Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av Trean »

Ska beställa vinterdäck och funderar på Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta. Någon som har erfarenhet av båda och kan redogöra för några skillnader? Vilket borde man välja och varför?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av Legato »

Trean skrev:
Ska beställa vinterdäck och funderar på Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta. Någon som har erfarenhet av båda och kan redogöra för några skillnader? Vilket borde man välja och varför?
Antar du menar Hakka 3 eller Hakka 5, dvs dubbfria nordiska friktionsdäck?

Jag har kört på Sottozero samt Hakka 3. IMO beror det helt på var och hur du kör. För mig som bor utanför Stockholm lite "på landet" är Hakka 3 det självklara valet av dessa två. Det har mycket bättre vinteregenskaper. Ska du däremot köra mer "sportigt" och mest i södra Sverige så är nog Sottozero ett bättre val.

Personligen gillar jag dock Continental Viking Contact 7 bäst av dem alla. Det tycker jag presterar bra i alla sammanhang samt att det upplevs tystast.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av jonasl »

Sottozero är väl kontinentala däck? Hade dem på Model 3 och de fungerade OK, framför allt på barmark var de ju bra jämfört med suddigummi-Nokian som jag haft på nån tidigare bil.

Kommer köra med Good Year Ultra Grip Ice 2 på MY, de har inte riktigt lika bra snöprestanda som Conti VikingContact7 men nästan, och riktigt bra våt- och barmarksprestanda. I klass med de kontinentala däcken enligt Vi Bilägares test 2021 och ändå tvåa på totalen.
skarmavbild_2021-09-27_kl._14.04.35.png
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 282
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av Trean »

Tack för tips! Det är Nokian dubbfria jag avser. Kör mest i Stockholms innerstad och ibland resor söderut. Kör gärna sportigt! :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av HelectriC »

en sak är säker, med Hakka så tar du bort all körglädje med bilen!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Tiimpan
Teslaägare
Inlägg: 119
Blev medlem: 11 feb 2022 10:41

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av Tiimpan »

HelectriC skrev:
en sak är säker, med Hakka så tar du bort all körglädje med bilen!
Viking 7 bättre i det anseendet?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av HelectriC »

Tiimpan skrev:
HelectriC skrev:
en sak är säker, med Hakka så tar du bort all körglädje med bilen!
Viking 7 bättre i det anseendet?
Ja, det tycker jag absolut. Jag har kört på V7 på de tre senaste bilarna, Sottozero på två bilar innan det och Hakka innan dess och V7 är en fin kompromiss. Inte lika rappa som Sottozero, men inte så mjuka som Hakka.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av Legato »

HelectriC skrev:
Tiimpan skrev:
HelectriC skrev:
en sak är säker, med Hakka så tar du bort all körglädje med bilen!
Viking 7 bättre i det anseendet?
Ja, det tycker jag absolut. Jag har kört på V7 på de tre senaste bilarna, Sottozero på två bilar innan det och Hakka innan dess och V7 är en fin kompromiss. Inte lika rappa som Sottozero, men inte så mjuka som Hakka.
Helt enig. Även jag valde Conti 7:or till vår Honda E och vår E-tron. Kommer välja dem till Cupran också.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Antti V
Teslaägare
Inlägg: 105
Blev medlem: 09 jan 2019 22:11
Ort: Smålandsstenar

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av Antti V »

Nokian Hakkapelitta R3 har jag haft i sedan 2019. Är inte nöjd med dem.
Svampiga och bullrar mycket. Det måste finnas ett bättre däck än det..
Blå TM3 SR+ med dragkrok, 2019
Användarvisningsbild
mapearce
Teslaägare
Inlägg: 39
Blev medlem: 03 okt 2020 18:13
Ort: Stockholm, Sweden

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av mapearce »

I've had Hakkapelitta R3's on my last 2 vehicles and couldnt be happier. Great economy on the roads and solid grip in thicker snow unplowed roads. My driveway has a 20-25 degree incline and gets up no problem in thick snow.
SWE - 2022 Tesla Model Y LR (Y5LD LG M50 78.8 kWh)
SWE - 2021 Volkswagen ID3 Pro (MEB 58 kWh)

SWE - 2019 Range Rover Velar P250 HSE
UK - 2015 Porsche 911 GT
USA - 2015 Tesla Model S P90D
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av Legato »

mapearce skrev:
I've had Hakkapelitta R3's on my last 2 vehicles and couldnt be happier. Great economy on the roads and solid grip in thicker snow unplowed roads. My driveway has a 20-25 degree incline and gets up no problem in thick snow.
I have a sick driveway as well and I agree that for that purpose Hakka 3 is probably the best or one of the best friction winter tires.

However I agree with others that they are very soft and also noisier than the Conti 7ns.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av jonasl »

Continental and Pirelli (Ice Zero, not Sottozero) are as good as the Nokians on snow according to the test i posted earlier.

I had Nokian R2 on a previous car and they were great on snow. But in Stockholm we dont have much most winters (there are exceptions though..).
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10127
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av Legato »

jonasl skrev:
Continental and Pirelli (Ice Zero, not Sottozero) are as good as the Nokians on snow according to the test i posted earlier.

I had Nokian R2 on a previous car and they were great on snow. But in Stockholm we dont have much most winters (there are exceptions though..).
It's one of many tests. Looking at overviews of several tests the R3 is considered to be better on ice than the Contis. Overall the Contis have won more tests though.

Ice Zero has not performed as well as those two.

However I would look carefully at the R5s. They are brand new and will probably outperform the R3s.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Pirelli Sottozero eller Nokian Hakkapelitta

Inlägg av jonasl »

Legato skrev:
It's one of many tests..
Det är helt sant förstås. Jag körde med GY mycket för att de verkar ha nästan topp-prestanda och ändå hårdaste / slitstarkaste gummit och riktigt bra prestanda i det vanliga "vinter"klimatet - får se om jag blir nöjd. Slänger på dem på Geminihjulen så får jag hitta några andra fälgar till sommaren.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar