Leveranstid av M3 och MY från fabrik till kund

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MGHG
Teslaägare
Inlägg: 80
Blev medlem: 19 mar 2022 09:40
Referralkod: ts.la/martin320985

Leveranstid av M3 och MY från fabrik till kund

Inlägg av MGHG »

Jag väntar på en Model 3 och hoppas på leverans i september även om uppskattad leveranstid för närvarande anges till perioden från 13 november till 13 december. Under tiden söker jag efter information på detta forum och har även hittat tråden 2022 Shipping Movements hos Tesla Motors Club där "Mr Miserable" lämnar dagliga statusrapporter om fartygsfrakter med Model 3 och Model Y från Shanghai till Europa inklusive Storbritannien. Jag har bl.a. lärt mig att det tar ungefär 30 dagar att frakta en last med Tesla-bilar från hamnen i Shanghai till Zeebrygge i Belgien eller Southampton i Storbritannien, och något kortare om frakten går till Koper i Slovenien.

Men vad är den totala leveranstid av en Model 3 eller Model Y från hamnen i Shanghai till kund i Sverige?

Hur kommer en Shanghai-tillverkad bil till Sverige? Båttransport från Zeebrygge (eller Koper) till exempelvis Göteborg, eller lastbilstransport?

Hur lång tid behöver Tesla i Sverige för att göra färdigt en bil för överlämning till kund? Är bilen färdig för överlämning redan när den anländer till leveransplatsen, eller genomför den lokala Tesla-personalen någon typ av justering och kontroll?
Tesla Model 3 Long Range, svart, 18” aero-fälgar, premiuminteriör. Hämtad 2022-12-29.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Leveranstid av M3 och MY från fabrik till kund

Inlägg av BrooklynS »

Båtarna kommer en gång per kvartal så om du inte är med Q3 så blir det Q4 helt enkelt. Bilarna lastas av och transporteras sedan med lastbil till leveransställe, och det tar väl en vecka eller två att göra dem leveransklara sedan.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2946
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Leveranstid av M3 och MY från fabrik till kund

Inlägg av Walker »

Min bil tillverkades 5/5 och levererades 23/6
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Leveranstid av M3 och MY från fabrik till kund

Inlägg av wannabee »

Walker skrev:
Min bil tillverkades 5/5 och levererades 23/6
Ungefär samma här, en del bilar går även på tåg till Sverige från Belgien, till Stockholm tror jag nu senast

Vid leveransen här skruvar de på registreringsskylten, tvättar bilen och sätter dit navkapslar och monterar stänkskydd, tar bort plasten på sätena.
Skriv svar