Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare
Inlägg: 4336
Blev medlem: 12 okt 2014 11:00
Ort: Helenelund

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av dstr »

mikebike skrev:
Bak finns det åtminstone en kamera.... :roll:
EN kamera kan inte bedöma avstånd. Det behövs två till det...
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

dstr skrev:
mikebike skrev:
Bak finns det åtminstone en kamera.... :roll:
EN kamera kan inte bedöma avstånd. Det behövs två till det...
Man kan bedöma avstånd hyfsat med en kamera och ML om det finns referensobjekt. Det är det Tesla Vision gör framåt för AP. Tveksamt om det går lika bra med en backkamera mot en vägg... Man kan även bedöma avstånd med sidokamerorna med triangulering om bilen rör sig genom att jämföra två bilder (datorn vet ju exakt hur mycket bilen har rört sig).
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

dstr skrev:
mikebike skrev:
Bak finns det åtminstone en kamera.... :roll:
EN kamera kan inte bedöma avstånd. Det behövs två till det...
Kandke det, men framtill finns det inte ens någon kamera. Då blir det väldigt svårt.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Curik »

dstr skrev:
mikebike skrev:
Bak finns det åtminstone en kamera.... :roll:
EN kamera kan inte bedöma avstånd. Det behövs två till det...
Det går faktiskt. Sen hur praktiskt det är i just det här fallet vet jag inte.

Det finns några metoder men här är ett:


Eller om man gillar video:
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Franz »

spacecoin skrev:
dstr skrev:
mikebike skrev:
Bak finns det åtminstone en kamera.... :roll:
EN kamera kan inte bedöma avstånd. Det behövs två till det...
Man kan bedöma avstånd hyfsat med en kamera och ML om det finns referensobjekt. Det är det Tesla Vision gör framåt för AP. Tveksamt om det går lika bra med en backkamera mot en vägg... Man kan även bedöma avstånd med sidokamerorna med triangulering om bilen rör sig genom att jämföra två bilder (datorn vet ju exakt hur mycket bilen har rört sig).
Bild
Skulle tippa på att skarven mellan väg och vägg är i regel väldigt enkel att jobba med. En vanlig kamera med passiv autofokus sätter typiskt autofokusen väldigt bra på skarvar mellan en vit vägg och ett vitt tak.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10911
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Jerker »

Elon kanske har gjort sitt nu inom bilindustrin. Och det har inte varit lite. Han har satt igång elbilsrevolutionen och tack vare det så finns det andra bilar än Tesla att välja på! Så Tesla får väl hålla på med sina allt mer obskyra experiment och de som tycker att det är värt att betala för det får väl göra det, men jag hör inte till dem.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av LarsL »

dstr skrev:
mikebike skrev:
Bak finns det åtminstone en kamera.... :roll:
EN kamera kan inte bedöma avstånd. Det behövs två till det...
Nja, blunda med ett öga och du klarar snart av att bedöma avstånd ändå.

Eller kör ett bilspel på en skärm. Det går utmärkt att bedöma avstånd från den 2D bild du har där. Faktiskt om du provar VR så märker du att det har störst effekt nära medan objekt lite längre bort är ganska platta om man inte börjar röra på huvudet.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1214
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av RagWal »

Tycker faktiskt ni är lite negativa nu! Tror EN kamera bak kan göra ett BÄTTRE jobb än UL-sensorer. ... om den är ren.
Fram blir det värre på nära håll då det faktiskt inte finns kameror nedanför fronten. Man kan iofs minnas hur det såg ut när man kom dit, även vid tex parkering och givet att kamerorna är på hela tiden kan man i många fall se om det kommer något under fronten. Inte vattentätt, men det är å andra sidan inte en UL-sensor heller om någon ställer ett järnspett i marken mellan två sensorer...

Sen att kameran bak är konstant skitig under delar av året i stora delar av världen gör det bekymmersamt. Självrengörande kameror (primärt bakåtseende) hade ju iofs varit önskvärt oavsett. spolarvätska och tryckluft vore något.
backe
Inlägg: 1713
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av backe »

LarsL skrev:
dstr skrev:
mikebike skrev:
Bak finns det åtminstone en kamera.... :roll:
EN kamera kan inte bedöma avstånd. Det behövs två till det...
Nja, blunda med ett öga och du klarar snart av att bedöma avstånd ändå.

Eller kör ett bilspel på en skärm. Det går utmärkt att bedöma avstånd från den 2D bild du har där. Faktiskt om du provar VR så märker du att det har störst effekt nära medan objekt lite längre bort är ganska platta om man inte börjar röra på huvudet.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Binokulär_syn
Binokulär syn innebär att en organism har två ögon som arbetar tillsammans, och har ett synfält där information från båda ögonen smälter samman. Detta ger stereoskopiskt seende, vilket bland annat gör att djuret kan bedöma avstånd, så kallat djupseende, och ger också bättre skärpedjup än monokulär syn.[1] Djur med framåtriktade ögon, som hos flera rovdjur och hos primater, har ett större binokulärt synfält än djur där ögonen sitter på sidan av huvudet, som hos hästar.
Det är speciellt vid korta avstånd, som binokulär syn ger en mycket exakt avståndsbedömning. Stereoseende, djupseende eller rymdseende är synonyma termer. Men även en enögd person kan göra approximativa avståndsbedömningar, speciellt om objektets faktiska storlek är känd på förhand. Vid längre avstånd minskar skillnaden i exakthet mellan binokulär syn och syn med blott ena ögat.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av martinot »

mikebike skrev:
Jag har har Standard och plötsligt hade bilen laddat ned 2022.24.6 och undrade när jag ville installera. Jag försökte fördröja installationen och kontaktade Service som hävdade att det stoppat installationen.
Hur kontaktade du de för detta? Via appen, telefon eller mail?

Är intresserad av att skippa 24.6 (vill gärna behålla radar)!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11515
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av martinot »

Jaegaern skrev:
RagWal skrev:

Autohelljus är dock bedrövligt och måste åtgärdas även utan matrix-ljus.
Håller helt med. Finns ingen ursäkt för att inte löst helljusautomatiken ännu.
Har kört med automatiskt helljus på vår Mini Cooper SE ett tag, och det funger minst 10 ggr bättre än det i vår M3. Grym skillnad till det bättre.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1045
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Airlift »

martinot skrev:
Jaegaern skrev:
RagWal skrev:

Autohelljus är dock bedrövligt och måste åtgärdas även utan matrix-ljus.
Håller helt med. Finns ingen ursäkt för att inte löst helljusautomatiken ännu.
Har kört med automatiskt helljus på vår Mini Cooper SE ett tag, och det funger minst 10 ggr bättre än det i vår M3. Grym skillnad till det bättre.
Hade det på en Honda anno 2013. Funkade perfekt, bländade av i bebyggelse, hade koll på framförvarande. Tesla, not so much..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av agehall »

Franz skrev:
spacecoin skrev:
dstr skrev:
mikebike skrev:
Bak finns det åtminstone en kamera.... :roll:
EN kamera kan inte bedöma avstånd. Det behövs två till det...
Man kan bedöma avstånd hyfsat med en kamera och ML om det finns referensobjekt. Det är det Tesla Vision gör framåt för AP. Tveksamt om det går lika bra med en backkamera mot en vägg... Man kan även bedöma avstånd med sidokamerorna med triangulering om bilen rör sig genom att jämföra två bilder (datorn vet ju exakt hur mycket bilen har rört sig).
Bild
Skulle tippa på att skarven mellan väg och vägg är i regel väldigt enkel att jobba med. En vanlig kamera med passiv autofokus sätter typiskt autofokusen väldigt bra på skarvar mellan en vit vägg och ett vitt tak.
Ja, om du har betongvägg och asfalt på marken är det inte supersvårt att få till det. Men om du har betonggolv och betongvägg så allt är grått kommer det bli mycket svårare att alltid lyckas.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

Är det någon som lyckats "nedgradera" sin bil för att få tillbaks radarn?

Jag har bilen på service nu och jag har fått veta att mina anmärkningar om att bilen inte läser hastighetsskyltar i skymning, läser fel i dagsljus och sänker hastigheten radikalt i lätt dimma är normalt för denna "firmware".

Detta, och att "stockholmsläget" på farthållarens avstånd försvunnit är alla försämringar som jag vill slippa.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

Jag har en service bokat på fredag, och jag kan säga att om dom laddar ned en uppdatering eller uppgraderar min bil så får dom återställa den i det skick som fick den i.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev:
Jag har en service bokat på fredag, och jag kan säga att om dom laddar ned en uppdatering eller uppgraderar min bil så får dom återställa den i det skick som fick den i.
Tror du att de gör det?
Det är nämligen vad som hände för mig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
spacecoin skrev:
Jag har en service bokat på fredag, och jag kan säga att om dom laddar ned en uppdatering eller uppgraderar min bil så får dom återställa den i det skick som fick den i.
Tror du att de gör det?
Det är nämligen vad som hände för mig.
Ja, jag avbokar nog servicen. Vill hellre ha kvar radarn än en fixat kosmetiskt problem.
Användarvisningsbild
John Galt
Teslaägare
Inlägg: 466
Blev medlem: 21 sep 2019 22:00
Ort: Stockholm

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av John Galt »

spacecoin skrev:
Jag har en service bokat på fredag, och jag kan säga att om dom laddar ned en uppdatering eller uppgraderar min bil så får dom återställa den i det skick som fick den i.
Säg till dem att inte installera, annars görs det automatiskt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6108
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av spacecoin »

John Galt skrev:
spacecoin skrev:
Jag har en service bokat på fredag, och jag kan säga att om dom laddar ned en uppdatering eller uppgraderar min bil så får dom återställa den i det skick som fick den i.
Säg till dem att inte installera, annars görs det automatiskt.
Jag bokade av. Tar det i vår.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

John Galt skrev:
spacecoin skrev:
Jag har en service bokat på fredag, och jag kan säga att om dom laddar ned en uppdatering eller uppgraderar min bil så får dom återställa den i det skick som fick den i.
Säg till dem att inte installera, annars görs det automatiskt.
Jag sa till, men fick det ändå. Kommunikationsfel mellan chaten och servicekillen antagligen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 165
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av ANLI »

Bilen har själv laddat ned 2022.8.2 och tjatar hela tiden om att uppdatera. Aktuell version 2022.24.5.
Upprättade ett serviceärende där jag frågade om bilen kommer tvångsuppdatera utan godkännande.
Fick till svar att man tagit bort väntade uppdatering från bilen.
Den kom tillbaka efter 15 minuters körning...... :D

Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

ANLI skrev:
Bilen har själv laddat ned 2022.8.2 och tjatar hela tiden om att uppdatera. Aktuell version 2022.24.5.
Upprättade ett serviceärende där jag frågade om bilen kommer tvångsuppdatera utan godkännande.
Fick till svar att man tagit bort väntade uppdatering från bilen.
Den kom tillbaka efter 15 minuters körning...... :D

Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Fast bilen är redan "förstörd" med 2022.24.5
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av LarsL »

ANLI skrev:
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Har en ny Model Y och den har minst lika bra helljusautomatik och regnsensor som Model S hade, vilket var i princip samma som på min tidigare MB. Model 3 från 2019 har sämre koll på både regn och ljus.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7560
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av mikebike »

LarsL skrev:
ANLI skrev:
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Har en ny Model Y och den har minst lika bra helljusautomatik och regnsensor som Model S hade, vilket var i princip samma som på min tidigare MB. Model 3 från 2019 har sämre koll på både regn och ljus.
Nej, Model Y har inte (heller) regnsensor.
Min MY 2022 har lika dålig torkarautomatik som min Model 3 hade.

Idag hade jag min bil på service för att åtgärda laddluckan. Det var ett kontaktdon som inte var ihoptryckt ordentligt.
Jag förstår dock inte varför bilen plötsligt är på engelska?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5310
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Tesla stänger av radarn i äldre bilar?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

LarsL skrev:
ANLI skrev:
Att hoppas på att Tesla klarar att fixa helljus och torkarautomatik är väl inte realistiskt.
Undrar hur det går med tillsynsärendet för helljusautomatiken hos transportstyrelsen?
Har en ny Model Y och den har minst lika bra helljusautomatik och regnsensor som Model S hade, vilket var i princip samma som på min tidigare MB. Model 3 från 2019 har sämre koll på både regn och ljus.
Ja lika bra som en Model S utan regn- och ljus-sensorer. Ingen större skillnad av förklarliga skäl.
Men en Model S med riktiga sensorer för regn och ljus är fullständigt överlägsen den MYP jag har nu.
Model Y P
Model S P
Model S P
Skriv svar