På min verkar det också vara bra med 24.6 iaf (samma hårdvara)MWall skrev:Verkar ha klarat mig. Model s med HW2.5.
Den med HW 3 på vägrar jag nedladdning så länge det går nu…
Moderator: Redaktion
På min verkar det också vara bra med 24.6 iaf (samma hårdvara)MWall skrev:Verkar ha klarat mig. Model s med HW2.5.
Återkoppla gärna hur det gick när du haft chansen. Som jag minns det är det bara några veckor emellan våra MX Raven.John Galt skrev:Nu ser jag provkört min MX Raven som precis tvångsinstallerat Tesla Vision.
Jag får testa motorväg och i mörker också någon annan gång.
Skulle inte bli förvånad om de helt enkelt förbereder för att ha en bättre radar framöver, så de släpper stödet helt för den gamla radarn och när den nya är på plats hamnar "Vision Only" i limbo där det inte förbättras mycket över tid då allt krut läggs på senaste hårdvaran.jonasl skrev:På gott och ont (mest gott för oss som har bilar utan radar) så verkar ju support för radar på alla äldre bilar släppas. Det känns som att de verkligen måste få det att fungera tillfredställande.
Ja, jag är också orolig för det. Men samtidigt känner jag att risken minskar lite när alla äldre bilar läggs i samma korg så att säga. Framtiden får utvisa.OfarligTesla skrev:Skulle inte bli förvånad om de helt enkelt förbereder för att ha en bättre radar framöver, så de släpper stödet helt för den gamla radarn och när den nya är på plats hamnar "Vision Only" i limbo där det inte förbättras mycket över tid då allt krut läggs på senaste hårdvaran.jonasl skrev:På gott och ont (mest gott för oss som har bilar utan radar) så verkar ju support för radar på alla äldre bilar släppas. Det känns som att de verkligen måste få det att fungera tillfredställande.
Jag tror motsatsen, sannolikheten för att de slutar jobba hårt med gammal hårdvara ökar då det visar att Tesla inte har några problem med att aktivt försämra för kunder för att spara pengar. För det är garanterat det som det handlar om i slutändan, det kostar dem mycket mer att utveckla vidare mot flera hårdvaruversioner än en enda.jonasl skrev:
Ja, jag är också orolig för det. Men samtidigt känner jag att risken minskar lite när alla äldre bilar läggs i samma korg så att säga. Framtiden får utvisa.
Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA, och detta borde ju kunna leda till mindre intresse av att köpa nya Teslor, vi får väl se. Ibland är det skönt med en en bil utan OTA där man själv väljer om man vill åka till verkstaden för att få något nytt schyst och kan inte tänka mig att Audi skulle plocka bort någon funktion heller.OfarligTesla skrev:Jag tror motsatsen, sannolikheten för att de slutar jobba hårt med gammal hårdvara ökar då det visar att Tesla inte har några problem med att aktivt försämra för kunder för att spara pengar. För det är garanterat det som det handlar om i slutändan, det kostar dem mycket mer att utveckla vidare mot flera hårdvaruversioner än en enda.jonasl skrev:
Ja, jag är också orolig för det. Men samtidigt känner jag att risken minskar lite när alla äldre bilar läggs i samma korg så att säga. Framtiden får utvisa.
Under slutet av 2021 kom det en uppdatering som skulle göra följande:OfarligTesla skrev:Jag tror motsatsen, sannolikheten för att de slutar jobba hårt med gammal hårdvara ökar då det visar att Tesla inte har några problem med att aktivt försämra för kunder för att spara pengar. För det är garanterat det som det handlar om i slutändan, det kostar dem mycket mer att utveckla vidare mot flera hårdvaruversioner än en enda.jonasl skrev:
Ja, jag är också orolig för det. Men samtidigt känner jag att risken minskar lite när alla äldre bilar läggs i samma korg så att säga. Framtiden får utvisa.
Just Audi var ju i blåsväder för att navigationen som byggde på något Google-API slutade fungera. Och det på bilar där man betalat extra för navigationen.. Hade gått att lösa med OTA men nu blev navigationen oanvändbar istället.Dafro skrev:Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA, och detta borde ju kunna leda till mindre intresse av att köpa nya Teslor, vi får väl se. Ibland är det skönt med en en bil utan OTA där man själv väljer om man vill åka till verkstaden för att få något nytt schyst och kan inte tänka mig att Audi skulle plocka bort någon funktion heller.
Enligt det som står i det som länkas till gäller det bara satellitbilder och 3D miljöer. Så inte oanvändbar navigation. Eller gäller det mer än det som står i den informationen?jonasl skrev:
Just Audi var ju i blåsväder för att navigationen som byggde på något Google-API slutade fungera. Och det på bilar där man betalat extra för navigationen.. Hade gått att lösa med OTA men nu blev navigationen oanvändbar istället.
https://www.audi.se/se/web/sv/tools/nem ... -2021.html
Att OTA skulle sänka värdet på bilen är att extremdra det åt det negativa hållet.Dafro skrev:Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA, och detta borde ju kunna leda till mindre intresse av att köpa nya Teslor, vi får väl se. Ibland är det skönt med en en bil utan OTA där man själv väljer om man vill åka till verkstaden för att få något nytt schyst och kan inte tänka mig att Audi skulle plocka bort någon funktion heller.OfarligTesla skrev:Jag tror motsatsen, sannolikheten för att de slutar jobba hårt med gammal hårdvara ökar då det visar att Tesla inte har några problem med att aktivt försämra för kunder för att spara pengar. För det är garanterat det som det handlar om i slutändan, det kostar dem mycket mer att utveckla vidare mot flera hårdvaruversioner än en enda.jonasl skrev:
Ja, jag är också orolig för det. Men samtidigt känner jag att risken minskar lite när alla äldre bilar läggs i samma korg så att säga. Framtiden får utvisa.
Vad är det som är extremt med det? Om jag provkör en bil som har ryckig farthållare, vindrutetorkare som skrapar i rutan när det är snustorrt ute o.s.v. Då är det klart jag blir mindre sugen på att köpa bilen.RagWal skrev:Att OTA skulle sänka värdet på bilen är att extremdra det åt det negativa hållet.Dafro skrev:Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA, och detta borde ju kunna leda till mindre intresse av att köpa nya Teslor, vi får väl se. Ibland är det skönt med en en bil utan OTA där man själv väljer om man vill åka till verkstaden för att få något nytt schyst och kan inte tänka mig att Audi skulle plocka bort någon funktion heller.OfarligTesla skrev:Jag tror motsatsen, sannolikheten för att de slutar jobba hårt med gammal hårdvara ökar då det visar att Tesla inte har några problem med att aktivt försämra för kunder för att spara pengar. För det är garanterat det som det handlar om i slutändan, det kostar dem mycket mer att utveckla vidare mot flera hårdvaruversioner än en enda.jonasl skrev:
Ja, jag är också orolig för det. Men samtidigt känner jag att risken minskar lite när alla äldre bilar läggs i samma korg så att säga. Framtiden får utvisa.
Äldre bilar kommer inte att få fulla värdet av OTA eftersom de inte uppdateras lika mycket pga fokus och tekniska begränsningar. Att man nu plockar bort radarfunktionalitet är jag övertygad om att man kommer lösa till det bättre framöver. Vissa buggar kan givetvis också introduceras, men också typiskt övergående.
Otvetydigt så att det dock bättre med OTA än utan. Moderna prylar måste gå att uppdatera efter köp fört att vara relevanta menar jag.
Jo men har det blivit en försämring med OTA menar du? vindrutetorkarautomatiken har ju aldrig funkat enligt vissa.Curik skrev:Vad är det som är extremt med det? Om jag provkör en bil som har ryckig farthållare, vindrutetorkare som skrapar i rutan när det är snustorrt ute o.s.v. Då är det klart jag blir mindre sugen på att köpa bilen.RagWal skrev:Att OTA skulle sänka värdet på bilen är att extremdra det åt det negativa hållet.Dafro skrev:Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA, och detta borde ju kunna leda till mindre intresse av att köpa nya Teslor, vi får väl se. Ibland är det skönt med en en bil utan OTA där man själv väljer om man vill åka till verkstaden för att få något nytt schyst och kan inte tänka mig att Audi skulle plocka bort någon funktion heller.OfarligTesla skrev:Jag tror motsatsen, sannolikheten för att de slutar jobba hårt med gammal hårdvara ökar då det visar att Tesla inte har några problem med att aktivt försämra för kunder för att spara pengar. För det är garanterat det som det handlar om i slutändan, det kostar dem mycket mer att utveckla vidare mot flera hårdvaruversioner än en enda.jonasl skrev:
Ja, jag är också orolig för det. Men samtidigt känner jag att risken minskar lite när alla äldre bilar läggs i samma korg så att säga. Framtiden får utvisa.
Äldre bilar kommer inte att få fulla värdet av OTA eftersom de inte uppdateras lika mycket pga fokus och tekniska begränsningar. Att man nu plockar bort radarfunktionalitet är jag övertygad om att man kommer lösa till det bättre framöver. Vissa buggar kan givetvis också introduceras, men också typiskt övergående.
Otvetydigt så att det dock bättre med OTA än utan. Moderna prylar måste gå att uppdatera efter köp fört att vara relevanta menar jag.
Har du missat att farthållaren fungerar sämre utan radar och slår på torkarautomatik + helljusautomatik? Det kom efter (näst) senaste mjukvaruuppdateringen.RagWal skrev:Jo men har det blivit en försämring med OTA menar du? vindrutetorkarautomatiken har ju aldrig funkat enligt vissa.
Ja detta var ju intressant. Om man ska kolla så står det faktiskt såhär i fordonslagen, kolla kapitel 2, paragraf 5:spacecoin skrev:Tesla har typgodkännande för t ex hur helljuset funkar i bilen, och där ingår automatiken.Dexter86 skrev:Och vad tänker du dom ska göra?spacecoin skrev:Jag råder alla med problem med sin bil (helljus, regnsensor, AP eller vad nu det är) skriva till Transportstyrelsen, skriv att man upplever det som ett trafiksäkerhetsproblem och be dem öppna ett tillsynsärende:
kontakt@transportstyrelsen.se
Säga till Tesla att aktivera radarn igen?
Seriöst nyfiken
RDW skrev till mig, när jag frågade om dom testat helljusatuomatiken:
"It is correct that RDW is the type-approval authority for Tesla for whole vehicle according Regulation 2018/818 and lighting installation according UNECE R48.
For (registered) vehicles in the market the local MSA is the first point of contact regarding the conformity of those vehicles.
According Regulation (EU) 2018/858 it is your local Market Surveillance Authority that needs to be contacted for such matters."
MSA för bilar i Sverige är Transportstyrelsen. Om tillräckligt med folk klagar så kan det få effekt både lokalt och på EU-nivå. Jag tror det är effektivare än att Twittra till Elon i alla fall...
Att avaktivera en teknisk enhet (radarn?) borde väl ändå kunna påverka typgodkännandet?5 § Om godkännandemyndigheten finner att fordon, system, komponenter eller separata tekniska enheter inte längre stämmer överens med det nationella typgodkännandet, får myndigheten återkalla godkännandet. Lag (2020:532).
Jag fick 2022.24.8 i morse. Tog en tur några mil efter e18, i dagsljus.mikebike skrev:Har du missat att farthållaren fungerar sämre utan radar och slår på torkarautomatik + helljusautomatik? Det kom efter (näst) senaste mjukvaruuppdateringen.RagWal skrev:Jo men har det blivit en försämring med OTA menar du? vindrutetorkarautomatiken har ju aldrig funkat enligt vissa.
Om du även läser det jag kommenterade så kanske du förstår vad jag menade. Min kommentar härrörde till påståendet att OTA som sådant skulle sänka andrahandsvärdet. "Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA".mikebike skrev:Har du missat att farthållaren fungerar sämre utan radar och slår på torkarautomatik + helljusautomatik? Det kom efter (näst) senaste mjukvaruuppdateringen.RagWal skrev:Jo men har det blivit en försämring med OTA menar du? vindrutetorkarautomatiken har ju aldrig funkat enligt vissa.
Jag kan inte heller påstå att jag märkt någon skillnad i avståndshållning i 24.6. Fick 28.1 imorse så jag ska kolla helljusgrejjen iaf. Återkommer.Choke skrev:
Märkligt att det verkar vara så stor skillnad hur vi upplever körning med AP.
Är det någon som fått den nya versionen 2022.28.1? Vore guld om de fixat helljuset i den versionen.
Ja, min bil blev sämre i alla fall...RagWal skrev:Om du även läser det jag kommenterade så kanske du förstår vad jag menade. Min kommentar härrörde till påståendet att OTA som sådant skulle sänka andrahandsvärdet. "Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA".mikebike skrev:Har du missat att farthållaren fungerar sämre utan radar och slår på torkarautomatik + helljusautomatik? Det kom efter (näst) senaste mjukvaruuppdateringen.RagWal skrev:Jo men har det blivit en försämring med OTA menar du? vindrutetorkarautomatiken har ju aldrig funkat enligt vissa.
Jag gick emot att OTA skulle vara generellt värdesänkande men förstår att jag blev missförstådd då jag uttryckte mig klumpigt. Har man fått en uppdatering som pajjar något så är det dåligt. Jag tror att det en vacker dag korrigeras och att det tom blir bättre än det var tidigare, dvs OTA är generellt bra.
Jag har kört Tesla sedan 2015 och jag har fått mängder med förbättringar genom årens lopp.mikebike skrev:Ja, min bil blev sämre i alla fall...RagWal skrev:Om du även läser det jag kommenterade så kanske du förstår vad jag menade. Min kommentar härrörde till påståendet att OTA som sådant skulle sänka andrahandsvärdet. "Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA".mikebike skrev:Har du missat att farthållaren fungerar sämre utan radar och slår på torkarautomatik + helljusautomatik? Det kom efter (näst) senaste mjukvaruuppdateringen.RagWal skrev:Jo men har det blivit en försämring med OTA menar du? vindrutetorkarautomatiken har ju aldrig funkat enligt vissa.
Jag gick emot att OTA skulle vara generellt värdesänkande men förstår att jag blev missförstådd då jag uttryckte mig klumpigt. Har man fått en uppdatering som pajjar något så är det dåligt. Jag tror att det en vacker dag korrigeras och att det tom blir bättre än det var tidigare, dvs OTA är generellt bra.
Nackdelen med OTA är att mjukvaruutvecklare kan bli slarvigare eftersom det är så lätt att skicka ut en buggfix senare. Om man bara uppdaterar två gånger per år och dessutom på verkstan så kanske man kollar sin kod ett par gånger extra.
Vid det här laget står det nog klart att varje OTA-uppdatering från Tesla innehåller buggar.
Det brukar heta att Teslor blir bättre hela tiden tack vare OTA, men jag kan inte påminna mig någon uppdatering av min bil som inneburit en förbättring.
Så länge man inte kan välja själv om man vill ha uppdateringen så har svårt att se att det bara ska kunna vara bra, blir som någon sa för tidiga releaser för man kan ju fixa det sen. Hellre stabilt genomtänkt och sällan tycker jag. Har haft 2 uppdateringar på ca ett år och det gav bättre räckvidd och den andra bättre batteriövervakning.Nicke Nyfiken skrev:Jag har kört Tesla sedan 2015 och jag har fått mängder med förbättringar genom årens lopp.mikebike skrev:Ja, min bil blev sämre i alla fall...RagWal skrev:Om du även läser det jag kommenterade så kanske du förstår vad jag menade. Min kommentar härrörde till påståendet att OTA som sådant skulle sänka andrahandsvärdet. "Dett borde dock leda till sämre andrahandsvärde på teslor då man vet att allt kan hända med OTA".mikebike skrev:Har du missat att farthållaren fungerar sämre utan radar och slår på torkarautomatik + helljusautomatik? Det kom efter (näst) senaste mjukvaruuppdateringen.RagWal skrev:Jo men har det blivit en försämring med OTA menar du? vindrutetorkarautomatiken har ju aldrig funkat enligt vissa.
Jag gick emot att OTA skulle vara generellt värdesänkande men förstår att jag blev missförstådd då jag uttryckte mig klumpigt. Har man fått en uppdatering som pajjar något så är det dåligt. Jag tror att det en vacker dag korrigeras och att det tom blir bättre än det var tidigare, dvs OTA är generellt bra.
Nackdelen med OTA är att mjukvaruutvecklare kan bli slarvigare eftersom det är så lätt att skicka ut en buggfix senare. Om man bara uppdaterar två gånger per år och dessutom på verkstan så kanske man kollar sin kod ett par gånger extra.
Vid det här laget står det nog klart att varje OTA-uppdatering från Tesla innehåller buggar.
Det brukar heta att Teslor blir bättre hela tiden tack vare OTA, men jag kan inte påminna mig någon uppdatering av min bil som inneburit en förbättring.
Men ibland blir det ett riktigt bottennapp. Ofta brukar det ställas till rätta efter ytterligare några uppdateringar. Men det finns undantag. T ex när laddeffekten sänktes rejält på alla 85kWh batterierna på Model S. Det blev en permanent försämring av ägarupplevelsen. Är rädd att Tesla Vision blir en annan permanent försämring.