Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av spacecoin »

Sebastian+ skrev:
Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Skönt att det känns bättre!
Bilen "lär" sig dock inget under körning, utan det är bara uppdateringar som förändrar beteendet.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14381
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev:
Sebastian+ skrev:
Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Skönt att det känns bättre!
Bilen "lär" sig dock inget under körning, utan det är bara uppdateringar som förändrar beteendet.
Han skrev ju att han inte fått några uppdateringar.
Kalibrering kan det säkert vara.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Berguv
Inlägg: 108
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Berguv »

Sebastian+ skrev:
Hej igen!

Vill uppdatera mig lite nu efter att ha kört ca 250 mil.

Upplever att AP blivit något bättre nu. Inga uppdateringar bilen. Är det möjligtvis så att bilarna kalibrerar sig löpande?

Har i alla fall inget problem på motorvägen längre.

Generellt börjar mer och mer bete sig som min M3 gjorde.

Tycker inte alls att den är osäker och ryckig som den var i början. Spökbromsningarna har också minskat upplever jag.

Hade flera spökbromsningar den första veckan med bilen. De sista ca 150 milen har det inte varit en enda.

Har inte provat landsvägen utan mittlinje på ett tag, men i övrigt känner jag ingen uppenbar skillnad mot M3an längre.

Knepigt?
Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Har upplevelser som pekar på att den kalibrerar sig:

Jag har fått två spökinbromsningar på 100 mil, båda var på EXAKT samma ställe:

När jag körde hem efter att ha hämtat bilen 21/6:
Ligger i högerfil på motorväg. Det finns en avfartsfil till höger om mig med bil som deaccelererar. För att svänga av. Kraftig spökbromsning, det var som att bilen trodde den andra bilen bromsade framför mig.

Igår 1/7. Exakt samma situation. Bilen reagerade men bara pyttelite, det var som att den tvekade och släppte lite på gasen en stund (0.3s). Sedan körde den på som vanligt.

Detta stödjer hypotesen om kalibrering över tid skulle jag säga.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av spacecoin »

Berguv skrev:
Jag har fått två spökinbromsningar på 100 mil, båda var på EXAKT samma ställe:

Igår 1/7. Exakt samma situation. Bilen reagerade men bara pyttelite, det var som att den tvekade och släppte lite på gasen en stund (0.3s). Sedan körde den på som vanligt.

Detta stödjer hypotesen om kalibrering över tid skulle jag säga.
Jag skulle säga, utan att försöka vara otrevlig, att det är troligare att det är confirmation-bias än något annat.

Situationen som du upplever är "exakt samma situation" är inte exakt samma situation och t ex färgen på evt bilar runtom, väder, tiden på dagen eller kartinformation etc etc kan påverka beteendet.
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av themax »

Vi körde nästan 15000 mil med Model 3, och nu efter snart 1700 med Model Y så kan jag hålla med om att FSD/AP definitivt upplevs som sämre på Y. Bromsningarna är fler, på nya ställen och kraftigare.

Det är egentligen bara ett ställe som spökbromsningarna är konsekventa på båda bilarna, och det är bron över Dalälven vid Dragon Gate i norrgående på E4. En spökbromsning i slutet av påfarten från Dragon Gate och en precis efter brofästet norr om älven. Varje gång.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Sebastian+
Teslaägare
Inlägg: 139
Blev medlem: 10 aug 2021 20:23

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av Sebastian+ »

spacecoin skrev:
Sebastian+ skrev:
Hoppas det är så att bilen lär sig och blir ”tryggare” /säkrare med tiden.
Skönt att det känns bättre!
Bilen "lär" sig dock inget under körning, utan det är bara uppdateringar som förändrar beteendet.
Synd. Då är det väl bara i mitt huvud som jag upplever det annorlunda.

Kanske blivit van och glömt hur M3 betedde sig! Haha!

Stör mig dock inte alls längre på samma sätt som jag gjorde i början. Tyckte AP kändes väldigt osäker och det var fysiska ryckningar i ratten jämt och ständigt. Det är det faktiskt inte längre.

Kan som sagt inte säga att det är någon märkbar skillnad mot M3 just nu. Men det var det i början.

Men då har jag förstås inte provat landsvägen utan mittlinjer som jag refererade till tidigare.

Hur som helst. Uppdateringar/kalibreringar eller inte. Så är jag nöjd och glad nu igen :)
Användarvisningsbild
PontusT
Teslaägare
Inlägg: 102
Blev medlem: 03 aug 2019 09:01

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av PontusT »

Jag har en M3P och jag tycker autopiloten blivit blivit sämre senaste två åren. Den hade sin peak sommaren 2020, då kunde den sakta ner i kurvor där det behövdes på mindre vägar. Sedan kom nån ny version, nu tjuter den och stänger av AP istället så fort den kommer in för snabbt i en sväng. Även spökbromsningarna har blivit sämre med tiden. Helt otroligt att man prata om självkörande tesla vilken dag som helst när den inte ens fixar att sakta ner inför en kurva eller att sakta ner i tid när hastigheten sänks. Just nu är det bara en bra filassistans och adaptiv farthållare förutsatt att det är bra förhållanden med en fil och inga tveksamheter. 2+1 vägar är den alldeles för dålig på och kör ut på mittlinjen i ca 25% av fallen. Hålla korrekt hastighet fixar den inte heller, det blir alldeles för ofta fel.
Model 3 Performance.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Har autopilot blivit sämre? (M3 -> MYP)

Inlägg av spacecoin »

Jag har samma intryck och håller med 100%. Jag tycker dessutom att sådana enkla saker som att börja anpassa hastigheten nedåt 100 m innan en ny gräns vore trevligt. Det är ryckigt nu.
Skriv svar