:
Jobbar Franz på Tesla?? ;)
Låter så, samma argument jag hörde idag från Tesla ..
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Franz »

Tycker det var väldigt tråkiga reaktioner på mitt inlägg. Det fanns bara goda avsikter i det hela i något jag trodde var relevant.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av acorn »

Tesla behöver i min mening inte betala tillbaka bokningsavgiften då reglerna för distansavtalslagen inte har uppfyllts ännu. Hur kommer det sig att jag säger detta, jo du har ännu inte köpt varan som Tesla säljer ännu och därför börjar detta först att gälla från det datum du hämtar ut din bil och 2 veckor framåt. Så vill man juridiskt ha tillbaka sina pengar får man hämta ut bilen och sedan få tillbaka avgiften. Sen kan ju Tesla välja att betala tillbaks den ändå innan bilen har kommit men det är inget de är tvingade till i min mening.

Skillnaden mot många andra köp som görs på distans är att du erlägger betalning direkt vid köptillfälle och då gäller lagen direkt. Antingen genom direkt betalning eller genom att Klarna som finansierar köpet åt dig. Att Tesla måste följa lagen är en självklarhet men distansavtalslagen gäller inte ännu då du faktiskt inte har köpt något från Tesla, för du har ännu inte köpt något från Tesla.
Matte
Inlägg: 282
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Matte »

Franz jag tycker det var ett bra inlägg! Även om det kanske var fel i sak så gav det en annan vinkel på diskussionen :)

Följer tråden med spänning!
juristen
Teslaägare
Inlägg: 859
Blev medlem: 19 dec 2018 11:15

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av juristen »

acorn skrev:
Tesla behöver i min mening inte betala tillbaka bokningsavgiften då reglerna för distansavtalslagen inte har uppfyllts ännu. Hur kommer det sig att jag säger detta, jo du har ännu inte köpt varan som Tesla säljer ännu och därför börjar detta först att gälla från det datum du hämtar ut din bil och 2 veckor framåt. Så vill man juridiskt ha tillbaka sina pengar får man hämta ut bilen och sedan få tillbaka avgiften. Sen kan ju Tesla välja att betala tillbaks den ändå innan bilen har kommit men det är inget de är tvingade till i min mening.

Skillnaden mot många andra köp som görs på distans är att du erlägger betalning direkt vid köptillfälle och då gäller lagen direkt. Antingen genom direkt betalning eller genom att Klarna som finansierar köpet åt dig. Att Tesla måste följa lagen är en självklarhet men distansavtalslagen gäller inte ännu då du faktiskt inte har köpt något från Tesla, för du har ännu inte köpt något från Tesla.
Du har rätt i att ångerfristen inte börjar löpa innan varan levererats, men samtidigt så kan det knappast vara lagstiftarens mening att varan måste levereras för att ångerrätten ska bli tillämplig. Och ur Teslas synvinkel borde det vara mycket bättre att inte behöva leverera en bil först, inte minst med tanke på att miljöbilspremien brinner inne. Med andra ord, vill Tesla spela kortet att man måste ta leverans, så kan man syna det.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Fredrik j »

Franz skrev:
Icke återbetalningsbar bokningsavgift etc. är ju inget nytt direkt. Bokar du en resa med SJ har du exakt samma sak.
Beror nog mest på att lagen om distansavtal uttryckligen inte gäller för "resor, boenden, till exempel flygbiljetter och hotellnätter".
Inte heller "Fritidsaktiviteter som utförs på en bestämd dag eller under en begränsad tidsperiod, till exempel kulturevent och fotbollsmatcher" omfattas.
Bilar nämns inte som ett undantag om dom inte skulle vara specialtillverkade.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av acorn »

juristen skrev:
acorn skrev:
Tesla behöver i min mening inte betala tillbaka bokningsavgiften då reglerna för distansavtalslagen inte har uppfyllts ännu. Hur kommer det sig att jag säger detta, jo du har ännu inte köpt varan som Tesla säljer ännu och därför börjar detta först att gälla från det datum du hämtar ut din bil och 2 veckor framåt. Så vill man juridiskt ha tillbaka sina pengar får man hämta ut bilen och sedan få tillbaka avgiften. Sen kan ju Tesla välja att betala tillbaks den ändå innan bilen har kommit men det är inget de är tvingade till i min mening.

Skillnaden mot många andra köp som görs på distans är att du erlägger betalning direkt vid köptillfälle och då gäller lagen direkt. Antingen genom direkt betalning eller genom att Klarna som finansierar köpet åt dig. Att Tesla måste följa lagen är en självklarhet men distansavtalslagen gäller inte ännu då du faktiskt inte har köpt något från Tesla, för du har ännu inte köpt något från Tesla.
Du har rätt i att ångerfristen inte börjar löpa innan varan levererats, men samtidigt så kan det knappast vara lagstiftarens mening att varan måste levereras för att ångerrätten ska bli tillämplig. Och ur Teslas synvinkel borde det vara mycket bättre att inte behöva leverera en bil först, inte minst med tanke på att miljöbilspremien brinner inne. Med andra ord, vill Tesla spela kortet att man måste ta leverans, så kan man syna det.
Håller med här, dock så har ju en viktig del av avtalet inte uppfyllts från kunden sida och det är ju att faktiskt betala något till Tesla.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Fredrik j »

juristen skrev:
acorn skrev:
Tesla behöver i min mening inte betala tillbaka bokningsavgiften då reglerna för distansavtalslagen inte har uppfyllts ännu. Hur kommer det sig att jag säger detta, jo du har ännu inte köpt varan som Tesla säljer ännu och därför börjar detta först att gälla från det datum du hämtar ut din bil och 2 veckor framåt. Så vill man juridiskt ha tillbaka sina pengar får man hämta ut bilen och sedan få tillbaka avgiften. Sen kan ju Tesla välja att betala tillbaks den ändå innan bilen har kommit men det är inget de är tvingade till i min mening.

Skillnaden mot många andra köp som görs på distans är att du erlägger betalning direkt vid köptillfälle och då gäller lagen direkt. Antingen genom direkt betalning eller genom att Klarna som finansierar köpet åt dig. Att Tesla måste följa lagen är en självklarhet men distansavtalslagen gäller inte ännu då du faktiskt inte har köpt något från Tesla, för du har ännu inte köpt något från Tesla.
Du har rätt i att ångerfristen inte börjar löpa innan varan levererats, men samtidigt så kan det knappast vara lagstiftarens mening att varan måste levereras för att ångerrätten ska bli tillämplig. Och ur Teslas synvinkel borde det vara mycket bättre att inte behöva leverera en bil först, inte minst med tanke på att miljöbilspremien brinner inne. Med andra ord, vill Tesla spela kortet att man måste ta leverans, så kan man syna det.
Men den som tar leverans och sen ångrar sig får nog svårt att köpa en bil av tesla senare.
Man läser ju om att en del beställer mer än en bil för att få fler lotter vid dragningen även om man redan från början vet att man bara ska köpa en bil.
lennholm
Inlägg: 10
Blev medlem: 29 jan 2019 16:31

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av lennholm »

Någon som vet hur det funkar med det höjda priset på Model 3? Jag beställde en P när priset fortfarande var 689k och det är det som står i mitt "beställningsavtal", men jag har ju inte fått slutfakturan än och misstänker att Tesla ger mig det nya, högre priset när den väl kommer. Det om något borde väl vara skäl för att få ångra köpet och få även bokningsavgiften tillbaka? Det är ju Tesla som på eget bevåg ändrat förutsättningarna för köpet.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Tellus »

lennholm skrev:
Någon som vet hur det funkar med det höjda priset på Model 3? Jag beställde en P när priset fortfarande var 689k och det är det som står i mitt "beställningsavtal", men jag har ju inte fått slutfakturan än och misstänker att Tesla ger mig det nya, högre priset när den väl kommer. Det om något borde väl vara skäl för att få ångra köpet och få även bokningsavgiften tillbaka? Det är ju Tesla som på eget bevåg ändrat förutsättningarna för köpet.

Du kommer få behålla priset som står i beställningsavtalet.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av martinot »

lennholm skrev:
Någon som vet hur det funkar med det höjda priset på Model 3? Jag beställde en P när priset fortfarande var 689k och det är det som står i mitt "beställningsavtal", men jag har ju inte fått slutfakturan än och misstänker att Tesla ger mig det nya, högre priset när den väl kommer. Det om något borde väl vara skäl för att få ångra köpet och få även bokningsavgiften tillbaka? Det är ju Tesla som på eget bevåg ändrat förutsättningarna för köpet.
Ändrar du inte din beställningen innan leverans så ger Tesla dig det pris som gällde när du beställde bilen.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av drbager »

Jag gjorde en anmälan till ARN idag eftersom Tesla vägrade betala tillbaka min handpenning när jag ville avbeställa pga att leveransen av MYLR flyttades från maj till oktober-november. Slutkläm från anmälan nedan:

"Min bedömning är sammantaget att företaget enligt svensk lag, är
juridiskt skyldigt att återbetala mig den handpenning à 2500 kr som jag redan erlagt
för fordonet med beställningsnummer RN1169XXXXX. Jag har rätt att få tillbaka
mina pengar med stöd i konsumentköplagen till följd av den leveransförsening
som uppstått. Jag har också rätt att få tillbaka mina pengar till följd av den ångerrätt
som stipuleras i Lag (2005:59) om distansavtal. Företagets eget beställningsavtal
är underordnat svensk lag och eventuella skrivelser i detta om att handpenningen
inte ska återbetalas är inte juridiskt giltiga. Till yttermera visso är företagets eget
beställningsavtal tvetydigt, eftersom avtalet anger att ""Om du utövar din ångerrätt
kommer vi att återbetala samtliga betalningar du gjort i anledning av köpet, genom
det betalningssätt som använts av dig.""

Bara att vänta nu.
Användarvisningsbild
pawweshark
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 30 sep 2020 21:53

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av pawweshark »

drbager skrev:
Jag gjorde en anmälan till ARN idag eftersom Tesla vägrade betala tillbaka min handpenning när jag ville avbeställa pga att leveransen av MYLR flyttades från maj till oktober-november. Slutkläm från anmälan nedan:

"Min bedömning är sammantaget att företaget enligt svensk lag, är
juridiskt skyldigt att återbetala mig den handpenning à 2500 kr som jag redan erlagt
för fordonet med beställningsnummer RN1169XXXXX. Jag har rätt att få tillbaka
mina pengar med stöd i konsumentköplagen till följd av den leveransförsening
som uppstått. Jag har också rätt att få tillbaka mina pengar till följd av den ångerrätt
som stipuleras i Lag (2005:59) om distansavtal. Företagets eget beställningsavtal
är underordnat svensk lag och eventuella skrivelser i detta om att handpenningen
inte ska återbetalas är inte juridiskt giltiga. Till yttermera visso är företagets eget
beställningsavtal tvetydigt, eftersom avtalet anger att ""Om du utövar din ångerrätt
kommer vi att återbetala samtliga betalningar du gjort i anledning av köpet, genom
det betalningssätt som använts av dig.""

Bara att vänta nu.
Spännande! Kötiden är ca 7 månader nu.
Tesla Model 3 LR 2020
Tesla Model Y LR 2022
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av spacecoin »

drbager skrev:
Jag gjorde en anmälan till ARN idag
Bra. Det behövs "prejudikat" så man vet vad som gäller. Jag tycker att Tesla beter sig dum-snålt när dom håller på så här. Fantastiskt sätt att bli av med framtida kunder.
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1430
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av kenjon »

drbager skrev:
Jag gjorde en anmälan till ARN idag eftersom Tesla vägrade betala tillbaka min handpenning när jag ville avbeställa pga att leveransen av MYLR flyttades från maj till oktober-november. Slutkläm från anmälan nedan:

"Min bedömning är sammantaget att företaget enligt svensk lag, är
juridiskt skyldigt att återbetala mig den handpenning à 2500 kr som jag redan erlagt
för fordonet med beställningsnummer RN1169XXXXX. Jag har rätt att få tillbaka
mina pengar med stöd i konsumentköplagen till följd av den leveransförsening
som uppstått. Jag har också rätt att få tillbaka mina pengar till följd av den ångerrätt
som stipuleras i Lag (2005:59) om distansavtal. Företagets eget beställningsavtal
är underordnat svensk lag och eventuella skrivelser i detta om att handpenningen
inte ska återbetalas är inte juridiskt giltiga. Till yttermera visso är företagets eget
beställningsavtal tvetydigt, eftersom avtalet anger att ""Om du utövar din ångerrätt
kommer vi att återbetala samtliga betalningar du gjort i anledning av köpet, genom
det betalningssätt som använts av dig.""

Bara att vänta nu.
Skickade du en kopia till Tesla? Då kanske du inte behöver vänta i 7 månader....
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 17 kWh batteri
Användarvisningsbild
drbager
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 maj 2022 22:21
Referralkod: ts.la/johanemil622445

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av drbager »

kenjon skrev:
drbager skrev:
Jag gjorde en anmälan till ARN idag eftersom Tesla vägrade betala tillbaka min handpenning när jag ville avbeställa pga att leveransen av MYLR flyttades från maj till oktober-november.

Bara att vänta nu.
Skickade du en kopia till Tesla? Då kanske du inte behöver vänta i 7 månader....
Inte efter själva anmälan, men jag mailade samma resonemang till dem med hänvisning till konsumentköplagen mm och talade sedan med dem i telefon. Fick då ett artigt nej till svar på mitt krav om att få tillbaka handpenning och de förklarade också att jag var välkommen att anmäla till ARN om jag ville.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av anna__ »

Min kompis neka dom också återbetalningen och då har hon ändå annullerat sin order inom 14 dagar.
Tesla Malmö
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Walker »

anna__ skrev:
Min kompis neka dom också återbetalningen och då har hon ändå annullerat sin order inom 14 dagar.
Tesla Malmö
Just Malmö verkar vara extra griniga. Och ha problem att läsa sitt egna avtal…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av anna__ »

Walker skrev:
anna__ skrev:
Min kompis neka dom också återbetalningen och då har hon ändå annullerat sin order inom 14 dagar.
Tesla Malmö
Just Malmö verkar vara extra griniga. Och ha problem att läsa sitt egna avtal…
Särskilt inom 14 dagar borde det vara ännu mindre strul
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av acorn »

I mitt huvud utan att vara världens kunnigaste på juridik så tolkar jag det som att dessa 14 dagar är från att man har hämtat ut bilen/betalt för den.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1731
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av Franz »

Kollade lite hos konsumentverket om det hela...

Det finns faktiskt text hos dem som tar upp exakt (?) detta. Det verkar här vara väldigt viktigt att skilja på avbeställning och att ånga ett köp.

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/
---
Ångerrätt eller avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Bilhandlaren kan inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för bilen. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.
---

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... 1vbmx5In1d
---
Din rätt att avbeställa
Enligt konsumentköplagen har du rätt att avbeställa bilen ända fram till att du har hämtat ut den hos bilhandlaren. Har du hämtat ut bilen har du inte längre möjlighet att avbeställa.

Bilhandlaren har rätt till ersättning på grund av din avbeställning. Normalt sett ökar kostnaderna ju närmare leveransdagen du kommer.
---

Det verkar vidare vara så att MRF har ett visst förfarande som de har tillsammans med konsumentverket men jag antar att Tesla inte är med i MRF. Det verkar dock vara för- och nackdelar med MRF-förfarandet. Det verkar hårdare på signerade avtal men tillåter och att det tas ut en kostnad om 1,5% vid avbeställning inom 7 dagar och 15% efter detta. Det finns och ett antal bestämmelser som gäller bilar under 7,5 basbelopp men det är knappast aktuellt för någon Tesla.

Är jag helt ute och cyklar? Det verkar stå ganska svart på vitt men jag slipper helst att bli lynchad eller anklagad för att jobba på Tesla etc.? ;) ;)
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av OfarligTesla »

Franz skrev:
Kollade lite hos konsumentverket om det hela...

Det finns faktiskt text hos dem som tar upp exakt (?) detta. Det verkar här vara väldigt viktigt att skilja på avbeställning och att ånga ett köp.

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/
---
Ångerrätt eller avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Bilhandlaren kan inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för bilen. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.
---

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... 1vbmx5In1d
---
Din rätt att avbeställa
Enligt konsumentköplagen har du rätt att avbeställa bilen ända fram till att du har hämtat ut den hos bilhandlaren. Har du hämtat ut bilen har du inte längre möjlighet att avbeställa.

Bilhandlaren har rätt till ersättning på grund av din avbeställning. Normalt sett ökar kostnaderna ju närmare leveransdagen du kommer.
---

Det verkar vidare vara så att MRF har ett visst förfarande som de har tillsammans med konsumentverket men jag antar att Tesla inte är med i MRF. Det verkar dock vara för- och nackdelar med MRF-förfarandet. Det verkar hårdare på signerade avtal men tillåter och att det tas ut en kostnad om 1,5% vid avbeställning inom 7 dagar och 15% efter detta. Det finns och ett antal bestämmelser som gäller bilar under 7,5 basbelopp men det är knappast aktuellt för någon Tesla.

Är jag helt ute och cyklar? Det verkar stå ganska svart på vitt men jag slipper helst att bli lynchad eller anklagad för att jobba på Tesla etc.? ;) ;)
Ja du är helt ute och cyklar i det här fallet, detta handlar inte om att avbeställa en bil utan om att utnyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen som vilken vara som helst. Enda gången försäljaren har möjlighet att inte lämna tillbaka hela köpeskillingen när man utnyttjar ångerrätten är ifall man använt produkten på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den (eller om det gäller specifika varor som biljetter och annat). Dvs om jag hämtar ut en Tesla och kör upp den på motorvägen samma kväll och kommer fram till att AP är dålig i mörker utan radar så kan Tesla inte få ersättning ifall jag vill lämna tillbaka bilen efter det eftersom jag inte använt bilen mer än nödvändigt för att undersöka den.. Men för att Tesla skall slippa stå där med en bil som registrerats på någon annan redan så är det smartare för dem ifall de bara ger tillbaka pengarna för bokningen innan jag hämtar ut bilen.

Tesla försöker äta kakan och ha den kvar, de vill sälja bilar online (dvs får en markant lägre kostnad) utan att följa lagen som skall ge en konsument skydd när avtal tecknas på distans.
Användarvisningsbild
acorn
Teslaägare
Inlägg: 141
Blev medlem: 19 maj 2022 11:14

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av acorn »

OfarligTesla skrev:
Franz skrev:
Kollade lite hos konsumentverket om det hela...

Det finns faktiskt text hos dem som tar upp exakt (?) detta. Det verkar här vara väldigt viktigt att skilja på avbeställning och att ånga ett köp.

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... lhandlare/
---
Ångerrätt eller avbeställning
Du har alltid rätt att avbeställa en bil innan den har levererats till dig. Bilhandlaren kan inte kräva att du ska genomföra köpet och betala för bilen. Företaget har däremot rätt att kräva ersättning av dig om de har haft kostnader i samband med beställningen.
---

https://www.hallakonsument.se/varor-och ... 1vbmx5In1d
---
Din rätt att avbeställa
Enligt konsumentköplagen har du rätt att avbeställa bilen ända fram till att du har hämtat ut den hos bilhandlaren. Har du hämtat ut bilen har du inte längre möjlighet att avbeställa.

Bilhandlaren har rätt till ersättning på grund av din avbeställning. Normalt sett ökar kostnaderna ju närmare leveransdagen du kommer.
---

Det verkar vidare vara så att MRF har ett visst förfarande som de har tillsammans med konsumentverket men jag antar att Tesla inte är med i MRF. Det verkar dock vara för- och nackdelar med MRF-förfarandet. Det verkar hårdare på signerade avtal men tillåter och att det tas ut en kostnad om 1,5% vid avbeställning inom 7 dagar och 15% efter detta. Det finns och ett antal bestämmelser som gäller bilar under 7,5 basbelopp men det är knappast aktuellt för någon Tesla.

Är jag helt ute och cyklar? Det verkar stå ganska svart på vitt men jag slipper helst att bli lynchad eller anklagad för att jobba på Tesla etc.? ;) ;)
Ja du är helt ute och cyklar i det här fallet, detta handlar inte om att avbeställa en bil utan om att utnyttja ångerrätten enligt distansavtalslagen som vilken vara som helst. Enda gången försäljaren har möjlighet att inte lämna tillbaka hela köpeskillingen när man utnyttjar ångerrätten är ifall man använt produkten på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den (eller om det gäller specifika varor som biljetter och annat). Dvs om jag hämtar ut en Tesla och kör upp den på motorvägen samma kväll och kommer fram till att AP är dålig i mörker utan radar så kan Tesla inte få ersättning ifall jag vill lämna tillbaka bilen efter det eftersom jag inte använt bilen mer än nödvändigt för att undersöka den.. Men för att Tesla skall slippa stå där med en bil som registrerats på någon annan redan så är det smartare för dem ifall de bara ger tillbaka pengarna för bokningen innan jag hämtar ut bilen.

Tesla försöker äta kakan och ha den kvar, de vill sälja bilar online (dvs får en markant lägre kostnad) utan att följa lagen som skall ge en konsument skydd när avtal tecknas på distans.
Här är jag ute på djupt vatten då jag inte är jurist men... Du ångrar ju inte ett köp av varan enligt distansavtalslagen då du inte har köpt en vara ännu. Köpet av varan sker ju först då du erlägger slutlikvid vilket sker vid upphämtning. Du har ju betalt en beställningsavgift som köper dig rätten att få en vara och sedan med samma avdrag på inköpspriset.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Återbetalning av handpenning

Inlägg av OfarligTesla »

acorn skrev:

Här är jag ute på djupt vatten då jag inte är jurist men... Du ångrar ju inte ett köp av varan enligt distansavtalslagen då du inte har köpt en vara ännu. Köpet av varan sker ju först då du erlägger slutlikvid vilket sker vid upphämtning. Du har ju betalt en beställningsavgift som köper dig rätten att få en vara och sedan med samma avdrag på inköpspriset.
Ja precis, men beställningsavgiften måste Tesla ge tillbaka ifall jag tar leverans av varan och vill utnyttja ångerrätten så länge jag inte använt bilen mer än som krävdes för att undersöka den. Därför är det mer eller mindre praxis att butikerna godtar att man ångrar köpet redan innan man fått varan på samma premisser eftersom de faktiskt tjänar på att du inte använder produkten alls. Men vill Tesla hellre att alla som vill ångra köpet skall plocka ut bilen och sedan lämna tillbaka den för att man skall få tillbaka beställningsavgiften så får de väl göra det, de kommer förlora massvis på det.
Skriv svar