Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1595
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av frippan »

weizf skrev:
Ni som är insatta. Släpptes/Smögs Tesla Vision in i 2022.20 eller 2022.24? Alla release notes jag sett pekar på 2022.20, så ska man tolka det som att det kom med då och att de uppdaterat releasenotes bara med den infon i 2022.24?
2022.20.9 var första versionen de plockade bort radarn i.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2151
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jpetters »

John Galt skrev:
John Galt skrev:
Bild
En uppdatering (och repetition):

1. Min bil laddade ner via wifi och tvångsinstallerade (en natt) 24.6 så jag fick Tesla Vision. Det har sedan dess funkat bra att köra AP, inget att klaga på. Vindrutetorkare också helt ok.

2. Det konstiga är emellertid att jag INTE måste ha autohelljus igång för att köra med AP. Ingenting jag behöver stänga av heller eftersom det inte är aktiverat.

3. Då jag inte vill uppdatera mer just nu (pga helljustvång) stängde jag tidigare av wifi-uppkopplingen så bilen inte skulle ladda ner någon uppdatering.

4. Igår fick jag notis om att en ny version (24.8) var nedladdad (dvs via 4G) och redo att installeras. Nu blir det spännande att se hur länge jag kan vänta innan den tvångsinstallerar.

MXLR dec -19.
Det verkar helt enkelt fungera lite annorlunda på S/X med Vision, dvs inget krav på automatiskt helljus. Aktiveringen av helljus via spaken vid ratten fungerar på ett annat sätt än på 3/Y. Än så länge har Tesla alltså inte ändrat hur det fungerar på legacy S/X, även med 24.8. Men det kan ju såklart göras i en kommande uppdatering.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av John Galt »

spacecoin skrev:
John Galt skrev:
Om någon formulerar en lämplig text så blir det fler som mailar in.
"Hej!
Vad jag förstår är Transportstyrelsen ansvariga för tillsyn av typgodkända bilar i Sverige enl (EU) 2018/858 för t ex UNECE R48 et al.

Vi är många i Teslas svenska användargrupp anser att Teslas automatiska helljus är trafikfarligt sedan 2019 års modeller och framåt, då det konsekvent bländar av alldeles för sent.

Vidare är vi bekymrade över att Tesla slutar använda radarn i våra fordon med en så kallad over-the-air update (OTA), då denna uppdatering även kräver användande av helljus-automatik för att använda förarstödet i mörker.

Vi skulle vilja att ni påbörjar ett tillsynsärende i frågan.

Med vänlig hälsning,

"

Maila till kontakt@transportstyrelsen.se
Fick svar nu:
Transportstyrelsen skrev:
Jag heter Patrik Hammarbäck och arbetar på Transportstyrelsen med produktsäkerhetsfrågor inom fordonsområdet.

Vi har mottagit din anmälan farlig vara angående funktionen på förarstöd för automatiskt helljus på din Tesla.

 
Vi skulle vara intresserade av att du skickar in mer information i ärendet, som t.ex. vilka kontakter med verkstäder eller Tesla som eventuellt redan förekommit och vad som framkommit där.

Det skulle även vara önskvärt att få ditt godkännande till att använda ditt registreringsnummer vid eventuella kontakter med verkstad, generalagent eller tillverkare i ärendet, även att vi fick ta del av ditt telefonnummer om jag behöver prata med dig i ärendet.
Jobbigt, nu måste man ju svara något genomtänkt också. Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

Vad bra att dom verkar ta det på allvar! Om dom kan rubba Tesla är väl en annan fråga :)
fraggan
Inlägg: 151
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av fraggan »

Jag fick också exakt samma svar. Håller på att fila på ett bra svar :D Om ni har något bra så hojta till. Funderar också på att länka hit så de själva kan läsa igenom.
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare
Inlägg: 492
Blev medlem: 31 okt 2018 16:44

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Teslared »

Jag fick något liknande svar från Patrik Hammarbäck, då jag klagade på svart skärm under körning och spökbromsningar som jag ansåg vara trafikfarliga. Det ledde inte till något, :cry: tyvärr!
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av dstr »

Senaste dagarna har jag kört ganska många mil i mörker, Sollentuna -> Västerås.

Påtvingandet av helljusautomatiken är totalt usel.

När man kommer ikapp en bil så bländar den av, sen på, sen av, sen på, sen av. Man törs ju inte köra om efter det...

Vid möte så är det helt random om den bländar av. Ibland bländar den av för första bilen, men sen bländar den på trots att det fanns 4-5 bilar bakom första bilen.

När jag blev omkörd så såg ju autopiloten att jag blev omkörd i döda vinkel-kameran, eftersom den visade bilen på skärmen. Ändå bländar den av för sent så jag hann lysa in i omkörande bilen bakifrån.

Jag var på väg att felanmäla detta till tesla, men fick prioritera ärendet med ett värre fel, Autopilot aborting, system error. Har fått det ett par gånger nu. När jag anmälde det första gången så påstod tesla att det var ett känt fel och att jag skulle vänta på en uppdatering. Två uppdateringar senare så hände det igen imorse. :(

edit: och filbyte fungerar inte på stäketleden längre. :(
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av John Galt »

dstr skrev:

edit: och filbyte fungerar inte på stäketleden längre. :(
OT: Stäketleden, är det sollentunabornas namn på det vi järfällabor kallar Rotebroleden? Bild
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av dstr »

John Galt skrev:
dstr skrev:

edit: och filbyte fungerar inte på stäketleden längre. :(
OT: Stäketleden, är det sollentunabornas namn på det vi järfällabor kallar Rotebroleden? Bild
Rätt namn kanske är stäketvägen? :)

Men jo.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av John Galt »

fraggan skrev:
Jag fick också exakt samma svar. Håller på att fila på ett bra svar :D Om ni har något bra så hojta till. Funderar också på att länka hit så de själva kan läsa igenom.
Finns det någon som skrivit något smart som man kan utgå från? Jobbigaste är ju att börja. Kommer bli fler som svarar om man kan åka lite snålskjuts... Bild
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

John Galt skrev:
fraggan skrev:
Jag fick också exakt samma svar. Håller på att fila på ett bra svar :D Om ni har något bra så hojta till. Funderar också på att länka hit så de själva kan läsa igenom.
Finns det någon som skrivit något smart som man kan utgå från? Jobbigaste är ju att börja. Kommer bli fler som svarar om man kan åka lite snålskjuts... Bild
Det är väl bra om alla skriver vad de tycker är problemet, men jag skrev detta:

Hej Patrik,
Tack för ditt svar.
Jag vet inte om du känner till det, men Tesla tog bort den klassiska ljussensorn som de flesta (alla?) använder runt 2017/2018 och använder istället de framåtriktade förarstödskamerorna för att försöka hantera både helljusautomatik och torkarautomatik.

Systemet fungerar inte särskilt väl och det är utbredda klagomål på detta.

Ett exempel:


Den här videon (av någon svensk - inte jag) illustrerar problemet väl:

Sen att slå på helljuset: runt 1:40, sen avbländning runt 2.53.

Min bil har besiktigats och fått ljusinställning av Tesla för några månader sedan efter nedslag på halvljuset - det var tydligen ett känt problem med många Tesla-bilar enligt Bilprovningen. Det hade ingen effekt för helljusautomatikens funktion.

Det är således inte problem med min bil specifikt utan det gäller en stor mängd bilar och givetvis kan beteendet variera något mellan programvaruversioner som kommer via s k "over-the-air updates" (OTA) och olika modeller, men jag upplever inte någon förbättring under de tre år jag kört Tesla, en Model X Long Range 2019 (med registreringsnummer xxxxx).

På Teslas svenska användargrupps forum är det många som har problemet:
Här har admin gjort en omröstning nyligen: viewtopic.php?f=51&t=30878

När man frågar Tesla service här i Sverige om den här funktionen så säger dom att dom inte kan göra något, utan det är en fråga för utvecklarna.

Problemet med helljuset blir ju extra problematiskt nu, då Tesla slutar använda radarn i våra bilar, och därmed kräver att helljus-automatiken är aktiverad för att kunna använda förarstödet via en OTA som kom nyligen (som jag valt att inte uppdatera till).

När det gäller torkar-automatiken så funkar den lika dåligt, och har varit på detta sätt i åratal.
Ex: https://piunikaweb.com/2022/06/21/tesla ... h-no-rain/

Den kan sätta igång när det inte är en droppe regn, och hela min vindruta kan vara nedstänkt från framförvarande bilar utan att den aktiveras. I normalt regn i dagsljus funkar den "ok" skulle jag säga men sämre eller inte alls i slask och mörker.

Jag har varit i kontakt med RDW i Nederländerna som typgodkänner Teslas bilar för EU när det gäller helljuset, och dom hänvisade till er. Jag frågade också om dom hade några synpunkter på att Tesla slutar använda radarn i min bil och om det fanns något testprotokoll för tester av belysningen, men fick inga tillfredsställande svar.

Det går bra att ringa mig om du har fler frågor. Du når mig på xxxx

Med vänlig hälsning,
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5881
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

Här är en till diskussion som jag hittade idag:


Björn Nyland:
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 465
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av John Galt »

spacecoin skrev:
Det är väl bra om alla skriver vad de tycker är problemet, men jag skrev detta:

Hej Patrik,
Tack för ditt svar.

[...]

Med vänlig hälsning,
Tack för inspiration, såhär blev mitt svar.

Hej Patrik,

Tesla tog bort den allmänt använda ljussensorn runt 2017/2018 och använder istället de framåtriktade förarstödskamerorna för att försöka hantera både helljusautomatik och torkarautomatik.

Systemet har därefter aldrig fungerat särskilt väl. När man kör i mörker är det ofta man bländar mötande bilar när man använder helljusautomatiken vilket gör funktionen oanvändbar och trafikfarlig. Jag kan ju bara gissa att många förare har funktionen påslagen by default.

Detta problem blir extra stort nu då Tesla numera tvingar bilen att aktivera helljus-automatiken för att föraren ska kunna använda förarstödet i bilen. Eftersom förare vill använda förarstödet man betalat för kommer förekomsten av bländning öka.

Jag har inte pratat med Tesla om detta eftersom funktionerna och de automatiska uppdateringarna sköts av Telsla från centralt håll.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Curik »

Under körning idag fick jag upp en dialog på skärmen där det stod att bilen inte kunde uppdateras medan man kör eller har Sentry igång. Var skapligt nervös att den skulle stranda oss när vi stannade till på väg till flyget men inget hände som tur var. :?
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av dstr »

dstr skrev:
John Galt skrev:
dstr skrev:

edit: och filbyte fungerar inte på stäketleden längre. :(
OT: Stäketleden, är det sollentunabornas namn på det vi järfällabor kallar Rotebroleden? Bild
Rätt namn kanske är stäketvägen? :)

Men jo.
Har nu kört flera vändor både med vår X (FSD) och 3 (EAP) - ingen av dom vill byta fil på Rotebroleden.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1015
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Airlift »

Finns det nånstans, förutom ärendefunktionen i appen där man kan skicka in fel/förslag på ändringar?

Efter varje uppdatering blir produkten sämre. Vilket stör något ofantligt.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3588
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

Körde 26 mil igår, mycket AP på motorväg. Inga spökbromsningar alls! Har 2022.28.2.

Automatiska helljuset fungerade även ok på en kortare sväng på mörka småvägar på kvällen men det tror jag var mera tur än något annat.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Elmil
Teslaägare
Inlägg: 562
Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
Ort: Smedjebacken
Referralkod: ts.la/mats11813

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Elmil »

Jag fick 2022.28.1 för knappt två veckor sedan, men hade inte kört i mörker förrän ikväll då jag körde ett ärende till grannstaden. Ca 25 km på 90/70-väg med AP och autohelljus funkade klockrent och utan att jag behövde lägga mig i en enda gång, perfekt avbländning både vid möten och vid närmande till framförvarande. :)
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

Har inte hunnit köra i mörker än, men i dagsljus tycker jag bara att allt fungerade bättre med 28.2 som jag la på igårkväll.

Tittar man på skärmen, så känns det som att bilen numera ”ser” färre andra fordon på vägen, men jag får också intrycket av att den kanske helt enkelt inte bedömer att en del fordon inte är viktiga för sin planering och därmed inte visualiserar dem. Noterade att det framförvarande fordon som skulle kunna vara ett ”hinder” highlightas - var det så tidigare också? Jag har inte lagt märke till det tidigare men idag var det uppenbart, framförallt när en bil svängde ut i omkörningsfilen framför mig på motorvägen. Den bilen highlightades i princip omedelbart när den började röra sig åt vänster, långt innan den kommit över i omkörningsfilen.

Jag förstår att många av problemen folk märkt av kommer i mörker, men så här långt är jag faktiskt imponerad över den nya versionen. Kanske har man skruvat med förväntningarna efter att ha läst här, eller så är det väldigt individuellt hur bra det fungerar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av slugger75 »

Att ni är så positiva?

Att det fungerar lite bättre nu säger ju tyvärr inget. Nästa uppdatering kan det ju bli sämre igen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

Givetvis. Men över tid hoppas jag ändå att det ska bli bättre och bättre. Men jag kanske har för låga krav/förväntningar vilket gör att jag inte störs av brister som andra tycker är uppenbara.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av RagWal »

slugger75 skrev:
Att ni är så positiva?

Att det fungerar lite bättre nu säger ju tyvärr inget. Nästa uppdatering kan det ju bli sämre igen.
:lol: Är Murphy din husgud?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1267
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av slugger75 »

RagWal skrev:
slugger75 skrev:
Att ni är så positiva?

Att det fungerar lite bättre nu säger ju tyvärr inget. Nästa uppdatering kan det ju bli sämre igen.
:lol: Är Murphy din husgud?
Exakt!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Peja83
Teslaägare
Inlägg: 61
Blev medlem: 31 jan 2022 21:23

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Peja83 »

Jag har 2022.28.2 och körde mycket AP mellan Kalmar och Stockholm i helgen som var. Hade ett par farligt tvära kast då bilen inte ville följa vägen under enfiligt på 2+1 utan skulle av någon anledning svänga med in på en vänstersvängsavfart. Det hände ett flertal gånger och så pass mycket att frugan blev rädd/arg och tyckte att jag skulle köra manuellt.

Upplever också annars att AP funkar bättre och mjukare i inbromsningar osv
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Xeik »

Ja, mycket mjukare när man kommer ifatt andra fordon, och inte samma småryckiga inbromsning som det var tidigare med radarn, när man inte gick ut i tid för att köra om exempelvis lastbilar. Positivt med vision helt klart.

Helljusautomatiken däremot...
Skriv svar