Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av bjelkeman »

Från Vi Bilägare
De fysiska knapparna i nya bilar har skrotats och skärmarna tagit över. Styrningen av bilens funktioner är inte vad den varit. Vi har testat förarmiljön i elva nya bilar och en äldre och kan slå fast: det var enklare förr.
https://www.vibilagare.se/reportage/tes ... nner-stort
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Inlägg: 1871
Blev medlem: 02 okt 2015 17:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av bjelkeman »

Om jag fick välja en sak så skulle jag vilja ha en möjlighet att ändra vindrutetorkarna med knappen, på min Model 3. Ett tryck en torkning (som nu). Två tryckningar slå på medium fart, två igen, slå av, eller något liknande. Som det var på min gamla Model S var ännu bättre, med vredet.

Annars är det hyfsat som det är nu. Men Tesla går lite överstyr med förenklingar tycker nog jag. Yoke -ratt, med knappar för blinkers. :roll:
Senast redigerad av bjelkeman, redigerad totalt 1 gånger.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Viper
Teslaägare
Inlägg: 307
Blev medlem: 12 jun 2017 20:59
Ort: Örebro

Re: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av Viper »

Vore ju ok om automatiken funkade när det gäller vindrutetorkare etc ... men det gör det inte. Inte ens på våran Model S AP1-bil så är det tillfredställande.

Önskade exvis att "steg 2" på vredet vore "sensor + minimiintervall", som det är nu så märker vi typ ingen skillnad mellan steg 1 o 2. Sensorn funkar alltid lite halvdåligt/lever sitt eget liv. Saknar manuell intervall som på våran gamla bil ... det var grejjer det :D

Sen har vi haft M3 som lånebil i två veckor mitt i vintern. Där är det ju ännu värre dock pga av just automatiken inte funkar. Sen funkade inte farthållaren heller när det snöade eftersom radarn slammade igen efter några minuter. Totalt värdelöst.
Model S 75D 2016 Midnight silver
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5478
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av OfarligTesla »

Även om jag såklart tycker att man kan ta det för långt, som i fallet med ingen blinkersspak på Model S så skulle jag inte hålla med om att det var bättre förr. Tycker skärmar är ett överlägset sätt att styra det mesta i bilen faktiskt men saker som blinkers, tuta, "växel", körhjälpmedel och vindrutetorkare vill jag ha någon typ av fysisk kontroll över.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av Zalman3 »

Intressant att BMW iX var näst sämst.
Bara MG Marvel var sämre.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11828
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av HelectriC »

Zalman3 skrev:
Intressant att BMW iX var näst sämst.
Bara MG Marvel var sämre.
BMW har ju både touch och iDrive. Undrar vad de använde i testen?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare
Inlägg: 921
Blev medlem: 04 sep 2019 13:45

Re: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av wannabee »

bjelkeman skrev:
Om jag fick välja en sak så skulle jag vilja ha en möjlighet att ändra vindrutetorkarna med knappen, på min Model 3. Ett tryck en torkning (som nu). Två tryckningar slå på medium fart, två igen, slå av, eller något liknande. Som det var på min gamla Model S var ännu bättre, med vredet.

Annars är det hyfsat som det är nu. Men Tesla går lite överstyr med förenklingar tycker nog jag. Yoke -ratt, med knappar för blinkers. :roll:
Har bara varit i regn en gång, hade börjat när den var parkerad, bara läst att man manövrerar den på skärmen. Provade röstkommando 'torkare på' och den började på läge ll. Sänkte sedan på skärmen till läge l när det avtog.

Windshield Wipers
Update the windshield wiper speed and frequency based on changing road and weather conditions:



Är det inte enklast att använda rösten? Man behöver ju då inte titta på skärmen alls?

Undrar vade de menar att man ska säga efter
"Increase/decrease windshield wiper speed by..."
Tesla beskriver röstkommandon så här:


"Speed up the wipers"
"Increase/decrease windshield wiper speed by..."
"Turn on/off the wipers"
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av Fredrik j »

Prata med bilen är ju sämre om man t.ex. lyssnar på ljudbok, radio eller pratar med någon på telefon. Eller om man vill ha det tyst.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Test av pekskärmen i 11 bilar – ”gamlingen” vinner stort

Inlägg av Zalman3 »

HelectriC skrev:
Zalman3 skrev:
Intressant att BMW iX var näst sämst.
Bara MG Marvel var sämre.
BMW har ju både touch och iDrive. Undrar vad de använde i testen?
Som det lät så hade de verkligen tränat på bästa sättet att ställa in saker. Så man inte skulle få kritik över att en van BMW ägare skulle kunna göra dessa inställningar snabbare.

Kan tänka mig att för en som aldrig kört en BMW tidigare, tar lång tid att göra inställningar, att hitta nåt i alla dessa undermenyer, med Brazillions med inställningar, är inte lätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar