OfarligTesla skrev:Jeppe_E skrev:
Alltså, Chauffören hade nog planerat sin körning bra, eller du menar att hen borde ha planerat att en idiot skulle dyka upp och köra in framför och minska stoppsträckan väsentligt? Vi bratar här (enligt bedömning från videon) en minskning från ca 20m till 13m. Lycka till med att planera sådant med 30-40 ton lastbil. Det är ju ofta dessa kommentarer man ser från folk som inte förstår att lastbilar kräver helt andra stoppsträckor. Dessa planerar ju de flesta chaufförer med.
Detsamma gäller ju med vanlig bil, när någon knör sig in. Då får man trycka lite extra på bromsen. Men det är som sagt lite skillnad på en 1900 kg tung Tesla och en 30-tons lastbil. Chauffören blev ju irriterad för att han var tvungen att panikbromsa, så det blir ju lite fel att påstå att hen inte planerar sin körning rätt. Det har du ju som åskådare väldigt svårt att bedöma.
Vi kan väl vara överens om att det var dumt gjort, oavsett? Vi behöver mer hänsyn i trafiken oavsett och att sluta stressa.
Ja, och att han behövde panikbromsa var helt hans egna fel i grunden. Det som Teslan gjorde där är inget ovanligt i stadstrafik alls och händer hela tiden så då måste man som förare vara beredd på det. Oavsett ekipage och bromssträckor måste man se till att ha marginaler i sitt körsätt och som syns på dashcam så började han bromsa väldigt sent oavsett så vad var hans plan ifall de där metrarna är skillnaden mellan panikbroms och lugn inbromsning?
Men med tanke på hur lastbilschaufförer verkar köra så gillar de att ta saker i sista sekunden, ser det hela tiden när de panikbromsar för att någon tänkte använda ett övergångsställe och skrämmer slag på gångtraffikanterna eller kommer i hög hastighet och bromsar tvärt en meter bakom bilen när man står vid ett rödljus och undrar ifall man kommer bli mos eller inte. Vet inte om det är för att de vill ha små marginaler eller om de sitter och halvsover vid ratten, men något är det.
Som sagt så beter sig Teslaföraren inte exemplariskt heller, kör om på höger sida och pekar finger men lastbilsföraren har i mina ögon ingen att vara speciellt sur på där.
Att saker händer titt som tätt är inte samma sak som att det som händer är rätt. För att veta vad som är rätt får man titta på lagen
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... -1998-1276
Utdrag:
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har körriktningsvisare, skall föraren i stället visa sin avsikt genom att sträcka ut armen.
En förare som avser att stanna eller hastigt minska farten skall ge tecken med stopplyktan för att visa sin avsikt. Om fordonet inte har någon stopplykta skall föraren i stället visa sin avsikt genom att höja armen.
Tecken skall ges i god tid innan den avsedda manövern genomförs och vara väl synligt och otvetydigt. Teckengivningen skall upphöra så snart manövern är avslutad.
Teslan blinkar inte, alltså är det Teslan som gör fel och därmed initierar det hela.
66 § Även om en förare givit signal eller tecken är han eller hon skyldig att försäkra sig om att den avsedda manövern kan göras utan fara eller onödigt hinder för någon annan.
Teslaföraren är skyldig att känna till stoppsträckan på lastbilen, det är vi andra också för övrigt. Vet vi inte den får vi vackert köra in bakom lastbilen istället. Dessutom skapas ett onödigt hinder i det här fallet.
Lastbilschauffören å andra sidan använder eventuellt signalhornet i något läge. Det skulle kunna, om signalhornet använts när lastbilen redan stannat, vara ett brott mot mot 64 §. Är det däremot så att han slänger sig på tutan i samma stund Teslan utan att blinka byter fil, eller under inbromsningen är det ok. Men inte efteråt, när olyckan är ett faktum eller helt har kunnat undvikas.
64 § När det behövs för att förebygga eller avvärja fara, skall en förare ge ljud- eller ljussignaler eller på något annat lämpligt sätt väcka andra trafikanters uppmärksamhet.
Att tuta i efterhand för att få personen att lära sig till nästa gång tror jag inte anses förebyggande
Sen backar teslaföraren också, det är väl antagligen att anse som att man hindrar andra trafikanter, vilket man inte heller får göra:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
Kan initialt inte se hur man kan lasta lastbilschauffören inför rödljuset, denne förefaller ha anpassat sig till situationen, däremot tutandet efteråt (om det öht förekom något tutande, det hörs ju inte på videon så det vet vi inte).
Det finns en hastighetsangivelse i dashcammen också, man kan ju jämföra den med hastighetsbegränsningen på platsen. Om den visar rätt kan man även räkna ut teslans hastighet i omkörningen, det skulle kunna vara så att Teslaföraren även gjort sig skyldig till hastighetsöverträdelse för att hinna förbi lastbilen innan rödljuset.