Sälja bil med finansiell leasing?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av teslaponken »

Hej! Ser att MY LR rusat i värde. Både på tesla.com men också på Blocket säljs de tokdyrt.

Min köptes förra året på företaget (finansiell leasing) och jag brukar den som tjänstebil. Det är mitt egna fåmansföretag.

Bilen uttagen höst 2021, 1300 mil, superfint skick med extrautrustning vit interiör (13 000kr), vinterhjul (värde 22 500kr), accelerationsboost (värde 19 200kr).

Bilen kostade mig totalt 790K, efter miljöbonus 720K.

På leasinggrejen avbetalas bilen månatligen och skulden är 490K sek idag. Ser att de billigaste utan utrustning går för 760K på blocket, de med liknande utrustning som min över 800K (!!).

Även vinst 50K sek i vinst känns det som ett givet sälj för mig, särskilt när jag inte är så fäst vid bilen. Jag gillar helt enkelt pengarna.

Nu till praktisk.fråga.

Hur göra? Ska jag lösa DNB lånet på 490K kvar för att sen kunna sälja? Nån som vet?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
termosen
Teslaägare
Inlägg: 516
Blev medlem: 05 nov 2018 21:19

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av termosen »

teslaponken skrev:
Hej! Ser att MY LR rusat i värde. Både på tesla.com men också på Blocket säljs de tokdyrt.

Min köptes förra året på företaget (finansiell leasing) och jag brukar den som tjänstebil. Det är mitt egna fåmansföretag.

Bilen uttagen höst 2021, 1300 mil, superfint skick med extrautrustning vit interiör (13 000kr), vinterhjul (värde 22 500kr), accelerationsboost (värde 19 200kr).

Bilen kostade mig totalt 790K, efter miljöbonus 720K.

På leasinggrejen avbetalas bilen månatligen och skulden är 490K sek idag. Ser att de billigaste utan utrustning går för 760K på blocket, de med liknande utrustning som min över 800K (!!).

Även vinst 50K sek i vinst känns det som ett givet sälj för mig, särskilt när jag inte är så fäst vid bilen. Jag gillar helt enkelt pengarna.

Nu till praktisk.fråga.

Hur göra? Ska jag lösa DNB lånet på 490K kvar för att sen kunna sälja? Nån som vet?
Lättast sälja till bilhandlare. Då löser de skulden hos DNB och betalar överskottet till dig, ägarbytet sker då också automatiskt.
Model Y LR
Model S 100D -18
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av teslaponken »

termosen skrev:
teslaponken skrev:
Hej! Ser att MY LR rusat i värde. Både på tesla.com men också på Blocket säljs de tokdyrt.

Min köptes förra året på företaget (finansiell leasing) och jag brukar den som tjänstebil. Det är mitt egna fåmansföretag.

Bilen uttagen höst 2021, 1300 mil, superfint skick med extrautrustning vit interiör (13 000kr), vinterhjul (värde 22 500kr), accelerationsboost (värde 19 200kr).

Bilen kostade mig totalt 790K, efter miljöbonus 720K.

På leasinggrejen avbetalas bilen månatligen och skulden är 490K sek idag. Ser att de billigaste utan utrustning går för 760K på blocket, de med liknande utrustning som min över 800K (!!).

Även vinst 50K sek i vinst känns det som ett givet sälj för mig, särskilt när jag inte är så fäst vid bilen. Jag gillar helt enkelt pengarna.

Nu till praktisk.fråga.

Hur göra? Ska jag lösa DNB lånet på 490K kvar för att sen kunna sälja? Nån som vet?
Lättast sälja till bilhandlare. Då löser de skulden hos DNB och betalar överskottet till dig, ägarbytet sker då också automatiskt.
Snyggt. Kanske ska kontakra någon då. Typ riddermark eller vilkensomhelst, eller gör bara vissa bilhandlare detta?

Entryvarianterna (billigaste) går på 760-780K sek på blocket och jag har acc boost, så gott som nya vinterhjul med fälgar och vit interiör...så känns som 800' inte är omöjligt.

Och då har bilen kostat totalt 720' efter bonus.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av MWall »

teslaponken skrev:
termosen skrev:
teslaponken skrev:
Hej! Ser att MY LR rusat i värde. Både på tesla.com men också på Blocket säljs de tokdyrt.

Min köptes förra året på företaget (finansiell leasing) och jag brukar den som tjänstebil. Det är mitt egna fåmansföretag.

Bilen uttagen höst 2021, 1300 mil, superfint skick med extrautrustning vit interiör (13 000kr), vinterhjul (värde 22 500kr), accelerationsboost (värde 19 200kr).

Bilen kostade mig totalt 790K, efter miljöbonus 720K.

På leasinggrejen avbetalas bilen månatligen och skulden är 490K sek idag. Ser att de billigaste utan utrustning går för 760K på blocket, de med liknande utrustning som min över 800K (!!).

Även vinst 50K sek i vinst känns det som ett givet sälj för mig, särskilt när jag inte är så fäst vid bilen. Jag gillar helt enkelt pengarna.

Nu till praktisk.fråga.

Hur göra? Ska jag lösa DNB lånet på 490K kvar för att sen kunna sälja? Nån som vet?
Lättast sälja till bilhandlare. Då löser de skulden hos DNB och betalar överskottet till dig, ägarbytet sker då också automatiskt.
Snyggt. Kanske ska kontakra någon då. Typ riddermark eller vilkensomhelst, eller gör bara vissa bilhandlare detta?

Entryvarianterna (billigaste) går på 760-780K sek på blocket och jag har acc boost, så gott som nya vinterhjul med fälgar och vit interiör...så känns som 800' inte är omöjligt.

Och då har bilen kostat totalt 720' efter bonus.
Svårt att få ut blocketpriser som privatperson.
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av teslaponken »

MWall skrev:
teslaponken skrev:
termosen skrev:
teslaponken skrev:
Hej! Ser att MY LR rusat i värde. Både på tesla.com men också på Blocket säljs de tokdyrt.

Min köptes förra året på företaget (finansiell leasing) och jag brukar den som tjänstebil. Det är mitt egna fåmansföretag.

Bilen uttagen höst 2021, 1300 mil, superfint skick med extrautrustning vit interiör (13 000kr), vinterhjul (värde 22 500kr), accelerationsboost (värde 19 200kr).

Bilen kostade mig totalt 790K, efter miljöbonus 720K.

På leasinggrejen avbetalas bilen månatligen och skulden är 490K sek idag. Ser att de billigaste utan utrustning går för 760K på blocket, de med liknande utrustning som min över 800K (!!).

Även vinst 50K sek i vinst känns det som ett givet sälj för mig, särskilt när jag inte är så fäst vid bilen. Jag gillar helt enkelt pengarna.

Nu till praktisk.fråga.

Hur göra? Ska jag lösa DNB lånet på 490K kvar för att sen kunna sälja? Nån som vet?
Lättast sälja till bilhandlare. Då löser de skulden hos DNB och betalar överskottet till dig, ägarbytet sker då också automatiskt.
Snyggt. Kanske ska kontakra någon då. Typ riddermark eller vilkensomhelst, eller gör bara vissa bilhandlare detta?

Entryvarianterna (billigaste) går på 760-780K sek på blocket och jag har acc boost, så gott som nya vinterhjul med fälgar och vit interiör...så känns som 800' inte är omöjligt.

Och då har bilen kostat totalt 720' efter bonus.
Svårt att få ut blocketpriser som privatperson.
Det är privatpersoner som säljer för 760-780 för en standard MYLR.

Bilhandlare är sällan under 780-790 faktiskt.

Oavsett lär jag göra en fin vinst efter nästan ett års ägande och det är jag nöjd med.
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av Dafro »

Pröva riddermarks och karla. Vad blir det istället? Är väl så att det du ska ha istället också blir dyrare så det inte blir så mycket vinst om du inte skaffar något mycket billigare såklart.
27,8 kWp solceller
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av teslaponken »

Dafro skrev:
Pröva riddermarks och karla. Vad blir det istället? Är väl så att det du ska ha istället också blir dyrare så det inte blir så mycket vinst om du inte skaffar något mycket billigare såklart.
Ok testar!

Nja tänker att jag har 490k i skuld, får man ut 790k tex är det ju 300k i mellanskillnad eller så. Kan plocka det som utdelning ur bolaget och tillfälligt casha en billig bil för 200k sek. går samtidigt i tankarna att realisera vinsten på bostaden och flytta i något 30-40% billigare.

Allt under en period framöver till stökigheterna i ekonomin lägger sig och man kan pusta ut igen.

Känns våghalsigt att sitta på höga bil- och bolån när man kan hyvla av det mesta enkelt, leva sparsamt en period och dra ner risken i privatekonomin utan några enorma uppoffringar.

Så tänkte jag.

Självklart blir det en tesla igen i framtiden. Först vill man nog bara att ekonomin känns böttre :p
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av Dafro »

teslaponken skrev:
Dafro skrev:
Pröva riddermarks och karla. Vad blir det istället? Är väl så att det du ska ha istället också blir dyrare så det inte blir så mycket vinst om du inte skaffar något mycket billigare såklart.
Ok testar!

Nja tänker att jag har 490k i skuld, får man ut 790k tex är det ju 300k i mellanskillnad eller så. Kan plocka det som utdelning ur bolaget och tillfälligt casha en billig bil för 200k sek. går samtidigt i tankarna att realisera vinsten på bostaden och flytta i något 30-40% billigare.

Allt under en period framöver till stökigheterna i ekonomin lägger sig och man kan pusta ut igen.

Känns våghalsigt att sitta på höga bil- och bolån när man kan hyvla av det mesta enkelt, leva sparsamt en period och dra ner risken i privatekonomin utan några enorma uppoffringar.

Så tänkte jag.

Självklart blir det en tesla igen i framtiden. Först vill man nog bara att ekonomin känns böttre :p
Betala av bolån är klokt och under tiden hinner du ju fundera över andra bilmärken också. :D
27,8 kWp solceller
teslaponken
Inlägg: 405
Blev medlem: 24 okt 2021 14:25

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av teslaponken »

UPPDATERING

fått bud på 750 000kr från bilhandlare.

Kan lösa bilen från DNB för 475 000kr.

Tror dock jag borde kunna få mer än 750 000. Nån som vet hur/om jag kan sälja bilen som ju är på finansiell leasing till privatperson?

Lösa 475 000 restskuld och sen sälja som företag?
MY LR -21 [såld för 446K]
MS P -20
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3188
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av Leo »

NEJ! Inte lösa den själv då blir den momssmittad och då tappar du en del företagskunder.

Har du kollat med Cardrop, Carla, Riddermarks, Kamux osv? Skicka bilder, skriv ihop allt du vet om bilen och skicka dit. Mät mönsterdjup på däcken, fotografera ev märken på lack och fälgar osv.

Har sålt två bilar senaste månaden, en elbil och en fossilbil och bedömer att jag fick bäst och smidigast betalt via handlare.

En så pass dyr bil är ofta förenat med en del strul att sälja till en okänd privatkund.
Nu: BMW i4 eDrive40 700mil, Seat Mii 800mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D-17 1500mil, P85-14 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Dafro
elbilist
Inlägg: 3063
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av Dafro »

Leo skrev:
NEJ! Inte lösa den själv då blir den momssmittad och då tappar du en del företagskunder.

Har du kollat med Cardrop, Carla, Riddermarks, Kamux osv? Skicka bilder, skriv ihop allt du vet om bilen och skicka dit. Mät mönsterdjup på däcken, fotografera ev märken på lack och fälgar osv.

Har sålt två bilar senaste månaden, en elbil och en fossilbil och bedömer att jag fick bäst och smidigast betalt via handlare.

En så pass dyr bil är ofta förenat med en del strul att sälja till en okänd privatkund.

Håller med är inte värt besväret att försöka sälja privat för några tusenlappar extra.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 853
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av loftux »

Enligt min kalkyl kan det skilja mer än "några tusenlappar".
Men jag har säkert fel i några inparametrar

Antagenden: marknadsvärdet är 520.000 kr, vad en bilfirma kan ta ut för bilen. Om jag säljer den till dem vill de ha 10% marginal (därav raden med 90%).
De betalar ju mellanskillnaden vad som återstår lösa leasingbolaget (där de måste betala restvärde + moms), och det jag får betalt får jag bara dra halv moms för.

Säljer hag privat lade jag in att jag får 25.000 kr mindre (taget ur luften). Skillnaden blir ändå ca 30.000 kr plus för sälja privat.

Det enda jag kan se är fel är det pris som bilhandlare ger, vilken marginal de tar ut. Betalar de så mycket bättre då en bil inte är momssmittad att mitt antagande om endast 90% är fel?

Kod: Markera allt

Tesla Model 3 2019		
Nybilspris              665 000 kr	
Marknadspris            520 000 kr	
Bokfört restvärde       345 800 kr	52%
		
Friköpa                 432 250 kr	
		
Bilhandlare             468 000 kr	90%
Netto                    35 750 kr	
Netto Avgår moms         32 175 kr	
		
Privat Netto             62 750 kr	25 000 kr (lägre pris privatförsäljing)
		
Skillnad                 30 575 kr	
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av spacecoin »

Hur tänker du att du kan friköpa bilen till 90k under marknadspris?
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1958
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Sälja bil med finansiell leasing?

Inlägg av pejvic »

Dina frågor om Y:n däruppe.

Du har fått 70 plus moms i bonus så
Du har bara betalat 702500 för den totalt. Minus halva momsen på förstaförhöjda hyran samt leasingen om du är momsregistrerad

Ett par grejer att tänka på bara (jag sålde min första trea som jag hade i mitt fåmansbolag precis på ditt sätt.)

Jag löste Leasing och sålde den från bolaget.
Tänk bara på att konsumentköplagen gäller om du säljer från ditt bolag till konsument.

Sen får du skatta för vinsten i bolaget. Det uppstår en vinst som du får betala bolagsskatt på.

Det är tex därför det varit lönsammare på
sistone att ha bilarna privat istället. Det hade blivit en skattefri vinst i ditt fall.
Haft alla 3/Y
Skriv svar