Tesla i Trucker Dashcam Sweden

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden

Inlägg av Curik »

DanneLKPG skrev:
OfarligTesla skrev:
Nu var det många idioter i filmen men just han som pekade finger gjorde väl inget jättekonstigt förutom att köra om på höger sida? Om lastbilen behövde tvärnita på grund av att det tillkommer en till bil vid rödljuset med så pass lång förvarning så körde han för fort från början och borde börjat bromsa bra mycket tidigare.
Jag förstår att inte alla vet om hur lång bromssträcka som krävs för tunglastade fordon och att alla kan göra felbedömningar - men att sedan dra ner rutan och peka finger som svar när lastbilsföraren sket på sig och varnar med ljus/signal att han riskerar att krocka... Det är det som gör händelsen särskilt illa för mig. Det gick från "oops..." till "Fuck you! Det var ditt eget fel!" :roll:
Fast det är inte så det fungerar; har du lång bromssträcka så ska du hålla längre avstånd. Att peka finger tycker jag dock är rätt fånigt. Och att backa mot bakomvarande..
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden

Inlägg av OfarligTesla »

Jeppe_E skrev:


Jösses vad det var svårt. Lastbilschauffören hade anpassat sin körning efter framförvarande fordon. När ett nytt fordon hastigt hamnade i körfältet, så fick lastbilschauffören anpassa sitt avstånd till framförvarande genom att trycka betydligt hårdare på bromsen än vad som borde varit nödvändigt. Tesla-ägaren gjorde fel, vilket med tanke på partitillhörigheten (fd av anledning) så är det inte första gången som han gjorde fel. EOD!
Tänk om alla körde som du förespråkade, köra med inga marginaler för saker man inte redan ser eller koll på hur omgivningen är så att det är omöjligt att någon byter fil framför utan att det blir panikinbromsningar. En säker förare kör proaktivt och lämnar utrymme för att vanliga händelser i trafiken kan ske säkert, så har man längre bromssträcka får man helt enkelt ta höjd för det. Men lastbilschaufförer kör oftast som blådårar inne i städerna så är inte förvånad att de inte gör det.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden

Inlägg av Curik »

OfarligTesla skrev:
Och jo precis sådana där saker bör man planera sin körning efter då det är så "alla" kör i stadstrafik så att ha någon billängd i marginal utan att behöva panikbromsa när bilen faktiskt inte kastar sig in framför utan gör det med bra avstånd är standard.
Det är så gulligt när Stockholmare berättar att dom är Stockholmare utan att säga det. :lol: Det är knappast särskilt vanligt utanför Stockholm/Göteborg.

Men jag håller med dig i sak, absolut.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1110
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden

Inlägg av DanneLKPG »

Curik skrev:
DanneLKPG skrev:
OfarligTesla skrev:
Nu var det många idioter i filmen men just han som pekade finger gjorde väl inget jättekonstigt förutom att köra om på höger sida? Om lastbilen behövde tvärnita på grund av att det tillkommer en till bil vid rödljuset med så pass lång förvarning så körde han för fort från början och borde börjat bromsa bra mycket tidigare.
Jag förstår att inte alla vet om hur lång bromssträcka som krävs för tunglastade fordon och att alla kan göra felbedömningar - men att sedan dra ner rutan och peka finger som svar när lastbilsföraren sket på sig och varnar med ljus/signal att han riskerar att krocka... Det är det som gör händelsen särskilt illa för mig. Det gick från "oops..." till "Fuck you! Det var ditt eget fel!" :roll:
Fast det är inte så det fungerar; har du lång bromssträcka så ska du hålla längre avstånd. Att peka finger tycker jag dock är rätt fånigt. Och att backa mot bakomvarande..
Men han höll ju avstånd och sedan trängde sig en annan bil framför så att han inte hade tid att justera avståndet innan det var stopp...
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden

Inlägg av OfarligTesla »

Curik skrev:
Det är så gulligt när Stockholmare berättar att dom är Stockholmare utan att säga det. :lol: Det är knappast särskilt vanligt utanför Stockholm/Göteborg.

Men jag håller med dig i sak, absolut.
Kanske är jag som skadad av Stockholmstrafiken och håller utkik hela tiden men det händer mer eller mindre varje gång jag är på väg ut från Stockholm med bilen, alltid någon som ligger i fel fil och byter fil. Det Teslan gjorde i filmen är enligt mig ett högst odramatiskt byte dessutom där det var mycket avstånd och dessutom var redan rött där framme så alla saktade redan ner, händer mig ofta att folk gör det över heldragen linje från mer eller mindre stillastående några meter framför bilen...
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden

Inlägg av Dinsdale »

B99 skrev:
Bilen är registrerad på en lokal kändis i ett "ytterkantsparti" (ej V). Kanske tur att han nyligen lämnade sina uppdrag.
Inte säkert det är samma person som är registrerad på bilen som också framför bilen. Med tanke på det dåliga omdömet föraren uppvisar i trafiken är det förvisso sannolikt att någon med lokalkännedom som sett både förare och dennes dåliga omdöme live ett antal gånger kan göra kopplingen. Men skulle gissa att det ändå inte är bortom rimligt tvivel att det är nån annan, baserat på bara den här videon.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 685
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Tesla i Trucker Dashcam Sweden

Inlägg av Dinsdale »

OfarligTesla skrev:
Jeppe_E skrev:

Alltså, Chauffören hade nog planerat sin körning bra, eller du menar att hen borde ha planerat att en idiot skulle dyka upp och köra in framför och minska stoppsträckan väsentligt? Vi bratar här (enligt bedömning från videon) en minskning från ca 20m till 13m. Lycka till med att planera sådant med 30-40 ton lastbil. Det är ju ofta dessa kommentarer man ser från folk som inte förstår att lastbilar kräver helt andra stoppsträckor. Dessa planerar ju de flesta chaufförer med.

Detsamma gäller ju med vanlig bil, när någon knör sig in. Då får man trycka lite extra på bromsen. Men det är som sagt lite skillnad på en 1900 kg tung Tesla och en 30-tons lastbil. Chauffören blev ju irriterad för att han var tvungen att panikbromsa, så det blir ju lite fel att påstå att hen inte planerar sin körning rätt. Det har du ju som åskådare väldigt svårt att bedöma.

Vi kan väl vara överens om att det var dumt gjort, oavsett? Vi behöver mer hänsyn i trafiken oavsett och att sluta stressa.
Ja, och att han behövde panikbromsa var helt hans egna fel i grunden. Det som Teslan gjorde där är inget ovanligt i stadstrafik alls och händer hela tiden så då måste man som förare vara beredd på det. Oavsett ekipage och bromssträckor måste man se till att ha marginaler i sitt körsätt och som syns på dashcam så började han bromsa väldigt sent oavsett så vad var hans plan ifall de där metrarna är skillnaden mellan panikbroms och lugn inbromsning?

Men med tanke på hur lastbilschaufförer verkar köra så gillar de att ta saker i sista sekunden, ser det hela tiden när de panikbromsar för att någon tänkte använda ett övergångsställe och skrämmer slag på gångtraffikanterna eller kommer i hög hastighet och bromsar tvärt en meter bakom bilen när man står vid ett rödljus och undrar ifall man kommer bli mos eller inte. Vet inte om det är för att de vill ha små marginaler eller om de sitter och halvsover vid ratten, men något är det.

Som sagt så beter sig Teslaföraren inte exemplariskt heller, kör om på höger sida och pekar finger men lastbilsföraren har i mina ögon ingen att vara speciellt sur på där.
Att saker händer titt som tätt är inte samma sak som att det som händer är rätt. För att veta vad som är rätt får man titta på lagen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1998-1276
Utdrag:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.

En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.

Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Teslan blinkar inte, alltså är det Teslan som gör fel och därmed initierar det hela.
66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.
Teslaföraren är skyldig att känna till stoppsträckan på lastbilen, det är vi andra också för övrigt. Vet vi inte den får vi vackert köra in bakom lastbilen istället. Dessutom skapas ett onödigt hinder i det här fallet.

Lastbilschauffören å andra sidan använder eventuellt signalhornet i något läge. Det skulle kunna, om signalhornet använts när lastbilen redan stannat, vara ett brott mot mot 64 §. Är det däremot så att han slänger sig på tutan i samma stund Teslan utan att blinka byter fil, eller under inbromsningen är det ok. Men inte efteråt, när olyckan är ett faktum eller helt har kunnat undvikas.
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Att tuta i efterhand för att få personen att lära sig till nästa gång tror jag inte anses förebyggande ;-)

Sen backar teslaföraren också, det är väl antagligen att anse som att man hindrar andra trafikanter, vilket man inte heller får göra:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
Kan initialt inte se hur man kan lasta lastbilschauffören inför rödljuset, denne förefaller ha anpassat sig till situationen, däremot tutandet efteråt (om det öht förekom något tutande, det hörs ju inte på videon så det vet vi inte).

Det finns en hastighetsangivelse i dashcammen också, man kan ju jämföra den med hastighetsbegränsningen på platsen. Om den visar rätt kan man även räkna ut teslans hastighet i omkörningen, det skulle kunna vara så att Teslaföraren även gjort sig skyldig till hastighetsöverträdelse för att hinna förbi lastbilen innan rödljuset.
Model 3 SR+ 18" 2021
Skriv svar