taliz skrev:Det är väl just det den inte gör.malmer skrev:Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
En älg är inte statisk.
Moderator: Redaktion
taliz skrev:Det är väl just det den inte gör.malmer skrev:Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
En uppstoppad älg är detMWall skrev:taliz skrev:Det är väl just det den inte gör.malmer skrev:Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
En älg är inte statisk.
Hoppas detta klarnat innan min leverans i Q4...OfarligTesla skrev:Ja jag tror inte jag kommer våga ta leverans av vår bokade 3a förens man vet vad som händer, vill inte fastna i något mellanting som blir EOL direkt.
Det är tillräckligt många bilar ute som inte har radar nu så de kommer inte överge dem. Och HW4 lär inte komma på rätt lång tid. De kommer prioritera HW4 för cybertruck så innan det hamnar i Model Y/3 så är det nog 2024. Och Tesla Vision blir ju hela tiden bättre och bättre. Dock hade man ju gärna fått med de nya kamerorna med högre upplösning som samsung börjar tillverka åt tesla. Men inte klart när de kommer i bruk riktigt.mikebike skrev:Hoppas detta klarnat innan min leverans i Q4...OfarligTesla skrev:Ja jag tror inte jag kommer våga ta leverans av vår bokade 3a förens man vet vad som händer, vill inte fastna i något mellanting som blir EOL direkt.
Ja du, historien med Tesla säger att de inte har några problem att överge massvis med folk med någon dålig undanflykt. Best case är att man behöver köpa FSD för att få det uppdaterat så att grundfunktionaliteten fungerar, och det sker nog bara om de faktiskt kan göra det hyfsat enkelt och billigt.malmer skrev:
Det är tillräckligt många bilar ute som inte har radar nu så de kommer inte överge dem. Och HW4 lär inte komma på rätt lång tid. De kommer prioritera HW4 för cybertruck så innan det hamnar i Model Y/3 så är det nog 2024. Och Tesla Vision blir ju hela tiden bättre och bättre. Dock hade man ju gärna fått med de nya kamerorna med högre upplösning som samsung börjar tillverka åt tesla. Men inte klart när de kommer i bruk riktigt.
Radarmodulen kan dock lika gärna vara till Semi eller enbart till robotaxi, etc.OfarligTesla skrev:Med tanke på att Tesla redan registrerat ny radarmodul i USA gör att man kan nog kan förvänta sig att "Vision Only" blir kortlivat, det är ju inte heller Tesla Vision i sig som är det största problemet, det är att systemet är beroende av att både auto wipers och auto helljus fungerar perfekt, och det har de inte lyckats lösa på många år nu så ser inte varför det skulle lösas i närtid heller.
Jag tror inte på någon retro-fit. Det kanske behövs nytt kablage. Datorn som ska processa 4x upplösning kommer kanske att behöva mer ström än vad den nuvarande säkrings-gruppen till HW3-datorn ger osv. Eventuellt åtgärdar man kameraplaceringen också. Elon mumlade om att det i princip skulle vara billigare att ge folk en ny bil än att göra retrofit i någon intervju för en tid sedan, men jag hittar inte den nu.OfarligTesla skrev:Ja du, historien med Tesla säger att de inte har några problem att överge massvis med folk med någon dålig undanflykt. Best case är att man behöver köpa FSD för att få det uppdaterat så att grundfunktionaliteten fungerar, och det sker nog bara om de faktiskt kan göra det hyfsat enkelt och billigt.
Radar behövs för säker körning (autonomt) i motorvägsfart och i mörker och motljus. Det är inte tillräckligt med bara kameror.malmer skrev:Radarmodulen kan dock lika gärna vara till Semi eller enbart till robotaxi, etc.
Självklart, men Tesla har på ett år inte lyckats att få till Vision Only att ens klara i närheten av lika stor variation av förhållanden som versionen den ersatte för vanlig AP. Att de inte var redo att ta bort den från första början är ganska tydligt i det här skedet så det verkar rätt sannolikt att de gjorde det endast pga komponentbristen.malmer skrev:Radarmodulen kan dock lika gärna vara till Semi eller enbart till robotaxi, etc.
Ja det är ungefär var jag står också, ser det som osannolikt att man får det eftermonterat utan risken finns att man sitter fast i något som knappt underhålls. Vilket är varför jag skjuter upp leveransen tills vi vet mer, jag vill för det första inte få en sämre AP än jag redan har och definitivt inte sitta fast där i flera år.spacecoin skrev:Jag tror inte på någon retro-fit. Det kanske behövs nytt kablage. Datorn som ska processa 4x upplösning kommer kanske att behöva mer ström än vad den nuvarande säkrings-gruppen till HW3-datorn ger osv. Eventuellt åtgärdar man kameraplaceringen också. Elon mumlade om att det i princip skulle vara billigare att ge folk en ny bil än att göra retrofit i någon intervju för en tid sedan, men jag hittar inte den nu.
För oss med S/X som har stående skärm är ju redan i legacy-lägret när det gäller en mängd funktioner, utan annan anledning än att det är jobbigt för Tesla att underhålla två "orientations". Min bil är alltså redan legacy, efter drygt 2 år.
Skönt att det känns bättre!Sebastian+ skrev:Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Han skrev ju att han inte fått några uppdateringar.spacecoin skrev:Skönt att det känns bättre!Sebastian+ skrev:Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Bilen "lär" sig dock inget under körning, utan det är bara uppdateringar som förändrar beteendet.
Har upplevelser som pekar på att den kalibrerar sig:Sebastian+ skrev:Hej igen!
Vill uppdatera mig lite nu efter att ha kört ca 250 mil.
Upplever att AP blivit något bättre nu. Inga uppdateringar bilen. Är det möjligtvis så att bilarna kalibrerar sig löpande?
Har i alla fall inget problem på motorvägen längre.
Generellt börjar mer och mer bete sig som min M3 gjorde.
Tycker inte alls att den är osäker och ryckig som den var i början. Spökbromsningarna har också minskat upplever jag.
Hade flera spökbromsningar den första veckan med bilen. De sista ca 150 milen har det inte varit en enda.
Har inte provat landsvägen utan mittlinje på ett tag, men i övrigt känner jag ingen uppenbar skillnad mot M3an längre.
Knepigt?
Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Jag skulle säga, utan att försöka vara otrevlig, att det är troligare att det är confirmation-bias än något annat.Berguv skrev:Jag har fått två spökinbromsningar på 100 mil, båda var på EXAKT samma ställe:
Igår 1/7. Exakt samma situation. Bilen reagerade men bara pyttelite, det var som att den tvekade och släppte lite på gasen en stund (0.3s). Sedan körde den på som vanligt.
Detta stödjer hypotesen om kalibrering över tid skulle jag säga.
Synd. Då är det väl bara i mitt huvud som jag upplever det annorlunda.spacecoin skrev:Skönt att det känns bättre!Sebastian+ skrev:Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Bilen "lär" sig dock inget under körning, utan det är bara uppdateringar som förändrar beteendet.