6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Elof »

Efter att tre år med företagsleasing av ”min” Model 3 löpt ut kan jag fortsätta att leasa den till samma avgift, säger DNB.

Vad de inte talar om är att räntan ökar från omkring 2% till över 6%! Avbetalningen på bilen minskar istället motsvarande räntechocken.

Jag vill av flera anledningar ha kvar denna bil några år till.

Har funderat på att sälja bilen till en handlare och ”leasa tillbaka den” via ett annat finansbolag.

Jag har kontaktat bilhandlaren Shiftgear, som skulle kunna ordna leasing via Wasa Kredit till 3% ränta. Shiftgear tar 5000 kr i avgift för pappersarbetet.

Företagets räntekostnad blir cirka 7500 lägre första året med detta upplägg. Inga jättepengar, men ändå något.

Vad tror ni? Är det ett vettigt upplägg? Finns det andra sätt att manövrera undan ockerräntan?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av OfarligTesla »

Se till att Wasa Kredits ränta är fast bara, 6% låst ränta är inte direkt ocker för ett billån med dagens ränteläge.
Nect
elbilist
Inlägg: 1547
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Nect »

Har för mig att jag har ca 5% på min nuvarande leasing. Vilket verkar vara mer standard på billeasingar med undantag för Tesla?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Fredrik j »

Tesla subventionerar väl räntan som ett försäljningsargument. Det kan dom ju inte göra hur länge som helst och DNB vill ju ha sina pengar.
Som sagt kommer nog 6% vara ganska normalt framöver.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Elof »

Jag vill lägga till följande, som nog borde ha varit med i trådstarten:
Det är självklart att DNB måste höja räntan efter avtalstiden, men de är allt annat än öppna med att de gör det. Andra finansbolag erbjuder betydligt lägre ränta under samma förutsättningar trots att räntenivåerna i allmänhet på senare tid stigit.
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare
Inlägg: 3840
Blev medlem: 18 okt 2018 13:07
Ort: Munka-Ljungby

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Jeppe_E »

Tja, jo men... Det är ju hyfsad inflation nu, så alla räntor går upp. Om man nu haft låg/subventionerad ränta i tre år, så blir det naturligtvis lite tuffare nu. Tycker mig se att många har 5,95% numera
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Gustafsson »

Ringde DNB idag. De vägrade tala om vad den underliggande räntan ligger på, så den får jag väl räkna ut utifrån vad jag betalt och hur mycket restskulden minskat (vilket var förvånansvärt lite). Det här hemlighetsmakeriet tycker jag inte alls om och överväger att avsluta relationen med DNB.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 813
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Elof »

Gustafsson skrev:
Ringde DNB idag. De vägrade tala om vad den underliggande räntan ligger på, så den får jag väl räkna ut utifrån vad jag betalt och hur mycket restskulden minskat (vilket var förvånansvärt lite). Det här hemlighetsmakeriet tycker jag inte alls om och överväger att avsluta relationen med DNB.
När jag ringde dem ville de först inte avslöja räntan, men efter att jag påtalat det fullständigt orimliga i detta gick det att få svar alla mina frågor. Hon nämnde något om att somliga avtal har ”hemliga” räntor, men att mitt inte var ett sådant.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av spacecoin »

När jag köpte min MX hade Tesla en kampanj med 0.25% ränta och fri SuC. Jag tog det på 48 månader, och nu har det gått typ 34 månader. Visst, räntan har gått upp några hundringar, men det är fortfarande bra villkor för ett billån. Den enda smolken i bägaren är förmånsvärdet på MX.

Jag önskar också att leasningföretagen skulle vara mer transparenta kring räntan. Man kan ju räkna ut räntan själv, även om det är lite krångligt.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Gustafsson »

Elof skrev:
Gustafsson skrev:
Ringde DNB idag. De vägrade tala om vad den underliggande räntan ligger på, så den får jag väl räkna ut utifrån vad jag betalt och hur mycket restskulden minskat (vilket var förvånansvärt lite). Det här hemlighetsmakeriet tycker jag inte alls om och överväger att avsluta relationen med DNB.
När jag ringde dem ville de först inte avslöja räntan, men efter att jag påtalat det fullständigt orimliga i detta gick det att få svar alla mina frågor. Hon nämnde något om att somliga avtal har ”hemliga” räntor, men att mitt inte var ett sådant.
Asså, mitt avtal har tydligen ”hemlig” ränta. DNB tar mina pengar, men vill inte tala om vad jag köper! Tycker det är i fiffigaste laget måste jag säga. Speciellt som det är relativt enkelt att få reda på restskulden två månader i rad för att själv räkna ut beloppen.

Nej, hoppar av DNB nu typ. Nån som vet hur man bäst värderar teslan så skattemyndigheten har ett acceptabelt underlag? Blir privat utköp helt enkelt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Fredrik j »

Hur kan en ränta vara hemlig? Framgår den inte av ett avtal/faktura? Rimligen måste dom väl berätta hur mycket dom vill ha betalt och varför?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Gustafsson »

Fredrik j skrev:
Hur kan en ränta vara hemlig? Framgår den inte av ett avtal/faktura? Rimligen måste dom väl berätta hur mycket dom vill ha betalt och varför?
Framförde det med stor tydlighet, men nop. Förstår inte heller resonemanget.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av spacecoin »

Fredrik j skrev:
Hur kan en ränta vara hemlig? Framgår den inte av ett avtal/faktura? Rimligen måste dom väl berätta hur mycket dom vill ha betalt och varför?
Det står bara leasingkostnaden, och det är inte särredovisning av ”amortering” och ”ränta” men man vet ju restvärdet och antal månader kvar…
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Hur kan en ränta vara hemlig? Framgår den inte av ett avtal/faktura? Rimligen måste dom väl berätta hur mycket dom vill ha betalt och varför?
Det står bara leasingkostnaden, och det är inte särredovisning av ”amortering” och ”ränta” men man vet ju restvärdet och antal månader kvar…
Ja resten är väl ränta?
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Nogo »

Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Hur kan en ränta vara hemlig? Framgår den inte av ett avtal/faktura? Rimligen måste dom väl berätta hur mycket dom vill ha betalt och varför?
Det står bara leasingkostnaden, och det är inte särredovisning av ”amortering” och ”ränta” men man vet ju restvärdet och antal månader kvar…
Ja resten är väl ränta?
Ränta + amortering = leasingkostnad. Om man bara får reda på leasingkostnad så vet man inte vad enskilt ränta och amortering är. Men eftersom man ser skulden minska varje månad så får man reda på amortering och då kan man veta vad man betalar i ränta och på så sätt räkna ut räntan i procent.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5491
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Gustafsson »

Nogo skrev:
Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Hur kan en ränta vara hemlig? Framgår den inte av ett avtal/faktura? Rimligen måste dom väl berätta hur mycket dom vill ha betalt och varför?
Det står bara leasingkostnaden, och det är inte särredovisning av ”amortering” och ”ränta” men man vet ju restvärdet och antal månader kvar…
Ja resten är väl ränta?
Ränta + amortering = leasingkostnad. Om man bara får reda på leasingkostnad så vet man inte vad enskilt ränta och amortering är. Men eftersom man ser skulden minska varje månad så får man reda på amortering och då kan man veta vad man betalar i ränta och på så sätt räkna ut räntan i procent.
Under de första tre åren är det ändå lätt som påtalats, räntan är satt vid köpet, men efter leasingtiden gått ut finns inget restvärde satt och man får se hur mycket skulden sjunker efter hand för att kunna räkna ut vad räntan är. Vet inte om momsen beräknas även på räntan, om inte bör man ju kunna räkna ut amorteringen bakvägen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 454
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Nogo »

Gustafsson skrev:
Nogo skrev:
Fredrik j skrev:
spacecoin skrev:
Fredrik j skrev:
Hur kan en ränta vara hemlig? Framgår den inte av ett avtal/faktura? Rimligen måste dom väl berätta hur mycket dom vill ha betalt och varför?
Det står bara leasingkostnaden, och det är inte särredovisning av ”amortering” och ”ränta” men man vet ju restvärdet och antal månader kvar…
Ja resten är väl ränta?
Ränta + amortering = leasingkostnad. Om man bara får reda på leasingkostnad så vet man inte vad enskilt ränta och amortering är. Men eftersom man ser skulden minska varje månad så får man reda på amortering och då kan man veta vad man betalar i ränta och på så sätt räkna ut räntan i procent.
Under de första tre åren är det ändå lätt som påtalats, räntan är satt vid köpet, men efter leasingtiden gått ut finns inget restvärde satt och man får se hur mycket skulden sjunker efter hand för att kunna räkna ut vad räntan är. Vet inte om momsen beräknas även på räntan, om inte bör man ju kunna räkna ut amorteringen bakvägen.
Eh va? Det är ju precis det jag skriver.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Bjelke »

Fast dom är så fula dom kan ändå för det står ingen restskuld på fakturorna heller utan man måste
ringa och fråga (extra fjantigt eftersom det står på fakturan om det är en privat bil)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5880
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av spacecoin »

Bjelke skrev:
Fast dom är så fula dom kan ändå för det står ingen restskuld på fakturorna heller utan man måste
ringa och fråga (extra fjantigt eftersom det står på fakturan om det är en privat bil)…
På dnbportal.se kan man se restvärdet, eller i alla fall lösenpriset, kontrakt och sånt (kanske förutsätter att man är "leasingansvarig" på företaget dock).
https://dnbportal.se/engagemangsoversikt/
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
Bjelke skrev:
Fast dom är så fula dom kan ändå för det står ingen restskuld på fakturorna heller utan man måste
ringa och fråga (extra fjantigt eftersom det står på fakturan om det är en privat bil)…
På dnbportal.se kan man se restvärdet, eller i alla fall lösenpriset, kontrakt och sånt (kanske förutsätter att man är "leasingansvarig" på företaget dock).
https://dnbportal.se/engagemangsoversikt/
Det var som attan, det måste jag prova, tack :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare
Inlägg: 630
Blev medlem: 05 aug 2015 13:26

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av improwise »

Plockar upp denna tråd, någon som vet vad DNB har för ränta i dagsläget? Går så klart att räkna ut men tänkte att någon kanske nyligen gjort det så man slipper :)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Jaegaern »

improwise skrev:
Plockar upp denna tråd, någon som vet vad DNB har för ränta i dagsläget? Går så klart att räkna ut men tänkte att någon kanske nyligen gjort det så man slipper :)
Tror min ligger på närmre 4 nu. Dubblats från 1.95 som jag hade från start.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7475
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av mikebike »

improwise skrev:
Plockar upp denna tråd, någon som vet vad DNB har för ränta i dagsläget? Går så klart att räkna ut men tänkte att någon kanske nyligen gjort det så man slipper :)
4,05%
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
improwise skrev:
Plockar upp denna tråd, någon som vet vad DNB har för ränta i dagsläget? Går så klart att räkna ut men tänkte att någon kanske nyligen gjort det så man slipper :)
4,05%
Det stämmer inte. Du har en rabatt av något slag, gissningsvis från Tesla om din bil är 3 år eller yngre. Eller leasar du din bil?

Jag har också rabatt, men mindre än dig så hamnar på 4,35%.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3587
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av jonasl »

Ränterabatten som försvinner är orsaken till att jag lagt finansieringen på 7 år. Det betyder ju inte att man måste betala bilen på 7 år.. Med DnB kan man göra extra inbetalningar när man vill.

Om man säljer kan det inte heller vara en nackdel att kunna erbjuda en finansiering med bra ränta som går att ta över.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar