Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

Fredrik j skrev:
backe skrev:
loftux skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Du kan ha det via GPS. Du sätter hastighet i olika zoner och sen ändras det när man kör in och ut i dess. Förutsätter att den databasen hänger med.
Den fysiska skylten trumfar alltid en kartdatabas.
Så borde det vara men så är det inte. Om bilen både ser och visualiserar en skylt men inte ändrar hastighetsbegränsningen i enlighet med skylten så känns det som att det är en bugg. Allt tungt jobb med att faktiskt läsa skylten är ju gjort, så det känns mest som att någon glömde att också tilldela värdet till hastighetsbegränsningen.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Fredrik j
Inlägg: 10701
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Fredrik j »

agehall skrev:
Fredrik j skrev:
backe skrev:
loftux skrev:
agehall skrev:
Ja, jag kanske har missförstått det hela, men jag uppfattade att de iochmed Tesla Vision skulle återgå till att läsa av skyltarna med kameror.
Finns väl inget annat än kameror som skulle kunna läsa av skyltar? Så både före och efter Tesla Vision är det kamera som läst av.

Du kan ha det via GPS. Du sätter hastighet i olika zoner och sen ändras det när man kör in och ut i dess. Förutsätter att den databasen hänger med.
Den fysiska skylten trumfar alltid en kartdatabas.
Så borde det vara men så är det inte. Om bilen både ser och visualiserar en skylt men inte ändrar hastighetsbegränsningen i enlighet med skylten så känns det som att det är en bugg. Allt tungt jobb med att faktiskt läsa skylten är ju gjort, så det känns mest som att någon glömde att också tilldela värdet till hastighetsbegränsningen.
Tänkte juridiskt om polisen står med laser.
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 637
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av CrazyGang »

Körde hem igen idag. 57 nya mil.

En hel del dimma vilket gjorde att varken autopilot eller farthållare fungerade. Däremot går det att ha autopiloten på och stötta med gasen till önskad hastighet (?).

Det är uppenbart att den får problem så fort sikten blir lite sämre. Hur ska det (inte) fungera i mörker?!

Har även börjat få spökbromsningar igen. Var säkert ett år sedan sist. Känns inte tillförlitligt alls detta.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 333
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av R2_m3 »

wilfried skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
wilfried skrev:
Jag får inget autohelljus om jag "bara" kör på farthållaren.
Det är först om jag använder autostyrning som den slås på.

Och så är jag jätteglad att man kan stänga av pling- och plong-ljuden när man bara aktiverar/avaktiverar farthållaren.
Det är väl ingen nyhet? Så har det väl varit hela tiden?
Nej. Det har plingat och plongat i mina 3:or hela tiden

Det kom en ny inställning i 28.2 (eller kanske 28.1)

Jag blir inte av med plingandet trots att jag stängt av den i menyn:
22A973A0-37A9-4A45-8671-02646ED72377.jpeg
Provade med hård-reset men hjälpte inte :(
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 5884
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

Berlin made Model Y with 30x phantom braking on a 216km route. :( Verkar vara väldigt beroende på var man kör.
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av McFace »

spacecoin skrev:
Berlin made Model Y with 30x phantom braking on a 216km route. :( Verkar vara väldigt beroende på var man kör.
Så är det nog absolut. Jag körde mellan Nynäshamn och Stockholm i ca 16 månader med AP innan jag fick en "riktig" fantombromsning vilket jag skulle betrakta som en hård inbromsning och inte bara att den sänker farten 5-10km/h vid passering av en läskig lastbil. Det var en nylagd vägsträcka där en ensam kvarglömd kon i vägrenen triggade bilen. Inget att grina över.

Nu sedan senaste uppdateringen går det inte längre i praktiken att köra AP innan solen gått upp ordentligt eftersom den hugger på bromsarna på exakt samma ställe varje gång jag passerar även om det börjat ljusna. Inget har hänt annat än ändrade ljusförhållanden.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

McFace skrev:
Nu sedan senaste uppdateringen går det inte längre i praktiken att köra AP innan solen gått upp ordentligt eftersom den hugger på bromsarna på exakt samma ställe varje gång jag passerar även om det börjat ljusna. Inget har hänt annat än ändrade ljusförhållanden.
Min bil brukar bromsa lite vid nån av broarna norr om Ösmokorset, men det har lugnat sig lite. För någon månad sedan eller två var det tvärnit där. Resten av sträckan brukar funka bra.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
McFace
Teslaägare
Inlägg: 224
Blev medlem: 28 sep 2020 13:06

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av McFace »

jonasl skrev:
McFace skrev:
Nu sedan senaste uppdateringen går det inte längre i praktiken att köra AP innan solen gått upp ordentligt eftersom den hugger på bromsarna på exakt samma ställe varje gång jag passerar även om det börjat ljusna. Inget har hänt annat än ändrade ljusförhållanden.
Min bil brukar bromsa lite vid nån av broarna norr om Ösmokorset, men det har lugnat sig lite. För någon månad sedan eller två var det tvärnit där. Resten av sträckan brukar funka bra.
Min tvärnitar. Men ja, det är nog den jag snackar om.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3589
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av jonasl »

McFace skrev:
jonasl skrev:
Min bil brukar bromsa lite vid nån av broarna norr om Ösmokorset, men det har lugnat sig lite. För någon månad sedan eller två var det tvärnit där. Resten av sträckan brukar funka bra.
Min tvärnitar. Men ja, det är nog den jag snackar om.
Undrar vad det är som triggar det. Före soluppgången har jag inte kört där på länge.. :) inte norrgående på kvällen heller tror jag.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av dstr »

36.6 igår.

Adaptiva farthållaren är forfarande värdelös i skymning och mörker.

Tesla: för fan, slå på radarn igen.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare
Inlägg: 501
Blev medlem: 22 feb 2019 19:19

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Xeik »

36.5 under höstlovet.

Resa ToR HBG - Söndervig i DK. AP på i princip hela tiden.

Till Söndervig: Dagtid, bra väder. En fartsänkning (ej hård bromsning)utanför Slagelse, där jag inte kunde se någon anledning. I övrigt väldigt bra. Samma upplevelse som tidigare med radar.
Tillbaka till HBG: Kvällstid/mörker, lätt regn första biten innan det blev helt mörkt. En fartsänkning (ej hård bromsning) utanför Lödde där jag inte heller kunde se någon anledning. I övrigt väldigt bra. Som tidigare.

Det automatiska helljuset höll sig i schack hela resan, utom på ett ställe utanför Köpenhamn. Men det var också så pass mycket trafik hela tiden så det blev nästan aldrig någon chans för helljuset att kicka in.
Tidigare upplevelser med det automatiska helljuset har inte varit bra däremot, så gissar att det fortfarande är lika kasst som vanligt på framförallt landsväg.

Gillar den mjukare inbromsningen för fordon framför som Vision har gett. Det har ofta varit lite småryckigt tidigare med radarn.

Nästan 100 mil bra resa helt enkelt. AP är riktigt skön att köra med så långa sträckor på motorväg.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

dstr skrev:
36.6 igår.

Adaptiva farthållaren är forfarande värdelös i skymning och mörker.

Tesla: för fan, slå på radarn igen.
Och i dimma. Jag har inte kört när det snöat ännu, men det lär ju funka ännu sämre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

Testa att kalibrera om era kameror. Den adaptiva farthållaren funger helt utan problem för mig med 36.6 - även i dimma, mörker och skymning.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare
Inlägg: 1885
Blev medlem: 16 mar 2015 19:09
Ort: Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av themax »

agehall skrev:
Testa att kalibrera om era kameror. Den adaptiva farthållaren funger helt utan problem för mig med 36.6 - även i dimma, mörker och skymning.
Vet inte hur många gånger man ska behöva kalibrera kamerorna? Kanske i början på av varje körning? För sedan radarn avaktiverades på min bil har jag gjort ny kalibrering åtminstone fem gånger, utan märkbart resultat.

Nej, håller med dstr. Slå på radarn igen. Eller skriv att AP bara får användas på motorväg, på sommaren, i dagsljus.
--------
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nogo »

Kan Tesla uppdatera bilen mot ens vilja? Om man vill att bilen ska få en gammal version, går det att återställa? Kan man kräva att funktioner som fanns i bilen när man köpte av dem ska finnas kvar? Hade de uppdaterat min bil så hade den blivit mycket sämre. Vi har redan en som inte har radar och AP på den är värdelös.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

Nogo skrev:
Kan Tesla uppdatera bilen mot ens vilja? Om man vill att bilen ska få en gammal version, går det att återställa? Kan man kräva att funktioner som fanns i bilen när man köpte av dem ska finnas kvar? Hade de uppdaterat min bil så hade den blivit mycket sämre. Vi har redan en som inte har radar och AP på den är värdelös.
Ja dom kan tydligen tvinga på en uppdatering men vet inte hur det funkar för jag har inte installerat
den version som kom för säkert en månad sedan och den bara ligger där och väntar…
Tror inte dom kan backa versioner…
Vissa verkstadsbesök kan dom tvinga på en version också, beroende på vad som gjorts på bilen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Jwe »

Med andra ord:
Du äger inte din Tesla.
Du har bara betalat för den och har ansvar för den.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av dstr »

Bjelke skrev:
Nogo skrev:
Kan Tesla uppdatera bilen mot ens vilja? Om man vill att bilen ska få en gammal version, går det att återställa? Kan man kräva att funktioner som fanns i bilen när man köpte av dem ska finnas kvar? Hade de uppdaterat min bil så hade den blivit mycket sämre. Vi har redan en som inte har radar och AP på den är värdelös.
Ja dom kan tydligen tvinga på en uppdatering men vet inte hur det funkar för jag har inte installerat
den version som kom för säkert en månad sedan och den bara ligger där och väntar…
Tror inte dom kan backa versioner…
Vissa verkstadsbesök kan dom tvinga på en version också, beroende på vad som gjorts på bilen…
Tvinga kan dom inte göra, men dom har hotat folk med att dom tappar sina garantier om dom inte uppdaterar.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 930
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

themax skrev:
agehall skrev:
Testa att kalibrera om era kameror. Den adaptiva farthållaren funger helt utan problem för mig med 36.6 - även i dimma, mörker och skymning.
Vet inte hur många gånger man ska behöva kalibrera kamerorna? Kanske i början på av varje körning? För sedan radarn avaktiverades på min bil har jag gjort ny kalibrering åtminstone fem gånger, utan märkbart resultat.

Nej, håller med dstr. Slå på radarn igen. Eller skriv att AP bara får användas på motorväg, på sommaren, i dagsljus.
I värsta fall kan det nog krävas en kalibrering efter varje uppdatering och jag undrar om de inte ibland uppdaterar saker utan att det blir en ny version så det skulle inte förvåna mig om kalibrering kan behövas ännu oftare.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7484
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

Nogo skrev:
Kan Tesla uppdatera bilen mot ens vilja? Om man vill att bilen ska få en gammal version, går det att återställa? Kan man kräva att funktioner som fanns i bilen när man köpte av dem ska finnas kvar? Hade de uppdaterat min bil så hade den blivit mycket sämre. Vi har redan en som inte har radar och AP på den är värdelös.
Min har de (Mobil Service) har uppdaterat min bil mot min vilja. "Kundtjänst" har sagt att de arbetar på en lösning. Fan trot.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nogo »

dstr skrev:
Bjelke skrev:
Nogo skrev:
Kan Tesla uppdatera bilen mot ens vilja? Om man vill att bilen ska få en gammal version, går det att återställa? Kan man kräva att funktioner som fanns i bilen när man köpte av dem ska finnas kvar? Hade de uppdaterat min bil så hade den blivit mycket sämre. Vi har redan en som inte har radar och AP på den är värdelös.
Ja dom kan tydligen tvinga på en uppdatering men vet inte hur det funkar för jag har inte installerat
den version som kom för säkert en månad sedan och den bara ligger där och väntar…
Tror inte dom kan backa versioner…
Vissa verkstadsbesök kan dom tvinga på en version också, beroende på vad som gjorts på bilen…
Tvinga kan dom inte göra, men dom har hotat folk med att dom tappar sina garantier om dom inte uppdaterar.
Senaste verkstadsbesöket handlade om exteriört och då uppdaterade de inte min bil. Men jag tänker om de kan göra det utan att de pillar på bilen fysiskt.

Garantin kan de hota med. Den första på 8000 mil är ändå förbrukad.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19529
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Bjelke »

Nogo skrev:
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Nogo skrev:
Kan Tesla uppdatera bilen mot ens vilja? Om man vill att bilen ska få en gammal version, går det att återställa? Kan man kräva att funktioner som fanns i bilen när man köpte av dem ska finnas kvar? Hade de uppdaterat min bil så hade den blivit mycket sämre. Vi har redan en som inte har radar och AP på den är värdelös.
Ja dom kan tydligen tvinga på en uppdatering men vet inte hur det funkar för jag har inte installerat
den version som kom för säkert en månad sedan och den bara ligger där och väntar…
Tror inte dom kan backa versioner…
Vissa verkstadsbesök kan dom tvinga på en version också, beroende på vad som gjorts på bilen…
Tvinga kan dom inte göra, men dom har hotat folk med att dom tappar sina garantier om dom inte uppdaterar.
Senaste verkstadsbesöket handlade om exteriört och då uppdaterade de inte min bil. Men jag tänker om de kan göra det utan att de pillar på bilen fysiskt.

Garantin kan de hota med. Den första på 8000 mil är ändå förbrukad.
Det finns ju rapporter om bilar som fått uppdateringen gjord på natten utan möjlighet till att hindra det,
så det verkar kunna ske utan ägarens medgivande… och utan att dom har fysisk tillgång till bilen.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av LarsaR »

Bjelke skrev:
Nogo skrev:
dstr skrev:
Bjelke skrev:
Nogo skrev:
Kan Tesla uppdatera bilen mot ens vilja? Om man vill att bilen ska få en gammal version, går det att återställa? Kan man kräva att funktioner som fanns i bilen när man köpte av dem ska finnas kvar? Hade de uppdaterat min bil så hade den blivit mycket sämre. Vi har redan en som inte har radar och AP på den är värdelös.
Ja dom kan tydligen tvinga på en uppdatering men vet inte hur det funkar för jag har inte installerat
den version som kom för säkert en månad sedan och den bara ligger där och väntar…
Tror inte dom kan backa versioner…
Vissa verkstadsbesök kan dom tvinga på en version också, beroende på vad som gjorts på bilen…
Tvinga kan dom inte göra, men dom har hotat folk med att dom tappar sina garantier om dom inte uppdaterar.
Senaste verkstadsbesöket handlade om exteriört och då uppdaterade de inte min bil. Men jag tänker om de kan göra det utan att de pillar på bilen fysiskt.

Garantin kan de hota med. Den första på 8000 mil är ändå förbrukad.
Det finns ju rapporter om bilar som fått uppdateringen gjord på natten utan möjlighet till att hindra det,
så det verkar kunna ske utan ägarens medgivande… och utan att dom har fysisk tillgång till bilen.
Min uppdaterades och installerades under en vecka när jag var i Italien i slutet av september! (Bilen stod kvar i garaget i Skellefteå)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
Nogo
Teslaägare
Inlägg: 455
Blev medlem: 15 jun 2021 10:03

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nogo »

Finns det någonstans i avtalet att de får uppdatera bilen hur som helst utan ens tillåtelse?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4320
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av dstr »

agehall skrev:
Testa att kalibrera om era kameror. Den adaptiva farthållaren funger helt utan problem för mig med 36.6 - även i dimma, mörker och skymning.
Tesla nollställde min autopilot och kalibrerade om allt för att lösa ett annat problem jag haft.

Avståndshållningen är fortfarande usel.
Skriv svar