Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Moderator: Redaktion
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Ja, upplevde heller aldrig att vår Model 3 med radar fixade vägar utan mittlinje särskilt bra. Lite nojig för att avsaknaden av radar i den nye ska visa sig dåligt i längden, om det återförs så blir ju våra bilar utan något av en citron.
Men å andra sidan, om det inte återinförs så lär ju radarn ändå sluta användas även i bilar som har det, svårt att tro att de underhåller kod för den i det läget.
Men å andra sidan, om det inte återinförs så lär ju radarn ändå sluta användas även i bilar som har det, svårt att tro att de underhåller kod för den i det läget.
Model Y LR AWD 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Tesla Vision är ett jävla skämt!
Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?
Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.
Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.
Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?
Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.
Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.
Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Hur ska man kunna använda autopiloten på vinterhalvåret om kamerorna har så dålig mörkerkänslighet att det krävs att man har helljuset på? Speciellt med den usla auto-avbländningen (eller har den blivit bättre?) Slutar AP fungera så fort man får mötande då? Kan man inte köra AP om en annan bil ligger inom synhåll framför en så att helljuset ska vara avstängt? Fattar den ens att helljuset ska vara avstängt då?
Lite orolig över detta för vår kommande MYLR. Autopiloten i vår M3 från 2019 med AP 2.5 funkar ju utmärkt i mörker utan helljus.
Läste nånstans att endel upplevde fantombromsning blivit bättre i 2022.16. Så kanske finns det hopp. Men uppenbart att de skrotade radarn pga komponentbrist/kostnad, inte för att Tesla Vision var bättre, även om den kanske trendar åt det hållet och kanske är bättre framåt hösten eller nästa år.
Lite orolig över detta för vår kommande MYLR. Autopiloten i vår M3 från 2019 med AP 2.5 funkar ju utmärkt i mörker utan helljus.
Läste nånstans att endel upplevde fantombromsning blivit bättre i 2022.16. Så kanske finns det hopp. Men uppenbart att de skrotade radarn pga komponentbrist/kostnad, inte för att Tesla Vision var bättre, även om den kanske trendar åt det hållet och kanske är bättre framåt hösten eller nästa år.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Extra skumt eftersom radarn inte har något att göra med just mörkerkörning i sig, och det har juNicke Nyfiken skrev:Tesla Vision är ett jävla skämt!
Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?
Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.
Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.
Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
som sagt funkat skapligt bra förut (t.o.m. riktigt bra om linjerna är ok), även efter AP1-tiden…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Det är väl just det den inte gör.malmer skrev:Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Kanske därför Tesla nu verkar kolla på att använda HD-radar i bilarna? Jag är inte jättesugen på att skaffa en bil med Tesla Vision med tanke på de problemen folk rapporterar om, ifall Tesla faktiskt går över till HD-radar lär utvecklingen för Tesla Vision dö rätt fort.Nicke Nyfiken skrev:Tesla Vision är ett jävla skämt!
Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?
Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.
Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.
Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
https://electrek.co/2022/06/08/tesla-fi ... -confused/
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Beror på vad den är anpassad för. Finns olika signalfilter. Verkar som att Teslas ändå på något sätt fixar att se hinder på vägen med radarn eftersom det inte krävs helljus för klassisk autopilot.taliz skrev:Det är väl just det den inte gör.malmer skrev:Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Jag skulle vilja säga att AP1 är som bäst i mörker, så länge det är torra vägar.Bjelke skrev:Extra skumt eftersom radarn inte har något att göra med just mörkerkörning i sig, och det har juNicke Nyfiken skrev:Tesla Vision är ett jävla skämt!
Min Model S från 2014 med AP1 är betydligt bättre på att köra själv, än en 8 år nyare Model Y med Tesla Vision.
Hur kan Tesla ha misslyckats så fullständigt med sin Auto Pilot när det började så bra för många år sedan?
Vi har alla hört att Total självkörning är runt hörnet... Tesla rullar ut det vilken torsdag som helst nu.
Känns som de var närmare total självkörning för 7 år sedan, än de är nu.
Tesla Vision AP:n är ju oanvändbar i vissa lägen i mörker. Den måste ha helljuset på för att fungera. Auto-helljuset vägrar ofta att blända av vid möte och jag förstår varför, för när man släcker det manuellt så skriker bilen att man måste ta över styrningen omedelbart från APn.
Nä det är en grym besvikelse att det gått så långt baklänges under 8 års ”utveckling”.
som sagt funkat skapligt bra förut (t.o.m. riktigt bra om linjerna är ok), även efter AP1-tiden…?
Dessutom fungerar auto-helljuset alldeles utmärkt. Och AP:n funkar som sagt fint med bara halvljus.
Model Y P
Model S P
Model S P
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Farthållaren på min XC60 fungerade utmärkt i snöglopp med minimal sikt. D.v.s. den följde och visualiserade bilar som jag inte kunde se!
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
taliz skrev:Det är väl just det den inte gör.malmer skrev:Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
En älg är inte statisk.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
En uppstoppad älg är detMWall skrev:taliz skrev:Det är väl just det den inte gör.malmer skrev:Radarn hjälper till vid mörkerkörning att se hinder längre bort såsom en älg eller skräp på vägen.
Radar är dålig på statiska objekt AFAIK.
En älg är inte statisk.
Att påstå att radar är dåligt är som att säga att alla mobilkameror är dåliga för man har en mobil från 1997.
Det Tesla haft på sina bilar är designad för enkel cruise-control och AEB, inte något mer. Den är för billig/dåligt för mer avancerade tillämpningar. Dom behöver en radar med bättre upplösning, vilket högst antagligen kommer i HW4.
Jag är fortfarande övertygad om att Tesla dumpade sin radar pga komponent-bristen. Vision-only är en marketing-spin av Elon. Radar behövs för både motljus och mörker.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Ja jag tror inte jag kommer våga ta leverans av vår bokade 3a förens man vet vad som händer, vill inte fastna i något mellanting som blir EOL direkt.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7583
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Hoppas detta klarnat innan min leverans i Q4...OfarligTesla skrev:Ja jag tror inte jag kommer våga ta leverans av vår bokade 3a förens man vet vad som händer, vill inte fastna i något mellanting som blir EOL direkt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Det är tillräckligt många bilar ute som inte har radar nu så de kommer inte överge dem. Och HW4 lär inte komma på rätt lång tid. De kommer prioritera HW4 för cybertruck så innan det hamnar i Model Y/3 så är det nog 2024. Och Tesla Vision blir ju hela tiden bättre och bättre. Dock hade man ju gärna fått med de nya kamerorna med högre upplösning som samsung börjar tillverka åt tesla. Men inte klart när de kommer i bruk riktigt.mikebike skrev:Hoppas detta klarnat innan min leverans i Q4...OfarligTesla skrev:Ja jag tror inte jag kommer våga ta leverans av vår bokade 3a förens man vet vad som händer, vill inte fastna i något mellanting som blir EOL direkt.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Ja du, historien med Tesla säger att de inte har några problem att överge massvis med folk med någon dålig undanflykt. Best case är att man behöver köpa FSD för att få det uppdaterat så att grundfunktionaliteten fungerar, och det sker nog bara om de faktiskt kan göra det hyfsat enkelt och billigt.malmer skrev:
Det är tillräckligt många bilar ute som inte har radar nu så de kommer inte överge dem. Och HW4 lär inte komma på rätt lång tid. De kommer prioritera HW4 för cybertruck så innan det hamnar i Model Y/3 så är det nog 2024. Och Tesla Vision blir ju hela tiden bättre och bättre. Dock hade man ju gärna fått med de nya kamerorna med högre upplösning som samsung börjar tillverka åt tesla. Men inte klart när de kommer i bruk riktigt.
Med tanke på att Tesla redan registrerat ny radarmodul i USA gör att man kan nog kan förvänta sig att "Vision Only" blir kortlivat, det är ju inte heller Tesla Vision i sig som är det största problemet, det är att systemet är beroende av att både auto wipers och auto helljus fungerar perfekt, och det har de inte lyckats lösa på många år nu så ser inte varför det skulle lösas i närtid heller.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Radarmodulen kan dock lika gärna vara till Semi eller enbart till robotaxi, etc.OfarligTesla skrev:Med tanke på att Tesla redan registrerat ny radarmodul i USA gör att man kan nog kan förvänta sig att "Vision Only" blir kortlivat, det är ju inte heller Tesla Vision i sig som är det största problemet, det är att systemet är beroende av att både auto wipers och auto helljus fungerar perfekt, och det har de inte lyckats lösa på många år nu så ser inte varför det skulle lösas i närtid heller.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Jag tror inte på någon retro-fit. Det kanske behövs nytt kablage. Datorn som ska processa 4x upplösning kommer kanske att behöva mer ström än vad den nuvarande säkrings-gruppen till HW3-datorn ger osv. Eventuellt åtgärdar man kameraplaceringen också. Elon mumlade om att det i princip skulle vara billigare att ge folk en ny bil än att göra retrofit i någon intervju för en tid sedan, men jag hittar inte den nu.OfarligTesla skrev:Ja du, historien med Tesla säger att de inte har några problem att överge massvis med folk med någon dålig undanflykt. Best case är att man behöver köpa FSD för att få det uppdaterat så att grundfunktionaliteten fungerar, och det sker nog bara om de faktiskt kan göra det hyfsat enkelt och billigt.
För oss med S/X som har stående skärm är ju redan i legacy-lägret när det gäller en mängd funktioner, utan annan anledning än att det är jobbigt för Tesla att underhålla två "orientations". Min bil är alltså redan legacy, efter drygt 2 år.
Radar behövs för säker körning (autonomt) i motorvägsfart och i mörker och motljus. Det är inte tillräckligt med bara kameror.malmer skrev:Radarmodulen kan dock lika gärna vara till Semi eller enbart till robotaxi, etc.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Självklart, men Tesla har på ett år inte lyckats att få till Vision Only att ens klara i närheten av lika stor variation av förhållanden som versionen den ersatte för vanlig AP. Att de inte var redo att ta bort den från första början är ganska tydligt i det här skedet så det verkar rätt sannolikt att de gjorde det endast pga komponentbristen.malmer skrev:Radarmodulen kan dock lika gärna vara till Semi eller enbart till robotaxi, etc.
Ja det är ungefär var jag står också, ser det som osannolikt att man får det eftermonterat utan risken finns att man sitter fast i något som knappt underhålls. Vilket är varför jag skjuter upp leveransen tills vi vet mer, jag vill för det första inte få en sämre AP än jag redan har och definitivt inte sitta fast där i flera år.spacecoin skrev:Jag tror inte på någon retro-fit. Det kanske behövs nytt kablage. Datorn som ska processa 4x upplösning kommer kanske att behöva mer ström än vad den nuvarande säkrings-gruppen till HW3-datorn ger osv. Eventuellt åtgärdar man kameraplaceringen också. Elon mumlade om att det i princip skulle vara billigare att ge folk en ny bil än att göra retrofit i någon intervju för en tid sedan, men jag hittar inte den nu.
För oss med S/X som har stående skärm är ju redan i legacy-lägret när det gäller en mängd funktioner, utan annan anledning än att det är jobbigt för Tesla att underhålla två "orientations". Min bil är alltså redan legacy, efter drygt 2 år.
- Sebastian+
- Teslaägare
- Inlägg: 139
- Blev medlem: 10 aug 2021 20:23
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Hej igen!
Vill uppdatera mig lite nu efter att ha kört ca 250 mil.
Upplever att AP blivit något bättre nu. Inga uppdateringar bilen. Är det möjligtvis så att bilarna kalibrerar sig löpande?
Har i alla fall inget problem på motorvägen längre.
Generellt börjar mer och mer bete sig som min M3 gjorde.
Tycker inte alls att den är osäker och ryckig som den var i början. Spökbromsningarna har också minskat upplever jag.
Hade flera spökbromsningar den första veckan med bilen. De sista ca 150 milen har det inte varit en enda.
Har inte provat landsvägen utan mittlinje på ett tag, men i övrigt känner jag ingen uppenbar skillnad mot M3an längre.
Knepigt?
Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Vill uppdatera mig lite nu efter att ha kört ca 250 mil.
Upplever att AP blivit något bättre nu. Inga uppdateringar bilen. Är det möjligtvis så att bilarna kalibrerar sig löpande?
Har i alla fall inget problem på motorvägen längre.
Generellt börjar mer och mer bete sig som min M3 gjorde.
Tycker inte alls att den är osäker och ryckig som den var i början. Spökbromsningarna har också minskat upplever jag.
Hade flera spökbromsningar den första veckan med bilen. De sista ca 150 milen har det inte varit en enda.
Har inte provat landsvägen utan mittlinje på ett tag, men i övrigt känner jag ingen uppenbar skillnad mot M3an längre.
Knepigt?
Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Skönt att det känns bättre!Sebastian+ skrev:Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Bilen "lär" sig dock inget under körning, utan det är bara uppdateringar som förändrar beteendet.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Han skrev ju att han inte fått några uppdateringar.spacecoin skrev:Skönt att det känns bättre!Sebastian+ skrev:Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Bilen "lär" sig dock inget under körning, utan det är bara uppdateringar som förändrar beteendet.
Kalibrering kan det säkert vara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Har upplevelser som pekar på att den kalibrerar sig:Sebastian+ skrev:Hej igen!
Vill uppdatera mig lite nu efter att ha kört ca 250 mil.
Upplever att AP blivit något bättre nu. Inga uppdateringar bilen. Är det möjligtvis så att bilarna kalibrerar sig löpande?
Har i alla fall inget problem på motorvägen längre.
Generellt börjar mer och mer bete sig som min M3 gjorde.
Tycker inte alls att den är osäker och ryckig som den var i början. Spökbromsningarna har också minskat upplever jag.
Hade flera spökbromsningar den första veckan med bilen. De sista ca 150 milen har det inte varit en enda.
Har inte provat landsvägen utan mittlinje på ett tag, men i övrigt känner jag ingen uppenbar skillnad mot M3an längre.
Knepigt?
Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Jag har fått två spökinbromsningar på 100 mil, båda var på EXAKT samma ställe:
När jag körde hem efter att ha hämtat bilen 21/6:
Ligger i högerfil på motorväg. Det finns en avfartsfil till höger om mig med bil som deaccelererar. För att svänga av. Kraftig spökbromsning, det var som att bilen trodde den andra bilen bromsade framför mig.
Igår 1/7. Exakt samma situation. Bilen reagerade men bara pyttelite, det var som att den tvekade och släppte lite på gasen en stund (0.3s). Sedan körde den på som vanligt.
Detta stödjer hypotesen om kalibrering över tid skulle jag säga.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Jag skulle säga, utan att försöka vara otrevlig, att det är troligare att det är confirmation-bias än något annat.Berguv skrev:Jag har fått två spökinbromsningar på 100 mil, båda var på EXAKT samma ställe:
Igår 1/7. Exakt samma situation. Bilen reagerade men bara pyttelite, det var som att den tvekade och släppte lite på gasen en stund (0.3s). Sedan körde den på som vanligt.
Detta stödjer hypotesen om kalibrering över tid skulle jag säga.
Situationen som du upplever är "exakt samma situation" är inte exakt samma situation och t ex färgen på evt bilar runtom, väder, tiden på dagen eller kartinformation etc etc kan påverka beteendet.
Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)
Vi körde nästan 15000 mil med Model 3, och nu efter snart 1700 med Model Y så kan jag hålla med om att FSD/AP definitivt upplevs som sämre på Y. Bromsningarna är fler, på nya ställen och kraftigare.
Det är egentligen bara ett ställe som spökbromsningarna är konsekventa på båda bilarna, och det är bron över Dalälven vid Dragon Gate i norrgående på E4. En spökbromsning i slutet av påfarten från Dragon Gate och en precis efter brofästet norr om älven. Varje gång.
Det är egentligen bara ett ställe som spökbromsningarna är konsekventa på båda bilarna, och det är bron över Dalälven vid Dragon Gate i norrgående på E4. En spökbromsning i slutet av påfarten från Dragon Gate och en precis efter brofästet norr om älven. Varje gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.