Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

Jaegaern skrev:
spacecoin skrev:
Jaegaern skrev:
spacecoin skrev:
Jaegaern skrev:
Jag är optimist i det mesta! Kommer dock vänta och se vad som händer inom området.
Det är en hårfin skillnad på att vara optimist med kunskapsluckor och att vara naiv. Det är klokt att vänta och se istället för att köpa luft av Elon.
Absolut. Därför jag inte köpt FSD ännu.
Du är klokare än mig då! :)
Det har varit nära! Och jag hoppas verkligen att den kan bli såpass bra att man kan slappna av vid bra vägförhållanden, likt man kan med AP på motorväg. Dit kommer vi nog inom ett år. Förutsatt att vi i Sverige kan få det också.
Nu tror jag inte att Tesla kommer så långt på ett år. Hittills har det varit relativt modesta framsteg, även om det är "coolt".

Autonomi (eller i detta fallet förarstöd) kommer inte att bli lagligt på personbilar utanför motorväg utanför Nordamerika på många många år. EU (eller snarare UNECE) har å andra sidan ett färdigt regelverk som börjar gälla för motorväg 2023-01-01 för autonoma bilar.

En bra markör att det "är nära nu", är att det aldrig sker några ingripanden från någon youtuber och att Tesla överväger att sluta sälja FSD. Autonomi som Tesla hoppas bygga funkar bara som prenumeration.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av [JM] »

OfarligTesla skrev:
[JM] skrev:
Bara för att det kommer i samma uppdatering betyder ibte per automagi att det har med varandra att göra.

Radar kan omöjligt se ljusen från mötande trafik.
Det är kamerornas roll.
Således har det inget alls med den här tråden att göra.

Det är tillräckligt med feluppfattningar om tesla ändå så det räcker och blir över.

Men fortsätt gärna för all del sprida dessinformation ifall det behagar dig.
Hur har det inte med tråden att göra? Det är ju på grund av Tesla Vision som man tvingas använda Teslas usla helljusautomatik, annars hade man även fortsatt kunnat strunta i hur dålig Tesla är på att lösa den funktionen.
Så överskrifte på tråden borde egentligen varit i stil med.
Tesla Visions dåliga helljus automatik medför sämre AP.

Sen hade vi i denna tråd bara kunnat diskutera vad radarn bidrar med till AP och strunta i att prata Tesla Vision.

Logiskt.
Carry on.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 774
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Jaegaern »

Curik skrev:
Jaegaern skrev:
Nu är vi ju, iaf de flesta inklusive mig själv, amatörer som mest sitter och gissar.
Men jag tror inte att några andra sensorer behövs för att klara exempelvis kraschen som greentheonly länkar till. En AI som faktiskt har fått mycket data borde klara av att tolka en sån bild. Kollar man så ser man inget annat, varken ljus eller väg där bilen är, endast svart. Det kan användas för att säga att det iaf inte är tomt framför.

Sen hade den bilen radar, vilket var en av grejerna som är tänkt att skydda mitt nästan stillastående objekt. Dock så filtreras mycket statisk data bort, för att det inte ska bli för mycket. Därav att teslas bilar har krockat med stillastående fordon vid flera tillfällen. Detta är inget deras lösning med endast kameror skulle lida av. Detta är ju absolut en implementationsfråga/val, men den gjordes nog av en bra anledning.
Fast om du är amatör (vilket jag förstod innan du skrev det) så borde du kanske låta bli att "rekommendera" YouTube-videos i ämnet. Hur rekommenderar man ens något man inte kan värdera informationen i? Det blir ju ren Facebook-nivå.

Betänk en extra gång att vi enligt Teslas VD var "en månad bort" från autonom (på motorväg och enklare vägar) körning 2014.

2 0 1 4

Att påtvinga Vision innan den har feature-parity med Radar är inte ett ingenjörsmässigt sunt beslut.
Bra att du förstod det. Och bra att du berättar att jag framstår som en amatör. Det är proffsigt.

Självklart kan man länka videor och föreläsningar från experter inom området för att bidra med kunskap i forum likt detta. Vad ska man annars diskutera? Någonting måste man utgå från, som inte endast litar sig på vad man sett från bilens beteende. Hur ska vi annars veta vad som händer bakom kulisserna. Eller väntar du på en av Teslas utvecklare som ska komma hit och berätta? Självklart länkar jag inte till Bossebildoktor och hans erfarenheter, det hade varit oansvarigt och rent facebookdravel.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

[JM] skrev:
Så överskrifte på tråden borde egentligen varit i stil med.
Tesla Visions dåliga helljus automatik medför sämre AP.

Sen hade vi i denna tråd bara kunnat diskutera vad radarn bidrar med till AP och strunta i att prata Tesla Vision.

Logiskt.
Carry on.
Det är inte "Tesla Vision" som har dålig helljus-automatik. Det är de flesta(samtliga?) Teslabilar sedan HW2 oavsett radar eller programversion.

Radarn tillför ju uppenbarligen att kvällskörning AP inte behöver vara beroende av den helljus-automatik som inte funkar, vilket gör att man inte kan använda AP på kvällen på radar-utrustade bilar med programvaruversioner som inte använder radarn. AP blir därför inte sämre, den blir ju oanvändbar. Seden tror jag att den blir mindre säker också.

Det känns inte särskilt svårt att hänga med i den logiken, för mig i alla fall.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

[JM] skrev:
Så överskrifte på tråden borde egentligen varit i stil med.
Tesla Visions dåliga helljus automatik medför sämre AP.

Sen hade vi i denna tråd bara kunnat diskutera vad radarn bidrar med till AP och strunta i att prata Tesla Vision.

Logiskt.
Carry on.
Eller så kan vi diskutera det som tråden faktiskt avhandlar, att Tesla stänger av radarn i befintliga bilar. Vilka konsekvenser det får hör såklart hemma i den tråden och en konsekvens är att man numera tvingas använda en dålig helljusautomatik som man tidigare kunnat strunta i att använda. Så vill man undvika att åka omkring och blända sina medtrafikanter så får man helt enkelt strunta i att använda AP när det är mörkt efter denna uppdatering.

Om du vill diskutera något helt annat än vad denna tråd handlar om föreslår jag att du skapar en egen tråd istället för att försöka byta fokus och titel på en befintlig sådan.
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av ONSatan »

BTW. Jag var ute och testade ljusautomatiken igårkväll.
Den ÄR förbluffande dålig och direkt trafikfarlig.
Körde ca 1h på landsvägar runt Malmö (Videdal, Bara, Klågerup, Torup etc).

MER än varannan förare jag mötte blev så irriterade att de blinkade med sitt helljus.
Detta händer mig i princip aldrig då jag kör ”manuellt”. Bilen valde även att ha helljuset på under välbelysta sträckor (?) men kunde konstigt nog ibland blända av när jag jag var 100% själv på en mörk väg (??).

Att varannan väljer/hinner blinka tror jag innebär att fler bländades. Vad innebär inte det för risker och vad innebär det för risker när helljuset helt plötsligt bländas av på mörka vägsträckor?
Att tvinga på Teslaägare så dålig/farlig funktion är inte seriöst!

Tesla model 3 LR - 2021 USA
Mjukvara 2022.20.8
Vältvättad bil med rena rutor
Torr väderlek
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

ONSatan skrev:
BTW. Jag var ute och testade ljusautomatiken igårkväll.
Den ÄR förbluffande dålig och direkt trafikfarlig.
Ja det är min upplevelse också MX 2019. Sämsta automatik jag haft inräknat alla bilar.

Det verkar ju som 90% av alla Teslor får nedslag på felaktigt inställt halvljus vid besiktningen, så det kanske påverkar? M3 har väl iofs "automatkalibrering" med matrixgrejen?

Edit: Jag tro knappast det spelar någon roll då den alltid bländar av för sent. Hur svårt kan det vara att fixa detta, eller ge kunden en möjlighet att justera känsligheten?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7589
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

Vi med nyare bilar väntar fortfarande på avskärmande strålkastare. :roll:


Är 2022.20.8 sista versionen som använder radar?
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
Är 2022.20.8 sista versionen som använder radar?
2022.24.5 verkar vara MED radar men inte 2022.24.6.
https://www.notateslaapp.com/news/945/2 ... -missed-it
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av MWall »

Gäller det här även Model S?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Gäller det här även Model S?
Enligt "not a Tesla app" så skall det gälla alla modeller, TeslaFi verkar också visa att det är S/X som väntar på att ladda ner den versionen. Sedan om det är alla versioner av S/X är väl svårare att svara på. Kanske är det bara HW3 bilar som får uppdateringen?
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Gäller det här även Model S?
Enligt "not a Tesla app" så skall det gälla alla modeller, TeslaFi verkar också visa att det är S/X som väntar på att ladda ner den versionen. Sedan om det är alla versioner av S/X är väl svårare att svara på. Kanske är det bara HW3 bilar som får uppdateringen?

Får hoppas det. Jag har 2.5 eller vad det kallades. Vill inte påtvingas ytterligare försämringar.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

MWall skrev:
Får hoppas det. Jag har 2.5 eller vad det kallades. Vill inte påtvingas ytterligare försämringar.
Enligt Teslafi så har alla modeller fått Vision Only-firmware och både HW2.5 och HW3-bilar. Det verkar ju vara en 2-3% av flottan än så länge.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
ONSatan skrev:
BTW. Jag var ute och testade ljusautomatiken igårkväll.
Den ÄR förbluffande dålig och direkt trafikfarlig.
Ja det är min upplevelse också MX 2019. Sämsta automatik jag haft inräknat alla bilar.

Det verkar ju som 90% av alla Teslor får nedslag på felaktigt inställt halvljus vid besiktningen, så det kanske påverkar? M3 har väl iofs "automatkalibrering" med matrixgrejen?

Edit: Jag tro knappast det spelar någon roll då den alltid bländar av för sent. Hur svårt kan det vara att fixa detta, eller ge kunden en möjlighet att justera känsligheten?
Helt rätt, höjdinställning påverkar inte förmågan att avblända rätt alls, den bländar ju av beroende på vad
den tolkar som en mötande bil osv, och den mötande bilens lyse uppfattas exakt lika oavsett (extremt finlir så
kan man nog räkna med den egna bilens lyse påverkar hur bra man uppfattar den mötande men
det lär vara en omätbar skillnad)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

ONSatan skrev:
BTW. Jag var ute och testade ljusautomatiken igårkväll.
Den ÄR förbluffande dålig och direkt trafikfarlig.
Körde ca 1h på landsvägar runt Malmö (Videdal, Bara, Klågerup, Torup etc).

MER än varannan förare jag mötte blev så irriterade att de blinkade med sitt helljus.
Detta händer mig i princip aldrig då jag kör ”manuellt”. Bilen valde även att ha helljuset på under välbelysta sträckor (?) men kunde konstigt nog ibland blända av när jag jag var 100% själv på en mörk väg (??).

Att varannan väljer/hinner blinka tror jag innebär att fler bländades. Vad innebär inte det för risker och vad innebär det för risker när helljuset helt plötsligt bländas av på mörka vägsträckor?
Att tvinga på Teslaägare så dålig/farlig funktion är inte seriöst!

Tesla model 3 LR - 2021 USA
Mjukvara 2022.20.8
Vältvättad bil med rena rutor
Torr väderlek
Exakt! Den ÄR trafikfarlig. Det råder det inga som helst tvivel om, det spelar liksom ingen som helst roll
om den funkar bra i några enstaka specifika situationer när den är direkt farlig i dom allra flesta.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

spacecoin skrev:
mikebike skrev:
Är 2022.20.8 sista versionen som använder radar?
2022.24.5 verkar vara MED radar men inte 2022.24.6.
https://www.notateslaapp.com/news/945/2 ... -missed-it
Fan va pissigt, Tesla vill trycka ner just 24.6 till min ena bil nu (röstkommando aktiveras varje gång
vi låser upp bilen och dom tror att ny fw löser detta, lite komiskt eftersom bilen betett sig så ungefär
ett år nu dvs det har gått ganska många fw under den tiden utan att problemet försvunnit…)
:evil:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

Tror den här nyheten blev lite spiken i kistan för mig, säljer bilen denna vecka för att slippa ha med Tesla att göra. När man börjar plocka bort funktionalitet som jag betalat för så går man för långt.
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2173
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jpetters »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Gäller det här även Model S?
Enligt "not a Tesla app" så skall det gälla alla modeller, TeslaFi verkar också visa att det är S/X som väntar på att ladda ner den versionen. Sedan om det är alla versioner av S/X är väl svårare att svara på. Kanske är det bara HW3 bilar som får uppdateringen?
På min X med FSD stod det inget i release notes (24.6). Enligt screenshot på "not a Tesla app" så borde det ha stått med om det aktiverats.
Har någon sett någon annan info?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Tror den här nyheten blev lite spiken i kistan för mig, säljer bilen denna vecka för att slippa ha med Tesla att göra. När man börjar plocka bort funktionalitet som jag betalat för så går man för långt.

Trist. Tyvärr känner jag inte till något bra alternativ för egen del. Är onekligen ett par saker man retar sig på. Men samtidigt är det en del saker jag inte vill vara utan.

Hur länge kan man vägra installera uppdateringar?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

jpetters skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Gäller det här även Model S?
Enligt "not a Tesla app" så skall det gälla alla modeller, TeslaFi verkar också visa att det är S/X som väntar på att ladda ner den versionen. Sedan om det är alla versioner av S/X är väl svårare att svara på. Kanske är det bara HW3 bilar som får uppdateringen?
På min X med FSD stod det inget i release notes (24.6). Enligt screenshot på "not a Tesla app" så borde det ha stått med om det aktiverats.
Har någon sett någon annan info?
Det låter ju sjukt lovande ju :) kan du köra på AP utan att ljusautomatiken tvingas igång?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6198
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

jpetters skrev:
OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Gäller det här även Model S?
Enligt "not a Tesla app" så skall det gälla alla modeller, TeslaFi verkar också visa att det är S/X som väntar på att ladda ner den versionen. Sedan om det är alla versioner av S/X är väl svårare att svara på. Kanske är det bara HW3 bilar som får uppdateringen?
På min X med FSD stod det inget i release notes (24.6). Enligt screenshot på "not a Tesla app" så borde det ha stått med om det aktiverats.
Har någon sett någon annan info?
Kan du kolla i releasehistoriken också så att den inte ligger gömd någon version bakåt? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:
Trist. Tyvärr känner jag inte till något bra alternativ för egen del. Är onekligen ett par saker man retar sig på. Men samtidigt är det en del saker jag inte vill vara utan.

Hur länge kan man vägra installera uppdateringar?
Ja det är väl det som är problemet, vad skaffar man istället. För mig släppte den tvivel jag hade angående den Polestar 2 jag beställt efter denna nyhet och ett ytterligare servicebesök med Teslan. Funderade på att hålla kvar Teslan först men nu känner jag bara att det skall bli skönt att slippa oroa sig för att något skall gå sönder enkom för att Tesla är så jobbiga att ha att göra med. Att Tesla öppnar nätverket och gör så det känns smärtfritt att byta är väl det enda jag kan tacka Tesla för.

Kan säkert vägra ett bra tag men någon gång lär de tvinga igenom det på något sätt.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 06 jan 2021 08:55

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Trist. Tyvärr känner jag inte till något bra alternativ för egen del. Är onekligen ett par saker man retar sig på. Men samtidigt är det en del saker jag inte vill vara utan.

Hur länge kan man vägra installera uppdateringar?
Ja det är väl det som är problemet, vad skaffar man istället. För mig släppte den tvivel jag hade angående den Polestar 2 jag beställt efter denna nyhet och ett ytterligare servicebesök med Teslan. Funderade på att hålla kvar Teslan först men nu känner jag bara att det skall bli skönt att slippa oroa sig för att något skall gå sönder enkom för att Tesla är så jobbiga att ha att göra med. Att Tesla öppnar nätverket och gör så det känns smärtfritt att byta är väl det enda jag kan tacka Tesla för.

Kan säkert vägra ett bra tag men någon gång lär de tvinga igenom det på något sätt.

Ja klarar man sig med en bil i den storleken så är det ju ett jättebra alternativ. Laddporten på rätt sida t o m.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5482
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Ja klarar man sig med en bil i den storleken så är det ju ett jättebra alternativ. Laddporten på rätt sida t o m.
Ja för oss är det väl egentligen inget stort problem vad gäller utrymmet, tror att Polestar 3 och 4 kommer bli intressanta för många framöver. Har iaf vänner med barn som väntar spänt på den kategorin från Volvo/Polestar.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Curik »

OfarligTesla skrev:
MWall skrev:
Trist. Tyvärr känner jag inte till något bra alternativ för egen del. Är onekligen ett par saker man retar sig på. Men samtidigt är det en del saker jag inte vill vara utan.

Hur länge kan man vägra installera uppdateringar?
Ja det är väl det som är problemet, vad skaffar man istället. För mig släppte den tvivel jag hade angående den Polestar 2 jag beställt efter denna nyhet och ett ytterligare servicebesök med Teslan. Funderade på att hålla kvar Teslan först men nu känner jag bara att det skall bli skönt att slippa oroa sig för att något skall gå sönder enkom för att Tesla är så jobbiga att ha att göra med. Att Tesla öppnar nätverket och gör så det känns smärtfritt att byta är väl det enda jag kan tacka Tesla för.

Kan säkert vägra ett bra tag men någon gång lär de tvinga igenom det på något sätt.
Har svårt att tro att dom tvingar på uppdateringarna någonsin faktiskt. Det skulle ju innebära att du kan stå strandad en vacker dag för att dom precis startat en uppdatering när du tänkt ta bilen. Men det är klart, jätteförvånad hade jag inte blivit.
Skriv svar