6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av mikebike »

Curik skrev:
mikebike skrev:
improwise skrev:
Plockar upp denna tråd, någon som vet vad DNB har för ränta i dagsläget? Går så klart att räkna ut men tänkte att någon kanske nyligen gjort det så man slipper :)
4,05%
Det stämmer inte. Du har en rabatt av något slag, gissningsvis från Tesla om din bil är 3 år eller yngre. Eller leasar du din bil?

Jag har också rabatt, men mindre än dig så hamnar på 4,35%.
Nej, ingen rabatt. Däremot är räntan avdragsgill i deklarationen.
Screenshot_20221121-112810_Samsung Internet.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Curik »

Det där är väl visst med Tesla-rabatten. Du har ju precis köpt den, då går Tesla in och täcker upp en viss del av räntan i tre år.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Inlägg: 2792
Blev medlem: 24 okt 2017 20:17
Ort: Mälardalen
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av NEO »

Curik skrev:
Det där är väl visst med Tesla-rabatten. Du har ju precis köpt den, då går Tesla in och täcker upp en viss del av räntan i tre år.
Nej 4.05% är senaste räntan. När han köpte bilen var räntan garanterat 1.95%. Men det är en rörlig ränta så den justeras upp oavsett.
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av fraggan »

Jag har exakt samma som mikebike. Räntan är 4.05%, hämtade bilen i feb i år. Och månadskostnaden har gått upp med drygt 700 kr.
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Fredrik j »

NEO skrev:
Curik skrev:
Det där är väl visst med Tesla-rabatten. Du har ju precis köpt den, då går Tesla in och täcker upp en viss del av räntan i tre år.
Nej 4.05% är senaste räntan. När han köpte bilen var räntan garanterat 1.95%. Men det är en rörlig ränta så den justeras upp oavsett.
Med rabatt menas väl skillnaden mellan den ränta som tesla erbjuder via DNB jämfört med vilken ränta DNB hade vid köptillfället.
Rimligen är det ju tesla som betalar mellanskillnaden under lånets löptid. Den skillnaden ska ju bestå även om räntan går upp.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Curik »

NEO skrev:
Curik skrev:
Det där är väl visst med Tesla-rabatten. Du har ju precis köpt den, då går Tesla in och täcker upp en viss del av räntan i tre år.
Nej 4.05% är senaste räntan. När han köpte bilen var räntan garanterat 1.95%. Men det är en rörlig ränta så den justeras upp oavsett.
Som sagt, det är rabatterat. Du får inte några 4% ränta på ett privatlån hos DNB utan det är precis som trådstarten säger runt 6%. Det är ett samarbete mellan kreditgivarna och Tesla. Idag säkert mer efter riksbankens besked. :)
Fredrik j skrev:
NEO skrev:
Curik skrev:
Det där är väl visst med Tesla-rabatten. Du har ju precis köpt den, då går Tesla in och täcker upp en viss del av räntan i tre år.
Nej 4.05% är senaste räntan. När han köpte bilen var räntan garanterat 1.95%. Men det är en rörlig ränta så den justeras upp oavsett.
Med rabatt menas väl skillnaden mellan den ränta som tesla erbjuder via DNB jämfört med vilken ränta DNB hade vid köptillfället.
Rimligen är det ju tesla som betalar mellanskillnaden under lånets löptid. Den skillnaden ska ju bestå även om räntan går upp.
Just!
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av Fredrik j »

Andy09 skrev:
Fredrik j skrev:
NEO skrev:
Curik skrev:
Det där är väl visst med Tesla-rabatten. Du har ju precis köpt den, då går Tesla in och täcker upp en viss del av räntan i tre år.
Nej 4.05% är senaste räntan. När han köpte bilen var räntan garanterat 1.95%. Men det är en rörlig ränta så den justeras upp oavsett.
Med rabatt https://promo-codes.se/ menas väl skillnaden mellan den ränta som tesla erbjuder via DNB jämfört med vilken ränta DNB hade vid köptillfället.
Rimligen är det ju tesla som betalar mellanskillnaden under lånets löptid. Den skillnaden ska ju bestå även om räntan går upp.
Det är inte illa om företaget betalar mellanskillnaden
Företaget?
Användarvisningsbild
hakros
Teslaägare
Inlägg: 26
Blev medlem: 08 jan 2020 14:08
Ort: Linköping

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av hakros »

Finansiell leasing går snart ut på min bil efter tre år. Jag frågade idag DNB vad mitt restvärde skulle vara efter en förlängning på ett år och hur stor månadskostnaden skulle bli. Slutsatsen är att månadsavgiften är samma som tidigare men restvärdet sjunker nästan ingenting på ett år. Räknar jag baklänges så blir räntan nästan 10%.

Blipp lämnade ett erbjudande om re-leasing av bilen som låg på 6%.

Nu köper jag ut bilen istället då det är svårt att få garanterad avkastning på 6% på pengar idag. Halva momsen är som avdragsgill gör det inte värt att göda leasingbolagen.
Tesla Model S LR 2020
Audi S5 2014
current
Inlägg: 212
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av current »

Köp ut bilen, det gjorde jag. Skönt slippa betala ränta, skönt slippa få fakturor.
Id Buzz 2023 - Arbetsbil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
Toyota Yaris GR 2023 - Banbil

Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av mikebike »

current skrev:
Köp ut bilen, det gjorde jag. Skönt slippa betala ränta, skönt slippa få fakturor.
Ja, gamla bilen hade jag betalat efter 14 månader, nu har jag 25' kvar på denna bil...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
elnice87
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 okt 2020 16:15

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av elnice87 »

jaha DNB med ytterligare höjningar av leasingavgiften pga ränteökning...
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av CrazyGang »

Vad ligger den effektiva årsräntan på nu efter höjningen?
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7482
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: 6,1% ränta hos DNB efter 3 år!

Inlägg av mikebike »

CrazyGang skrev:
Vad ligger den effektiva årsräntan på nu efter höjningen?
4,65% på min avbetalning, men jag har amorterat mycket mer än minimum varje månad och nu är skulden nere på 24 790,13 kr.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Skriv svar