Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Dfokr »

Hej!

Förra vintern hade många problem med att värmesystemet ej fungerade i minusgrader och det skrevs mycket om det.

Vintern är sakta pä väg och jag börjar fundera som kommande ägare av MY om dessa problem löstes? Vet att mjukvaran uppdaterades men läst att folk fortfarande hade problem även efter.

Vad säger ni som har redan en Tesla sedan förra året med värmepumpen - fixades detta "ordentligt" så att det inte blir fler problem kommande vinter? Vad var er upplevelse förra året?

En kollega har M3 dock utan värmepump och han hade noll problem.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11474
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av martinot »

Dfokr skrev:
Hej!

Förra vintern hade många problem med att värmesystemet ej fungerade i minusgrader och det skrevs mycket om det.

Vintern är sakta pä väg och jag börjar fundera som kommande ägare av MY om dessa problem löstes? Vet att mjukvaran uppdaterades men läst att folk fortfarande hade problem även efter.

Vad säger ni som har redan en Tesla sedan förra året med värmepumpen - fixades detta "ordentligt" så att det inte blir fler problem kommande vinter? Vad var er upplevelse förra året?

En kollega har M3 dock utan värmepump och han hade noll problem.
Har en M3 -21 med VP, och inga problem med uppvärmningen förra vintern.

På min förra M3 -19 med resistiv uppvärmning så hade jag ofta problemet att det blev alldeles för varmt vid fötterna (bastu för fötterna, men normal värme i kupén i övrigt). Gillade inte alls det.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1121
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Curik »

Fast det var väl bara på Model 3:or? Jag har aldrig haft några som helst värmeproblem på min S.

Edit: Såg att värmepump nämndes, så ja - M3/MY only.
Dfokr
Inlägg: 102
Blev medlem: 27 jul 2022 14:29

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Dfokr »

Vill minnas att problemen var ganska omfattande på 3 och Y då dom hade samma system. Sedan kom någon uppdatering då det var ett spjäll som frös fast men även efter uppdatering var det problem.

Sedan blev det tyst (mest pga att vintern tog slut gissar jag). Därav tanken vad som väntar denna vinter.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Dfokr skrev:
Hej!

Förra vintern hade många problem med att värmesystemet ej fungerade i minusgrader och det skrevs mycket om det.

Vintern är sakta pä väg och jag börjar fundera som kommande ägare av MY om dessa problem löstes? Vet att mjukvaran uppdaterades men läst att folk fortfarande hade problem även efter.

Vad säger ni som har redan en Tesla sedan förra året med värmepumpen - fixades detta "ordentligt" så att det inte blir fler problem kommande vinter? Vad var er upplevelse förra året?

En kollega har M3 dock utan värmepump och han hade noll problem.
Det var vissa specifika förutsättningar som skulle råda för att problemet du talar om skulle uppstå.
Detta förstod inte Fanboysen som i sin vana trogen ryckte ut till Teslas försvar och påtalade att dom minsann INTE hade haft några problem med värmen i sina bilar, och vidare påstod att det bara var några bilar med defekt mjukvara som drabbades. :roll:

Det typiska scenariot för att riskera att drabbas var bl. a. att man skulle ha kört långt så batteriet var varmt. Sedan snabbladda så att den aktiva batterikylningen jobbade, samtidigt som utetemperaturens skulle vara låg (typ -10˚eller kallare)

Det som då kunde hända var att spjället för kylaren frös fast i öppet läge undertiden man laddade, och när man sedan började köra igen så gick inte värmepumpen igång pga att den var mjukvarumässigt förhindrad att producera värme om inte spjället var stängt. Det var därför vi ofta fick höra om problemet från folk som plötsligt hade en iskall bil på semesterresan till fjällen.

Teslas ”fix” som skickades OTA, var att låta värmepumpen gå igång även om spjället inte var stängt, med minskad verkningsgrad som följd. (Alltså ökad förbrukning)
Vidare införde man ”motionering” av spjället under laddningen för att förhindra att det fryser fast.

Hur dessa åtgärder fungerade i praktiken hann vi nog aldrig se innan det blev vår och problemet försvann av sig själv.

Om man gjort några hårdvaruförändringar på det trilskande spjället på nytillverkade bilar vet jag inte, men Tesla brukar vara snabba med att införa förändringar i produktionen.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3583
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av AAKEE »

Det var inte bara spjällproblematiken utan dåliga temp/tryckgivare.

Jag fick värmeproblem två ggr, ena gången direkt när jag körde ut ur garaget och andra gången ca 30 minuter efter att bilen togs ut ur garaget på en en-timmes-resa.

Temp/tryckgivare (3 st) byttes för ett år sedan sedan dess har inte jag haft några problem.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Fladric »

Jag har upplevt stora problem med värmen på mina 2 Teslor jag har haft (M3 och MY, båda med värmepump).

Fick värmepumpsystemet bytt 4 ggr på min M3 och har hittills fått värmepumpen bytt 1 gång på min MY!

Får hoppas att det funkar bra nu inför vintern, dock oklart om de gjort några förändringar annat än mjukvarumässigt :)
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

AAKEE skrev:
Det var inte bara spjällproblematiken utan dåliga temp/tryckgivare.

Jag fick värmeproblem två ggr, ena gången direkt när jag körde ut ur garaget och andra gången ca 30 minuter efter att bilen togs ut ur garaget på en en-timmes-resa.

Temp/tryckgivare (3 st) byttes för ett år sedan sedan dess har inte jag haft några problem.
Det hade jag förträngt, (kanske jag är en Fanboy i alla fall :lol: ) men så var det ju.
Dock vill jag minnas att de problemen vara begränsade till bilar tillverkade under en kort period. Men inte mindre trist för det, om man drabbades.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2397
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av NiklasTesla »

Blir intressant att följa detta i vinter(är det flera som kommer ha problem med värmen i vinter också, kan vi nog konstatera att det inte är löst ännu).

MVH

PS. Kör alltid värme/kyla manuellt på vår Model 3 LR från 2019 och det är bara att stänga av värmen vid fötterna om det är för varmt.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3598
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Tellus »

AAKEE skrev:
Det var inte bara spjällproblematiken utan dåliga temp/tryckgivare.

Jag fick värmeproblem två ggr, ena gången direkt när jag körde ut ur garaget och andra gången ca 30 minuter efter att bilen togs ut ur garaget på en en-timmes-resa.

Temp/tryckgivare (3 st) byttes för ett år sedan sedan dess har inte jag haft några problem.
Och skurna värmepumpar

https://www.teslaoracle.com/2022/01/17/ ... re-update/
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
Fladric
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 24 apr 2021 09:45

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Fladric »

Tellus skrev:
AAKEE skrev:
Det var inte bara spjällproblematiken utan dåliga temp/tryckgivare.

Jag fick värmeproblem två ggr, ena gången direkt när jag körde ut ur garaget och andra gången ca 30 minuter efter att bilen togs ut ur garaget på en en-timmes-resa.

Temp/tryckgivare (3 st) byttes för ett år sedan sedan dess har inte jag haft några problem.
Och skurna värmepumpar

https://www.teslaoracle.com/2022/01/17/ ... re-update/
Det som hände på de 5 värmepumpar som bytts på mina bilar. Metallspån i värmepumpskretsen som skadat kompressorn om jag inte minns helt fel!
2021 vit Tesla Model 3 LR med drag
2021 grå Tesla Model Y LR
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Datzun »

Nicke Nyfiken skrev:
AAKEE skrev:
Det var inte bara spjällproblematiken utan dåliga temp/tryckgivare.

Jag fick värmeproblem två ggr, ena gången direkt när jag körde ut ur garaget och andra gången ca 30 minuter efter att bilen togs ut ur garaget på en en-timmes-resa.

Temp/tryckgivare (3 st) byttes för ett år sedan sedan dess har inte jag haft några problem.
Det hade jag förträngt, (kanske jag är en Fanboy i alla fall :lol: ) men så var det ju.
Dock vill jag minnas att de problemen vara begränsade till bilar tillverkade under en kort period. Men inte mindre trist för det, om man drabbades.
Vilken tid tillverkades de bilarna?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1822
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av BrooklynS »

Första två batcherna av Y och motsvarande 3 då, sept/dec 2021 måste det väl vara. Där byttes hela "manifold" vad jag vet, samt div mjukvaruuppdateringar för att exempelvis styra spjället i samband med batterivärme.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Jordgubben
Teslaägare
Inlägg: 88
Blev medlem: 25 okt 2019 05:41

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Jordgubben »

Hade problemet några gånger på vintern med min trea (dec 2021).

När värmen slutade fungera fick jag köra 3,5 mil enkel väg utan värme till närmsta uppvärmda P-hus. Där fick bilen stå några timmar tills den tinade upp helt.

Efter mjukvarufixet och spjällen var öppna hela tiden så rasade hela värmepaketet nästa gång det strulade. Tesla sa att hela värmesystemet (värmepump, supermanifold och alla ledningar) byttes ut pga metallflisor. Sen var vintern slut och jag fick aldrig testa om det funkade efteråt.

Kan tillägga att det inte var vid snabbladdning värmen strulade utan varje gång någon mil efter en natts laddning hemma på gården.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5181
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

BrooklynS skrev:
Första två batcherna av Y och motsvarande 3 då, sept/dec 2021 måste det väl vara. Där byttes hela "manifold" vad jag vet, samt div mjukvaruuppdateringar för att exempelvis styra spjället i samband med batterivärme.
Y började levereras till kunder i Sverige under augusti -21, så första batchen borde vara byggd juni/juli.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 743
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Jaegaern »

Nicke Nyfiken skrev:
BrooklynS skrev:
Första två batcherna av Y och motsvarande 3 då, sept/dec 2021 måste det väl vara. Där byttes hela "manifold" vad jag vet, samt div mjukvaruuppdateringar för att exempelvis styra spjället i samband med batterivärme.
Y började levereras till kunder i Sverige under augusti -21, så första batchen borde vara byggd juni/juli.
Jag har aldrig haft problem med min. Den var i första batchen.
Pratade med en från mobile service efter ett rutinbyte av helt orelaterad grej. Han sade att de ansåg det som löst från Teslas sida. Så jag antar att det kommer vara antingen helt löst, eller uppkomma i mycket mindre omfattning.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Filuren
Teslaägare
Inlägg: 5
Blev medlem: 13 dec 2018 18:37

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av Filuren »

Min M3LR från dec -21 har haft 3 avbrott avs kupévärme. Alla 3 ggr i samband med långkörning och direkt efter DC laddning. Ingen snö och plusgrader. Värmen återkommer efter 10-20h.
Efter de 2 första avbrotten 21/3 och 30/4 byttes low and high pressure sensors.
3:e avbrottet 14/9. Nu har värmesystemet spolats, kompressor och supermanifold +div slangar har bytts.
Hoppas att värmen skall funka nu. :roll:
Användarvisningsbild
mhaegg
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 08 aug 2021 18:23
Ort: Luleå

Re: Löstes uppvärmingsproblemen på Teslor?

Inlägg av mhaegg »

Tellus skrev:
AAKEE skrev:
Det var inte bara spjällproblematiken utan dåliga temp/tryckgivare.

Jag fick värmeproblem två ggr, ena gången direkt när jag körde ut ur garaget och andra gången ca 30 minuter efter att bilen togs ut ur garaget på en en-timmes-resa.

Temp/tryckgivare (3 st) byttes för ett år sedan sedan dess har inte jag haft några problem.
Och skurna värmepumpar

https://www.teslaoracle.com/2022/01/17/ ... re-update/
Precis, vi fick först problem vid jul just efter en laddning på V3. Löste sig efter en natt i garage, sedan skar kompressorn/pumpen vid påsk.
Skriv svar