Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av [JM] »

https://www.nyteknik.se/premium/losning ... pp-7035917
Nu kan vem som helst med laddbox för elbilar hyra ut sin laddplats till andra. Reload och Charge Heroes är två svenska tjänster som fajtas om att bli ”Airbnb för laddplatser”.
tslaqqq
Inlägg: 541
Blev medlem: 13 sep 2021 15:55

Re: Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av tslaqqq »

Boom!

Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av Klintan »

tslaqqq skrev:
Boom!

"Commercial Registration for Wall Connectors
The below product registration is required for your property to be shown on Tesla's website* and vehicles."

"Tesla Commercial Services can be enabled on Gen3 Tesla Wall Connectors that are connected to either Wi-Fi or Cellular and have a signed Services Agreement with Tesla. A minimum of six units are required to be installed to be considered for this service. ".
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av Anderzzon »

Äntligen! Hoppas att det kommer till Sverige snart också. Verkar som att man måste beställa minst 6 st
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7319
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag ser ärligt inte idén med Reload och Charge Heroes. Vem andra än gäster som vill besöka mig skulle vilja ladda hemma hos mig på min laddbox?
Visst finns det några enstaka i vårt land som råkar bo precis bredvid någon eftertraktad plats men för majoriteten kommer ingen någonsin vilja ladda hos dig.

Teslas tjänst är helt annorlunda, riktar sig till hotell, köpcentra och liknande som skaffar Tesla laddboxar på egen hand och sätter upp. Kravet på minst 6 laddboxar håller "kreti och pleti" borta. Sven Svensson i Nollberga kommer inte komma med.
Användarvisningsbild
Frisk
Teslaägare
Inlägg: 151
Blev medlem: 06 sep 2021 22:42

Re: Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av Frisk »

TiborBlomhall skrev:
Jag ser ärligt inte idén med Reload och Charge Heroes. Vem andra än gäster som vill besöka mig skulle vilja ladda hemma hos mig på min laddbox?
Visst finns det några enstaka i vårt land som råkar bo precis bredvid någon eftertraktad plats men för majoriteten kommer ingen någonsin vilja ladda hos dig.

Teslas tjänst är helt annorlunda, riktar sig till hotell, köpcentra och liknande som skaffar Tesla laddboxar på egen hand och sätter upp. Kravet på minst 6 laddboxar håller "kreti och pleti" borta. Sven Svensson i Nollberga kommer inte komma med.
Jag hyrde i somras ett rum i ett villakvarter via Airbnb. Boendet hade själva inga laddare men såg flera laddare i området. I just det fallet hade jag gärna hyrt in mig någon natt på en laddare.

När nu inte alla har hemmaladdning men det ändå börjar bli ganska vanligt med boxar på väggarna kan det ju hända att man besöker någon utan laddbox över en helg eller så och önskar kunna ladda upp inför avfärd.

Även när jag besökt mina föräldrar har jag kunnat ladda på schuko där, men med att hålla ner strömmen och inte ladda kontinuerligt för att minska risken för varmgång har det i princip inneburit kontinuerlig laddning utan dagsturer för att komma hem utan att behöva ladda på vägen efter en helgs vistelse. Visst finns det destinationsladdare, men vore i många fall smidigare att få parkera på "grannens" uppfart och ladda upp där på ett sätt och till en kostnad alla är överens om.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3616
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av jonasl »

TiborBlomhall skrev:
Jag ser ärligt inte idén med Reload och Charge Heroes. Vem andra än gäster som vill besöka mig skulle vilja ladda hemma hos mig på min laddbox?
Beror nog på var man bor, men ofta när man är på t.ex. sommarsemester så är destinationsladdning eftertraktat. Vi har t.ex. en stuga som ligger långt från parkeringen och närmsta 11kW är 5 km bort, dvs 10 km t.o.r så det är för långt för att gå. Det hade varit guld värt om någon av stugorna i närheten som ligger vid vägen ville dela med sig av sin laddbox, men jag skulle inte knacka på och fråga.

Prissättningen är dock en klurig fråga, som privatperson har man ju gärna timdebitering och då kan det bli en förlustaffär om man har otur.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1552
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av Klintan »

Frisk skrev:
TiborBlomhall skrev:
Jag ser ärligt inte idén med Reload och Charge Heroes. Vem andra än gäster som vill besöka mig skulle vilja ladda hemma hos mig på min laddbox?
Visst finns det några enstaka i vårt land som råkar bo precis bredvid någon eftertraktad plats men för majoriteten kommer ingen någonsin vilja ladda hos dig.

Teslas tjänst är helt annorlunda, riktar sig till hotell, köpcentra och liknande som skaffar Tesla laddboxar på egen hand och sätter upp. Kravet på minst 6 laddboxar håller "kreti och pleti" borta. Sven Svensson i Nollberga kommer inte komma med.
Jag hyrde i somras ett rum i ett villakvarter via Airbnb. Boendet hade själva inga laddare men såg flera laddare i området. I just det fallet hade jag gärna hyrt in mig någon natt på en laddare.

När nu inte alla har hemmaladdning men det ändå börjar bli ganska vanligt med boxar på väggarna kan det ju hända att man besöker någon utan laddbox över en helg eller så och önskar kunna ladda upp inför avfärd.

Även när jag besökt mina föräldrar har jag kunnat ladda på schuko där, men med att hålla ner strömmen och inte ladda kontinuerligt för att minska risken för varmgång har det i princip inneburit kontinuerlig laddning utan dagsturer för att komma hem utan att behöva ladda på vägen efter en helgs vistelse. Visst finns det destinationsladdare, men vore i många fall smidigare att få parkera på "grannens" uppfart och ladda upp där på ett sätt och till en kostnad alla är överens om.
Har lånat ut laddare efter förfrågan i "Vad händer i NNN-grupp". Men det var i höstas då en hundralapp var ok för 70 kWh, nu kan det ju variera mellan 100 och 500 kr beroende på timpris. Lite bökigt med någon gäst som kan blockera garage om den inte ställer sig rätt, så skulle inte vilja att någon kom oannonserat.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Två nya tjänster för att hyra ut sin laddbox

Inlägg av MWall »

Kan ju vara intressant för näringsidkare o dyl? Sätta upp en laddare vid glasskiosken eller loppis-ladan?
Skriv svar